«Πραξικόπημα» Σπίρτζη καταγγέλλουν οι Έμποροι Αυτοκινήτων

Του Γιώργου Κ. Ανδρή

andris@carpress.gr

 

«Πραξικόπημα» στη Βουλή καταγγέλλει ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος καθώς σχετικά με το επίμαχο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών είχαν καλεστεί άνθρωποι από όλους τους κλάδους εκτός από τους Εμπόρους Αυτοκινήτων.

Μάλιστα από το γραφείο του υπουργού Μεταφορών κ. Σπίρτζη ενημέρωσαν τα μέλη του δ.σ. του ΣΕΕΑΕ ότι ο κλάδος εκπροσωπείται από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) οι οποίοι ως γνωστόν έχουν συμφέροντα αντίθετα με εκείνα των εμπόρων. Να υπενθυμίσουμε πως τα μέλη του δ.σ. του ΣΕΕΑΕ προσπαθούν από τον Οκτώβριο του 2017 να συναντηθούν με τον Υπουργό αλλά εκείνος δεν τους δέχεται!

Όπως καταγγέλλουν στο movenews.gr οι έμποροι αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια ακροάσεων στην Επιτροπή της Βουλής από φορείς σχετικά με το νομοσχέδιο έφτασε και η στιγμή που οι εκπρόσωποι του ΣΕΑΑ (ένας για τα αυτοκίνητα και ένας για τις μοτοσικλέτες) ανέλυσαν τις απόψεις τους σχετικά με τα επίμαχα άρθρα του νομοσχεδίου αλλά εστίασαν μόνο στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αφήνοντας ασχολίαστα εντελώς τα άρθρα που αφορούν στα καινούρια οχήματα και τα πρόστιμα που προβλέπονται σε περίπτωση παραποίησης των εγγράφων ή πιστοποιητικών, βλέπε dieselgate…

Ετσι οι εκπρόσωποι του ΣΕΑΑ εστίασαν στις δεκάδες χιλιάδες εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τα οποία σύμφωνα με όσα καταγγέλλει ο ΣΕΕΑΕ στο movenews.gr δεν έχουν παντελώς καμία σχέση με την πραγματικότητα και σε καμία περίπτωση οι Εισαγωγείς δεν μπορούν να εκπροσωπούν τον κλάδο τους.

Ειδικότερα σύμφωνα με τον ΣΕΕΑΕ το στέλεχος του ΣΕΑΑ κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή τόνισε ότι: «Τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα καταγράφουν μια τεράστια αύξηση και φέτος αναμένεται να εισαχθούν πάνω από 75.000 αυτοκίνητα τα οποία θα αναγράφουν στα κοντέρ τους 70.000 χλμ. ενώ στην πραγματικότητα θα έχουν διανύσει πάνω από 370.000 χλμ. εξαπατώντας τους καταναλωτές. Ωστόσο τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα δεν αποτελούν ανταγωνιστικά προϊόντα στα καινούρια αυτοκίνητα αλλά προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό στα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα».

Στο ίδιο μήκος κυμάνθηκε και το στέλεχος του ΣΕΑΑ για τα δίκυκλα.

Οι Έμποροι Αυτοκινήτων καταγγέλλουν πως δεν μπορεί ένας ολόκληρος κλάδος να δυσφημείται από μια μικρή μειοψηφία επιτήδειων που εισάγουν αυτοκίνητα με γυρισμένα χιλιόμετρα σε αντίθεση με την συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματιών του κλάδου!

Επίσης σε περίπτωση που γίνουν απαγορευτικές οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τότε η αγορά θα γίνει μονοπωλιακή και θα την ελέγχουν ελάχιστες επιχειρήσεις και δη εισαγωγικές.

Ειδικότερα αν απαγορευτούν οι εισαγωγές μεταχειρισμένων ΙΧ τότε η μοναδική πηγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα είναι οι εταιρείες χρονομίσθωσης και ενοικίασης που ως γνωστόν ανήκουν σε μεγάλες εισαγωγικές επιχειρήσεις αυτοκινήτων.

Με λίγα λόγια οι μεγάλες εταιρείες χρονομίσθωσης και ενοικίασης θα ορίζουν τις τιμές διάθεσης σε όλα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ακόμη και εκείνα των ιδιωτών με αποτέλεσμα οι εμπορίες μεταχειρισμένων να οδηγηθούν σε λουκέτο.

Αποτέλεσμα των παραπάνω θα είναι οι μεγάλες εταιρείες να ελέγχουν τα καινούρια, τα εγχώρια μεταχειρισμένα αλλά και τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα και όποιος αντιδρά απλά θα κλείνει…

Όπως φαίνεται κάποιοι επιθυμούν μια τέτοια μονοπωλιακή αγορά για κάποιους αδιανόητους λόγους. Ωστόσο ο ΣΕΕΑΕ επισημαίνει στο movenews.gr πως αν περάσει το νομοσχέδιο αυτούσιο το οποίο «παγώνει» τις εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τότε το Ευρωδικαστήριο θα αποτελέσει μονόδρομο για την δικαίωσή τους…

 

Οι θέσεις του ΣΕΕΑΕ για το νομοσχέδιο

Το movenews.gr δημοσιεύει την επιστολή που απέστειλε ο ΣΕΕΑΕ στα μέλη της Βουλής με τις θέσεις του σχετικά με το νομοσχέδιο.

Ειδικότερα η επιστολή αναγράφει χαρακτηριστικά: «Εδώ και δεκαετίες τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για να εκτελωνιστεί ένα αυτοκίνητο που εισάγεται στη χώρα μας από άλλες χώρες της ΕΕ είτε από κάποιον ιδιώτη είτε από έμπορα αυτοκινήτων ( δηλαδή για ενδοκοινοτικές συναλλαγές ) είναι : το τιμολόγιο αγοράς, πιστοποιητικό συμμόρφωσης, ο τίτλος κυριότητας του αυτοκινήτου (άδεια κυκλοφορίας) και τα φορτωτικά έγγραφα εφόσον το αυτοκίνητο εισάγεται μέσω μεταφορικής εταιρίας.

Στο σχέδιο νόμου που πρόκειται να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή αλλάζει άρδην αυτό το καθεστώς και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι αδύνατον να προσκομισθούν για τον απλό λόγο ότι είναι τέτοια η φύση των απαιτουμένων βεβαιώσεων και τόσο μεγάλος ο αριθμός τους  που απαιτείται πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα για να συλλεχθούν αφενός, και αφετέρου είναι πολύ αμφίβολο εάν έστω και σε βάθος χρόνου είναι εν τέλει δυνατόν να αποκτηθούν (επισυνάπτονται τα δυο επίμαχα άρθρα του νομοσχεδίου, άρθρο 46 & 47).

Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι θα φέρει κάποιος σε πέρας αυτή την “Οδύσσεια” και εισάγει το αυτοκίνητο στην Ελλάδα, τον περιμένει μια δεύτερη “Οδύσσεια” όπου πρέπει να συγκεντρώσει ένα νέο πακέτο εγγράφων και δικαιολογητικών από τα οποία μερικά είναι επίσης αδύνατον να αποκτηθούν και έτσι καθιστούν ακόμη και τη σκέψη να εισαχθεί ένα αυτοκίνητο από χώρα της ΕΕ απαγορευτική.

Εμείς αυτό που προτείνουμε είναι να παραμείνει το καθεστώς ως έχει και εναλλακτικά  να ζητείται επιπλέον και το πιστοποιητικό του τελευταίου τεχνικού ελέγχου του αντίστοιχου φορέα ΚΤΕΟ από τη χώρα που προέρχεται το αυτοκίνητο.

Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται η γνησιότητα των χιλιομέτρων, ενώ παράλληλα η ενδοκοινοτική εισαγωγή αυτοκινήτων μπορεί να συνεχίσει να διεξάγεται ομαλά όπως συνέβαινε μέχρι τώρα.

Θα πρέπει να σημειωθεί επιπλέον ότι η προτεινόμενη ρύθμιση δια των πολλαπλών αυτών νομοθετικών και διοικητικών εμποδίων που θέτει, παραβιάζει ουσιώδεις διατάξεις του Ευρωπαϊκού Δικαίου και τον πυρήνα της ελευθερίας κυκλοφορίας των προϊόντων και αγαθών μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.  Ειδικότερα  παραβιάζεται προκλητικά  η διάταξη του άρθρου 34 ΣΛΕΕ ( πρώην 28 ΣΕΚ ) που συνιστά  πρωτογενές Κοινοτικό δίκαιο αμέσου εφαρμογής η οποία διασφαλίζει την ελεύθερη και απρόσκοπτη κυκλοφορία των κοινοτικών εμπορευμάτων στο έδαφος της ΕΕ, καθόσον εισάγεται ευθέως μέτρο ισοδυνάμου αποτελέσματος σε ποσοτικό περιορισμό επί των εισαγωγών κοινοτικών εμπορευμάτων (των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που προέρχονται από κράτη μέλη της Ε.Ε.).

Ειδικότερα οι διατάξεις του  άρθρου 34 των ΣΛΕΕ απαγορεύουν τη θέσπιση ποσοτικών περιορισμών καθώς και την λήψη οποιουδήποτε μέτρου ισοδυνάμου αποτελέσματος προς ποσοτικούς περιορισμούς εντός  των ορίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς την ελεύθερη διακίνηση προϊόντων κατά τις ενδοκοινοτικές εμπορευματικές συναλλαγές. Ακόμη κι αν ερευνούσαμε στο επίμαχο νομοσχέδιο την επίμαχη ρύθμιση ως εξαίρεση του άρθρου 34 ΣΛΕΕ, δηλαδή ως κατ’ εξαίρεσιν ρύθμιση για λόγους προστασίας της ασφάλειας των συναλλαγών ή του περιβάλλοντος,    τούτο θα ήταν νομικά αβάσιμο, αφού κατά το τελευταίο εδάφιο του  άρθρου 36 ΣΛΕΕ ( πρώην 30 ΣΕΚ« Οι απαγορεύσεις ή οι περιορισμοί δεν δύνανται πάντως να αποτελούν ούτε μέσο αυθαίρετων διακρίσεων ούτε συγκεκαλυμμένο περιορισμό στο εμπόριο  μεταξύ των κρατών μελών».

Στην παρούσα περίπτωση, δια του επίμαχου νομοσχεδίου, εισάγεται δυσμενής διάκριση σε βάρος των εφεξής εισαγομένων στην Ελλάδα επιβατικών αυτοκινήτων  υπέρ των εγχωρίων μεταχειρισμένων, τα οποία ήδη κυκλοφορούν στην Ελλάδα και ανέρχονται σε 5.500.000 οχήματα περίπου και τα οποία μπορούν να κυκλοφορούν και να μεταβιβάζονται περαιτέρω ελεύθερα στην ελληνική επικράτεια, χωρίς να χρειάζεται να προσκομίζουν όλα αυτά τα δικαιολογητικά, καθιστώντας την προστασία του δημοσίου συμφέροντος που επικαλείται η επίμαχη διάταξη προσχηματική και αναποτελεσματική.

Εάν το νομοσχέδιο ψηφιστεί και αποτελέσει νόμο του κράτους, η αγορά στην Ελλάδα θα οδηγηθεί με μαθηματική ακρίβεια στα ακόλουθα:

-θα κλείσουν χιλιάδες ελληνικές επιχειρήσεις που ασχολούνται με την εισαγωγή και εμπορία  αυτής της κατηγορίας των αυτοκινήτων.

-χιλιάδες εργαζόμενοι θα οδηγηθούν στο ταμείο ανεργίας.

-ως αποτέλεσμα αυτού η Πολιτεία θα χάσει έσοδα από Τέλη Ταξινόμησης και ΦΠΑ, καθόσον δεν θα ταξινομούνται πλέον μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από την ΕΕ.

-θα δημιουργηθεί μονοπωλιακό καθεστώς στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, διότι το εισαγόμενο λειτουργεί ανταγωνιστικά με αποτέλεσμα να κρατάει σε μια ισορροπία την αγορά όσον αφορά τις τιμές. Σε διαφορετική περίπτωση ο Έλληνας καταναλωτής θα πληρώνει ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο πολύ πιο ακριβά από ό,τι το πληρώνει σήμερα».