Η Peugeot Sport στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής

Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής της FIA (WEC) είναι ένα κορυφαίο διεθνές πρωτάθλημα αγωνιστικών αυτοκινήτων το οποίο  προσφέρει στους κατασκευαστές μια πραγματική συνάφεια με τις εξελίξεις στη σχεδίαση αυτοκινήτων δρόμου και την τεχνολογία, την απόδοση και την ασφάλεια.

Το φετινό πρωτάθλημα αποτελείται από οκτώ γύρους που λαμβάνουν μέρος στην Ευρώπη, την Ασία, τη Βόρεια Αμερική, τη Νότια Αμερική και τη Μέση Ανατολή, ενώ υπάρχουν αγώνες διαφορετικών αποστάσεων, από τον συντομότερο των 6 ωρών έως τον μεγαλύτερο των 24 ωρών.

Ο τέταρτος γύρος του WEC και ο κορυφαίος αγώνας του πρωταθλήματος, το θρυλικό 24 Hours of Le Mans, παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα αθλητικά γεγονότα στον κόσμο.

Τώρα που μπαίνει στη 12η σεζόν του, το WEC του 2024 δίνει στους κατασκευαστές, τις ομάδες και τους συνεργάτες του θεσμού διηπειρωτική προβολή σε όλο τον κόσμο.

Με πολλά αυτοκίνητα να αγωνίζονται ταυτόχρονα σε τρεις κατηγορίες (Hypercar, LMP2 και LMGT3) σε συνδυασμό με τους καλύτερους οδηγούς αγώνων στον κόσμο, το WEC υπόσχεται δράση και ψυχαγωγία για τους θαυμαστές του μηχανοκίνητου αθλητισμού σε όλο τον κόσμο.

Η νέα κατηγορία GT για το 2024 θα βασίζεται στην υπάρχουσα τεχνική πλατφόρμα GT3 της FIA και θα επικεντρώνεται σε οδηγούς και ιδιωτικές ομάδες. Το LMGT3 θα αντικαταστήσει τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται σύμφωνα με τους τεχνικούς κανονισμούς LMGTE που βρίσκονται στο δίκτυο WEC από την εναρκτήρια σεζόν της σειράς το 2012. 

Η κατηγορία Hypercar 

Η κατηγορία Hypercar, ένα κοινό project της FIA και της ACO (Automobile Club de l’Ouest), που το 2018 αναπτύχθηκε ως η νέα κορυφαία κατηγορία του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Αντοχής της FIA και έκανε το ντεμπούτο της το 2021, αλλά αυτό που είναι σήμερα, το οφείλει στην αρτιότητα των κανονισμών και ήταν αυτοί οι κανόνες που αποτέλεσαν το εφαλτήριο της εξέλιξης  προσελκύοντας μια σειρά από κατασκευαστές.

Το 2024, το FIA WEC θα περιλαμβάνει 19 εντυπωσιακές συμμετοχές Hypercars από 9 διαφορετικούς κατασκευαστές (Peugeot, Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Isotta Fraschini, Lamborghini, Porsche και Toyota) αναδεικνύοντας τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη της κορυφαίας σειράς αγώνων αντοχής στον κόσμο.

Όμως, τι κάνει την κατηγορία των Hypercar τόσο επιτυχημένη; Το σύνολο κανόνων, που περιλαμβάνει αυτοκίνητα κατασκευασμένα σύμφωνα με τους τεχνικούς κανονισμούς LMH και LMDh, αντιπροσωπεύει μια σημαντική αλλαγή στη φιλοσοφία σε σύγκριση με την κατηγορία LMP1 που αντικατέστησε. Επιτρέπει πολύ μεγαλύτερη ποικιλία τόσο από πλευράς τεχνικών προσεγγίσεων όσο και αισθητικής των αυτοκινήτων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την αθλητική ισότητα και αποτρέποντας την κλιμάκωση του κόστους.

Οι τεχνικοί κανονισμοί επικεντρώνονται στον έλεγχο του αποτελέσματος της απόδοσης αντί να θέτουν σχεδιαστικούς ή γεωμετρικούς περιορισμούς, επιτρέποντας στους κατασκευαστές να επιλέγουν οικονομικά αποδοτικές λύσεις καθώς τυχόν  σημαντικές δαπάνες δεν μεταφράζονται σε κέρδη απόδοσης.

Αυτή η αυτονομία επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες όχι μόνο να αναπαράγουν την ταυτότητα της μάρκας, διατηρώντας το πνεύμα της και παραμένοντας σχετικές με τη φιλοσοφία τους για τα αυτοκίνητα δρόμου, αλλά και να εκφράσουν τις πραγματικές δυνατότητες όσον αφορά τη δημιουργικότητα και την καινοτομία.

Ευέλικτοι αεροδυναμικοί περιορισμοί που έχουν δημιουργηθεί για τα αυτοκίνητα, τους δίνουν τη δυνατότητα να ενσωματώνουν στιλιστικά στοιχεία στη σχεδίαση.

Hypercar: Τεχνικά χαρακτηριστικά

Ελάχιστο βάρος: 1030 κιλά

Balance of Performance (Ισοζύγιο απόδοσης): Εγγυημένοι ίσοι όροι ανταγωνισμού

Μέγιστη ισχύς: 680 ίπποι (500 kW)

Κατασκευαστής ενός ελαστικού: Michelin

Χρόνος γύρου Le Mans: Εκτιμώμενος μέσος όρος αγώνα στα 3’:30’’.00 

Καύσιμα

Το 2022, το WEC υιοθέτησε ένα νέο καύσιμο (Excellium Racing 100) το οποίο διανύει τώρα το δεύτερο έτος χρησιμοποίησής του. Αυτό το 100% ανανεώσιμο καύσιμο που παράγεται από την TotalEnergies παράγεται με βάση βιοαιθανόλης από υπολείμματα κρασιού από τη γαλλική γεωργική βιομηχανία και από ETBE (τετραβουτυλο αιθυλεθέρας) που παράγεται στο διυλιστήριο Feyzin της TotalEnergies κοντά στη Λυών (Γαλλία) από πρώτη ύλη που προέρχεται επίσης από την κυκλική οικονομία. Αυτό επιτρέπει την εξοικονόμηση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 65% σε σύγκριση με τα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα.

Balance of Performance (BoP) Συστήματα Ισοδυναμίας (BOP/Success Balast)

Ένα σύστημα ισοδυναμίας με την ονομασία «Balance of Performance» (BoP) ισχύει για αυτοκίνητα που περιλαμβάνονται στην κατηγορία Hypercar. Ο στόχος του BoP είναι να επιτρέψει σε αυτοκίνητα διαφορετικού μηχανολογικού σχεδιασμού να ανταγωνιστούν στην ίδια κατηγορία.

Έτσι, προκειμένου να διασφαλιστεί η αγωνιστική ισότητα, η FIA και η ACO βασίζονται στη φόρμουλα Balance of Performance που αναπτύχθηκε από κοινού από τα δύο μέρη. Το Hypercar BoP έχει σχεδιαστεί ειδικά για τις ανάγκες της νέας κατηγορίας, με γνώμονα τη γνώση και την εμπειρία που αποκτήθηκε όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Μία από τις πιο καινοτόμες λύσεις είναι η χρήση μετρητών ροπής, που επιτρέπουν καλύτερο έλεγχο των παραμέτρων του συστήματος μετάδοσης κίνησης στην πίστα. Αυτοί οι αισθητήρες, ανθεκτικοί στο ηλεκτρομαγνητικό πεδίο και τη θερμότητα, τοποθετούνται στους άξονες μετάδοσης κίνησης των αυτοκινήτων για τη μέτρηση και τον περιορισμό της ισχύος που εκχωρείται από το BoP. Αυτή η τεχνολογία που αναπτύχθηκε πρόσφατα είναι αποτελεσματική στον περιορισμό του κόστους ανάπτυξης.

Ελαστικά Hypercar

Αριθμός ελαστικών για ξηρό καιρό

Ελεύθερα δοκιμαστικά 12, Hyperpole 4, 6ωρος αγώνας 18, 8ωρος αγώνας 26, 10ωρος αγώνας 32

Ελαστικά για υγρό καιρό

Ο αριθμός των ελαστικών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά τη διάρκεια ενός αγώνα δεν είναι περιορισμένος.

Kατάταξη 

Το αυτοκίνητο που κατατάσσεται πρώτο είναι αυτό που κάλυψε τη μεγαλύτερη απόσταση μέχρι την επίδειξη της καρό σημαίας (δεν λαμβάνεται υπόψη η θέση των αυτοκινήτων στην σειρά εκκίνησης).

Για να καταταχθεί, ένα αυτοκίνητο πρέπει:

α) Να διασχίσει τη γραμμή τερματισμού στην πίστα όταν εμφανίζεται η καρό σημαία, εκτός από περίπτωση ανωτέρας βίας κατά την κρίση των αγωνοδικών.

β) Να έχει διανύσει τουλάχιστον το 70% της απόστασης που διένυσε το αυτοκίνητο που κατατάχθηκε στην πρώτη θέση της γενικής κατάταξης.

γ) Ο επίσημος αριθμός των γύρων θα στρογγυλοποιηθεί προς τα κάτω στον πλησιέστερο ακέραιο αριθμό.

Προκριματικά και Pole Position

Για το 2024, προβλέπεται μια βελτιωμένη μορφή προκριματικών για τις κατηγορίες Hypercar και LMGT3 και κάθε μια από αυτές θα έχει στην διάθεσή της δύο περιόδους. Και οι δύο κατηγορίες θα έχουν προκριματικά 12 λεπτών ακολουθούμενο από Hyperpole διάρκειας 10 λεπτών για τους 10 κορυφαίους προκριματικούς που θα καθορίσουν τους νικητές της Pole Position.

Σύστημα βαθμολογίας

Διαφορετικοί βαθμοί απονέμονται ανάλογα με την διάρκεια ενός αγώνα, οι οποίοι χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες (6ωροι αγώνες/8άωροι & 10άωροι αγώνες/24 Hours of Le Mans)

1η θέση: 25/38/50, 2η: 18/27/36, 3η: 15/23/30, 4η: 12/18/24, 5η: 10/15/20, 6η: 8/12/16, 7η:6/9/12, 8η: 4/6/8, 9η: 2/3/4, 10η: 1/2/2

Ένας επιπλέον βαθμός θα απονέμεται, σε κάθε αγώνα, στην ομάδα που σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο στα δοκιμαστικά (Pole Position) σε κάθε κατηγορία, καθώς και σε όλους τους οδηγούς που αποτελούν το πλήρωμα του συγκεκριμένου αυτοκινήτου.