Γιατί κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς «καθαρά» ΙΧ όλα τα νησιά της Ελλάδας;

    Αντιμέτωπες με πραγματικά τεράστια προβλήματα βρίσκονται όλες οι εταιρείες ενοικιάσεων αυτοκινήτων στην νησιωτική περιοχή της Ελλάδας καθώς όπως αποδεικνύεται δεν μπορούν να στείλουν ηλεκτρικά, υβριδικά, plug-in υβριδικά, υγραεριοκίνητα ή αεριοκίνητα αυτοκίνητα ασυνόδευτα στα νησιά!

    Η εγκύκλιος του υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι ξεκάθαρη και οι όροι και οι προϋποθέσεις που θέτει για την μεταφορά των οχημάτων με όλα τα εναλλακτικά καύσιμα πέραν της βενζίνης και του diesel κάνουν ουσιαστικά απαγορευτική την μεταφορά τους καθώς σε όλα τα παραπάνω οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα επιτρέπεται η μεταφορά τους με πλοίο μόνο αν… συνοδεύονται!

    Δηλαδή για να φορτωθεί στο πλοίο της γραμμής κάποιος ηλεκτρικό, υβριδικό, plug-in, υγραεριοκίνητο ή αεριοκίνητο μοντέλο θα πρέπει να υπάρχει συνοδός για το όχημα! Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς για μία εταιρεία ενοικιάσεων που ενόψει της τουριστικής περιόδου μπορεί να στείλει χιλιάδες οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα στα νησιά θα πρέπει να έχει και τυς ανάλογους οδηγούς που θα τα συνοδεύουν κατά την διάρκεια του ταξιδιού.

    Στελέχη από τις εταιρείες ενοικιάσεων αυτοκινήτων αναζητούν τη λύση σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία καθώς οι όροι που έχουν τεθεί ουσιαστικά δεν μπορούν να εφαρμοστούν και θα δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα στην λειτουργία ολόκληρου του κλάδου λίγο πριν την έναρξη της νέας τουριστικής σαιζόν η οποία αναμένεται να καταγράψει νέο ρεκόρ.

    Από την άλλη μεριά οι όροι και οι προϋποθέσεις μετακίνησης των οχημάτων με εναλλακτικά καύσιμα αναμένεται να λειτουργήσει αντίθετα με ότι επιδιώκει η κυβέρνηση όσον αφορά στην ηλεκτροκίνηση ή στην καθαρότερη αυτοκίνηση καθώς αν κάποιος έχει αγοράσει κάποιο ηλεκτρικό, υβριδικό, plug-in, υγραεριοκίνητο ή αεριοκίνητο αυτοκίνητο και ακινητοποιηθεί λόγω βλάβης την οποία μπορεί να επιδιορθώσει μόνο η κεντρική αντιπροσωπεία στην Αθήνα τότε η μεταφορά του οχήματος χωρίς οδηγό δυστυχώς δεν θα μπορεί να πραγματοποιηθεί με αποτέλεσμα τόσο η ηλεκτροκίνηση όσο και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα με εναλλακτικά καύσιμα να μην τα προτιμούν οι καταναλωτές της νησιωτικής Ελλάδας προκαλώντας την μείωση των πωλήσεων «καθαρότερων» οχημάτων.

    Τι ορίζει η εγκύκλιος

    Η εγκύκλιος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τίτλο: «Επιπρόσθετα μέτρα κατά την μεταφορά οχημάτων χρήσης εναλλακτικών καυσίμων (AFVs) με Ε/Γ- Ο/Γ πλοία» αναγράφει μεταξύ άλλων ότι: «Σύμφωνα με στοιχεία που περιλαμβάνονται στο (β) σχετικό, η ολοένα αυξανόμενη χρήση οχημάτων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα (Alternative Fuel Vehicles AFVs) δημιουργεί ζητήματα ασφάλειας στα πλοία που τα μεταφέρουν. Στα AFVs περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:

    1.Τα υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που φέρουν συσσωρευτές (μπαταρίες),

    2.Τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγροποιημένα και συμπιεσμένα αέρια καύσιμα.

    Πέραν των υφιστάμενων προβλέψεων της διεθνούς, της ευρωπαϊκής και της εθνικής νομοθεσίας περί ασφάλειας ναυσιπλοΐας και με δεδομένη την απουσία επί του παρόντος εναρμονισμένων διεθνών και ευρωπαϊκών νομοθετικών κανόνων για την αντιμετώπιση του ζητήματος, με το παρόν παρέχονται κατευθυντήριες οδηγίες και συστάσεις προς τα Ε/Γ-Ο/Γ και Φ/Γ-Ο/Γ πλοία που εκκινούν από ελληνικό λιμένα και μεταφέρουν AFVs, με σκοπό την πρόληψη και τον περιορισμό του κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς και έκλυσης τοξικών αερίων στους χώρους μεταφοράς οχημάτων.

    Συστάσεις

    Για τον ανωτέρω σκοπό συστήνονται μέτρα που αφορούν μεταξύ άλλων στη φόρτωση πλοίων με AFVs, στη μη φόρτιση AFVs επί των Ε/Γ-Ο/Γ και Φ/Γ-Ο/Γ πλοίων, στην εποπτεία των χώρων στοιβασίας των πλοίων που μεταφέρουν AFVs, στην εξοικείωση του πληρώματος έναντι των πιθανών κινδύνων και στον εφοδιασμό των πλοίων με κατάλληλο εξοπλισμό αντιμετώπισης.

    Φόρτωση AFVs

    -Κατά τη φόρτωση AFVs καταγραφή του είδους τους και της θέσης στην οποία στοιβάζονται επί του πλοίου και τοποθέτηση από το πλήρωμα κατάλληλης σήμανσης σε εμφανές σημείο των οχημάτων.

    -Επισήμανση στους επιβάτες-οδηγούς της ανάγκης για άμεση ενημέρωση του πληρώματος σε περίπτωση λήψης οποιασδήποτε ένδειξης συναγερμού από το όχημά τους.

    Μη φόρτωση AFVs ως «ασυνόδευτων»

    -Μη φόρτωση AFVs που έχουν βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας τους και στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές τους, στην περίπτωση που αυτά δεν έχουν αφαιρεθεί. Ειδικότερα, σε περίπτωση ζημιάς με ασάφεια ως προς τη βλάβη ή όχι του συσσωρευτή τους, μη φόρτωση και μεταφορά τους.

    Η ευθύνη για την διασφάλιση ότι στο όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας ή στους συσσωρευτές του βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών και ο πλοιοκτήτης δύναται να το εξασφαλίσει με όποιο τρόπο αυτός ορίσει.

    -Συνεκτίμηση κατά τη στοιβασία του βάρους ιδίως των ηλεκτρικών οχημάτων, δεδομένου ότι σύμφωνα με τη (β) σχετική τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κατά μέσο όρο 25% βαρύτερα από τα αντίστοιχα συμβατικά.

    -Φόρτωση των AFVs σε χώρους καλυπτόμενους από το υφιστάμενο κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης (CCTV) χωρίς την παρεμβολή εμποδίων.

    -Εξασφάλιση της λειτουργίας του συστήματος τεχνητού αερισμού και εξαερισμού του χώρου φόρτωσης (εφόσον είναι κλειστός χώρος φορτίου ro-ro ή ειδικής κατηγορίας όπως ορίζεται στην Οδηγία 2009/45/ΕΚ) κατά την φόρτωσηεκφόρτωση και κατά τη διάρκεια του πλου. Προτίμηση της φόρτωσης σε ανοικτούς χώρους οχημάτων, εφόσον υπάρχουν τέτοιοι και είναι πρακτικά εφικτό.

    Απαγορεύεται η φόρτιση

    -Μη φόρτιση AFVs επί του πλοίου. Διασφάλιση ότι τα εν λόγω οχήματα κατά τη μεταφορά τους δεν είναι συνδεδεμένα με πηγές ηλεκτρικού ρεύματος του πλοίου.

    Εποπτεία χώρων στοιβασίας

    -Επιπρόσθετα του υπάρχοντος συστήματος περιπολιών, ιδιαίτερη επαγρύπνηση των αγημάτων πυρασφάλειας καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής των οχημάτων AFVs επί του πλοίου με έμφαση στους χώρους στοιβασίας AFVs.

    -Εφαρμογή συστήματος περιπολιών κατά τα ανωτέρω σε πλοία που δεν υποχρεούνται σε αυτό.

    -Εφοδιασμός όλων των πλοίων με 2 τουλάχιστον κατάλληλες φορητές συσκευές θερμικής απεικόνισης, οι οποίες θα χρησιμοποιούνται από τα μέλη του πληρώματος που εκτελούν τις περιπολίες.

    -Εφοδιασμός όλων των πλοίων με 2 τουλάχιστον φορητούς ανιχνευτές τοξικών ή και εύφλεκτων αέριων.

    -Εγκατάσταση κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης (CCTV) σε όλους τους χώρους οχημάτων

    Εξοικίωση πληρώματος

    Εξοικείωση του πληρώματος που εκτελεί περιπολίες, καθώς και του πληρώματος που καλείται να ανταποκριθεί σε πυρκαγιά που περιλαμβάνει AFVs στον εντοπισμό εστιών κινδύνου και συνεχής ενημέρωση ως προς τις ειδικότερες απαιτήσεις πυρόσβεσης.

    -Εξασφάλιση της ικανότητας του πληρώματος που εμπλέκεται στην πυρόσβεση να αναγνωρίζει τους τύπους AFVs, να κατανοεί τους κινδύνους κάθε διαφορετικού τύπου οχήματος και να γνωρίζει τους ελλοχεύοντες κινδύνους σε σχέση με την προσωπική του ασφάλεια, όπως για παράδειγμα η πιθανή έκλυση τοξικών αερίων, εκρήξεις, μετάδοση πυρκαγιάς κλπ.

    -Εφοδιασμός του πληρώματος που συμμετέχει στις περιπολίες με συσκευή θερμικής απεικόνισης και εξοπλισμό ανίχνευσης τοξικών ή και εύφλεκτων αερίων και εξοικείωση στην ορθή χρήση τους.

    Αντιμετώπιση πυρκαγιάς

    -Μέριμνα για την επιπρόσθετη ύπαρξη τουλάχιστον 1 πυροσβεστήρα 9 lt κατάλληλων προδιαγραφών για κατασβέσεις πυρκαγιών συσσωρευτών ηλεκτρικών οχημάτων (AFVs) ανά 40 τετραγωνικά μέτρα χώρου στοιβασίας οχημάτων (AFVs).

    -Εφοδιασμός των πλοίων με τουλάχιστον 2 ειδικές κουβέρτες πυρκαγιάς οχημάτων σε κάθε χώρο στοιβασίας οχημάτων (AFVs).

    -Εφοδιασμός με 2 εξαρτύσεις πυροσβέστη (Fire-fighter’s outfits). Πλοία στα οποία οι εξαρτύσεις πυροσβέστη πληρούν τις ειδικότερες απαιτήσεις της παρ.ΣΤ της παρούσης δεν απαιτείται να εφοδιαστούν εκ νέου με αυτές.

    -Εφοδιασμός με αυτόνομες αναπνευστικές συσκευές (breathing apparatus) με χειραγωγό διάσωσης (lifeline), οι οποίες θα αποτελούν μέρος των εξαρτύσεων πυροσβέστη.

    Ειδικότερες απαιτήσεις

    Εκπόνηση Μελέτης Ανάλυσης Κινδύνου και τήρηση των επιπρόσθετων προβλέψεων που θα προκύψουν από αυτή.

    -Συμμόρφωση με τις λειτουργικές οδηγίες σε περίπτωση πυρκαγιάς από AFVs και με τις γενικές ιδιότητες αυτών που σχετίζονται με πυρκαγιά (I Operational guidance in case of AFVs fire incidents, II General fire properties of vehicles), όπως περιγράφονται στα παραρτήματα της (β) σχετικής.

    -Εξασφάλιση της καταλληλότητας όλων των επιπρόσθετων φορητών πυροσβεστήρων για κατασβέσεις πυρκαγιών σε συσσωρευτές των AFVs – Συμμόρφωση των φορητών συσκευών ανίχνευσης αερίων με την οδηγία 2014/90/ΕΕ και σήμανση MED.

    -Συμμόρφωση των εξαρτύσεων πυροσβέστη με το ISO 15538 2001EN- level 2-Protective clothing for firefighters και σήμανση ΜΕD ή συμμόρφωση με το πρότυπο EN 469:2020- level 2-Protective clothing for firefighters και σήμανση CE.

    -Για τις μπότες συμμόρφωση με το πρότυπο EN 15090:2012- Class II -Type 3: Footwear for firefighters και σήμανση ΜΕD.

    -Για τα γάντια συμμόρφωση με το πρότυπα EN 659:2003+A1:2008/AC:2009 Protective gloves for firefighters και για τα κράνη συμμόρφωση με το πρότυπο EN 443:2008. Firefighters’ helmets.

    -Συμμόρφωση των αυτόνομων αναπνευστικών συσκευών με χειραγωγό διάσωσης με τις απαιτήσεις του FSS Code και σήμανση MED.

    -Εξασφάλιση ανίχνευσης χωρίς περιορισμό αερίων του μονοξειδίου του άνθρακα CO, υδρογόνου H2 και μεθανίου CH4 από τους ανιχνευτές τοξικών ή και εύφλεκτων αερίων.

    -Σήμανση CE του λοιπού επιπρόσθετου εξοπλισμού.

    -Ύπαρξη δήλωσης συμμόρφωσης του κατασκευαστή και των αντίστοιχων πιστοποιητικών σε ισχύ για τον ως άνω εξοπλισμό.

    Σημείωση: Οι αναφορές στα παραπάνω πρότυπα λαμβάνουν υπόψη τα Πρότυπα δοκιμών (Testing Standards) εξοπλισμού που αναφέρονται στον ισχύοντα κάθε φορά Εκτελεστικό Κανονισμό της Οδηγίας 2014/90/ΕΕ.»