Fiat Ducato: 40 χρόνια καινοτομίας

Το 1981, το Ducato έφερε επανάσταση στην αρχιτεκτονική των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. Σήμερα, 40 χρονιά μετά, το δημοφιλέστερο LCV της Ευρωπαϊκής αγοράς, συνεχίζει τη διαχρονική παράδοση του μοντέλου στην παρουσίαση καινοτόμων ιδεών που στη συνέχεια ακολουθεί στο σύνολο της η αυτοκινητοβιομηχανία.

Η Fiat Professional με την παρουσίαση του Ducato το 1981 άλλαξε για πάντα την εικόνα των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCV). Εφαρμόζοντας πρώτη μια καινοτόμα αρχιτεκτονική, δημιούργησε ένα σημείο αναφοράς που ακολούθησε στη συνέχεια η αυτοκινητοβιομηχανία, ενώ παράλληλα φρόντισε το κορυφαίο της μοντέλο να συνεχίζει σε σταθερή βάση να εκπλήσσει τους αγοραστές και τον ανταγωνισμό. Σήμερα, 40 χρόνια μετά, πολλές από τις παρακάτω καινοτομίες μοιάζουν συνηθισμένες και είναι, αφού το Ducato φρόντισε να αποδείξει την υπεροχή τους και να τις καθιερώσει. Η αναγνώριση ήρθε και από το αγοραστικό κοινό, καθιστώντας το μοντέλο της Fiat Professional το δημοφιλέστερο στην κατηγορία του επί σειρά ετών, ενώ την περασμένη χρονιά το Ducato ήταν το δημοφιλέστερο LCV, ανεξαρτήτου κατηγορίας στην Ευρώπη.

1981: Η μεγάλη αλλαγή

Η παρουσίαση του ονόματος Ducato συνοδεύτηκε με την πρωτόγνωρη για την κατηγορία επιλογή της τοποθέτησης όλων των μηχανικών μερών εμπρός από την καμπίνα των επιβατών, καθώς και της μετάδοσης της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Μπορεί αρχικά η συγκεκριμένη επιλογή να θεωρήθηκε αμφιλεγόμενη, αλλά η μεγιστοποίηση του χώρου φόρτωσης -αφού πλέον δεν υπήρχε η ανάγκη τοποθέτησης άξονα μετάδοσης- δικαίωσε τους εμπνευστές της απελευθερώνοντας όλο το χώρο πίσω από την καμπίνα των επιβατών για τη μεταφορά φορτίου. Παράλληλα με τα πλεονεκτήματα σε χωροταξικό επίπεδο, η καινοτόμα αρχιτεκτονική του Ducato μείωσε το κόστος συντήρησης, προσέφερε αναβαθμισμένη οδηγική αίσθηση, αλλά κυρίως έδωσε τη δυνατότητα εύκολης προσαρμογής του οχήματος στις ανάγκες του χρήστη (τύπος αμαξώματος, μήκος και ύψος χώρου φόρτωσης, κτλ.)

1992: Εξηλεκτρισμός, πριν την εποχή του εξηλεκτρισμού

Έχοντας καινοτομήσει στο τρόπο εκμετάλλευσης του διαθέσιμου χώρου, το 1992 το Ducato έβαλε -30 χρόνια πριν- τα LCV στην εποχή της εξηλεκτρισμένης κίνησης. Με μια συστοιχία μπαταριών που ήταν τοποθετημένες σε ένα ειδικά σχεδιασμένο ξύλινο κουτί, το Ducato Elettra προσέφερε 70χλμ. αυτονομίας και 750 κιλά ωφέλιμο φορτίο. Σήμερα, το σύγχρονο E-Ducato καινοτομεί προσφέροντας ουσιαστικά το ίδιο ωφέλιμο βάρος και όγκο με τις συμβατικές εκδόσεις του μοντέλου, αλλά και αυτονομία που φτάνει τα 370χλμ. Παράλληλα με την έκδοση Elettra, το 1992 το Ducato έφερε για πρώτη φορά στην κατηγορία και τη δυνατότητα εφαρμογής συστήματος 4×4, καθιστώντας το Ducato ένα πραγματικό Van παντός εδάφους.

1994: Τομή στην εργονομία

Η εργονομία ενός επαγγελματικού αυτοκινήτου αποτελεί ακόμα ένα πεδίο που διαμορφώθηκε χάρη στις θαρραλέες αποφάσεις των μηχανικών και σχεδιαστών της Fiat Professional. Το 1994, το Ducato προσέφερε τρεις κανονικές θέσεις (οδηγός και 2 επιβάτες), δίνοντας την ευκαιρία για άνετες και ασφαλείς μετακινήσεις. Η τοποθέτηση του επιλογέα των ταχυτήτων στο ταμπλό, για πρώτη φορά σε επαγγελματικό όχημα, έδινε την ευκαιρία άπλετου χώρου ακόμα και για τον μεσαίο επιβάτη, ενώ παράλληλα αν χρειαζόταν, για παράδειγμα σε ένα στενό χώρο στάθμευσης, ο οδηγός μπορούσε να βγει από την πόρτα του συνοδηγού και αντίστροφα. Παράλληλα, οι σχεδιαστές φρόντισαν να δημιουργήσουν αποθηκευτικούς χώρους και συστήματα οργάνωσης σε κάθε πιθανό διαθέσιμο χώρο στη καμπίνα, δημιουργώντας επί της ουσίας ένα κινητό γραφείο για τον επαγγελματία.

2002: Αποδοτικότητα και φιλικότητα προς το περιβάλλον

https://www.youtube.com/watch?v=F_DWAlHADJM

Ακόμα μια πρώτα για το Ducato ήταν η εφαρμογή κινητήρων diesel τεχνολογίας common rail το 2002, εποχή κατά την οποία η συγκεκριμένη επιλογή λογίζονταν ως καινοτομία ακόμα και για τα επιβατικά οχήματα. Με αυτό τον τρόπο, η Fiat Professional, πετύχαινε ταυτόχρονα υψηλή απόδοση, χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Την ίδια στιγμή ακόμα μια πρωτιά ήταν η παρουσίαση της έκδοσης CNG (φυσικό αέριο) που ανέδειξε το Ducato στο πλέον φιλικό προς το περιβάλλον, αλλά και οικονομικό στη χρήση, ελαφρύ επαγγελματικό όχημα.

2006: Οι δυνατότητες μεταφοράς σε πρώτο πλάνο

https://www.youtube.com/watch?v=Aj-U7UpMf-A

Με ωφέλιμο όγκο 17 κυβικά μέτρα και μικτό βάρος έως 4,2 τόνους, το Ducato έθεσε το 2006 ένα αξεπέραστο μέχρι και σήμερα για την κατηγορία ρεκόρ. Την ίδια στιγμή παράλληλα με τις πολυάριθμες επιλογές εκδόσεων, το Ducato έγινε και το πρώτο μοντέλο που σχεδιάστηκε εξαρχής ώστε να μπορεί να μετατραπεί και σε αυτοκινούμενο τροχόσπιτο. Αυτό το στοιχείο, σε συνδυασμό με την υψηλή αξιοπιστία του συνόλου, οδήγησαν ώστε μέχρι και σήμερα το Ducato να αποτελεί τον απόλυτο κυρίαρχο και στην κατηγορία των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων. Τέλος η τοποθέτηση για πρώτη φορά ενός αυτοματοποιημένου κιβωτίου ταχυτήτων, αποτέλεσε ακόμα μια εύστοχη κίνηση των ανθρώπων της Fiat Professional, που προέβλεψαν τις μελλοντικές ανάγκες και την αυξημένη ζήτηση μεταφορών σε αστικό πεδίο.

2014: Ασφαλείς μεταφορές

Επί σειρά ετών η ενεργητική ασφάλεια των επαγγελματικών οχημάτων υπολειπόταν των αντίστοιχων επιβατικών. Η Fiat Professional αποφάσισε να εξοπλίσει για πρώτη φορά με ένα πλήρες πακέτο προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης (ADAS) ένα επαγγελματικό όχημα, με την επιλογή του Ducato κάθε άλλο παρά έκπληξη να δημιουργεί με βάση την καινοτόμα ιστορία του μοντέλου. Συστήματα όπως το αυτόματο σύστημα πέδησης, η προειδοποίηση ακούσιας αλλαγής λωρίδας, αλλά και το προηγμένο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης Traction Plus αναβάθμισαν συνολικά τις προσδοκίες του κοινού από τα LCV.

2020: Δικαίωμα στην άνεση και για τον επαγγελματία

Με την εφαρμογή ενός αυτόματου κιβωτίου 9 σχέσεων, το οποίο είναι διαθέσιμο τόσο στις εκδόσεις Van, όσο και σε εκείνες που αφορούν τη μεταφορά προσωπικού, το Ducato προχώρησε σε μια περαιτέρω αναβάθμιση της άνεσης, της απόδοσης και της οικονομίας καυσίμου που μπορεί να προσφέρει ένα μεγάλο επαγγελματικό όχημα. Η συγκεκριμένη επιλογή ήρθε την ιδανική στιγμή όπου οι αστικές μεταφορές αυξήθηκαν κατακόρυφα λόγω και της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, πεδίο στο οποίο ήρθε να συνεισφέρει τα μέγιστα και το αμιγώς ηλεκτιρκό E-Ducato που παρουσιάστηκε την ίδια χρονιά.

2021: Ψηφιακές υπηρεσίες της νέας εποχής

Η 8η γενιά του μοντέλου για πρώτη φορά εισάγει στην κατηγορία των μεγάλων Van τη δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2, στοιχείο που από μόνο του θα αρκούσε για να δικαιολογήσει τον χαρακτηρισμό καινοτόμο και για το νέο Ducato. Η Fiat Professional όμως προχώρησε ακόμα περισσότερο εφοδιάζοντας το δημοφιλές μοντέλο της με στοιχεία όπως ο ηλεκτρονικός κεντρικός καθρέπτης, το εξελιγμένο σύστημα πολυμέσων Uconnect, αλλά και προηγμένες υπηρεσίες συνδεσιμότητας, οι οποίες επιτρέπουν ο χρήστης να ελέγχει από απόσταση την κατάσταση και τη θέση του οχήματος, επιτρέποντας τη βέλτιστη διαχείριση είτε πρόκειται για μεμονωμένο όχημα, είτε για ένα στόλο από Ducato.

Σήμερα, το νέο Ducato είναι διαθέσιμο σε συμβατικές και αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις, ενώ χάρη στην εστίαση που διαχρονικά δείχνει η Fiat Professional στις ανάγκες των επαγγελματιών, όλες οι εκδόσεις προσφέρονται με 5ετη εργοστασιακή εγγύηση με ισχύ έως 200.000χλμ., αντίστοιχης διάρκειας υπηρεσία οδικής βοήθειας, άτοκο χρηματοδοτικό πρόγραμμα (συμβατικές εκδόσεις) και δωρεάν προγραμματισμένη συντήρηση για 5 χρόνια (E-Ducato).