Αυτοί είναι οι νέοι στόχοι των εκπομπών CO2 σε ΙΧ και φορτηγά

    Σε μια προσπάθεια να επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους της για το κλίμα, η ΕΕ αναθεωρεί τη νομοθεσία σε τομείς που έχουν άμεσο αντίκτυπο στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55». Αυτό περιλαμβάνει τις μεταφορές, τον μόνο τομέα στον οποίο οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου παραμένουν υψηλότερες από το 1990, έχοντας αυξηθεί περισσότερο από 25%. Οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν το ένα πέμπτο των συνολικών εκπομπών της ΕΕ.

    Οι οδικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπομπών από τις μεταφορές και το 2021 ήταν υπεύθυνες για το 72% όλων των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στις εγχώριες και διεθνείς μεταφορές της ΕΕ.

    Νέοι στόχοι

    Η νέα νομοθεσία ορίζει την πορεία προς τις μηδενικές εκπομπές CO2 για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα το 2035. Οι ενδιάμεσοι στόχοι μείωσης των εκπομπών για το 2030 ορίζονται στο 55% για τα αυτοκίνητα και στο 50% για τα φορτηγά.

    Οι στόχοι εκφράζονται σε ποσοστά επειδή το πρότυπο 95 γρ. CO2/χλμ. θα πρέπει να υπολογιστεί εκ νέου σύμφωνα με τη νέα πιο αυστηρή δοκιμή εκπομπών που αντικατοπτρίζει καλύτερα τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

    Η αναθεωρημένη νομοθεσία θα πρέπει να βοηθήσει τους Ευρωπαίους με την ανάπτυξη οχημάτων με μηδενικές εκπομπές CO2 ευρύτερα – καλύτερη ποιότητα αέρα, εξοικονόμηση ενέργειας και χαμηλότερο κόστος για την ιδιοκτησία ενός οχήματος – και να τονώσει την καινοτομία σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών.

    Το Κοινοβούλιο και οι χώρες της ΕΕ κατέληξαν σε συμφωνία για την τελική μορφή των κανόνων τον Οκτώβριο του 2022. Εγκρίθηκε από το Κοινοβούλιο τον Φεβρουάριο του 2023 και εγκρίθηκε από το Συμβούλιο τον Μάρτιο του 2023. Η νομοθεσία τέθηκε σε ισχύ τον Απρίλιο του 2023.

    Επιπλέον, η ΕΕ σχεδιάζει να προβλέψει περισσότερους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικής ενέργειας και ανεφοδιασμού υδρογόνου στους κεντρικούς δρόμους. Τον Ιούλιο του 2023, το Κοινοβούλιο ενέκρινε νέους κανόνες για την εγκατάσταση ηλεκτρικών σταθμών φόρτισης για αυτοκίνητα κάθε 60 χιλιόμετρα κατά μήκος των κύριων δρόμων μέχρι το 2026, καθώς και σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου τουλάχιστον κάθε 200 χιλιόμετρα έως το 2031. Οι κανόνες πρέπει να εγκριθούν από το Συμβούλιο, πριν έρθουν σε ισχύ.

    Γιατί αυτοκίνητα και φορτηγά;

    Τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά (ελαφρά επαγγελματικά οχήματα) παράγουν περίπου το 15% των συνολικών εκπομπών CO2 της ΕΕ.

    Η αυστηροποίηση των προτύπων εκπομπών των αυτοκινήτων θα βοηθήσει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ για το 2030.

    Οι μέσες εκπομπές CO2 από τα νέα αυτοκίνητα ήταν 122,3 γρ. CO2/χλμ. το 2019, καλύτερες από τον στόχο της ΕΕ για 130 γρ. CO2/χλμ. για την περίοδο 2015-2019, αλλά πολύ πάνω από τον στόχο των 95 γρ. CO2/χλμ. που είχε τεθεί για το 2021 και μετά.

    Ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνεται γρήγορα, αντιπροσωπεύοντας το 11% των επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν πρόσφατα το 2020.

    Δείτε το video της ΕΕ για το Fit to 55