Χρήσιμος online οδηγός για την οδήγηση με τρέιλερ σκάφους

Του Γιώργου Κ. Ανδρή

andris@carpress.gr

 

Όταν κάποιος αγοράζει ένα σκάφος βασική προϋπόθεση μεταφοράς του είναι το τρέιλερ. Όμως μην φανταστείτε ότι η ρυμούλκηση του σκάφους είναι εύκολη υπόθεση γιατί πολύ γρήγορα θα διαπιστώσετε ότι είναι πολύ πιθανό να πάθετε μία πολύ μεγάλη ζημιά τόσο στο αυτοκίνητό σας όσο και στο σκάφο σας.

Το τρέιλερ αποτελεί ένα όχημα και υπόκεινται σε κανόνες ομαλής και ασφαλούς κυκλοφορίας.

Πριν λοιπόν ξεκινήσετε για κάποιο ταξίδι θα πρέπει να γνωρίζετε ότι πως το τρέιλερ ασφαλίζετε υποχρεωτικά για ζημιές από και προς τρίτους με πρόσθετη ασφάλεια. Επίσης για την διαπραγμάτευση της καταβολής των αποζημιώσεων, ιδιαίτερη σημασία αποκτούν οι τεχνικές προδιαγραφές του τρέιλερ από πραγματογνώμονα και όχι η υπεύθυνη δήλωση που έχει κατατεθεί στην εταιρεία. Για το συγκεκριμένο λόγο πρέπει να είναι καλή η κατάσταση των φώτων και του συστήματος των φρένων του τρέιλερ.

Όταν κινείται κάποιος ρυμουλκώντας ένα σκάφος πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός όταν συναντά στροφές. Θα πρέπει βέβαια ο ιδικτήτης του να γνωρίζει ότι όσο μικρότερη απόσταση έχουν οι τροχοί του τρέιλερ μεταξύ τους τόσο πιο εύκολα ακολουθεί την πορεία του αυτοκινήτου. Όταν η εν λόγω απόσταση μεγαλώνει τόσο περισσότερο πλησιάζει η ρόδα το κέντρο της στροφής και θα πρέπει ο οδηγός να «πλασάρει» το αυτοκίνητο με τέτοιο τρόπο ώστε να ανοιχτεί κατά πολύ πριν ετοιμαστεί να στρίψει.

Η διαδικασία της όπισθεν

Ένα από τα δυσκολότερα κομμάτια οδήγησης με τρέιλερ είναι η διαδικασία της όπισθεν. Βέβαια να είστε σίγουροι πως καμία σχολή οδηγών δεν πρόκειτε να σας βοηθήσει και η πρακτική εξάσκηση είναι ο καλύτερος δάσκαλος. Οι αργές και σταθερές κινήσεις με την βοήθεια πάντα των καθρεπτών θα σας διευκολύνουν κατά την όπισθεν πορεία με τρέιλερ. Ποτέ μην βιαστείτε και θα διαπιστώσετε ότι τελικά είναι πολύ εύκολο.

Η πορεία σε εθνική οδό

Κατά την πορεία του αυτοκινήτου ρυμουλκώντας κάποιο σκάφος θα πρέπει να ξεχάσετε ότι κάνατε χωρίς το τρέιλερ. Τα πράγματα είναι αρκετά δύσκολα και πρέπει πάντα να κινήστε στην δεξιά λουρίδα του δρόμου με σχετικά μικρή ταχύτητα.

Oι λόγοι είναι προφανείς καθώς η απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος που ρυμουλκεί κάποιο σκάφος μεγαλώνει όπως επίσης μειώνονται σημαντικά και οι επιταχύνσεις του αυτοκινήτου.

Ορισμένοι από τους παράγοντες που είναι σημαντικοί κατά την πορεία σας στην εθνική οδό είναι το σύστημα πέδησης του αυτοκινήτου ή και του τρέιλερ αν διαθέτει καθώς επίσης και η δύναμη του ανέμου κατά την διάρκεια του ταξιδιού.

Σημαντικά βοηθήματα στη διαδικασία ρυμούλκησης είναι επίσης η τέντα που συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της αεροδυναμικής του σχήματος συνολικά.

Η φροντίδα του τρέιλερ

Στις στοιχειώδες φροντίδες για το τρέιλερ εντάσσεται το γρασάρισμα της χούφτας εσωτερικά, του άξονα ρουλεμάν, του εργάτη, των ελαστικών καθώς και της κατάστασης των φώτων. Προληπτικά τουλάχιστον μία φορά το χρόνο ξεσφίγγετε τα μπουλόνια από τις ρόδες ενώ πάντα φροντίζετε σε άριστη κατάσταση τη ρεζέρβα. Μην ξεχνάτε ότι το τρέιλερ εισέρχεται σε άμεση επαφή με το νερό της θάλασσας το οποίο περιέχει αλάτι και διαβρώνει πολύ εύκολα όλα σχεδόν τα σημεία του.

Ένα ακόμη βασικό σημείο το οποίο χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή είναι οι σούστες ή σουστόφυλλα του τρέιλερ πάνω τα οποία στηρίζεται ο άξονας. Μπορεί η εξωτερική τους εμφάνιση να δείχνει άριστη όμως ποτέ δεν ξέρετε σε τι κατάστηση είναι. Δεν προειδοποιούν ότι πρόκειται να σπάσουν αλλά αντιθέτως κόβονται ακόμα και όταν το σκάφος είναι ακινητοποιημένο σε κάποιο στεγασμένο γκαράζ.

Η ώρα της καθέλκυσης

Πλησιάζοντας στη γλίστρα θα πρέπει να έχετε υπόψιν σας ότι δεν είναι ιδιοκτησία σας και θα πρέπει να παραμείνετε όσον το δυνατόν λιγότερη ώρα σε αυτή. Για αυτόν τον λόγο όλα τα απαραίτητα και χρήσιμα εργαλεία του σκάφους ποτέ δεν τα έχουμε στο αυτοκίνητο αλλά πάντα μέσα στο σκάφος.

Ξεκινώντας λύνουμε τους ιμάντες, γεμίζουμε το πουάρ, βάζουμε το κλειδί και το Quick Stop στη θέση του και βγάζουμε αν πρέπει τα φώτα από το πίσω μέρος του τρέιλερ.

Με κατάλληλους χειρισμούς προσεγγίζουμε την γλίστρα και τοποθετούμε το τρέιλερ κάθετα στο νερό με το αυττοκίνητο ευθυγραμμισμένο. Κατεβάζουμε τον κινητήρα και τον θέτουμε σε λειτουργία. Ξεκλειδώνουμε τον εργάτη και απομακρύνουμε την αλυσίδα ασφαλείας. Απασφαλίζουμε τον γρύλο του εργάτη και βοηθάμε το σκάφος να γλιστρήσει στη θάλασσα. Απομακρύνουμε το αυτοκίνητο με το τρέιλερ σε χώρο που δεν ενοχλούν και το ασφαλίζουμε.

Η ώρα της ανέλκυσης

Αντίστοιχα για την διαδικασία ανέλκυσης, τοποθετούμε το τρέιλερ κάθετα στη θάλασσα με τα καρούλια του τρέιλερ να είναι περίπου στην επιφάνεια του νερού για να διακρίνονται έυκολα.

Εχοντας από πριν ξετυλίξει αρκετό ιμάντα του εργάτη πλησιάζουμες με μικρή ταχύτητα το σκάφος έτσι ώστε το ρύγχος να ακουμπήσει στα ράουλα όσο πιο ευθυγραμμισμένα είναι δυνατόν. Εχοντας πλέον σηκώσει τη μηχανή στην άκρη της ρύθμισης του trim δίνουμε στροφές ώστε το σκάφος να γλιστρήσει πάνω στα καρούλια και κοτσάρουμε τον ιμάντα. Στη συνέχεια σβήνουμε τον κινητήρα και ανεβάζουμε πάνω το σκάφος με την βοήθεια του εργάτη.

Οι διαδικασίες ανέλκυσης καθώς και της καθέλκυσης διαφέρουν αν οι εργασίες εκτελούνται από δύο ή περισσότερα άτομα.

Επίσης το αυτοκίνητο στη γλίστρα πρέπει πάντα να το ασφαλίζεται σαν να πρόκειται να μείνει εκεί και αν διαθέτει αργό διαφορικό να είναι πάντα σε λειτουργία και σε περίπτωση που σβήσετε το αυτοκίνητο να υπάρχει πάντα ταχύτητα στο σασμάν και να είναι σφηνωμένο πολύ καλά το χειρόφρενο.

Όταν τελειώσετε όλες τις εργασίες ελέγξτε τους ιμάντες, μεταφέρετε τα πράγματα που μπορεί να τα πάρει ο αέρας από το σκάφος, αδειάστε τη μηχανή από τα νερά και τοποθετήστε την στην κατάλληλη θέση που δενμ είναι τελείως σηκωμένη.

Ξεκινώντας προσπαθήστε να μην φθαρούν τα ελαστικά σας γιατί στοιχίζουν και μάλιστα αρκετά χρήματα!