VW-Αστυπάλαια: Ηλεκτρικά ΙΧ σε τιμές κόστους και επιδότηση 12.000 ευρώ!

Ο Όμιλος Volkswagen και η Ελλάδα συμφώνησαν να δημιουργήσουν ένα πρωτοποριακό σύστημα κινητικότητας στο νησί της Αστυπάλαιας της Μεσογείου. Για το σκοπό αυτό, το τρέχον σύστημα μεταφορών στο νησί θα μεταβεί σε ηλεκτρικά οχήματα τα οποία θα φορτίζονται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Μακροπρόθεσμα, η Αστυπάλαια θα γίνει ένα πρότυπο νησί που τα οχήματά της θα παράγουν μηδενικούς ρύπους. Για αυτό τον σκοπό υπεγράφη σήμερα ένα μνημόνιο συνεργασίας στην Αθήνα από τον Κωνσταντίνο Φραγκογιάννη, Αναπληρωτή Υπουργό Εξωτερικών και τον Dr. Herbert Diess, Διευθύνων Σύμβουλο του Ομίλου Volkswagen. Οι νέες υπηρεσίες κινητικότητας, όπως η κοινή χρήση οχημάτων ή το riding sharing θα βοηθήσουν στη μείωση και τη βελτιστοποίηση της κυκλοφορίας. Η ενέργεια θα παράγεται κυρίως από τοπικές πηγές πράσινης ενέργειας όπως η ηλιακή και η αιολική ενέργεια. Το έργο αρχικά θα διαρκέσει για έξι χρόνια.

Ο Dr. Herbert Diess, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Volkswagen, δήλωσε: «Η πολιτική, οι επιχειρήσεις και η κοινωνία έχουν κοινή ευθύνη για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής. Ο μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι η κλιματική ουδέτερη κινητικότητα για όλους. Και με το έργο στην Αστυπάλαια θα διερευνήσουμε πώς να υλοποιήσουμε αυτό το όραμα σήμερα. Η ηλεκτρική και έξυπνη κινητικότητα θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής, συμβάλλοντας παράλληλα σε ένα ουδέτερο άνθρακα μέλλον ».

Ο Πρωθυπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης, είπε: «Πιστεύω ακράδαντα στις συνεργασίες. Οι κυβερνήσεις δεν μπορούν να επιτύχουν μόνοι τους και ο ιδιωτικός τομέας δεν είναι η απάντηση σε κάθε ερώτηση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αυτή η φιλόδοξη προσπάθεια είναι το αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού κράτους και του ομίλου Volkswagen. Ένας παγκόσμιος ηγέτης στην αυτοκινητοβιομηχανία που στοχεύει να καταστήσει το στόλο των οχημάτων της με μηδενικούς ρύπους έως το 2050 έρχονται μαζί με ένα ευρωπαϊκό έθνος σε πλήρη κατάσταση μεταμόρφωσης.»

Ο Κωνσταντίνος Φραγκογιάννης, Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, δήλωσε: «Σήμερα είναι μια υπέροχη μέρα για την Αστυπάλαια, την Περιφέρεια Δωδεκανήσων, το Αιγαίο Πέλαγος και όλη την Ελλάδα. Σήμερα ξεκινάμε το πρώτο έργο «Smart Green Island» στη χώρα μας, το οποίο σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στις προοπτικές μας. Οι ηλεκτρικές μεταφορές και ένα ολιστικό, πράσινο και βιώσιμο σχέδιο δράσης θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην καθημερινή ζωή των κατοίκων του νησιού. Σε συνδυασμό με ένα πρωτοποριακό σύστημα δημόσιων μεταφορών, μετατρέπουμε τις φουτουριστικές ιδέες σε πραγματικότητα. Σήμερα η Ελλάδα δείχνει ότι είναι έτοιμη να υιοθετήσει πρωτοποριακές, καινοτόμες και εμβληματικές επενδύσεις που οδηγούν την κοινωνία σε ένα άλλο επίπεδο σύνδεσης, έξυπνης βιωσιμότητας και έμφυτης χρηστικότητας.»

Στο επίκεντρο του έργου βρίσκεται ένα εντελώς νέο, προηγμένο σύστημα μεταφοράς με υπηρεσίες ψηφιακής κινητικότητας, συμπεριλαμβανομένης μιας πανίσχυρης υπηρεσίας όλο το χρόνο, που έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει την τρέχουσα πολύ περιορισμένη υπηρεσία τοπικών λεωφορείων σε ένα νέο επίπεδο. Μαζί με τους τοπικούς επιχειρηματίες, μέρος των παραδοσιακών επιχειρήσεων ενοικίασης οχημάτων θα μετατραπούν σε υπηρεσία κοινής χρήσης οχημάτων που προσφέρει ηλεκτρικά σκούτερ από τη μάρκα Seat και ηλεκτρονικά ποδήλατα του Ομίλου, καθώς και ηλεκτρικά αυτοκίνητα VW. Αυτό από μόνο του θα βοηθήσει στη σημαντική μείωση του στόλου των οχημάτων στο νησί. Συνολικά, περίπου 1.000 ηλεκτρικά οχήματα θα αντικαταστήσουν περίπου 1.500 οχήματα με κινητήρες καύσης. Η Volkswagen θα παρουσιάσει πολλά ηλεκτρικά μοντέλα τα επόμενα χρόνια, επιπλέον του μικρού αυτοκινήτου ID.3 1και το SUV ID.4 .

Πέραν των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων και δικύκλων ηλεκτρικά οχήματα θα προμηθευτούν και όλες οι Δημόσιες Υπηρεσίες όπως η Αστυνομία, Δήμος, Λιμενικό, κ.ά.

Η Volkswagen θα εγκαταστήσει τους φορτιστές Elli σε ολόκληρο το νησί για να εξασφαλίσει μια ολοκληρωμένη υποδομή φόρτισης με περίπου 230 ιδιωτικά και πολλά δημόσια σημεία φόρτισης.

Το έργο υποστηρίζεται έντονα από το ανεξάρτητο Συμβούλιο Αειφορίας της Volkswagen, καθώς χρησιμεύει ως προσχέδιο για τη στρατηγική για την μετάβαση στην πράσινη ανάπτυξη της Volkswagen. Ο Margo T. Oge, Μέλος του Συμβουλίου Αειφορίας και πρώην Διευθυντής του Γραφείου Μεταφοράς Ποιότητας του αέρα της Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA): «Η κλιματική αλλαγή αποτελεί υπαρξιακή απειλή για την ανθρωπότητα. Η ηλεκτρική κινητικότητα, σε συνδυασμό με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα συμβάλει στη μείωση των χειρότερων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Υπάρχει ένα ρητό του Αριστοτέλη: «Κατά τη διάρκεια των πιο σκοτεινών στιγμών μας πρέπει να επικεντρωθούμε για να δούμε το φως». Το έργο στην Αστυπάλαια είναι ένα φως στο σκοτάδι και θα δείξει το μέλλον της καθαρής κινητικότητας.»

Η Αστυπάλαια είναι ένα νησί στο νότιο Αιγαίο Πέλαγος που καλύπτει έκταση περίπου 100 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Έχει πληθυσμό περίπου 1.300 πολίτες και επισκέπτονται περίπου 72.000 τουρίστες κάθε χρόνο. Η Αστυπάλαια διαθέτει επί του παρόντος μόνο μια πολύ περιορισμένη συγκοινωνιακή υπηρεσία με δύο λεωφορεία που λειτουργούν μόνο σε σε μια μικρή περιοχή του νησιού. Προς το παρόν, η ζήτηση ενέργειας καλύπτεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από πηγές ορυκτών καυσίμων. Το νησί φιλοδοξεί να γίνει πρωτοπόρος για τον αειφόρο τουρισμό τα επόμενα χρόνια και ως εκ τούτου υποστηρίζει τη βιώσιμη κινητικότητα. Η Ελληνική Δημοκρατία υποστηρίζει αυτόν τον μετασχηματισμό στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ενέργειας και Κλίματος.

Ο Όμιλος Volkswagen δεσμεύεται για τους στόχους της Συμφωνίας των Παρισίων. Ο Όμιλος στοχεύει να γίνει ουδέτερος ως προς το κλίμα έως το 2050 και έχει εκπονήσει τη στρατηγική βιωσιμότητας «goTOzero» για την επίτευξη αυτού του στόχου. Η μεγαλύτερη ηλεκτρική ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της στρατηγικής. Ο Όμιλος θα επενδύσει περίπου 33 δισεκατομμύρια ευρώ στην ηλεκτρική κινητικότητα τα επόμενα πέντε χρόνια και θα λανσάρει περίπου 75 νέα ηλεκτρικά μοντέλα έως το 2029. Το ID.3 της Volkswagen 1, που κυκλοφόρησε πρόσφατα, είναι το πρώτο από αυτά τα μοντέλα. Το έργο για την Αστυπάλαια αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της στρατηγικής «goTOzero» και πρόκειται να χρησιμεύσει ως προσχέδιο για την ολική απαλλαγή από τον άνθρακα για τον κλάδο της κινητικότητας. Κάτω από την ομπρέλα του Ομίλου Volkswagen, αρκετές μάρκες ασχολούνται με αυτήν την προσπάθεια – περιλαμβάνουν τις Volkswagen, SEAT, Volkswagen Commercial Vehicles, τον πάροχο ενεργειακών υπηρεσιών Elli και UMI Urban Mobility International με τη μάρκα We Share.

Ο κ. Αντώνης Μαυριδόγλου, Διευθύνων Σύμβουλος της Kosmocar, δήλωσε σχετικά: «Η απόφαση της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Volkswagen Group, να καταστήσουν την Αστυπάλαια ως το πρώτο νησί-πρότυπο της Ευρώπης, όπου η μετακίνηση θα είναι έξυπνη και φιλική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του, με ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα, είναι ιδιαίτερα  σημαντική για την χώρα μας και το Volkswagen Group. Εμείς στην Kosmocar, που για 50 χρόνια αντιπροσωπεύουμε την Volkswagen στην Ελλάδα, νιώθουμε περήφανοι για τη συμβολή μας σε αυτό το σημαντικό εγχείρημα.»

Τιμές κόστους από τη VW – Στις 12.000 ευρώ η επιδότηση

Πολλά ήταν τα ερωτήματα των δημοσιογράφων για την επένδυση της VW στο νησί της Αστυπάλαιας τα οποία απάντησαν τα στελέχη της ελληνικής κυβέρνησης αλλά και ο πρόεδρος του δ.σ. του ομίλου VW.

Ωστόσο τα μέλη της ελληνικής κυβέρνησης που συμμετείχαν στην Συνέντευξη Τύπου για την επένδυση του ομίλου VW στην Ελλάδα απατώντας σε ερώτηση του Newsauto.gr αποκάλυψαν ότι το ύψος της επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα κυμαίνεται στις 12.000 ευρώ! Παράλληλα ο όμιλος VW ανακοίνωσε ότι όλα τα οχήματα του ομίλου θα διατεθούν στους κατοίκους του νησιού σε τιμή κόστους! Ο συνδυασμός των δύο παραπάνω στοιχείων θα μειώσουν στο ελάχιστο το κόστος απόκτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων VW αλλά και ηλεκτρικών scooters της Seat και λεωφορείων Man.

Πάντως η πρώτη ερώτηση προς τον κ. Diess ήταν να χαρακτηρίσει πόσο εύκολη ήταν η συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση;

Η ιδέα ήταν της ελληνικής κυβέρνησης και στο άκουσμα και μόνο της πρότασης μου φάνηκε εξαιρετική ιδέα. Είδαμε αρκετά νησιά και αποφασίσαμε το project να το πραγματοποιήσουμε στην Αστυπάλαια. Βέβαια αυτό το project θα υλοποιηθεί σε μερικά χρόνια καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα χρειάζονταν δεκαετίες για την υλοποίησή του.

Βέβαια η ελληνική κυβέρνηση είναι σημαντικός υποστηρικτής του έργου οπότε η υλοποίηση του έργου είναι εύκολη. Πιο δύσκολη ήταν η επεξήγηση του έργου στα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της VW παρά με τα μέλη της ελληνικής κυβέρνησης.

Σε ερώτηση προς το ΥΠΕΞ για την επένδυση της VW στο ελληνικό νησί ο κ. Φραγκογιάννης επσήμανε ότι:

Η υλοποίηση του project στην Αστυπάλαια θα γίνει παράδειγμα για ολόκληρο τον κόσμο! Έχουμε την τεχνολογία να το στηρίξουμε και δημιουργούμε την υποδομή ώστε να είναι προσβάσιμη σε όλους. Ωστόσο το ΥΠΕΞ επισημαίνει ότι δεν υπάρχει αποκλειστικότητα! Η Αστυπάλαια δεν θα αποτελεί ένα νησί της VW!

Ποιο είναι το μέγεθος του στόλου στο νησί και αν θα δοθούν επιπλέον κίνητρα;

Σήμερα στο νησί κινούνται 1.500 οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Όλος αυτός ο στόλος να αντικατασταθεί με ηλεκτρικά οχήματα, περίπου 1.000 στον αριθμό, και η Αστυπάλαια είναι ιδανική λόγω μικρών αποστάσεων και περιορισμένου οδικού δικτύου. Τώρα πως θα πείσουμε τους πολίτες να αλλάξουν τα οχήματά τους με επιπλέον επιδοτήσεις αποκλειστικά για τους πολίτες του νησιού.

Ποιο είναι το μέγεθος της επένδυσης και αν ο όμιλος της VW σκοπεύει να κάνει και άλλες επενδύσεις στην Ελλάδα;

Το project στην Αστυπάλαια χρηματοδοτείται από την VW και η αρχική επένδυση θα είναι 3 εκατ. ευρώ ενώ συνολικά το πρόγραμμα θα κοστίσει σε περίπου 10 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά σε άλλες επενδύσεις εκτιμώ τις προσπάθειες του Κυριάκου Μητσοτάκη που κάνει πραγματικά εξαιρετικές προσπάθειες και θα εξετάσουμε σοβαρά και άλλες επενδύσεις στην Ελλάδα.

Πως θα υλοποιηθεί η επένδυση και αν θα συμμετέχουν και άλλες εταιρείες;

Η πολιτική σταθερότητα και τα κίνητρα είναι τα βασικά στοιχεία που προσελκύουν τους επενδυτές στην Ελλάδα. Μέχρι στιγμής έχουμε εγκρίνει επενδύσεις πάνω από 4 δις. ευρώ και αν δεν υπήρχε η πανδημία θα είχαμε πολύ περισσότερες επενδύσεις.

Όσον αφορά στο project στην Αστυπάλαια βεβαίως και θα υπάρξουν διαγωνισμοί και θα συμμετέχουν και άλλες εταιρείες και βέβαια θα αντικατασταθούν οι γεννήτριες πετρελαίου με συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Πως θα ηλεκτροδοτηθεί η ηλεκτροκίνηση;

Μελέτη για το νησί με διαφορετικά σενάρια της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στην Αστυπάλαια και σύμφωνα με τα αποτελέσματα το υβριδικό σύστημα είναι βιώσιμο και απόλυτα προσαρμόσιμο στις ανάγκες των οχημάτων. Οπότε οι ανάγκες για ηλεκτρικό ρεύμα δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να δημιουργήσει πρόβλημα στο δίκτυο ηλεκτροδότησης του νησιού.

Ποια θα είναι η πρωτοπορία του project της Αστυπάλαιας;

Η VW έχει μια σειρά από ηλεκτρικά project στη Γερμανία και σε άλλες χώρες στον πλανήτη στα οποία συμμετέχουν αυτοκίνητα, ηλεκτρικά scooters και φορτηγά. Η Αστυπάλαια αποτελεί το πρώτο μέρος όπου τα ηλεκτρικά οχήματα θα φορτίζονται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και είναι τόσο καλά σχεδιασμένο. Για αυτό αφιερώνουμε και πόρους σε αυτό το project.

Παράλληλα το σύνολο του στόλου των ηλεκτρικών οχημάτων σε αποθήκευση ενέργειας και θα αποτελέσει ένα μοναδικό σύστημα. Το project είναι μοναδικό γιατί θα βελτιώσει τη ζωή των ανθρώπων και αυτό θέλει χρόνια για να υλοποιηθεί. Ωστόσο είμαστε διατεθειμένοι να ολοκληρώσουμε το project.

Θα υπάρξουν άλλες συνεργασίες στην Ελλάδα;

Ο όμιλος VW διαθέτει και άλλα ηλεκτρικά οχήματα όπως για παράδειγμα ηλεκτρικά λεωφορεία για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς οπότε υπάρχει πεδίο για περαιτέρω συνεργασίες.