Βαριά άρρωστη η ελληνική αγορά ΙΧ – Χρήζει επείγουσας μεταρρύθμισης!

Πολλά είναι τα παράπονα που καταφθάνουν στο Carpress.gr κυρίως από εμπόρους μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά και καταναλωτές σχετικά με τους κυβερνητικούς χειρισμούς που αφορούν στο νέο τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης αλλά και το Περιβαλλοντικό Τέλος που επιβάλλεται στα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4 και Euro5a ενώ παράλληλα απαγορεύθηκαν οι εισαγωγές οχημάτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro3 ή παλαιότερες.

Όπως αποδείχθηκε για ακόμη μία φορά οι τα κυβερνητικά στελέχη νομοθέτησαν με τον δικό τους τρόπο και τώρα αναμένεται η αντίδραση της Κομισιόν για να επαναφέρει τα πράγματα στην τάξη. Μόνο που απ’ όσο γνωρίζουμε οι όποιες «ενοχλήσεις» από την ΕΕ προκαλούν την αντίδραση των κρατών-μελών με μεγάλη καθυστέρηση γεγονός που αφήνει τα κακώς κείμενα να υπάρχουν για αρκετό καιρό.

Μόνο με ένα ισχυρό σοκ η ελληνική αγορά αυτοκινήτου θα μπορέσει να λειτουργήσει με κανόνες υγιούς ανταγωνισμού και τα κυβερνητικά στελέχη να αποφασίζουν όχι μόνο μετά τις συναντήσεις που πραγματοποιούν με εισαγωγείς, εμπόρους και εκτελωνιστές αλλά και καταναλωτές! Άλλωστε οι τελευταίοι είναι που τελικά «χρηματοδοτούν» τα κυβερνητικά σχέδια ενώ όλοι οι υπόλοιποι κοιτούν να αυξήσουν τα εταιρικά ή προσωπικά τους έσοδα.

Με τις νέες νομοθεσίες ουσιαστικά στα καινούρια αυτοκίνητα δεν υπάρχει πλέον αυτό το «αγκάθι» του ενός ευρώ που αν το πέρναγε κανείς ήταν πολύ πιθανό να διπλασιαστούν οι δασμοί, στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τα μόνο που ευνοούνται φαίνεται ότι είναι τα Euro6 τελευταίας τεχνολογίας (διετίας) στα οποία το Τέλος Ταξινόμησης υπολογίζεται σύμφωνα με τους συντελεστές των καινούριων απομειωμένοι λόγω των μηνών ή ετών κυκλοφορίας αλλά και από τα διανυθέντα χιλιόμετρα.

Στα παλαιότερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα Euro6 ή Euro5b οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης πολλαπλασιάζονται με αποτέλεσμα σε κάποιες περιπτώσεις το κόστος εκτελωνισμού να είναι ασύμφορο.

Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις όπου από τις 23 Ιουλίου ισχύει η απαγόρευση εκτελωνισμού των οχημάτων Euro3 ή και παλαιότερες έχουν καταγραφεί περιστατικά κατά τις οποία κάποιοι ιδιώτες αλλά και έμποροι είχαν εισάγει εκείνες τις ημέρες όχημα και δεν πρόλαβαν να εκδώσουν τα πιστοποιητικά εκτελωνισμού και τώρα είναι κυριολεκτικά εγκλωβισμένοι!

Παλαιότερα οι νομοθέτες έδιναν πάντοτε τουλάχιστον ένα μήνα προσαρμογής ώστε όσοι έχουν εισάγει οχήματα να έχουν στη διάθεσή τους αρκετό χρόνο ώστε να το εκτελωνίσουν με το παλαιό καθεστώς καθώς μπορεί την ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου να έχει εισέλθει επί Ελληνικού εδάφους.

Ωστόσο όπως και να έχει το θέμα η ελληνική αγορά αυτοκινήτου πάσχει και θα πρέπει να αλλάξει ριζικά αν οι επαγγελματίες του κλάδου αλλά και το κράτος θέλει να θέσει νέες βάσεις ώστε να λειτουργήσει επιτέλους με κανόνες υγιούς ανταγωνισμού και όχι κατά το δοκούν του εκάστοτε Υπουργού ή Υφυπουργού ή Γενικού Γραμματέα.

Οι εισαγωγείς «φωνάζουν» για την πολύ μεγάλη ηλικία του ελληνικού στόλου των οχημάτων προτείνοντας διάφορες λύσεις ώστε να αυξήσουν τις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων και φορτηγών.

Οι έμποροι επίσης «φωνάζουν» για την πολύ μεγάλη ηλικία του ελληνικού στόλου των οχημάτων προτείνοντας κάποιες άλλες λύσεις που περιλαμβάνουν την αύξηση των πωλήσεων των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Οι εκτελωνιστές «φωνάζουν» για τη λειτουργία των τελωνείων αλλά και για τις αδικίες που έχει προκαλέσει το κυβερνητικό επιτελείο μεταξύ καινούριων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά όταν προτείνονται κινητοποιήσεις τότε τα πράγματα δυσκολεύουν…

Οι πολίτες αυτής της χώρας και στη μία και στην άλλη περίπτωση θα πρέπει εκείνοι να «χρηματοδοτήσουν» τις λύσεις που προτείνουν τόσο οι εισαγωγείς όσο και οι έμποροι αυτοκινήτων και φορτηγών και ουσιαστικά εκείνοι βάζουν το χέρι στην τσέπη.

Όμως στην προκειμένη περίπτωση οι Έλληνες καταναλωτές είναι ιδιαίτερα «ταλαιπωρημένοι» από την οικονομική κρίση και έπειτα από τον κορωνοϊό που κανείς να μην μπορεί να βεβαιώσει τις οικονομικές τους επιδόσεις…

Από την άλλη μεριά το κράτος αντί να προστατεύσει τους καταναλωτές νομοθετεί πότε υπέρ του ενός και πότε υπέρ του άλλου και τα σπασμένα τα πληρώνουν και πάλι οι καταναλωτές.

Όσον αφορά στις απαγορεύσεις παλαιών εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά και στην επιβολή Περιβαλλοντικού Τέλους το πρώτο κυριολεκτικά δεν έχει υιοθετηθεί από κανένα άλλο κράτος-μέλος στην ΕΕ ενώ για το «πράσινο» χαράτσι είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα καταργηθεί άμεσα η σχετική διάταξη καθώς όπως επισημαίνουν νομικοί κύκλοι: «Αυτή η διάταξη προκαλεί αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ εισαγόμενου και εγχώριων μεταχειρισμένων οχημάτων».

Τι πρέπει να γίνει;

Τα υπουργεία Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος είναι εκείνα που ασχολούνται με τον κλάδο του αυτοκινήτου και πολλές φορές οι Υπουργοί τους «συγκρούονται» για να υποστηρίξουν τις θέσεις τους.

Σε αυτό τον άτυπο πόλεμο εισαγωγείς και έμποροι διασταυρώνουν τα ξίφη τους όπως επίσης και οι τελωνειακοί με τους εκτελωνιστές.

Όλοι προσπαθούν να περάσουν αυτό που τους… βολεύει αλλά εν τέλει τα κυβερνητικά στελέχη όπως έχει αποδειχθεί δεν αποφασίζουν με «ξεκάθαρο» μυαλό με αποτέλεσμα οι νόμοι μετά από λίγο καιρό να αλλάζουν, να ακυρώνονται ή να επιβάλλονται υπέρογκα πρόστιμα από την ΕΕ για τις δυσλειτουργίες που προκαλούν στην αγορά.

Με τους τελευταίους νόμους από τα συναρμόδια Υπουργεία κανείς δεν έμεινε ικανοποιημένος, ούτε οι εισαγωγείς αλλά ούτε και οι έμποροι, ενώ οι καταναλωτές διαπιστώνουν ότι οι αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης δεν τους ωφελούν και πάρα πολύ τελικά.

Από την άλλη μεριά από την 1η Ιανουαρίου 2021 ξεκινά να ισχύει το νέο πρότυπο μέτρησης WLTP το οποίο αυξάνει ραγδαία τις εκπομπές CO2 των οχημάτων με αποτέλεσμα να αυξάνονται ανάλογα τόσο οι δασμοί στα αυτοκίνητα ενώ τα Τέλη Κυκλοφορίας κινούνται στο… χείλος του γκρεμού.

Οπότε όλα αναμένεται να αλλάξουν και πάλι το χειμώνα! Ναι σωστά διαβάσατε οι νέοι νόμοι θα έχουν ισχύ το πολύ έως το Νοέμβριο καθώς σε διαφορετική περίπτωση τόσο οι δασμοί όσο και τα Τέλη Κυκλοφορίας θα αυξηθούν υπερβολικά με αποτέλεσμα σε πάρα πολλές περιπτώσεις το κόστος κτήσης και χρήσης να είναι ασύμφορο!

Όσον αφορά στα γυρισμένα χιλιόμετρα το Carpress.gr παραμένει στις επάλξεις και θα βρίσκεται πάντα στο πλευρό των ανυποψίαστων καταναλωτών οι οποίοι κυριολεκτικά δεν έχουν τρόπο να βρουν το δίκιο τους και μόνο με την δημοσιοποίηση των υποθέσεών τους ίσως τους επιστραφούν κάποια χρήματα ή πετύχουν αναστροφή πώλησης.

Οι επιτήδειοι έμποροι πάντα θα βρίσκονται στο «στόχαστρό» μας και θα «πολεμούμε» με όποια μέσα διαθέτουμε ώστε να βοηθούμε τους ανυποψίαστους καταναλωτές.

Οι απειλές, οι ύβρεις και οι «συμβουλές» εισακούονται αλλά δεν μας φοβίζουν και θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε το δίκαιο ακόμη και αν δυσαρεστούμε ακόμη και κάποιους παλιούς «φίλους» μας…

Άλλωστε η οδηγία της ΕΕ του 2014 δεν αφήνει πολλά περιθώρια στα κράτη-μέλη και σύντομα τα ΚΤΕΟ θα έχουν πρόσβαση στο online σύστημα του μηχανογραφικού συστήματος των Διευθύνσεων Μεταφορών όλης της ΕΕ οπότε και θα διαπιστώνετε αμέσως αν κάποιο όχημα έχει γυρισμένα χιλιόμετρα. Μόλις ενεργοποιηθεί το συγκεκριμένο σύστημα να είστε σίγουροι ότι θα… κλάψει η άλλη μισή Ελλάδα καθώς το αρχικό 50% «έκλαψε» από όταν ξεκίνησαν στα Δελτία Τεχνικού Ελέγχου να αναγράφονται όλοι οι προηγούμενοι έλεγχοι και τα διανυθέντα χιλιόμετρα κατά τους παλαιότερους ελέγχους.

Τώρα έρχονται οι έμποροι και καταγγέλλουν ανώνυμα πάντα ότι οι κάποιες εταιρείες χρονομίσθωσης και ενοικιάσεων έχουν την δυνατότητα να γυρίζουν τα χιλιόμετρα και να τα πουλάνε σε ανυποψίαστους καταναλωτές ή εμπόρους μεταχειρισμένων αυτοκινήτων επειδή τα οχήματά τους περνούν από ΚΤΕΟ για πρώτη φορά μετά από 4 χρόνια.

Επειδή λοιπόν έχουν ακουστεί πάρα πολλά και για τα αυτοκίνητα που προέρχονται από Leasing ή Ενοικιάσεις καλό θα ήταν το κράτος να επιβάλλει τον ετήσιο τεχνικό έλεγχο στην συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων από τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας τους ώστε να καταγράφονται τα χιλιόμετρα.

Αν πάλι το κράτος δεν θέλει να περνούν από ΚΤΕΟ τα οχήματα που προέρχονται από Leasing ή Ενοικιάσεις από τον πρώτο χρόνο τότε να προσκομίζονται μερικές σελίδες των ιδιωτικών συμφωνητικών που επισυνάπτουν με τους πελάτες τους και αναγράφονται τα διανυθέντα χιλιόμετρα ώστε να πιστοποιείται η ορθότητά τους.

Τρόποι λοιπόν υπάρχουν αν θέλει το κράτος να δημιουργήσει μια αγορά με κανόνες ώστε να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός! Το θέμα είναι αν θέλει…  

Όσον αφορά στα καινούρια παρά το γεγονός ότι υπάρχει σχετική νομοθεσία αποζημιώσεις λόγω πλαστών στοιχείων στα αυτοκίνητα ουδέποτε έχει ενεργοποιηθεί από το κράτος και οι καταναλωτές προσπαθούν μέσω νομικών γραφείων να λάβουν κάποια αποζημίωση γιατί το αυτοκίνητο που απέκτησαν δεν είναι αυτό που διαφημίζει το εργοστάσιο.

Παράλληλα υπάρχουν πάρα πολλές καταγγελίες από καταναλωτές για καινούρια αυτοκίνητα που σύμφωνα με τα έγγραφα που έχουν προσκομίσει δεν είναι και τόσο «καινούρια» ή δεν πληρούν τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες ρύπων! Αλλά και σε αυτές τις περιπτώσεις ο κρατικός μηχανισμός κινείται με απίστευτα αργούς ρυθμούς σαν να προσπαθεί το ίδιο το σύστημα να τους αποθαρρύνει

Από την άλλη μεριά στο νέο νόμο για την ηλεκτροκίνηση δεν υπάρχει πουθενά η επιλογή του μεταχειρισμένου ηλεκτρικού οχήματος έστω και με μικρότερη επιδότηση αποκλείοντας πάρα πολλούς καταναλωτές από την ηλεκτροκίνηση που μέχρι σήμερα είναι εξαιρετικά ακριβό «σπορ» για τους απλούς πολίτες.