Τοκογλύφοι: Η μεγάλη επιστροφή στην αγορά αυτοκινήτου!

    Το αυτοκίνητο για πολλές δεκαετίες αποτέλεσε την κότα που έκανε το «χρυσό» αυγό για πάρα πολλούς εισαγωγείς αλλά και εξουσιοδοτημένους ή μη εμπόρους ΙΧ.

    Σήμερα ωστόσο ολόκληρος ο χρηματοπιστωτικός κλάδος θεωρεί τον κλάδο ως τον πλέον επικίνδυνο για πτώχευση κλείνοντας εντελώς τις στρόφιγγες του τραπεζικού δανεισμού. Το φταίει όμως και φτάσαμε ως εδώ;

    Το movenews.gr αναλύει τα δεδομένα των τελευταίων δεκαετιών προσδιορίζοντας τα αίτια της κατάρρευσης ενός κλάδου που μέχρι πρότινος απέφερε πολλά δισ. ευρώ στα δημοσιονομικά έσοδα και άλλα τόσα στα ταμεία των επιχειρήσεων του κλάδου… Παράλληλα οι τοκογλύφοι επέστρεψαν στην αγορά περισσότεροι εκσυγχρονισμένοι και «νόμιμοι» από ποτέ!

     

    Δεκαετία ’70

    Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου ξεκίνησε ουσιαστικά την πορεία της στη δεκαετία του ’70 με τις πωλήσεις να ανέρχονται σε επίπεδα υψηλότερα από εκείνα που κινείται σήμερα. Ωστόσο τότε οι καταναλωτές είχαν δύο επιλογές να αποκτήσουν αυτοκίνητο καθώς η μία περιελάμβανε την εξόφληση τοις μετρητοίς και η άλλη την εξόφληση μέσω συναλλαγματικών με επιτόκια όμως που ξεπερνούσαν τα όρια της τοκογλυφίας!

    Μάλιστα όποιος τολμούσε να αποκτήσει καινούριο αυτοκίνητο τότε μέσω συναλλαγματικών το αυτοκίνητο του στοίχιζε δύο ή ακόμη και τρεις φορές περισσότερο από την αξία απόκτησης με μετρητά…

    Αλλωστε δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως εκείνη την περίοδο ξεκίνησαν πάρα πολλοί τοκογλύφοι της εποχής να δραστηριοποιούνται στον κλάδο του αυτοκινήτου κερδίζοντας πολλά εκατομμύρια την τότε εποχή και μάλιστα «νόμιμα»!

     

    Δεκαετία ’80

    Την δεκαετία του ’80 ξεκίνησε να δημιουργείται η λεγόμενη μεσαία τάξη και ξεκίνησαν οι προσλήψεις στο Δημόσιο… Εκτοκτε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου ξεκίνησε να καταγράφει μια ανοδική πορεία καθώς ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές αποκτούσαν αυτοκίνητο εξαιτίας της σταθερής μισθοδοσίας που είχαν από το Δημόσιο. Παράλληλα εκείνη την περίοδο μεγάλη άνθιση γνώρισαν οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από ανεξάρτητους εμπόρους που μετέβαιναν κυρίως στη Γερμανία και στο Βέλγιο αναζητώντας φθηνά αυτοκίνητα που στην πορεία τα πουλούσαν στην ελληνική αγορά κερδίζοντας πολλά χρήματα για την τότε εποχή.

     

     

     

     

    Δεκαετία ’90

    Η δεκαετία του ’90 αποτέλεσε την εκκίνηση στο σπριντ για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου καθώς τότε καταγράφηκε η πρώτη απόσυρση παλαιών ΙΧ εκτοξεύοντας τις πωλήσεις στα ύψη. Από την άλλη μεριά οι τράπεζες είχαν εισέλθει στον κλάδο του αυτοκινήτου με αποτέλεσμα η απόκτησή τους να γίνεται πολύ εύκολα έστω και αν τα επιτόκια κυμαίνονταν σε υψηλά επίπεδα.

    Από την άλλη μεριά όσοι δεν μπορούσαν να δανειστούν είχαν την επιλογή της απόκτησης κάποιου εισαγόμενου μεταχειρισμένου μέσω συναλλαγματικών με επιτόκια όμως που εξακολουθούσαν να κυμαίνονται σε τοκογλυφικά επίπεδα…

     

    Η επόμενη χιλιετία

    Από το 2000 έως και το 2009 οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων κυριολεκτικά γνώρισαν την «χρυσή» εποχή καθώς τόσο το κράτος όσο και οι εξουσιοδοτημένοι ή μη έμποροι είδαν τα ταμεία τους να έχουν γεμίσει ασφυκτικά από χρήματα! Το αυτοκίνητο έγινε «φθηνό» και όλοι είχαν από ένα ή και περισσότερα. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες δεκαετίες η κάθε οικογένεια είχε τουλάχιστον 2 αυτοκίνητα ενώ αν τα παιδιά κάποιας 4μελούς οικογένειας τελείωναν το λύκειο το πρώτο πράγμα που είχαν στο μυαλό τους ήταν να βγάλουν δίπλωμα και να αποκτήσουν το πρώτο μικρό μεταχειρισμένο όχημά τους.

    Αλλωστε δεν ήταν τυχαίο το γεγονός πως οι πωλήσεις καινούριων και μεταχειρισμένων ΙΧ κυρίως το Σεπτέμβριο που έβγαιναν τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών εξετάσεων αυξάνονταν οι πωλήσεις αυτοκινήτων!

    Οι πωλήσεις όλα αυτά τα χρόνια ανέρχονταν σε εκατοντάδες χιλιάδες με αποτέλεσμα οι εισαγωγικές να «γιγαντωθούν» οι εξουσιοδοτημένοι έμποροι να πρέπει να έχουν κάθετες μονάδες αξίας πολλών εκατομμυρίων και οι έμποροι να έχουν πολύ μεγάλο στόλο μεταχειρισμένων ώστε να να μπορέσουν να ανταγωνιστούν τις κάθετες μονάδες. Ολα τα παραπάνω οδήγησαν τον κλάδο στις τράπεζες με αποτέλεσμα σήμερα να βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού χιλιάδες υπερχρεωμένες επιχειρήσεις και μάλιστα χωρίς να υπάρχει καμία ένδειξη σωτηρίας…

    Από την άλλη μεριά το κράτος άρχισε από τα τέλη του 2009 να βλέπει το αυτοκίνητο ως ένα μέσο είσπραξης με άμεση ρευστότητα καθώς τότε θεσμοθετήθηκαν για πρώτη φορά τα Πράσινα Τέλη Κυκλοφορίας αλλά λίγο αργότερα ο Φόρος Πολυτελείας!

     

     

     

     

    Η κρίση του 2010…

    Η έλευση της οικονομικής κρίσης έχει φέρει τα πάνω κάτω στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου καθώς από τη μία μεριά το κράτος προσπαθεί να ανακαλύψει τρόπους ώστε να εισπράξει άμεσα φόρους από τα ΙΧ ενώ από την άλλη μεριά οι εισαγωγείς και έμποροι προσπαθούν να επιβιώσουν.

    Οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων κυμαίνονται πλέον στα επίπεδα της δεκαετία του ’60, αν αφαιρέσει κανείς τα εταιρικά αυτοκίνητα (Fleet Cars), ενώ οι κάποιοι έμποροι ξαναγυρίζουν στις τοκογλυφικές μεθόδους εκείνης της εποχής με τις συναλλαγματικές με υπέρογκα επιτόκια!

    Παράλληλα οι ιδιοκτήτες κάθετων μονάδων που οι περισσότεροι από αυτούς χρωστούν πολλά εκατομμύρια ευρώ στις τράπεζες αδυνατούν να αποπληρώσουν τα δάνειά τους χάνοντας ακόμη και τις προσωπικές τους περιουσίες ενώ κάποιοι άλλοι αναζητούν την «προστασία» των εισαγωγέων τους που όμως ουσιαστικά επίσης χάνουν τις περιουσίες τους καθώς πλέον γίνονται υπάλλληλοί τους.

    Υπάρχει ωστόσο και μια μικρή μερίδα επιχειρηματιών που αντιλήφθηκαν που οδηγείται η αγορά και προσπαθούν να επιβιώσουν ως έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (εισαγόμενων και εγχώριων) κερδίζοντας λίγες εκατοντάδες ευρώ από την κάθε πώληση αλλά δεν έχουν ούτε τραπεζικό δανεισμό ούτε άλλες υποχρεώσεις…

    Το κράτος από την άλλη μεριά εξακολουθεί να αναζητά μέσω φόρων άμεσα ρευστό από τον κλάδο που πνέει τα ολίσθια ενώ παράλληλα οι καταναλωτές που επίσης είναι υπερχρεωμένοι βρίσκουν διέξοδο στην κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας!

     

    Τοκογλύφοι: Η μεγάλη επιστροφή…

    Με δεδομένα όλα τα παραπάνω οι τοκογλύφοι επέστρεψαν στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου αποκτώντας ως ενέχυρα χιλιάδες πολυτελή αυτοκίνητα έναντι πινακίου φακής ενώ δεκάδες εξουσιοδοτημένοι έμποροι έχουν πέσει στα δίχτυα των τοκογλύφων για λίγες δεκάδες ή ενατοντάδες χιλιάδες ευρώ ώστε να παρατείνουν λίγο την επιχειρηματική τους βιωσιμότητα βάζοντας ενέχυρο την υπόλοιπη περιουσία τους…

    Παράλληλα η νέα γενιά τοκογλύφων δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά καθώς τα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα δεν οδηγούνται πλέον στις εμπορίες αυτοκινήτων που σιγά-σιγά ξεμένουν από αυτοκίνητα και η εισαγωγή μεταχειρισμένων ΙΧ από άλλα κράτη-μέλη αποτελεί μονόδρομο για την ειπιβίωσή τους…