Το WLTP «εξαφανίζει» τις παραγγελίες πολλών νέων μοντέλων

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Ανέτοιμες βρίσκει τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες το νέο πρότυπο μέτρησης εκπομπών ρύπων αλλά και κατανάλωσης καυσίμου (WLTP) με αποτέλεσμα πάρα πολλά μοντέλα να μην μπορούν να παραγγελθούν.

Σύμφωνα μάλιστα με το γερμανικό site carwow.de μόνο η Volvo είναι έτοιμη και μπορεί να δεχθεί παραγγελίες για όλα της τα μοντέλα τα οποία πληρούν την οδηγία WLTP και σε πολύ καλό δρόμο είναι και η Toyota η οποία σε σύνολο 15 μοντέλων τα 12 μπορούν να παραγγελθούν.

Στην χειρότερη κατάσταση από όλους βρίσκεται η Mini καθώς από τα 5 διαθέσιμα μοντέλα μόλις το ένα μπορεί να παραγγελθεί!

Μάλιστα ο νέος τρόπος υπολογισμού WLTP αναμένεται να πλήξει και τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών καθώς η παραγωγή πολλών μοντέλων σταματά ώστε να εναρμονιστεί στα νέα δεδομένα γεγονός που σημαίνει έως και 6 μήνες καθυστέρηση τις παραδόσεις νέων μοντέλων.

Οι κανόνες της ΕΕ απαιτούν νέα μοντέλα να υποβληθούν στις δοκιμές από την 1η Σεπτεμβρίου 2017, αλλά η πραγματική πρόκληση για τους κατασκευαστές ήταν να δοκιμάσουν τα υπάρχοντα μοντέλα μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. Πολλά μοντέλα έχουν απαιτήσει νέο εξοπλισμό εκπομπών, όπως τα φίλτρα σωματιδίων – επειδή το WLTP γενικά παράγει υψηλότερα ποσοστά ρύπανσης – και οι σταθμοί δοκιμών λειτουργούν ασταμάτητα. Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν όλα τα μοντέλα μπορούν να πιστοποιηθούν εγκαίρως.

“Είναι σαν ένα πολυδιάστατο παιχνίδι σκακιού”, δήλωσε ο Mark Fulthorpe, διευθυντής της πρόβλεψης παραγωγής ελαφρών οχημάτων στην IHS Markit. “Οι άνθρωποι δεν έχουν συνειδητοποιήσει ακριβώς τι θα πάρει για να επιτευχθεί αυτό.”

Κάθε παραλλαγή ενός μοντέλου πρέπει να υποβληθεί σε δοκιμές, διότι διαφορετικά πακέτα κινητήρων και πακέτα επιλογών μπορούν να επηρεάσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Το WLTP είναι μεγαλύτερο και περισσότερο εμπλεκόμενο, ενώ η αντιμετώπιση του RDE προσθέτει χρόνο και πολυπλοκότητα.

Οποιοδήποτε αυτοκίνητο δεν έχει πιστοποιηθεί μέχρι το Σεπτέμβριο δεν μπορεί νόμιμα να πωληθεί στην Ευρώπη, μολονότι υπάρχουν εξαιρέσεις στους κατασκευαστές, διαδικασία γνωστή ως παρέκκλιση.

Τα αποτελέσματα γίνονται αισθητά στους λιανοπωλητές αυτοκινήτων. Πολλά μοντέλα έχουν αποσυρθεί από την αγορά μέχρι να μπορέσουν να πιστοποιηθούν, πράγμα που σημαίνει ότι οι αγοραστές αυτοκινήτων και οι έμποροι δεν μπορούν να τους παραγγείλουν. “Οι χρήστες μας μπερδεύονται”, δήλωσε ο Philipp Sayler von Amende, Διευθύνων Σύμβουλος του γερμανικού σκέλους του carwow.de. «Μπορούν να βρουν ένα αυτοκίνητο στην πλατφόρμα μας, αλλά δεν μπορούν να το παραγγείλουν».

Η έρευνα των αντιπροσώπων της Carwow.com στη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο διαπίστωσε ότι σε ορισμένες χρονικές στιγμές δεν ήταν δυνατή η παραγγελία γνωστών μοντέλων.

Ποιες εταιρείες είναι έτοιμες

Η έρευνα που πραγματοποίησε η carwow αφορά σε 14 αυτοκινητοβιομηχανίες και σύμφωνα με τα ευρήματα η Volvo αποτελεί την μοναδική εταιρεία που όλα τα μοντέλα της πληρούν το WLTP.

Αμέσως μετά ακολουθεί η Toyota με 12 στα 15 διαθέσιμα μοντέλα να μπορούν να παραγγελθούν άμεσα.

Η Audi σε σύνολο 46 μοντέλων μπορούν να παραγγελθούν άμεσα τα 5, τα 19 έχουν κάποιους περιορισμούς ενώ τα υπόλοιπα 22 δεν μπορούν να παραγγελθούν.

Στην BMW σε σύνολο 37 μοντέλων μπορούν να παραγγελθούν μόλις 18 ενώ επιπλέον 10 έχουν περιορισμό στις παραγγελίες και 6 δεν μπορούν να αποκτηθούν.

Η Hyundai από τα 18 μοντέλα μπορούν να παραγγελθούν τα 6 ενώ τα 12 όχι.

Στην Mazda από τα 9 συνολικά μοντέλα μπορούν να παραγγελθούν τα 6 ενώ τα υπόλοιπα 3 δυστυχώς δεν μπορούν να αποκτηθούν.

Στην Mini από τα 5 διαθέσιμα μοντέλα οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν μόλις το ένα καθώς τα άλλα δεν πληρούν τους όρους του WLTP.

Στη Nissan από τα 9 διαθέσιμα μοντέλα τα 4 είναι άμεσα διαθέσιμα, επιπλέον 4 έχουν περιορισμό στις παραγγελίες και μόλις 1 δεν μπορεί να παραγγελθεί.

Στην Opel είναι μοιρασμένα τα πράγματα και σε σύνολο 18 μοντέλων τα εννέα μπορούν να παραγγελθούν άμεσα.

Στην Renault σε σύνολο 17 μοντέλων τα 6 είναι έτοιμα, τα 4 τελούν υπό περιορισμό και τα 7 δεν μπορούν να παραγγελθούν.

Στην Seat σε σύνολο 10 μοντέλων τα 6 μπορούν να παραγγελθούν, τα 3 έχουν περιορισμό και το ένα δεν μπορεί να δεχθεί παραγγελίες.

Στην Skoda από τα 15 μοντέλα τα 4 πληρούν το WLTP, τα 10 τελούν υπό περιορισμό και το ένα δεν μπορεί να παραγγελθεί.

Τέλος στην VW σε σύνολο 28 μοντέλων τα 12 πληρούν το WLTP, τα 10 τελούν υπό περιορισμό και τα 6 δεν μπορούν να παραγγελθούν.