Το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ μάχεται για να επιβιώσει

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Με μόλις 30 αυτοκινητοβιομηχανίες και ηχηρές παρουσίες πραγματοποιείται το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Ντριτρόιτ το οποίο όπως αποδεικνύεται μάχεται να επιβιώσει.

Μάλιστα κορυφαίοι γερμανοί κατασκευαστές γύρισαν την πλάτη στην έκθεση αλλά οι διοργανωτές σχεδιάζουν ριζικές αλλαγές για έκθεση που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1907 για να μπορέσει να ξαναβρεί την χαμένη την αίγλη της.

«Το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ μάχεται για να επιβιώσει. Δημιουργείται η εντύπωση ότι από τις 14 μέχρι τις 27 Ιανουαρίου 2019 στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου Βόρειας Αμερικής (NAIAS) θα γίνει κηδεία και όχι ετήσια γιορτή του αυτοκινήτου», γράφει ο γερμανός οικονομολόγος και ειδικός σε ζητήματα αυτοκινήτου Φρίντριχ Ντουντενχόφερ σε ανάλυσή του. Ενδεικτική για την εκτίμηση αυτή είναι η απόφαση γερμανών κατασκευαστών όπως η Audi, η Porsche, η Daimler, η Mercedes και η BMW να μην συμμετάσχουν φέτος.

«Μέχρι πριν από μερικά χρόνια στο Ντιτρόιτ παρουσιάζονταν από 50 μέχρι 70 νέα μοντέλα», δηλώνει ο Ντάστιν Βέιλς από το οικονομικό περιοδικό Crain´s Detroit Business στην DW. Ένας πιθανός λόγος για την παρακμή του Σαλονιού Αυτοκινήτου στο Ντιτρόιτ είναι η έκθεση τεχνολογίας Consumer Electronic Show (CES) που διεξάγεται σχεδόν παράλληλα στο Λας Βέγκας. «Κατασκευαστές που δίνουν ιδιαίτερο βάρος στην ηλεκτροκίνηση και την αυτόνομη οδήγηση συμμετείχαν στο Λας Βέγκας», έγραφε πριν λίγες μέρες η γερμανική Frankfurter Allgemeine Zeitung. Παρόν στην CES ήταν και οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που γύρισαν την πλάτη στο Ντιτρόιτ. Γνωρίζουν καλά ότι οχήματα με τεράστια ιπποδύναμη και απαστράπτουσες ζάντες ενδιαφέρουν όλο και λιγότερους. «Σήμερα είναι οι νέες τεχνολογίες που βρίσκονται στο επίκεντρο του Λας Βέγκας, γράφει ο γερμανός ειδικός Φρίντριχ Ντουντενχόφερ: «Internet of Things, 5G, τεχνητή νοημοσύνη, αυτόνομη και εφαρμογές blockchain. Το αυτοκίνητο είναι απλά κομμάτι αυτών των εξελίξεων».

Όλα αλλάζουν από το 2020

Το Ντιτρόιτ θα υποδεχθεί τους κατασκευαστές σαν μην συμβαίνει τίποτα κι ας έχει μειωθεί ο αριθμός τους από 69 πέρυσι σε μόλις 30 φέτος. Τους περίπου 850.000 επισκέπτες αναμένουν 30 πρεμιέρες, όπως η έκδοση του αμερικανικού Passat της VW σε λιμουζίνα, το νέο Supra της Toyota, το νέο Mustang Shelby GT500, το ολοκαίνουργιο SUV της Cadillac XT6 και μια νέα έκδοση της Continental από τη Lincoln για τα 80 της αμερικανικής εταιρίας. Από το 2020 όλα αλλάζουν στο Σαλόνι του Ντιτρόιτ. Οι διοργανωτές προτίθενται να μεταφέρουν την έκθεση στο καλοκαίρι, να προσφέρουν στους επισκέπτες δοκιμές οχημάτων και να διευρύνουν χωροταξικά τις παρουσιάσεις νέων μοντέλων, φθάνοντας μέχρι το ιστορικό κέντρο του Ντιτρόιτ.

Σύμφωνα με πληροφορίες οι γερμανοί κατασκευαστές δεν γυρνούν για πάντα την πλάτη στο Ντιτρόιτ. Όπως ανακοινώνουν, κάθε χρόνο εξετάζεται εκ νέου αν θα είναι παρόντες στις εκθέσεις στη βόρεια Αμερική.

Ας σημειωθεί ότι στους γερμανούς κατασκευαστές αντιστοιχεί ένα 7,5% της αμερικανικής αγοράς. Το ποσοστό είναι τόσο μικρό, που ειδικοί όπως ο Φρίντριχ Ντουντενχόφερ απορεί για τις απειλές του προέδρου Τραμπ κατά της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. «Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι μόνο η Toyota-Lexus έχει το 14,1% της αγοράς στις ΗΠΑ. Ακόμα και άλλες ιαπωνικές εταιρίες, όπως η Nissan ή η Honda, πωλούν περισσότερα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ από τους Γερμανούς. Όσα ισχυρίζεται ο αμερικανός πρόεδρος για τους γερμανούς κατασκευαστές δεν είναι πάντοτε κατανοητά», υπογραμμίζει ο γερμανός οικονομολόγος.