Το οδικό δίκτυο της Αττικής έγινε πιο σύγχρονο και ασφαλές

    Στο πλαίσιο της προτεραιότητας που έδωσε η διοίκηση της Περιφέρειας υπό τον Γ. Πατούλη στα θέματα της οδικής ασφάλειας από την πρώτη κιόλας μέρα ανάληψης των καθηκόντων του, σχεδιάστηκε και συνεχίζει να υλοποιείται ένα στρατηγικό σχέδιο με δεκάδες έργα και παρεμβάσεις που έχουν κάνει το οδικό δίκτυο της Αττικής, που είναι στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας, πιο σύγχρονο, ασφαλές και λειτουργικό.

    Οι 10 Βασικοί άξονες για την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών

    Το στρατηγικό σχέδιο της Περιφέρειας που εφαρμόστηκε συντονισμένα και με υψηλό αίσθημα ευθύνης από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας, βασίστηκε στην ενδυνάμωση των πολιτικών πρόληψης και περιλάμβανε τους εξής 10 βασικούς άξονες και συγκεκριμένες ενέργειες για την εφαρμογή του:

    1) Συντήρηση πρωτεύοντος αστικού οδικού δικτύου συνολικού μήκους 800km και 400 km δευτερεύοντος οδικού δικτύου.
    2) Αναβάθμιση του δημόσιου φωτισμού, μέσω αντικατάστασης λαμπτήρων led σε όλες τις κεντρικές οδικές αρτηρίες, με έντονο ενεργειακό αποτύπωμα.
    3) Εκσυγχρονισμός των οδικών υποδομών με νέες τεχνολογίες “smart cities”
    4) Ενίσχυση της προσβασιμότητας στο οδικό περιβάλλον.
    5) Παροχή υπηρεσιών οδικής ασφάλειας στους χρήστες του οδικού δικτύου.
    6) Εγκατάσταση τεχνικών μέσων καταγραφής και αποτροπής τροχαίων παραβάσεων.
    7) Αμφίδρομη επικοινωνία και διαρκή ενημέρωση των οδηγών για την κυκλοφορία.
    8) Σύγκλιση όλων των συναρμόδιων φορέων για την οδική ασφάλεια.
    9) Εκσυγχρονισμός του θαλάμου επιχειρήσεων της Ελληνικής Αστυνομίας (ΘΕΠΕΚ) και του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής.
    10) Άρση επικινδυνοτήτων σε σημεία μειωμένης οδικής ασφάλειας.

    Με έργα και όχι λόγια προστατεύεται η ζωή των πολιτών

    Στις βασικές προτεραιότητες της διοίκησης της Περιφέρειας ήταν η ανασυγκρότηση μίας εκ των πιο νευραλγικών διευθύνσεων της Περιφέρειας Αττικής, αυτή της Διαχείρισης των Μητροπολιτικών Υποδομών. Ταυτόχρονα επαναλειτούργησε και εκσυγχρονίστηκε το Κέντρο Διαχείρισης της κυκλοφορίας, το οποίο αποτέλεσε και το βασικό εργαλείο για την έναρξη των στοχευμένων ενεργειών συντήρησης του οδικού δικτύου της Αττικής, το οποίο είναι στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας. Παράλληλα πραγματοποιήθηκε ανακαίνιση στον θάλαμο Επιχειρήσεων της Τροχαίας (ΘΕΠΕΚ) και ταυτόχρονα στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, το οποίο λειτούργησε σε νέο χώρο και διαθέτει 250 κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας, χίλιους αισθητήρες μέτρησης κυκλοφοριακού φόρτου και 24 ηλεκτρονικές πινακίδες. Παράλληλα, είναι στελεχωμένο με εξειδικευμένο προσωπικό και έμπειρους συγκοινωνιολόγους, και αποτελεί το άγρυπνο μάτι της Αττικής, καθώς επιτηρεί την κυκλοφορία 365 μέρες το χρόνο, όλο το εικοσιτετράωρο.

    Πρώτη παρέμβαση ήταν οι ταυτόχρονες εργασίες ασφαλτόστρωσης στους κεντρικούς οδικούς άξονες, ξεκινώντας από την Κηφισίας και την παραλιακή Λεωφόρο Ποσειδώνος. Κατόπιν, σειρά είχε η βελτίωση του οδοστρώματος στην Πέτρου Ράλλη, στη Λαυρίου, στην Αθηνών Σουνίου στο παράπλευρο οδικό δίκτυο της Αττικής Οδού στους κεντρικούς δρόμους του Πειραιά και στις Λεωφ. Συγγρού, στη Λεωφόρο Σχιστού και στη Θησέως στην Καλλιθέα, καθώς και στο μεγαλύτερο τμήμα του Κηφισού. Επίσης έχουν γίνει παρεμβάσεις σε σημεία του οδικού δικτύου υψηλής επικινδυνότητας, όπως στη Λεωφ. Χαμοστέρνας, στο ρεύμα προς Πειραιώς στο ύψος του Κουκακίου, στην παραλιακή Λεωφ. Αθηνών Σουνίου, στην περιοχή της Λουμπάρδας, στη Λεωφ. Κηφισού, στην συμβολή της με τη Λεωφ. Αθηνών στο ρεύμα προς Πειραιά κ.λπ.

    Αντικαταστάθηκαν πάνω από 11.000 πινακίδες σήμανσης

    Παράλληλα, οι δρόμοι της Αττικής απέκτησαν και πάλι διαγραμμίσεις ενώ αντικαταστάθηκαν συνολικά 11.500 πινακίδες σήμανσης, ενώ έγινε εκτεταμένη συντήρηση στους 37.000 φωτεινούς σηματοδότες οι οποίοι, στο μεγαλύτερο σύνολό τους, λειτουργούν με λαμπτήρες Led.
    Εργασίες συντήρησης πραγματοποιήθηκαν και συνεχίζουν να πραγματοποιούνται στα κατεστραμμένα παλαιά στηθαία ασφαλείας τα οποία και αντικαθίσταται με νέα συστήματα αναχαίτισης οχημάτων. Την ίδια στιγμή, οι πράσινοι χώροι στις κεντρικές νησίδες των μεγάλων λεωφόρων συντηρούνται με ιδιαίτερη επιμέλεια.

    Επιπλέον, εκτεταμένη συντήρηση και συχνός καθαρισμός γίνεται και στα φρεάτια απορροής ομβρίων υδάτων, καθώς και στα μηχανικά αντλιοστάσια που βρίσκονται σε κεντρικά σημεία, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η αντιπλημμυρική θωράκιση του οδικού δικτύου.

    Με «όπλο» την τεχνολογία ενισχύεται η ασφάλεια των οδηγών

    Στην προσπάθεια που ξεκίνησε για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην Αττική, με εντολή του Περιφερειάρχη, αξιοποιήθηκαν όλα τα σύγχρονα καινοτόμα τεχνολογικά εργαλεία.

    Ειδικότερα:
    • Χρησιμοποιούνται σύγχρονες ηλεκτρονικές πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων στον Κηφισό και στη Συγγρού,
    • Τοποθετήθηκαν τα έξυπνα φανάρια
    • Εφαρμόστηκε και το πράσινο κύμα που δίνει προτεραιότητα στα ασθενοφόρα
    • Χρησιμοποιούνται σύγχρονες κάμερες συλλογής κυκλοφοριακών δεδομένων και απομακρυσμένης διαχείρισης και ελέγχου φωτιστικών, μηχανικών αντλιοστασίων και φωτεινών σηματοδοτών.
    • Εγκαταστάθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η πρώτη κάμερα ανίχνευσης παραβίασης του κόκκινου στη Λεωφόρο Ποσειδώνος και τέθηκε σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εγκατάστασης ειδικού εξοπλισμού που θα αποτρέπει όχι μόνο την παραβίαση του φωτεινού σηματοδότη, αλλά και την παραβίαση του ορίου ταχύτητας ή την άσκοπη χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης.

    Στις προτεραιότητες και η ασφάλεια των πεζών

    Ο Περιφερειάρχης έχοντας ως απόλυτη προτεραιότητα παράλληλα με την ενίσχυση της ασφάλειας του οδικού δικτύου και την αποτελεσματικότερη προάσπιση της ζωής των πεζών, υλοποίησε και υλοποιεί έργα και παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση αυτή.
    Ειδικότερα η Περιφέρεια προχώρησε σε κατασκευή νέων σύγχρονων πεζογεφυρών, οι οποίες διασφαλίζουν την προστασία της ανθρώπινης ζωής, ενώ παράλληλα, δίνεται περισσότερος χρόνος στο πράσινο των φωτεινών σηματοδοτών στις κεντρικές οδικές αρτηρίες για την διευκόλυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων.

    Μέχρι στιγμής, έχουν παραδοθεί ήδη προς χρήση και εξυπηρετούν τους πεζούς οι νέες πεζογέφυρες στον Άλιμο, στο Φλοίσβο, στην Αγία Παρασκευή και στο Δαφνί και ολοκληρώνεται σύντομα η πεζογέφυρα στο Παλατάκι του Χαϊδαρίου. Παράλληλα προχώρησε σε έργα συντήρησης, αναβάθμισης και εξωραϊσμού των υπόγειων διαβάσεων σε κεντρικούς δρόμους της Αττικής.

    Για πρώτη φορά λειτουργούν οχήματα οδικής ασφάλειας σε 24ωρη βάση

    Ακόμα ένα ουσιαστικό βήμα στην εφαρμογή των στοχευμένων δράσεων που υλοποιεί η Περιφέρεια Αττικής, με στόχο ασφαλείς και προσβάσιμους δρόμους, έγινε με τη διασφάλιση της 24ωρης λειτουργίας των ειδικών οχημάτων οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς της. Τα κλειστά οχήματα τύπου βαν είναι στελεχωμένα με εξειδικευμένο προσωπικό και περιπολούν το πρωτεύον αστικό οδικό δίκτυο, συνολικού μήκους 800 km, εντός αστικού ιστού. Τα εν λόγω οχήματα επιχειρούν άμεσα, αντιμετωπίζοντας έκτακτα συμβάντα (βλάβες στο οδικό δίκτυο, ακινητοποιημένα οχήματα, συγκρούσεις κ.ο.κ.) τα οποία, είτε διαπιστώνουν κατά τις περιπολίες τους, είτεαναγγέλλονται από πολίτες ή τμήματα τροχαίας, είτε μέσω του τετραψήφιου τηλεφωνικού αριθμού 1544.

    Ταυτόχρονα, τα οχήματα κλειστού τύπου επικουρούν το έργο της Τροχαίας, επισημαίνοντας τα σημεία οδικών τροχαίων ατυχημάτων με κώνους και αντανακλαστικά στοιχεία (καθ’ υπόδειξη της Ελληνικής Αστυνομίας) αλλά και πραγματοποιώντας ρίψη απορροφητικού υλικού, όπου απαιτηθεί. Παράλληλα, εκτελούν εργασίες αποκατάστασης βλαβών (όπως λ.χ. αποκατάσταση λακκουβών με ειδικό ασφαλτόμειγμα, φθορές σε στηθαία ασφάλειας, σε φωτεινή σηματοδότηση, σε κολώνες ηλεκτροφωτισμού), απομακρύνουν αντικείμενα από το οδόστρωμα, προβαίνουν σε καθαρισμό πινακίδων, αποξήλωση επικίνδυνων αφισών και λαβάρων, δηλαδή διασφαλίζουν την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας στο πρωτεύον αστικό οδικό δίκτυο. Επισημαίνεται πως έως και σήμερα, τα οχήματα οδικής ασφάλειας σε συνεργασία με τα συνεργεία αυτεπιστασίας της Περιφέρειας Αττικής, έχουν αντιμετωπίσει με αποτελεσματικότητα 4.532 συμβάντα.

    Σημαντικός βοηθός του πολίτη το 1544

    Με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών λειτουργεί, με πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη ο τετραψήφιος αριθμός 1544 για το οδικό δίκτυο έτσι ώστε να ενημερώνεται άμεσα η αρμόδια υπηρεσία, το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας και, όπου καθίσταται απαραίτητο, και τα οχήματα οδικής ασφάλειας που βρίσκονται στο δρόμο έτσι ώστε να παρεμβαίνουν άμεσα χωρίς καθυστέρηση.

    Η επικοινωνία αυτή διευρύνεται, αποκτώντας και ενημερωτικό χαρακτήρα, μέσα από τις 24 πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων, στις οποίες προβάλλονται οι χρόνοι διαδρομής καθώς και τα συμβάντα που προκύπτουν στο οδικό δίκτυο, προκειμένου οι οδηγοί να ενημερώνονται άμεσα και να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν διαδρομές με λιγότερη κίνηση. Παράλληλα, οι πολίτες ενημερώνονται καθημερινά, μέσω ραδιοφωνικών συχνοτήτων για την κίνηση στους δρόμους, για ό,τι συμβαίνει, τη στιγμή που συμβαίνει, αξιοποιώντας στο έπακρο τις δυνατότητες του κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας.

    Επισημαίνεται τέλος πως για την ανάδειξη και εν συνεχεία τη διαχείριση και την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν στο οδικό δίκτυο, η Περιφέρεια ενήργησε, έχοντας στο πλευρό της σημαντικούς και αξιόλογους συμμάχους.

    Το Δεκέμβριο του 2019, ο Γ. Πατούλης κάλεσε όλους τους συναρμόδιους φορείς για την οδική ασφάλεια και τη διαχείριση της κυκλοφορίας με στόχο, το συντονισμό και την αμφίδρομη συνεργασία. Για πρώτη φορά,έκατσαν στο ίδιο τραπέζι προκειμένου να δώσουν σημαντικές λύσεις, οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, η Περιφέρεια Αττικής και οι Δήμοι, μαζί με τα συναρμόδια Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Περιβάλλοντος, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και Παιδείας, την Ελληνική Αστυνομία, το Πυροσβεστικό Σώμα, το ΕΚΑΒ, το Τεχνικό Επιμελητήριο, την Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής και τους Συγκοινωνιολόγους.