Τι θα αλλάξει στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 2024;

Ριζικές αλλαγές αναμένεται να πραγματοποιηθούν το 2024 στην Ελληνική αγορά αυτοκινήτου επηρεάζοντας άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά την πορεία των πωλήσεων.

Αρχικά από την 1η Ιανουαρίου 2024 εφαρμόζεται κανονικά η νέα νομοθεσία σύμφωνα με την οποία το 1 στα 4 καινούρια εταιρικά αυτοκίνητα πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό. Αυτό αλλάζει ριζικά τις παραγγελίες των μεγάλων ομίλων με εταιρικούς στόλους οχημάτων ενώ παράλληλα επηρεάζει και τις αντίστοιχες παραγγελίες των εισαγωγικών εταιριών προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Επίσης η αύξηση που θα καταγράψουν οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα επηρεάσουν και τα κρατικά έσοδα καθώς από την μία μεριά στα ηλεκτρικά οχήματα δεν επιβάλλεται Τέλος Ταξινόμησης ωστόσο καταβάλλεται ο ΦΠΑ και με δεδομένη την υψηλή αξία λιανικής προ φόρων αναμένεται να ισοσκελιστεί η όποια διαφορά προκύψει.

Από την άλλη μεριά βέβαια η άνοδος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πλήξει τα κρατικά έσοδα που προέρχονται από τα Τέλη Κυκλοφορίας αλλά και από τον ΕΦΚ στα καύσιμα. Για τα Τέλη Κυκλοφορίας τα έσοδα είναι μηδενικά σε όλα τα ηλεκτρικά αλλά και plug-in υβριδικά μοντέλα ενώ η μη χρήση καυσίμων (βενζίνης και diesel) θα μειώσει τα λίτρα κατανάλωσης όπως επίσης και τα έσοδα από τους κρατικούς φόρους.

Ένα από τα πλέον σοβαρά ζητήματα που αναμένεται να βρεθεί αντιμέτωπη η κυβέρνηση το 2024 έχει να κάνει με το Περιβαλλοντικό Τέλος που επιβάλλεται στα αυτοκίνητα που πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 4 και Euro 5 ενώ παράλληλα απαγορεύεται η εισαγωγή οχημάτων οχημάτων που πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 3 ή και παλαιότερες.

Ήδη η Κομισιόν έχει αποστείλει δύο προειδοποιήσεις στην Ελλάδα και το 2024 αναμένεται να επιβληθεί το πρόστιμο αν η χώρα μας δεν αλλάξει τη σχετική νομοθεσία.

Πάντως στελέχη από την αγορά αυτοκινήτου επισημαίνουν στο Carandmotor.gr ότι σε περίπτωση που καταργηθεί η νομοθεσία απαγόρευσης εισαγωγής παλαιών οχημάτων τότε η Ελλάδα κινδυνεύει και πάλι να γίνει η «χωματερή» της Ευρώπης και να γεμίσουμε παλαιά, ρυπογόνα και επικίνδυνα αυτοκίνητα.

Από την άλλη μεριά η άνοδος του μέσου όρου ηλικίας του ελληνικού στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων αναμένεται να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στη ρύπανση που καταγράφεται εντός των μεγαλουπόλεων με ότι και αν σημαίνει αυτό για την υγεία των πολιτών.

Εκτός των παραπάνω όμως στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχει πέσει και η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης καθώς οι Αξίες Λιανικής προ Φόρων αυξάνονται συνεχώς από τα εργοστάσια παραγωγής με αποτέλεσμα να συμπαρασύρουν προς τα επάνω και τις τιμές λιανικής.

Το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται το σχέδιο αλλαγής του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης ώστε να μπορέσουν να «φρενάρουν» την αύξηση των τιμών ενώ από την άλλη μεριά να μην καταγραφούν απώλειες στα κρατικά έσοδα που το 2023 σημείωσαν άνοδο ρεκόρ!

Όσον αφορά στο πρόγραμμα επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» αναμένεται να καλύψει την αγορά έως τα τέλη Απριλίου 2024 όποτε και εκπνέει η ισχύς του ωστόσο τα χρήματα που θα διατεθούν στους υποψήφιους αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων είναι λίγα με αποτέλεσμα στην πλατφόρμα οι νέες αιτήσεις να γίνονται δεκτές με το σταγονόμετρο…

Όσον αφορά στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» το οποίο αναμένεται να ισχύσει στις αρχές του καλοκαιριού του 2024 εκτιμάται ότι θα αλλάξει ριζικά και οι αγοραστές είναι πολύ πιθανό να μην χρειάζεται να καταθέτουν καμία αίτηση αλλά η επιδότηση να αφαιρείται απευθείας από την τιμή λιανικής καταργώντας όλη την γραφειοκρατία. Επίσης είναι πολύ πιθανό από την επιδότηση να εξαιρεθούν μεγάλοι όμιλοι με υψηλή κερδοφορία ενώ αλλαγές είναι πολύ πιθανό να δούμε και στις επιδοτήσεις όλων των οχημάτων…

«Ανάσα» για όλους τους ιδιοκτήτες οχημάτων αναμένεται να αποτελέσει η μείωση σε ποσοστό 30% των τεκμηρίων διαβίωσης και κατ’ επέκταση και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης (για τους κατόχους ΙΧ με κινητήρες άνω των 1.929 κ. εκ.) που θα εφαρμοστεί στις φορολογικές δηλώσεις 2025 (χρήση 2024).

Επίσης μια εξίσου «ανάσα» αναμένεται να αποτελέσει και η αλλαγή των φορολογικών συντελεστών για τη χρήση των εταιρικών αυτοκινήτων καθώς η αύξηση των αφορολόγητων ποσών αναμένεται να διευρύνει τη διαθέσιμη γκάμα μοντέλων στους υπαλλήλους μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και δεν θα επιβαρύνονται άδικα οι πωλητές, τεχνικοί και άλλες ειδικότητες των επιχειρήσεων από τη χρήση ενός μικρού οχήματος.

Τέλος στελέχη από την αγορά αυτοκινήτου αλλά και οι πολίτες κυρίως της Αθήνας αναμένουν με μεγάλη περιέργεια τις αποφάσεις που αναμένεται να ληφθούν σχετικά με το νέο Δακτύλιο αλλά και τι θα αποφασίσει η νέα Δημοτική Αρχή για την κίνηση των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων στο κέντρο της πρωτεύουσας.