Καλωσορίζοντας περισσότερους από 1.300 εκθέτες στη Σαγκάη, η κορυφαία έκθεση αυτοκινήτου στον κόσμο αντιπροσωπεύει μια αλλαγή εποχής. Η δυτική βιομηχανία, που υστερεί σε τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης, παραχωρεί σταδιακά την ηγεσία σε μια γρήγορα επιταχυνόμενη Κίνα. Ο κορυφαίος ξένος κατασκευαστής επί Κίνας, η Volkswagen, προσπαθεί να ανταπαντήσει με τη στρατηγική της «Στην Κίνα για την Κίνα», αλλά η κινεζική επέλαση φαίνεται ότι είναι δύσκολο να σταματήσει.
Στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας, τα Σαλόνια Αυτοκινήτου σε Ευρώπη και ΗΠΑ υποβιβάζονται ενώ αντίθετα αναβαθμίζεται το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Σαγκάης. Ως πραγματική κινητήρια δύναμη της παγκόσμιας βιομηχανίας, η Κίνα κάνει ακόμη ένα μεγάλο άλμα με 1.300 εκθέτες. Η κορυφαία αγορά αυτοκινήτων με 31 εκατομμύρια πωλήσεις οχημάτων το 2024, έχει επίσης γίνει ο κορυφαίος εξαγωγέας στον κόσμο, ενώ καθιερώθηκε ως το κύριο τεχνολογικό κέντρο στον τομέα των νέων ενεργειών, τόσο ηλεκτρικών όσο και υβριδικών.
Στο πλαίσιο της επίσκεψης των ευρωπαϊκών αντιπροσωπειών, οι Κινέζοι κατασκευαστές επεφύλαξαν ιδιαίτερα θερμή υποδοχή, επιβεβαιώνοντας την επιθυμία τους να ενισχύσουν τους δεσμούς με την Ευρώπη, σε ένα πλαίσιο επίμονων εμπορικών εντάσεων με τις Ηνωμένες Πολιτείες του Donald Trump.
Η BYD θα γίνει «Ευρωπαίος κατασκευαστής»
Με επικεφαλής τον κολοσσό της BYD, τον κορυφαίο κατασκευαστή στον κόσμο, η κινεζική αγορά σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά της. Αντιμέτωπη με τον εμπορικό πόλεμο που προκλήθηκε από τους δασμούς του Trump, η Κίνα προσεγγίζει την κατάσταση οδηγούμενη από μια αυθάδη τεχνολογική πρόοδο. Οι δυτικοί κατασκευαστές, κάποτε κυρίαρχοι, εμφανίζονται τώρα ως πεσμένοι βασιλιάδες σε έναν κόσμο που, μέσα σε λίγα χρόνια, τους έχει ξεπεράσει.
«Θα γίνουμε Ευρωπαίος κατασκευαστής με εργοστάσιο στην Ουγγαρία», είπε ένας brand manager καλωσορίζοντας ευρωπαϊκή αντιπροσωπεία. Αυτό το εργοστάσιο της BYD θα ξεκινήσει την παραγωγή στα τέλη του 2025.
Ηλεκτρική αντεπίθεση της Volkswagen στην Κίνα
Αντιμέτωπη με την μείωση των πωλήσεων στην Κίνα, η Volkswagen φαίνεται ότι έχει βρεθεί αντιμέτωπη με πολλά εμπόδια. Ο όμιλος λανσάρει μια σειρά 100% ηλεκτρικών μοντέλων σχεδιασμένων «στην Κίνα για την Κίνα», σε συνεργασία με τοπικούς κατασκευαστές για να μειώσει το κόστος. Στόχος η εκ νέου κατάκτηση μιας εξαιρετικά ανταγωνιστικής αγοράς με αυτοκίνητα γεμάτα τεχνολογία (προσαρμόσιμα φώτα, βοηθήματα οδήγησης κ.λπ.).
Μεταξύ των νέων μοντέλων, ξεχωρίζει το Audi E5 Sportback το οποίο αποτελεί ένα σπορ, υπερσυνδεδεμένο μοντέλο, σχεδιασμένο για να ελκύει το κινεζικό κοινό. Το δεύτερο μοντέλο αφορά στο ID.UNYX το οποίο είναι ένα ηλεκτρικό πρωτότυπο αυτοκίνητο που έχει προγραμματιστεί για το 2026, με ελκυστική τιμή.
Κίνα, ο παγκόσμιος γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας
Με 6,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα που εξήχθησαν το 2024 (+23%), η Κίνα είναι ήδη ο νούμερο ένα εξαγωγέας στον κόσμο. Μέχρι το 2030, θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει το 30% των παγκόσμιων εξαγωγών. Όμως οι αμερικανικοί και ευρωπαϊκοί φόροι εμποδίζουν τις φιλοδοξίες της, επηρεάζοντας επίσης τις δυτικές μάρκες που παράγουν τοπικά, όπως η GM και η Ford.
Το ηλεκτρικό Eldorado
Σε δύο δεκαετίες, η Κίνα έχει αναδειχθεί στην κορυφαία αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, χάρη σε μια επιθετική πολιτική για τα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά οχήματα. Μέχρι το 2025, θα μπορούσε να πουλήσει περισσότερα από 26 εκατομμύρια οχήματα, ξεπερνώντας την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες μαζί. Η μέθοδος είναι απλή, εξαρτάται από την τιμή. Καθοδηγούμενη από τη μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, που συχνά προσφέρονται σε ανταγωνιστικές τιμές, η Κίνα είναι σταθερά προσηλωμένη στην καινοτομία. Τοπικές επωνυμίες όπως η BYD, η SAIC (MG) και η BAIC προσελκύουν ένα νέο, συνδεδεμένο πελατολόγιο που είναι πρόθυμο για νέα πράγματα.