Τι εξετάζεται να αλλάξει στις εταιρείες ενοικιάσεων ΙΧ με ή χωρίς οδηγό;

    Ριζικές ανατροπές στον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων αλλά και στον κλάδο ενοικίασης ΙΧ με οδηγό είναι πολύ πιθανό να έχουμε το αμέσως επόμενο διάστημα καθώς φορείς ζητούν να τεθούν όροι και προϋποθέσεις για τους επαγγελματίες στον κλάδο.

    Την αποκάλυψη των αιτημάτων προς τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών αλλά και Τουρισμού έκανε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γραφείων Ενοικιάσεων & Δίκυκλων (ΠΟΓΕΑΔΙ) κ. Μαράκης Μενέλαος κατά την πρόσφατη συνάντηση που είχε με την κ. Όλγα Κεφαλογιάννη και τον κ. Χρήστο Σταϊκούρα στη Ρόδο.

    Πιο συγκεκριμένα ο κ. Μαράκης ζήτησε την αλλαγή της νομοθεσίας όσον αφορά στους όρους και στις προϋποθέσεις σύστασης και λειτουργίας επιχειρήσεων εκμίσθωσης Ε ΙΧ χωρίς οδηγό και πρότεινε οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων Ι.Χ. χωρίς οδηγό, να διαθέτουν ελάχιστο αριθμό εκμισθούμενων αυτοκινήτων, ως εξής:

    α. Επιχειρήσεις που βρίσκονται στην περιοχή της τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης: 50

    β. Επιχειρήσεις που βρίσκονται στα διοικητικά όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης: 35

    γ. Επιχειρήσεις που βρίσκονται στις νήσους Κρήτη, Ρόδο και Κέρκυρα: 25

    δ. Επιχειρήσεις που βρίσκονται στην υπόλοιπη επικράτεια: 15

    Οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων Ι.Χ. χωρίς οδηγό διαθέτουν εκμισθούμενα αυτοκίνητα, όταν έχουν την κυριότητα αυτών και έχουν την κατοχή αυτών δυνάμει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης Leasing.

    Επίσης θα πρέπει να κατέχουν και τίτλους ιδιοκτησίας ή συμφωνητικό μίσθωσης ή παραχώρησης χρήσης, από το οποίο προκύπτει ότι η επιχείρηση διαθέτει ανεξάρτητη γραφειακή εγκατάσταση εμβαδού τουλάχιστον 20 τ.μ. καθώς έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο της λειτουργίας επιχειρήσεων εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων Ι.Χ. χωρίς οδηγό σε παραπήγματα, σε πρόχειρα ακατάλληλα καταλύματα χωρίς καν υποτυπώδεις διευκολύνσεις προς τον πελάτη επισκέπτη, όπως τουαλέτες, χώρο υποδοχής κ.λ.π. Η κατάσταση αυτή επιδρά κατά τρόπο αρνητικό της τουριστική ταυτότητα της χώρας.

    Η συστέγαση επιχειρήσεων εκμίσθωσης Ι.Χ. αυτοκινήτων χωρίς οδηγό, με επιχειρήσεις οποιασδήποτε μορφής να απαγορεύεται με εξαίρεση την συστέγαση των επιχειρήσεων αυτών με άλλες επιχειρήσεις εκμίσθωσης Ι.Χ. αυτοκινήτων χωρίς οδηγό, με επιχειρήσεις εκμίσθωσης μοτοσικλετών άνω των 50 κ.εκ., τουριστικά γραφεία και ναυλομεσιτικά γραφεία. Στην περίπτωση συστέγασης επιχειρήσεων, πρέπει να εξασφαλίζεται η πλήρης γραφειακή εγκατάσταση, όπως αυτή ορίζεται για κάθε μορφή επιχείρησης.

    Όπως τονίζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Γραφείων Ενοικιάσεων & Δίκυκλων επισημαίνει ότι η εν λόγω ΚΥΑ που εκδόθηκε το 2010 είναι πλέον αναχρονιστική, ξεπερασμένη και δεν καλύπτει τις ανάγκες του τουρισμού του σήμερα. Με την εφαρμογή της ΚΥΑ οι επιχειρήσεις οι μικρές και μεσαίες υφίστανται τεράστια πίεση από εταιρίες εισαγωγής και εμπορίας αυτοκινήτων, ιδίως δε στις περιπτώσεις που υφίσταται επιχειρηματική διασύνδεση/έλεγχος μεταξύ των επιχειρήσεων αυτών και άμεση/έμμεση δραστηριοποίησή τους στην ειδική αγορά της εκμίσθωσης αυτοκινήτων και δικύκλων χωρίς οδηγό.  Από την κατάργηση ουσιώδους σημασίας προϋποθέσεων για τη σύσταση και νόμιμη λειτουργία των επιχειρήσεων της εκμίσθωσης αυτοκινήτων και δικύκλων χωρίς οδηγό, γεγονός που έχει οδηγήσει σε ασυδοσία την ειδική αγορά.Η πίεση που δημιουργούν οι καταστάσεις αυτές επαπειλεί με οικονομικό στραγγαλισμό τις τοπικού χαρακτήρα μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, με μετατροπή μιας υγειούς ανταγωνιστικά αγοράς σε ολιγοπωλιακή ή εξαρτώμενη, χωρίς την ίδια στιγμή να επωφελείται ο τελικός καταναλωτής των υπηρεσιών μας.

    Εκτός όμως από το θέμα της ενοικίασης ΙΧ τέθηκε επίσης το θέμα ενοικίασης αυτοκινήτων με οδηγό όπου η ΠΟΓΕΑΔΙ επισημαίνει ότι με διάφορες πράξεις νομοθετικού περιεχομένου από τα συναρμόδια Υπουργεία, παραχώρησαν τη χρήση της εκμετάλλευσης των 9θέσιων Mini Bus στις εταιρίες Ταξί άνευ κομίστρου, στα γραφεία γενικού τουρισμού προς εξυπηρέτηση την μεταφορά των πελατών των Tour Operators, προμισθωμένων πακέτων, από το αεροδρόμιο προς τα ξενοδοχεία και το αντίθετο (Transfer), καθώς και στις ξενοδοχειακές μονάδες για την εξυπηρέτηση των πελατών τους από και προς τα αεροδρόμια της χώρας.

    Δυστυχώς οι ιδιοκτήτες των εν λόγω Mini Bus προέβαιναν σε παραβατικές συμπεριφορές καταστρατηγώντας το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο προβαίνοντας σε κλοπή έργου από τις επιχειρήσεις ενοικιάσεως αυτοκινήτων.

    Έπειτα από έντονες διαμαρτυρίες των επιχειρήσεων ενοικιάσεως αυτοκινήτων τα συναρμόδια Υπουργεία Τουρισμού & Μεταφορών προσπάθησαν να βάλουν κάποιους κανόνες αλλά μάταια η κατάσταση χειροτέρεψε. Σήμερα μόνο στην Κρήτη κυκλοφορούν και προβαίνουν σε παραβατικές συμπεριφορές 3.500 Mini Bus τα οποία δηλώνουν ότι πραγματοποιούν Transfer και προβαίνουν σε εκδρομές σε καθημερινή βάση, υποκλέπτοντας έργο από τα γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων, και από τις εταιρίες Ταξί.