Τι αποκαλύπτει η αυτοκινητοβιομηχανία για το μέλλον της Γερμανίας;

Λίγες ώρες μετά την ολοκλήρωση των γερμανικών εκλογών με μεγάλο νικητή το κόμμα του SPD και βαριά πληγωμένη την παράταξη της Μέρκελ, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να βρίσκονται αντιμέτωπες με τις ίδιες προκλήσεις που περιλαμβάνουν ανάγκη καινοτομίας, την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την επανεκτίμηση της εμπορικής σχέσης της με την Κίνα. Ο τρόπος με τον οποίο αυτή η παγκοσμίου φήμης αυτοκινητοβιομηχανία κινείται στο δρόμο θα μπορούσε να πει πολλά για το μέλλον της Γερμανίας επισημαίνει το «The Economist».

Η Γερμανία αποτελεί την μεγαλύτερη οικονομία στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σίγουρα οι νέοι ηγέτες της θα βρεθούν αμέσως αντιμέτωποι με πολύ μεγάλες προκλήσεις όπως η ανεργία, η κλιματική αλλαγή, η Κίνα ωστόσο η ατμομηχανή για την οικονομία που είναι η αυτοκινητοβιομηχανία η οποία παραδοσιακά έχει τεράστια δύναμη εδώ και πολλές δεκαετίες βρίσκεται σε κίνδυνο.

Μάλιστα οι αναλυτές όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν: «Αν κάποιος θέλει να δει το μέλλον της Γερμανίας το μόνο που έχει να κάνει είναι να κοιτάξει τα αυτοκίνητά της!»

Η αυτοκινητοβιομηχανία όμως μεταλλάσσεται και σύντομα θα υπάρξει μια μεγάλη ανατροπή που έχει να κάνει με τις εκατομμύρια εξαγωγές αυτοκινήτων που διατηρούν θετικό πρόσημο από τη δεκαετία του ’70.

Μάλιστα οι αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν το 18% του Ακαθάριστου Εγχώριου Εθνικού Προϊόντος αποτελώντας έναν από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομίας της Γερμανίας.

Ωστόσο σήμερα οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν έδαφος και τα έσοδά τους μειώνονται και όπως επισημαίνουν αναλυτές: «Το 2000 οι επτά κορυφαίες βιομηχανίες με την μεγαλύτερη αξίας παγκοσμίως ήταν Γερμανικές ενώ σήμερα είναι μόλις τρεις.»

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν θέσει στόχο να κερδίσουν και πάλι το χαμένο έδαφος βελτιώνοντας τις σχέσεις τους με άλλες χώρες καθώς οι εξαγωγές τους θα τονώσει τα έσοδά τους.

Από το 2016 η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο εταιρικό συνεταίρο της Γερμανίας. Για παράδειγμα το 1998 η αξία των γερμανικών προϊόντων που εξάγονταν στην Κίνα ανέρχονταν σε 16 δισ. δολάρια ενώ σήμερα η αξία τους ξεπερνά τα 180 δισ. δολάρια!

Οι νέοι ηγέτες της Γερμανίας θα πρέπει όχι μόνο να διατηρήσουν αλλά και να τονώσουν περαιτέρω τις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα ενώ παράλληλα θα πρέπει να υιοθετήσουν το λεγόμενο «digitalization».

Ένα ακόμη τεράστιο ζήτημα με το οποίο θα βρεθεί αντιμέτωπη αμέσως η νέα γερμανική κυβέρνηση έχει να κάνει με την κλιματική αλλαγή και η μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ηλεκτροκίνηση ή σε άλλες πιο καθαρές μορφές ενέργειας όπως είναι το υδρογόνο.

Επίσης οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα βρεθούν αντιμέτωπες ακόμη και με μικρές εταιρείες start-up οι οποίες θα παράγουν και εκείνες αυτοκίνητα με έμφαση όμως στην τεχνολογία και όχι στην οδήγηση. Αυτές οι εταιρείες θα είναι και οι επικίνδυνες για την βιωσιμότητά των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών και ως παράδειγμα οι αναλυτές αναφέρουν την Tesla.

Μάλιστα οι μικρές start-up εταιρείες στοχεύουν στην κατασκευή ενός ηλεκτρικού οχήματος που κινείται παίρνοντας ενέργεια από τον ήλιο οπότε εξαλείφεται και το θέμα της αυτονομίας!

Όλα τα παραπάνω προβλήματα περιμένουν τη λύση από τον επόμενο Καγκελάριο της Γερμανίας καθώς ούτε οι πολίτες αλλά ούτε και οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι έτοιμες για τόσο μεγάλες αλλαγές