Τι αποφάσισε η ΕΕ για τους οδηγούς των λεωφορείων;

    Για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και των συνθηκών εργασίας των οδηγών που παρέχουν περιστασιακές υπηρεσίες λεωφορείων και πούλμαν στην Ευρώπη, το Συμβούλιο ενέκρινε την κοινή του θέση σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής για αναθεώρηση των κανόνων του 2006 σχετικά με τους χρόνους οδήγησης και τις περιόδους ανάπαυσης στις περιστασιακές μεταφορές επιβατών τομέας.

    Ο Oscar Puente, Ισπανός υπουργός Μεταφορών και Βιώσιμης Κινητικότητας τόνισε μεταξύ άλλων ότι: «Σήμερα, κάναμε ένα ακόμη βήμα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην ΕΕ. Μόλις εγκριθούν, οι νέοι κανόνες για τα ελάχιστα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης για τους οδηγούς λεωφορείων θα τους εξασφαλίσουν καλύτερες συνθήκες εργασίας και θα εγγυηθούν ασφαλέστερα οδικά ταξίδια για τους τουρίστες σε όλη την Ευρώπη».

    Πρόληψη της κόπωσης του οδηγού

    Η πρόταση της Επιτροπής συνίσταται σε στοχευμένες τροποποιήσεις στον κανονισμό του 2006 με στόχο την εισαγωγή τριών στοιχείων ευελιξίας στους κανόνες του χρόνου διαλείμματος και ανάπαυσης για επαγγελματίες οδηγούς που ασχολούνται με περιστασιακές μεταφορές επιβατών, όπως τουριστικά λεωφορεία , αντανακλώντας τα ειδικά πρότυπα εργασίας τους, διατηρώντας παράλληλα την αποτελεσματικότητα των κανόνων στην πρόληψη της κόπωσης του οδηγού.

    Η γενική ώθηση της πρότασης διατηρήθηκε από τα κράτη μέλη, δεδομένου ότι και τα τρία στοιχεία ευελιξίας που προτείνει η Επιτροπή περιλαμβάνονται στην κοινή θέση του Συμβουλίου.

    Οι αλλαγές

    Ωστόσο, με βάση πολυάριθμα αιτήματα των κρατών μελών σχετικά με το πεδίο εφαρμογής και τις διασφαλίσεις ειδικών κανόνων ανάπαυσης, καθώς και με τις αντίστοιχες διατάξεις ελέγχου , το Συμβούλιο τροποποίησε ορισμένες πτυχές της πρότασης της Επιτροπής. Τα βασικά στοιχεία της κοινής θέσης του Συμβουλίου είναι τα ακόλουθα:

    -Την ευελιξία αντικατάστασης της απαιτούμενης ελάχιστης περιόδου ανάπαυσης των 45 λεπτών με διαλείμματα τουλάχιστον 15 λεπτών το καθένα (προσθέτοντας τουλάχιστον 45 λεπτά), κατανεμημένα σε περίοδο οδήγησης 4,5 ωρών, υπό την προϋπόθεση ότι ο συνολικός συσσωρευμένος χρόνος οδήγησης για τη συγκεκριμένη ημέρα δεν έχει υπερβεί τις 7 ώρες.

    -Την ευελιξία να αναβληθεί η περίοδος ημερήσιας ανάπαυσης κατά 1 ώρα, υπό την προϋπόθεση ότι ο συνολικός συσσωρευμένος χρόνος οδήγησης για τη συγκεκριμένη ημέρα δεν υπερβαίνει τις 7 ώρες και ότι αυτή η επιλογή ασκείται μία φορά κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού με διάρκεια τουλάχιστον 6 ημερών ή δύο φορές κατά τη διάρκεια ένα ταξίδι τουλάχιστον 8 ημερών.

    -Την ευελιξία για αναβολή της περιόδου εβδομαδιαίας ανάπαυσης για έως και 12 συνεχόμενες ημέρες μετά από μια προηγούμενη κανονική περίοδο εβδομαδιαίας ανάπαυσης, υπό την προϋπόθεση ότι η υπηρεσία διαρκεί τουλάχιστον 24 συνεχόμενες ώρες. Αυτή η επιλογή, που χρησιμοποιείται ήδη σε διεθνείς υπηρεσίες, θα μπορούσε πλέον να εφαρμοστεί και στις εγχώριες υπηρεσίες.

    -Σχετικά με τις διατάξεις ελέγχου, το κείμενο του Συμβουλίου προβλέπει ότι η απαιτούμενη τεκμηρίωση για τη χρήση των παρεκκλίσεων είναι ενιαία, δηλαδή ένα έντυπο ταξιδιού επί του πλοίου.

    -Τα έγγραφα επί του σκάφους επεκτείνονται σε προηγούμενα ταξίδια κατά τη διάρκεια ορισμένης χρονικής περιόδου, για τα οποία πρέπει να φέρουν αντίγραφα επί του σκάφους, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή.

    -Η Επιτροπή θα τροποποιήσει τις προδιαγραφές του ταχογράφου έτσι ώστε να είναι δυνατή η ανάγνωση του τύπου μεταφοράς επιβατών από το μηχάνημα και η απαίτηση μεταφοράς εγγράφων για προηγούμενα ταξίδια επί του σκάφους θα καταργηθεί όταν ο ταχογράφος είναι σε χρήση.

    Η προαναφερθείσα προσέγγιση για την επίβλεψη είναι πρακτική, ευθυγραμμισμένη με παρόμοιους κανόνες για τη χειροκίνητη τεκμηρίωση και ευνοεί την τεχνική υποστήριξη του ταχογράφου στο μέλλον.

    Αξιολόγηση

    Μετά τη έγκριση της διαπραγματευτικής εντολής του Συμβουλίου, η επερχόμενη Προεδρία μπορεί να αρχίσει συνομιλίες με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για αυτόν τον φάκελο.

    Κατά την υιοθέτηση του «Πακέτο κινητικότητας I» το 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύτηκε να αξιολογήσει την καταλληλότητα των κανόνων για τους χρόνους οδήγησης, τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης για οδηγούς που εκτελούν περιστασιακές οδικές μεταφορές επιβατών (Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 561/2006). Παρά τις αντικειμενικές διαφορές στο εργασιακό περιβάλλον, οι κοινωνικές διατάξεις που εγκρίθηκαν το 2020 δεν κάνουν διάκριση μεταξύ μεταφοράς εμπορευμάτων και επιβατών, ούτε μεταξύ τακτικών και περιστασιακών γραμμών.

    Οι κανόνες για τους χρόνους οδήγησης, τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης στις οδικές μεταφορές αποτελούν θέμα συζήτησης από το 1969. Ειδικοί κανόνες για τις υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών εισήχθησαν από το Συμβούλιο το 1985, αλλά αργότερα καταργήθηκαν το 2006 και μόνο εν μέρει επανελήφθησαν το 2009 (για διεθνείς περιστασιακές υπηρεσίες επιβατών). Το πεδίο εφαρμογής αυτής της πρότασης, που υποβλήθηκε από την Επιτροπή στις 24 Μαΐου 2023, περιορίζεται στις εθνικές και διεθνείς περιστασιακές υπηρεσίες επιβατών, οι οποίες είναι οι πιο σχετικές με τον τουρισμό. Η πρόταση σκοπεύει να εισαγάγει τρία στοιχεία ευελιξίας στους κανόνες των διαλειμμάτων και του χρόνου ανάπαυσης των οδηγών που ασχολούνται με περιστασιακή μεταφορά επιβατών. Η πρόταση αφορά περίπου το 3% της μεταφοράς επιβατών με λεωφορεία σε επίπεδο ΕΕ.