Τι αλλάζει στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά;

Αντίστροφα έχει ξεκινήσει να μετρά οι χρόνος για την πλήρη ενεργοποίηση του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ) καθώς από τις αρχές Οκτωβρίου θα πρέπει να ενεργοποιηθεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα και για τα φορτηγά, τα vans, τα λεωφορεία αλλά και τα λοιπά οχήματα.

Όπως μάλιστα είχε αποκαλύψει το Carandmotor.gr τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό τις συνομιλίες με τους φορείς από την αγορά αυτοκινήτου ώστε να βρουν τις καλύτερες λύσεις και ήδη βρίσκονται στο τελικό στάδιο των αποφάσεων.

Εν το μεταξύ τα πρόστιμα εξακολουθούν να πέφτουν «βροχή» σε εισαγωγείς που είτε έχουν καθυστερήσει να αναρτήσουν τα έγγραφα των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, είτε έχουν κάνει λάθη, είτε έχει διαπιστωθεί κάποια άλλη παράβαση μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται τα πλαστά έγγραφα ΚΤΕΟ αλλά και γυρισμένα χιλιόμετρα!

Πάντως το παράδοξο είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις ίδια πρόστιμα «κοστολογούνται» με διαφορετικό τρόπο και όπως επισημαίνει στο Carandmotor.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) κ. Κωνσταντίνος Κυράτσος σε άλλους επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ και σε άλλους 2.000 ευρώ για την ίδια παράβαση!

«Η λογική της λειτουργίας του ΜΕΜΟ είναι εκ διαμέτρου αντίθετη με την λογική του ψηφιακού κράτους που έχει θεσμοθετήσει η νυν κυβέρνηση. Διαφεύγει της αντίληψης μας σε τι ακριβώς συνεισφέρει όλη αυτή η γραφειοκρατική διαδικασία αντιγραφής στοιχείων που υπάρχουν αυτούσια στα έγγραφα που ανεβάζουν οι χρήστες στην πλατφόρμα. Εξάλλου αυτά τα ίδια έγγραφα υπάρχουν ήδη στα αρχεία της Περιφέρειας και του Υπουργείου από όταν κατατέθηκαν για εκτελωνισμό και ταξινόμηση, και από όπου θα μπορούσαν να αντληθούν άμεσα και εύκολα από τις Αρχές για να γίνεται ο έλεγχος και η διασταύρωση των στοιχείων του οχήματος.

Ωστόσο πρόσφατα αρκετά μέλη του ΣΕΕΑΕ επικοινώνησαν μαζί μας και μας ενημέρωσαν ότι σε κάποιες περιπτώσεις επιβολής προστίμων τα στελέχη του Υπουργείου επιλέγουν το νόμο και σε άλλες περιπτώσεις επιλέγουν την υπουργική Απόφαση! Δηλαδή ενώ η υπουργική Απόφαση ορίζει ότι για κάθε ημέρα καθυστέρησης ανάρτησης των εγγράφων επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ έρχονται να στελέχη του Υπουργείου και υιοθετούν το νόμο που ορίζει ότι δεν μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο χαμηλότερο των 500 ευρώ! Ήδη έχουμε ζητήσει νομική βοήθεια για το συγκεκριμένο θέμα και αναμένουμε το πόρισμα ώστε να κινηθούμε νομικά εναντίον αυτής της κατάχρησης.

Σε κάθε περίπτωση θα θέλαμε να ξεκαθαρίσουμε σαφώς τη θέση μας ως Σύνδεσμος ότι η χρήση της πλατφόρμας αποκλειστικά και μόνο για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα αποτελεί άλλη μια ξεκάθαρη διάκριση μεταξύ εγχώριου και εισαγόμενου προϊόντος, μια πρακτική για την οποία η χώρα μας έχει καταδικαστεί στο παρελθόν στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και θα καταδικαστεί εκ νέου σύντομα. Προτείνουμε λοιπόν στα πλαίσια της ισονομίας, της διαφάνειας αλλά και για τον καλύτερο έλεγχο των κυκλοφορούντων μεταχειρισμένων οχημάτων στη χώρα μας τη δημιουργία μιας ενιαίας πλατφόρμας για όλα τα ΙΧ, όπου θα τηρείται αρχείο με το ιστορικό ενός οχήματος στα πρότυπα πχ του CAR-PASS του Βελγίου. Επιπλέον όπως είχαμε επισημάνει πριν την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας, θεωρούμε ότι για λόγους δικαίου θα έπρεπε (όπως κάθε νέα νομοθεσία) να μην έχει αναδρομική ισχύ και κατά συνέπεια η υποχρέωση καταχώρισης θα έπρεπε να προκύπτει μόνο για όσα οχήματα εισήχθησαν στη χώρα από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της πλατφόρμας και όχι γενικά και αόριστα όλα τα αταξινόμητα τα οποία εισήχθησαν με διαφορετικούς όρους και καθεστώς πριν την ημερομηνία αυτή.»

Τι εξετάζεται να αλλάξει στο ΜΕΜΟ

Το πρώτο και βασικό έγγραφο που πρέπει να αναρτήσει ο ιδιώτης ή έμπορος εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου αφορά στο Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης. Για την απόκτηση του εν λόγω εγγράφου υπήρξε μια «συμφωνημένη» χρέωση 75 ευρώ πλέον του ΦΠΑ. Σύμφωνα με πολλές καταγγελίες εμπόρων η κάθε εισαγωγική εταιρεία έχει δικό της τιμοκατάλογο με κάποιες χρεώσεις για Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης φτάνουν μέχρι και τα 500 ευρώ.

Να σημειώσουμε ότι αναφορικά με τα Πιστοποιητικά Συμμόρφωσης ειδικά ο κανονισμός της Ε.Ε. 2018/858 της 30ής Μαΐου 2018 είναι ξεκάθαρος καθώς αναφέρει ότι: «Για περίοδο 10 ετών μετά την ημερομηνία κατασκευής του οχήματος, κατόπιν αιτήματος του ιδιοκτήτη του οχήματος, ο κατασκευαστής εκδίδει αντίγραφο του πιστοποιητικού συμμόρφωσης σε έντυπη μορφή έναντι αντιτίμου που δεν υπερβαίνει το κόστος έκδοσης του αντιγράφου πιστοποιητικού

Επιπροσθέτως κάποιες εισαγωγικές εταιρείες χρεώνουν αυθαίρετα και τις Βεβαιώσεις Ανακλήσεων Ασφαλείας ενώ πολλά προβλήματα έχουν καταγραφεί και στους χρόνους παράδοσης των εγγράφων από τις αντιπροσωπείες.

Για το συγκεκριμένο πρόβλημα σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr εξετάζεται ο σαφής προσδιορισμός του κόστους απόκτησης των Πιστοποιητικών Συμμόρφωσης και Βεβαιώσεων Ανακλήσεων Ασφαλείας όπως επίσης και του χρόνου παράδοσής τους και ίσως υπάρξει και τροποποίηση στο σύστημα για τα συγκεκριμένα έγγραφα.

Το δεύτερο και μεγαλύτερο πρόβλημα έχει να κάνει με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα φορτηγά καθώς λήγει στις αρχές Οκτωβρίου η περίοδος χάριτος για τη μη ανάρτηση των εγγράφων στο ΜΕΜΟ. Αν και ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί τι θα γίνει το βασικότερο πρόβλημα εστιάζεται στα οχήματα που έχουν εισαχθεί από τις αρχές του 2023 στην Ελλάδα και όχι τόσο σε εκείνα που θα έρθουν μετά τις 11 Οκτωβρίου 2023.

Το τρίτο θέμα που έχει προκύψει με το ΜΕΜΟ αφορά τους ιδιώτες καταναλωτές οι οποίοι έχουν εισάγει κάποιο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και δεν έχουν αναρτήσει κανένα έγγραφο στη πλατφόρμα και ήδη έχουν λάβει κάποιο υπέρογκο πρόστιμο. Η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιωτών καταναλωτών παρά τα δημοσιεύματα από τον Τύπο είχαν την λανθασμένη αίσθηση ότι το ΜΕΜΟ αφορά μόνο τους εμπόρους…

Επίσης ένα θέμα που χρίζει βελτίωσης είναι εκείνο των προστίμων τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις είναι εξοντωτικά και παράλογα και ήδη τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εξετάζουν τον εξορθολογισμό τους και να υπάρχει διαβάθμιση ανάλογα με την βαρύτητα του παραπτώματος.

Άλλωστε όπως έχουν επισημάνει πολλές φορές στο Carandmotor.gr δεν μπορεί ένα ορθογραφικό λάθος να κοστίζει στον εισαγωγέα του οχήματος εκατοντάδες ευρώ…

Ακόμα, είναι σημαντικό πρόβλημα που έχει προκύψει και έχει να κάνει με τα διανυθέντα χιλιόμετρα έχει να κάνει με το γεγονός ότι πρέπει να προσδιοριστεί σαφώς η επιτρεπτή χιλιομετρική διαφορά μεταξύ των εγγράφων τιμολογίου, Πιστοποιητικού Τεχνικού Ελέγχου και Πιστοποιητικού Ταξινόμησης. Προς αποφυγή παρερμηνειών στις διάφορες διευθύνσεις μεταφορών κατά τη διαδικασία της ταξινόμησης είναι πολύ πιθανό να δοθεί ένα σαφές περιθώριο απόκλισης έως 1.000 χιλιομέτρων μεταξύ των εγγράφων, ώστε τυχόν τυπογραφικά λάθη να μην δημιουργούν κωλύματα στις ταξινομήσεις.