Τέλος η πρόσβαση σε «εγκεφάλους» αυτοκινήτων! – Τι έχει συμβεί;

    Μια ομάδα 10 εκπροσώπων ανεξάρτητων παρόχων υπηρεσιών αυτοκινήτων κάλεσε την Πρόεδρο von der Leyen και το Σώμα των Επιτρόπων της ΕΕ να εκδώσουν επειγόντως ειδική νομοθεσία για την πρόσβαση σε δεδομένα οχημάτων με πολύ πιθανή την κατάργηση της ενσωματωμένης θύρας διάγνωσης. Όλοι μαζί αντιπροσωπεύουν το 80% της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και περιλαμβάνουν τους προμηθευτές και διανομείς ανταλλακτικών αυτοκινήτων της ΕΕ, τα συνεργεία και τους προμηθευτές τεχνολογίας τους, τις εταιρείες υπηρεσιών κινητικότητας (Leasing – Ενοικιάσεις), τον ασφαλιστικό κλάδο και τους καταναλωτές.

    Η πλειονότητα των σύγχρονων οχημάτων είναι συνδεδεμένα και προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες για ασφαλέστερη, εξυπνότερη και πιο προσιτή μετακίνηση για τους ευρωπαίους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.

    Ωστόσο, ο σχεδόν μονοπωλιακός έλεγχος των δεδομένων των οχημάτων από τους κατασκευαστές εμποδίζει την ανάπτυξη υπηρεσιών που θα μπορούσαν να προσφέρουν ανεξάρτητοι πάροχοι υπηρεσιών. Αυτό περιορίζει την καινοτομία και τον ανταγωνισμό στις υπηρεσίες, περιορίζοντας τις επιλογές των καταναλωτών και των επιχειρήσεων, αυξάνοντας τις τιμές και διαβρώνει την ανταγωνιστική θέση της Ευρώπης παγκοσμίως.

    Η ομάδα τονίζει ότι το από καιρό υποσχεμένο νομοσχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για πρόσβαση σε δεδομένα, λειτουργίες και πόρους εντός του οχήματος είναι πιο απαραίτητο από ποτέ. Ο νόμος που έχει δει το φως της δημοσιότητας για τα δεδομένα δεν αντιμετωπίζει την μονοπωλιακή δομή της αγοράς ούτε τις τεχνικές απαιτήσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία για να γίνει πραγματικότητα η δίκαιη πρόσβαση στα δεδομένα.

    Η δράση είναι επείγουσα καθώς αναμένεται να εφαρμοστεί τον Ιούλιο, όταν οι νέοι νόμοι για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο τίθενται σε εφαρμογή, που ενδεχομένως θα οδηγήσει στον σταδιακό τερματισμό του μοναδικού ανεξάρτητου μέσου απομακρυσμένης πρόσβασης στα δεδομένα του οχήματος (μέσω της ενσωματωμένης θύρας διάγνωσης).

    Η ΕΕ πρέπει επειγόντως να θέσει σε εφαρμογή ίση πρόσβαση σε δεδομένα που παράγονται από οχήματα για όλους τους παράγοντες της αγοράς, θεσπίζοντας ειδική τομεακή νομοθεσία που προστατεύει τις επιλογές των καταναλωτών και ενθαρρύνει τον πραγματικό ανταγωνισμό και τις επενδύσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό και τις επιχειρήσεις που βασίζονται στα δεδομένα. Κάθε μέρα καθυστέρησης καταπνίγει την ευρωπαϊκή καινοτομία, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την ασφαλέστερη, εξυπνότερη, πιο βιώσιμη και οικονομικά προσιτή κινητικότητα που αξίζουν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις της Ευρώπης.

    «Τα μέλη της FIA επιδιώκουν συνεχώς να αναπτύσσουν υπηρεσίες καταναλωτών στην κινητικότητα και όχι μόνο. Ωστόσο, οι προσπάθειές μας παρεμποδίζονται λόγω των χαμηλής ποιότητας, σπάνιων και δαπανηρών δεδομένων που διατίθενται από τους κατασκευαστές οχημάτων. Η δίκαιη πρόσβαση στα δεδομένα του οχήματος είναι απαραίτητη για την απελευθέρωση του πλήρους δυναμικού των καινοτόμων υπηρεσιών, επωφελών για τους καταναλωτές και όλους τους παίκτες στη δευτερογενή αγορά. Απαιτούνται ίσοι όροι ανταγωνισμού για να ευνοηθεί η καινοτομία για όλους τους παίκτες και όχι μόνο για λίγους» τόνισε ο Karsten Schulze, Technical Services President της ADAC.

    «Η διασφάλιση πλήρους και σε πραγματικό χρόνο πρόσβασης δεδομένων είναι απαραίτητη για τις εταιρείες στόλου ώστε να μπορούν να προσφέρουν έξυπνη, βιώσιμη και οικονομικά προσιτή κινητικότητα στους πελάτες τους. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία κινείται με πολύ υψηλούς ρυθμούς και η ανεξάρτητη. Οι πάροχοι υπηρεσιών κινδυνεύουν να χάσουν την ανταγωνιστική τους θέση. Ως εκ τούτου, ζητάμε από τον Πρόεδρο von der Leyen να υποβάλει επειγόντως τη νομοθετική πρόταση για την πρόσβαση σε δεδομένα εντός του οχήματος.» τόνισε ο Tim Albertsen, Group Chief Executive Office της Ayvens (ALD Automotive – LeasePlan).

    «Δεν υπάρχουν επί του παρόντος ίσοι όροι ανταγωνισμού για την πρόσβαση σε δεδομένα οχημάτων που πνίγουν τον ανταγωνισμό και την καινοτομία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να σταματήσει να σέρνει τα πόδια της και να υποβάλει επειγόντως κανονισμούς της ΕΕ. Αυτό θα επιτρέψει στους ασφαλιστές να παρέχουν καλύτερα προϊόντα και υπηρεσίες για τη στήριξη της κλιματικής μετάβασης και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Θα τους βοηθήσει επίσης να κατανοήσουν και να διαχειριστούν τους κινδύνους που σχετίζονται με νέες και μελλοντικές μορφές κινητικότητας, όπως η αυτόνομη οδήγηση. Το άνοιγμα της πρόσβασης στα δεδομένα θα αποτρέψει μερικές μεγάλες εταιρείες να ελέγχουν τα δεδομένα και, αντίθετα, θα δημιουργήσει μια ανταγωνιστική αγορά που προσφέρει στους Ευρωπαίους» ανέφερε ο Yann Arnaud, Director of Responses to Customer Needs & Innovation της MACIF, (ασφαλιστικός κλάδος).

    «Η αξιοποίηση της ανώνυμης ευφυΐας οχημάτων και των συνδεδεμένων δεδομένων ελαστικών παρέχει μια τεράστια ευκαιρία για τη δημιουργία δημιουργικών λύσεων που θα διαμορφώσουν το μέλλον της κινητικότητας» τόνισε ο Raghunath Banerjee, Vice President of Data Solutions στην Bridgestone Mobility Solutions.

    «Οι επενδύσεις σε υπηρεσίες που βασίζονται σε δεδομένα που παράγονται εντός του οχήματος απαιτούν ένα σταθερό και προβλέψιμο επιχειρηματικό περιβάλλον. Απαιτείται ειδική νομοθεσία για τη δημιουργία ενός τέτοιου περιβάλλοντος» δήλωσε ο Benjamin Krieger, Secretary General της CLEPA.