Τα φακελάκια μπλοκάρουν την ισοδυναμία στα διπλώματα οδήγησης!

Σάλο προκάλεσε η είδηση πως με το δίπλωμα αυτοκινήτου θα μπορεί κανείς να οδηγεί και δίκυκλο με κινητήρα έως 125 κ.εκ. χωρίς να χρειάζεται να δώσει κάποιες εξετάσεις, να πληρώσει παράβολα ή ακόμη και να δώσει το «φακελάκι» για να αποκτήσει την άδεια οδήγησης για δίκυκλο.

Η ισοδυναμία των αδειών οδήγησης επιβατικών αυτοκινήτων με αυτά των ελαφρών δίκυκλων δεν είναι κάτι άγνωστο ή πρωτόγνωρο στην Ευρώπη καθώς εδώ και πολλά χρόνια πάνω από 10 κράτη-μέλη επιτρέπουν στους κατόχους αδειών οδήγησης αυτοκινήτων να οδηγούν και δίκυκλα με μικρό κυβισμό κινητήρα.

Στην Ελλάδα αντίθετα οι γνωστές «παράγκες» που έχουν στήσει κάποιες Σχολές Οδηγών με εξεταστές των Διευθύνσεων Μεταφορών μόνο και μόνο στο άκουσμα της είδησης αντέδρασαν έντονα με πρόφαση την οδική ασφάλεια, λες και ενδιαφέρει πολύ, καθώς θα έχαναν πάρα πολλά χρήματα από τα μαθήματα αλλά και από τα φακελάκια εξαιτίας της ισοδυναμίας των αδειών οδήγησης.

Άλλωστε η οικονομική κρίση, η κίνηση στις μεγαλουπόλεις και ο κορωνοϊός έχει στρέψει πάρα πολλούς ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στα μικρά δίκυκλα για να κάνουν ευκολότερες και γρηγορότερες τις μετακινήσεις τους με αποτέλεσμα να εκδίδονται χιλιάδες άδειες οδήγησης για δίκυκλα με κινητήρες έως 125 κ.εκ.

Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς πόσα «μαύρα» χρήματα διακινούνται από τα «λαδώματα» στην συγκεκριμένη κατηγορία διπλωμάτων ενώ επίσης θα πρέπει να επισημάνουμε ότι το κόστος των μαθημάτων πλησιάζει εκείνο των αδειών οδήγησης  αυτοκινήτων.

Το Newsauto.gr συγκέντρωσε όλα εκείνα τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η ισοδυναμία των αδειών οδήγησης αυτοκινήτων με εκείνο των δικύκλων έως 125 κ.εκ. όχι μόνο δεν θα δημιουργήσει προβλήματα στην οδική ασφάλεια αλλά θα την βελτιώσει ενώ παράλληλα θα μειώσει τις εκπομπές CO2 στις μεγαλουπόλεις ενώ επίσης θα λύσει και το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που υπάρχει σε αυτές.

Παράλληλα θα υπενθυμίσουμε πως η οδήγηση της γνωστής «γουρούνας» με δίπλωμα αυτοκινήτου αποτέλεσε το βασικό σημείο ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς χωρίς να έχει καταγραφεί επιδείνωση της οδικής ασφάλειας!

Από την άλλη μεριά καλό θα ήταν οι άνθρωποι που «σκίζουν τα ιμάτιά τους» για την οδική ασφάλεια να μας πουν και δημόσια επιτέλους ποια είναι η προσωπική τους οδική εμπειρία και εκπαίδευση ώστε να μπορούν να την μεταδίδουν σε νέους ανθρώπους καθώς η οδήγηση είναι κάτι που μαθαίνεται στο δρόμο και όχι μέσα από τις σελίδες των βιβλίων…

Τέλος οι υπέρμαχοι της μη ισοδυναμίας των αδειών οδήγησης γιατί δεν έχουν αντιδράσει ανάλογα και για τους οδηγούς αυτοκινήτων που ρυμουλκούν τρέιλερ με σκάφος ή τροχόσπιτο αρκετών τόνων και δεν μπορούν να κάνουν ούτε δύο μέτρα οπισθοπορεία; Αλλά μάλλον εκεί δεν υπάρχουν παράβολα αλλά ούτε ώρες διδασκαλίας και «φακελάκια»…

Το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο

Όπως έγινε γνωστό και στην Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η ευρωπαϊκή οδηγία 2006/126/ΕΚ, που θέτει το πλαίσιο για τους όρους έκδοσης άδειας οδήγησης σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, επιτρέπει στα κράτη-μέλη να θεσπίζουν την ισοτιμία μεταξύ άδειας οδήγησης αυτοκινήτου (Β) και ελαφρού δικύκλου (Α1).

Τουλάχιστον 10 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιτρέπουν στους οδηγούς αυτοκινήτου να οδηγούν δίκυκλο 125 κ.εκ. χωρίς επιπλέον εκπαίδευση ή εξετάσεις. Σε αυτά περιλαμβάνονται η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία, κράτη με μεσογειακό κλίμα, όπου τα ελαφρά δίκυκλα χρησιμοποιούνται για καθημερινές μετακινήσεις.

Πέρυσι και η κυβέρνηση της Γερμανίας αποφάσισε να εφαρμόσει την ισοδυναμία των διπλωμάτων οδήγησης μεταξύ αυτοκινήτου και δίκυκλου με κινητήρα έως 125 κ.εκ.

Μάλιστα η ισοδυναμία των αδειών οδήγησης που έχει εφαρμοστεί εδώ και πολλά χρόνια στις ευρωπαϊκές χώρες κρίνεται απολύτως επιτυχημένη καθώς κανένα από τα κράτη-μέλη που εφαρμόζεται δεν υπαναχώρησε επιβάλλοντας μεταγενέστερα ένα αυστηρότερο νομοθετικό πλαίσιο έκδοσης διπλωμάτων για την κατηγορία αυτή.

Η μελέτη

Η ισοδυναμία των αδειών οδήγησης αυτοκινήτου και δικύκλου έως 125 κ.εκ. έχει απασχολήσει και διεθνείς οίκους που πραγματοποίησαν και μελέτες για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στην οδική ασφάλεια η συγκεκριμένη πρακτική.

Ειδικότερα σε μελέτη του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Δικύκλων (ACEM) απέδειξε ότι η εξοικείωση με τον τρόπο κίνησης των δίκυκλων που αποκτούν οι οδηγοί αυτοκινήτων που μετακινούνται με μοτοσυκλέτα μειώνει δραματικά τον αριθμό τροχαίων που εμπλέκουν το δίκυκλο.

Η εκπαίδευση στην οδήγηση δίκυκλου δεν είναι τόσο σημαντική, όσο η καλή γνώση του ΚΟΚ και η σωστή οδηγική συμπεριφορά.

Παράλληλα, διεθνείς μελέτες αποδεικνύουν πως η εξειδικευμένη εκπαίδευση και εξέταση δεν αποτελούν κρίσιμα στοιχεία για την ασφαλή οδήγηση ελαφριών μοτοσικλετών και μάλιστα πρόσφατη έρευνα της υποστηρίζει πως η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών πρέπει να επικεντρώνεται σε οριζόντια θέματα, όπως η γνώση και αποδοχή των κινδύνων και η καλή αξιολόγηση των δεξιοτήτων από τον ίδιο τον οδηγό.

Άλλη στατιστική μελέτη της ισπανικών ομοσπονδιών ασφάλισης και μοτοσικλέτας , όπου υφίσταται η ισοδυναμία Β και Α1 για σειρά ετών, ανέδειξε πως οι χρήστες ελαφριών μηχανών που διαθέτουν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, εμπλέκονται σε τρεις φορές λιγότερα ατυχήματα από όσους διαθέτουν μόνο άδεια Α1. Μάλιστα, η μελέτη δείχνει ότι υπάρχει ευθεία συσχέτιση μεταξύ των ατυχημάτων και της έλλειψης εμπειρίας οδήγησης, όχι μόνο για τη μοτοσυκλέτα αλλά για οποιοδήποτε όχημα.

Τεράστια τα οφέλη

Η άμεση πρόσβαση ενός οδηγού αυτοκινήτου σε δίκυκλο με κυβισμό έως 125 κ.εκ. θα αποφέρει τεράστια οφέλη για το περιβάλλον, την οικονομία αλλά και στην ψυχολογία των χρηστών.

Χάρη στην ισοδυναμία, οι έμπειροι οδηγοί αυτοκινήτου θα αποκτήσουν άμεσα την δυνατότητα να οδηγούν και μοτοσικλέτα. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν ένα πιο οικονομικό μέσο μετακίνησης, μειώνοντας σημαντικά την ιδιωτική δαπάνη μεταφοράς, τόσο σε καύσιμα όσο και σε ασφάλιστρα, συντήρηση και Τέλη Κυκλοφορίας.

Επίσης πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι η δυνατότητα χορήγησης ισοδυναμίας θα ανακουφίσει χιλιάδες συμπολίτες μας, κατόχους άδειας οδήγησης Β, που βρίσκονται σήμερα σε δύσκολη οικονομική κατάσταση και δεν έχουν τη δυνατότητα απόκτησης άδειας οδήγησης κατηγορίας Α1 εξαιτίας του υψηλού κόστους. Η διαδικασία σήμερα για την έκδοση διπλώματος δίκυκλου φτάνει στα περίπου 400 ευρώ για εκπαίδευση!

Επιπλέον η δυνατότητα χρήσης μοτοσικλέτας από περισσότερους οδηγούς, μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για τη δημόσια υγεία. Μετά την πανδημία και τους νέους κανόνες υγιεινής που έχουν μπει στη ζωή μας, το δίκυκλο αποτελεί ένα μεταφορικό μέσο που περιορίζει την πιθανότητα μετάδοσης του κορωνοϊού.

Πέραν των παραπάνω το δίκυκλο αποτελεί μία ενδεδειγμένη λύση για τις μετακινήσεις εντός των μεγάλων αστικών κέντρων με παράλληλη αποσυμφόρηση τόσο του φόρτου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όσο και της κίνησης του δρόμου καθώς την επιβαρύνει πολύ λιγότερο από το αυτοκίνητο. Η αναμενόμενη αύξηση της χρήσης της μοτοσικλέτας θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση των πόλεων και των τουριστικών προορισμών, τόσο κατά την οδήγηση, όσο και κατά τη στάθμευση, δεδομένου πως οι μοτοσικλέτες συνδυάζουν άριστα την αυτονομία του ιδιωτικού μέσου μετακίνησης με τις μικρές απαιτήσεις σε χώρο σε σχέση με τα επιβατηγά ιδιωτικής χρήσης.

Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι η αυξημένη χρήση δίκυκλων ως συνέπεια της εξίσωσης, ειδικά στις αστικές μετακινήσεις, ωφελεί εξαιρετικά το περιβάλλον καθώς οι λεγόμενες «ελαφριές» μοτοσυκλέτες αποτελούν ένα πολύ φιλικό και «πράσινο» τρόπο μετακίνησης.

Επίσης η χρήση του δίκυκλου ευνοεί σε μεγάλο βαθμό την παραγωγικότητα, καθώς ο χρόνος μετακινήσεων καθίσταται σημαντικά μικρότερος, με θετικές επιπτώσεις στις κυκλοφοριακές συνθήκες, προς όφελος όλων των μετακινούμενων.

Οφέλη και για τον τουρισμό

Κάθε καλοκαίρι οι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας και προέρχονται από τις 10 χώρες που υπάρχει ισοδυναμία των αδειών οδήγησης μεταξύ αυτοκινήτου και δίκυκλου έως 125 κ.εκ. δεν μπορούν να οδηγήσουν στην χώρα μας μοτοσυκλέτα εξαιτίας του νομικού πλαισίου.

Η ισχύς της ισοδυναμίας και στην Ελλάδα θα συμβάλλει στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας ενώ η δυνατότητα ισοδυναμίας διπλωμάτων ενδυναμώνει τη θέση της έναντι του ανταγωνισμού.

Η εξίσωση θα ωφελήσει τον τουρισμό και ήδη πολλές γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία και Πορτογαλία, που εφαρμόζουν ήδη την ισοδυναμία των αδειών οδήγησης Β με Α1 έχουν αυξημένες αφίξεις, σε αντίθεση με άλλες χώρες οι οποίες επιτρέπουν την οδήγηση scooter μόνο στους κατόχους άδειας οδήγησης τύπου Β. Συνεπώς, οι επισκέπτες αυτών των χωρών δυσαρεστούνται όταν αδυνατούν να νοικιάσουν δίκυκλο με την άδειά τους στη χώρα μας με αποτέλεσμα να επιλέγουν άλλους  προορισμούς. Το πιο πάνω συνεπάγεται σημαντική απώλεια εισοδήματος για χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα μας, ενώ στις περιπτώσεις που τα καταστήματα ενοικίασης δίκυκλων διαθέτουν δίκυκλα στους τουρίστες χωρίς δίπλωμα κατηγορίας Β, αυτοί βρίσκονται εκτεθειμένοι έναντι του νόμου.

Περισσότερο προσεκτικοί

Η εξίσωση μεταξύ των αδειών οδήγησης θα ωφελήσει και την οδική ασφάλεια. Οδηγοί που είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση δίκυκλου είναι πιο προσεκτικοί απέναντι στα δίκυκλα όταν οδηγούν αυτοκίνητο, γιατί παρατηρούν και αναμένουν καλύτερα τις κινήσεις τους. Άρα, η εξίσωση θα συμβάλλει στη μείωση των ατυχημάτων μεταξύ αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, τα οποία αποτελούν μία από τις πιο συχνές μορφές ατυχημάτων εντός πόλης.

Προϋποθέσεις

Η εξίσωση των διπλωμάτων αυτοκινήτου με δικύκλου έως 125 κ.εκ. θα μπορούσε άμεσα να ισχύσει κάτω από κάποιες προϋποθέσεις ώστε να σταματήσουν επιτέλους οι «παράγκες» να διατυμπανίζουν ότι θα μαζεύουμε… πτώματα από τους δρόμους. Άλλωστε τόσο τα θεωρητικά όσο και τα μαθήματα οδήγησης σε καμία περίπτωση δεν συμβάλλουν στην βελτίωση της οδικής ασφάλειας και μάλιστα είναι χαρακτηριστικό πως σχεδόν κανένας δάσκαλος Σχολής Οδηγών δεν έχει εμπειρία και κατ΄επέκταση αντίληψη για το τι πρέπει να κάνει ένας οδηγός αν του γλιστρήσει το αυτοκίνητο ή το δίκυκλο, πως πρέπει να αντιδράσει αν κλατάρει ένα ελαστικό εν κινήσει, πως αντιδρά όταν το όχημά του υπερστρέφει ή υποστρέφει και γενικότερα κάτω από απρόβλεπτες συνθήκες. Το μόνο που σε μαθαίνουν είναι να ακινητοποιείς πλήρως το όχημα στο Stop, να παρκάρεις με τεχνάσματα (τοποθετώντας χαρτάκια στα λάστιχα του πίσω τζαμιού ώστε να γνωρίζει ο υποψήφιος οδηγός πότε να ξεκινά να στρίβει το τιμόνι, και στο τέλος να δώσεις το φακελάκι για να οδηγήσει νόμιμα στο δρόμο!

Άλλωστε είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα οι περισσότεροι έχουν βρεθεί πίσω από το τιμόνι ενός δικύκλου ή αυτοκινήτου ή ακόμη και τρακτέρ πολύ πριν ενηλικιωθούν κυρίως στους δρόμους της επαρχίας.

Για όλους τους παραπάνω λόγους το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα μπορούσε να κάνει ισοδύναμες τις άδειες οδήγησης αυτοκινήτων με δικύκλων έως 125 κ.εκ. με ελάχιστο ηλικιακό όριο τα 25 έτη και την κατοχή διπλώματος Α1 για τουλάχιστον 7 έτη ώστε να διασφαλίζεται πλήρως η ηλικιακή ωριμότητα των οδηγών.

Άλλωστε τα δίκυκλα που ανήκουν στην κατηγορία Α1 έχουν κυβισμό έως 125 κ.εκ. και μέγιστη ισχύ έως 15 ίππους και σχεδόν όλοι οι ιδιοκτήτες τα χρησιμοποιούν αποκλειστικά για χρήση εντός των πόλεων.