Στα σκαριά νέου τύπου απόσυρση! Τι ετοιμάζεται;

Μπορεί να βρισκόμαστε ήδη στις αρχές του φθινοπώρου ωστόσο έχει ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 2.

Να υπενθυμίσουμε πως η διάρκεια υποβολής αιτήσεων στο πλαίσιο της σχετικής δράσης θα είναι έως και την 31η Δεκεμβρίου 2023, ενώ η ολοκλήρωση της δράσης, ήτοι η καταβολή της δημόσιας δαπάνης στους ωφελούμενους/τελικούς αποδέκτες, δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η Δεκεμβρίου 2024.

Οπότε οι ενδιαφερόμενοι έχουν στην διάθεσή τους μόλις 4 μήνες για να επιλέξουν κάποιο ηλεκτρικό όχημα (αυτοκίνητο, δίκυκλο ή ηλεκτρικό ποδήλατο) για να καταθέσουν την αίτησή τους και να λάβουν την επιδότηση που δίνει το κράτος.

Ωστόσο όλα τα στελέχη της αγοράς είναι σχετικά ανήσυχα με την περαιτέρω επέκταση του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr η μείωση των πωλήσεων λιανικής έχει προκαλέσει μεγάλη αναταραχή στην εγχώρια αγορά ενώ στην ίδια ακριβώς κατάσταση βρίσκονται και άλλες μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές.

Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν στο Carandmotor.gr στελέχη από εισαγωγικές εταιρείες το μεγάλο πρόβλημα στην αγορά είναι ότι όλες οι αλλαγές που έχουν προγραμματιστεί είναι άμεσες και ελλοχεύει ο κίνδυνος να μην επιτευχθούν.

Μάλιστα η ποσόστωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα εταιρικά ΙΧ, η οποία κανονικά θα πρέπει να ξεκινήσει να εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2024 αλλά και η απόκτηση μόνο ηλεκτρικών Ταξί σε Αττική και Θεσσαλονίκη από την 1η Ιανουαρίου 2026 όπως επίσης και το 1/3 των ενοικιαζόμενων ΙΧ να είναι οχήματα μηδενικών ρύπων έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση σε όλους τους κλάδους. Επίσης αδιευκρίνιστο παραμένει το γεγονός τι θα γίνει με τις εταιρείες που έχουν μεγάλους στόλους οχημάτων και θα πρέπει να τους ανανεώσουν καθώς η επιδότηση των οχημάτων τους θα «μπλοκάρετε» από τη νομοθεσία καθώς δεν επιτρέπεται η επιδότηση να ξεπερνά τις 200.000 ευρώ ανά επιχείρηση!

Αν πάλι υποθέσουμε ότι σταματήσει εντελώς η επιδότηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων το κόστος θα είναι υπέρογκο και βέβαια σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούν να αποκτηθούν τόσα πολλά ηλεκτρικά ΙΧ.

Την ίδια στιγμή σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ανοίξει η συζήτηση όχι μόνο να  συνέχιση των επιδοτήσεων για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και η επιδότηση μιας νέας απόσυρσης οχημάτων με μικρούς κινητήρες βενζίνης ή diesel και χαμηλές εκπομπές CO2 ώστε να βοηθηθούν όχι μόνο τα πιο φτωχά κράτη-μέλη της ΕΕ αλλά και τα ισχυρότερα καθώς τα δεδομένα φαίνεται ότι αλλάζουν παντού.

Ένα από αυτά τα φτωχά κράτη-μέλη είναι και η Ελλάδα η οποία διαθέτει έναν από τους γηραιότερους στόλους αυτοκινήτων και φορτηγών στην ΕΕ και βέβαια τα οικονομικά των νοικοκυριών σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπουν την απόκτηση καινούριων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ωστόσο όμως πέραν των φτωχών κρατών-μελών και σε άλλες χώρες της ΕΕ με ισχυρές οικονομίες οι καταναλωτές φαίνεται ότι γυρίζουν την πλάτη στην ηλεκτροκίνηση εξαιτίας των υψηλών τιμών και εξετάζουν να αποκτήσουν κάποιο καινούριο βενζινοκίνητο, υβριδικό ή πετρελαιοκίνητο μοντέλο ή κάποιο πολύ νέο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο ώστε να μπορούν να κινούνται ελεύθερα ακόμη και στις πόλεις που ισχύουν περιοριστικά μέτρα κίνησης για παλαιά οχήματα.

Αναλυτές επίσης εκτιμούν ότι θα είναι προτιμότερο να υπάρξει μια νέου τύπου απόσυρση με επιδότηση όχι μόνο ηλεκτρικών ΙΧ αλλά και μικρών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που εκπέμπουν όμως χαμηλούς ρύπους και μόνο με αυτό τον τρόπο θα μπορέσει να ανανεωθεί ο στόλος παλαιών οχημάτων σε όλα τα κράτη-μέλη ανεξάρτητα της οικονομικής κατάστασης των πολιτών τους.

Σε διαφορετική περίπτωση τα παλαιά οχήματα θα εξακολουθούν να ρυπαίνουν αλόγιστα το περιβάλλον και μόνο μια νέα απόσυρση με την επιδότηση αντικατάστασης των οχημάτων με καινούρια μικρά ΙΧ βενζίνης ή diesel θα τα οδηγούσε οριστικά τα «σαπάκια» στα κέντρα ανακύκλωσης.

Βέβαια θα πρέπει να υπάρξουν δικλείδες ασφαλείας για να μην δούμε και πάλι απίστευτα αλλά ελληνικά φαινόμενα όπου ο ιδιοκτήτης του παλαιού ΙΧ το πήγαινε στο κέντρο ανακύκλωσης και ο ιδιοκτήτης του κέντρου ανακύκλωσης αντί να το αποσύρει το αγόραζε και το μεταπωλούσε ως μεταχειρισμένο δίνοντας στον κάτοχό του λίγα ευρώ παραπάνω από την επιδότηση!