Στα αζήτητα της ΕΕ η καταγγελία των Εμπόρων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Στα αζήτητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης παραμένει εδώ και σχεδόν δύο χρόνια η καταγγελία του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) για την άνιση μεταχείριση μεταξύ εισαγόμενων και εγχώριων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα.

Ειδικότερα όπως αποκλειστικά δημοσιεύει το Movenews.gr η καταγγελία του ΣΕΕΑΕ πραγματοποιήθηκε στις αρχές Νοεμβρίου του 2016 την οποία και δέχθηκε η ΕΕ καθώς υπήρχαν σαφείς ενδείξεις άνισης μεταχείρισης μεταξύ εισαγόμενων και εγχώριων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά έκτοτε ούτε φωνή ούτε ακρόαση.

Το Movenews.gr απέστειλε στον υπεύθυνο της ΕΕ (Patrice Pillet) ερωτήματα σχετικά με την πορεία εξέλιξης της καταγγελίας αλλά απάντηση δεν λάβαμε ποτέ…

Το θέμα όμως που προκύπτει έχει να κάνει με το πόσο σωστά λειτουργεί ο θεσμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αν πραγματικά λειτουργεί προς όφελος των πολιτών της ή εξυπηρετεί τις πανίσχυρες αυτοκινητοβιομηχανίες.

Βέβαια μόνο τυχαίο δεν θεωρείται το γεγονός πως από το σκάνδαλο του Dieselgate μόνο οι καταναλωτές άλλων Ηπείρων αποζημιώθηκαν ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι πολίτες θα πρέπει να ενεργήσουν μόνοι τους και να προβούν σε αγωγές και μηνύσεις ώστε να αποζημιωθούν από την αυτοκινητοβιομηχανία.

Ωστόσο το θέμα μας έχει να κάνει με την καταγγελία του ΣΕΕΑΕ στην ΕΕ και το γεγονός πως οι Αρχές της Κομισιόν δεν μπαίνουν καν στον κόπο να απαντήσουν!

Ο λόγος δεν μας έχει γίνει γνωστός αλλά η καταγγελία με αριθμό DE/16/CHAP3676 υπάρχει από τις αρχές Νοεμβρίου στην ΕΕ και έκτοτε φαίνεται ότι έχει κάπου καταχωνιαστεί ώστε να μην προχωρήσει.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΑΕ κ. Ευριπίδης Κωνσταντινίδης μιλώντας στο Movenews.gr επισημαίνει ότι: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση δημιουργήθηκε για το καλό των κρατών-μελών της και για να προστατεύονται οι καταναλωτές από τα ισχυρά συμφέροντα των πολυεθνικών. Όπως φαίνεται όμως η ΕΕ έχει εξελιχθεί σε ένα λόμπι λίγων και εξυπηρετεί τα μεγάλα συμφέροντα αδιαφορώντας για τους καταναλωτές αλλά και στην περίπτωσή μας για τον κλάδο των εμπόρων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Είναι ξεκάθαρο από τα παραδείγματα που περιλαμβάνει η καταγγελία μας πως η εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων γίνεται απαγορευτική καθώς οι φόροι που πρέπει να καταβάλουν στο Τελωνείο οι έμποροι αλλά και οι ιδιώτες καταναλωτές είναι πολλαπλάσιοι από τους αντίστοιχους φόρους που καταβάλουν τα όμοια εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα!

Ελπίζω η ΕΕ να αντιληφθεί την σοβαρότητα της κατάστασης και να ενεργοποιήσει την απόφαση παρόμοιας περίπτωσης που έχει εκδικάσει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο προς όφελος των καταναλωτών αλλά και ενός κλάδου επιχειρηματιών που συνεχώς ο αριθμός τους μεώνεται. Σε διαφορετική περίπτωση η ΕΕ θα λειτουργήσει ως Πόντιος Πιλάτος αφήνοντας στο έλεος του Θεού χιλιάδες επαγγελματίες ενώ οι εκατομμύρια καταναλωτές θα έχουν πρόσβαση μόνο στα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που επίσης η συντριπτική τους πλειοψηφία ελέγχεται από μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους».

Το ιστορικό

Ο Σύνδεμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) προσέφυγε στην ΕΕ για να αλλάξει τον τρόπο υπολογισμού των δασμών και της φορολογίας στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα καθώς οι φόροι που καταβάλλονται κατά την εισαγωγή τους στην Ελλάδα είναι έως και πάνω από 278% υψηλότεροι σε σχέση με τους αντίστοιχους φόρους που έχουν καταβληθεί στα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

Αλλωστε δεν είναι δυνατόν για ακριβώς ίδια αυτοκίνητα να καταβάλλονται φόροι ύψους 21.669,12 ευρώ όταν αφορά εισαγόμενο μεταχειρισμένο διετίας και μόλις 5.718,24 ευρώ όταν πρόκειται για καινούριο. Το ποσοστό διαφοράς στα ποσά τωω φόρων που έχουν καταβληθεί για δύο ίδια αυτοκίνητα ξεπερνά το 278% προς όφελος βεβαίως του εγχώριου μεταχειρισμένου!

Αντίθετα το σημερινό καθεστώς εκτελωνισμού ευνοεί την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με ηλικίες άνω των 17 ετών τα οποία αποτελούν και «σκουπίδια» για την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση.

Μάλιστα το κόστος εκτελωνισμού σε ένα Daewoo Matiz μοντέλο του 1999 το οποίο έχει διανύσει πάνω από 330.000 χιλιόμετρα ανέρχεται σε μόλις 47,52 ευρώ!

Αντίστοιχα αν κάποιος εισάγει ένα μεταχειρισμένο Daihatsu Terios μοντέλο του 1999 το οποίο έχει διανύσει 285.000 χλμ. το κόστος εκτελωνισμού ανέρχεται σε μόλις 98,15 ευρώ!

Τέλος Ταξινόμησης: 5.718 ευρώ στο καινούριο, 21.669 ευρώ στο εισαγόμενο μεταχειρισμένο

Ο ΣΕΕΑΕ στην καταγγελία που απέστειλε στην Κομισιόν έχει συμπεριλάβει πολλά «τρανταχτά» παραδείγματα που αποδεικνύουν την άνιση φορολογική μεταχείριση μεταξύ εγχώριων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Ειδικότερα σύμφωνα με το επίσημο έγγραφο της καταγγελίας που δημοσιεύει το movenews.gr το Τέλος Ταξινόμησης σε πάρα πολλά παραδείγματα μεταξύ εισαγόμενων μεταχειρισμένων και καινούριων είναι υψηλότερο κατά 200% ενώ σε μερικές περιπτώσεις ξεπερνά ακόμη και το 278%.

Ειδικότερα σε ένα μοντέλο πόλης με κινητήρα 1.200 κ.εκ. και ρύπους 100 γρ. CO2 το Τέλος Ταξινόμησης ως καινούριο σήμερα ανέρχεται σε μόλις 448,20 ευρώ.

Αν κάποιος εισάγει το ίδιο αυτοκίνητο το οποίο έχει κυκλοφορήσει σε κάποιο άλλο κράτος μέλος για 12 μήνες τότε το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται σε 1.344,60 ευρώ. Δηλαδή το ποσοστό αύξηση του Τέλους Ταξινόμησης ανέρχεται σε 200%!

Σε άλλο μοντέλο με κινητήρα 1,6 λίτρου και ρύπους 109 γρ. CO2 το Τέλος Ταξινόμησης ως καινούριο υπολογίζεται σε 612 ευρώ.

Αν κάποιος εισάγει το ίδιο αυτοκίνητο 4ετίας τότε το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται σε 1.836 ευρώ. Δηλαδή το ποσοστό αύξησης στο Τέλος ταξινόμησης ανέρχεται σε 200%!

Σε ένα δίλιτρο αυτοκίνητο με ρύπους 143 γρ. CO2 το Τέλος Ταξινόμησης σήμερα 5.718,24 ευρώ.

Αν κάποιος εισάγει το ίδιο αυτοκίνητο που έχει κυκλοφορήσει για 24 μήνες σε κάποιο άλλο κράτος μέλος τότε το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται σε 21.669,12 ευρώ. Δηλαδή το ποσοστό αύξησης στο Τέλος Ταξινόμησης ξεπερνά το 278%!

Πιέστε εδώ για να διαβάσετε την καταγγελία του ΣΕΕΑΕ προς την Κομισιόν το 2016.