SOS από τους Τελωνειακούς: Έτσι κάποιοι κλέβουν εκατομμύρια ευρώ!

Του Γιώργου Κ. Ανδρή

andris@carpress.gr

 

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι Τελωνειακοί υπάλληλοι Ελλάδος στο υπουργείο Οικονομικών αλλά και στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων επισημαίνοντας με επείγουσα επιστολή τους πως το ισχύον σύστημα εκτελωνισμού δημιουργεί πολλά προβλήματα στη διαδικασία ενώ παράλληλα το κράτος χάνει πολλά έσοδα.

Μάλιστα σε περίπτωση που η προσπάθειά τους αποβεί άκαρπη οι Τελωνειακοί προειδοποιούν ότι θα λάβουν τις αναγκαίες αποφάσεις ώστε να διασφαλίσουν τα δημόσια έσοδα αλλά και τους συναδέλφους τους.

Το έγγραφο της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΥΕ) που έχει αποκλειστικά το movenews.gr στην διάθεσή του αποτελεί μια «φυσική» συνέχεια των θεμάτων που δημοσιεύαμε για πολλά χρόνια τα οποία αφορούσαν σε Υποτιμολογήσεις που πραγμτοποιούσαν η Mercedes-Benz και η BMW αλλά και κάποιες άλλες εισαγωγικές εταιρείες αλλά τελικά «τιμωρήθηκαν» μόνο οι δύο πρώτες και οι υπόλοιπες όπως φαίνεται την έχουν γλιτώσει προς το παρόν.

Ειδικότερα η ΟΤΥΕ απέστειλε στις αρχές Απριλίου προς την ηγεσία του ΥΠΟΙΚ αλλά και της ΑΑΔΕ επείγουσα επιστολή σύμφωνα με την οποία καταθέτει τεκμηριωμένα την πλήρη αντίθεσή της σχετικά με την αλλαγή του τρόπου επιβολής του Τέλους Ταξινόμησης στα αυτοκίνητα το οποίο υπολογίζεται με της Αξία Λιανικής προ Φόρων.

Όπως αναφέρουν οι Τελωνειακοί τα όρια της φορολογητέας αξίας καθώς και των συντελεστών επιβάρυνσης έχουν ως αποτέλεσμα την προσαύξηση των επιβαρύνσεων έως και 100% σε τελωνισμούς αυτοκινήτων με Αξίες Λιανικής Προ Φόρων 1 ευρώ!

Σε ένα αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 14.000 ευρώ ο φόρος (4%) ανέρχεται σε 560 ευρώ.

Σε ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο με Αξίας Λιανικής προ Φόρων 14.001 ευρώ ο φόρος αυξάνεται σε 8% και ανέρχεται σε 1.120 ευρώ. Δηλαδή για ένα ίδιο αυτοκίνητο με ένα έξτρα αξεσουάρ το Τέλος Ταξινόμησης αυξάνεται κατά 560 ευρώ.

Αντίστοιχα σε ένα αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 17.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης είναι 8% και το κόστος εκτελωνισμού ανέρχεται σε 1.360 ευρώ.

Σε ένα αντίστοιχο μοντέλο με Αξίας Λιανικής προ Φόρων 17.001 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης αυξάνεται σε 16% και ο φόρος που επιβάλετε ανέρχεται σε 2.720 ευρώ. Δηλαδή για ένα ίδιο αυτοκίνητο με ένα ευρώ επιπλέον στην Αξία Λιανικής προ Φόρων το Τέλος Ταξινόμησης αυξάνεται κατά 1.360 ευρώ.

Οι Τελωνειακοί υπάλληλοι επισημαίνουν πως κάποιες εισαγωγικές εταιρείες για να έχουν ευνοϊκότερη επιβάρυνση καταθέτουν τιμοκαταλόγους με Αξίες Λιανικής προ Φόρων οι οποίοι είναι ειδικά «προσαρμοσμένοι» στα χαμηλά κλιμάκια ενώ κάποιες δεν διστάζουν να αποκρύπτουν επιπλέον εξοπλισμού των αυτοκινήτων ώστε να μην αυξηθεί η Αξία Λιανικής Τιμής προ Φόρων.

Επίσης οι Τελωνειακοί υπάλληλοι αναφέρουν πως οι οι τιμές των τιμοκαταλόγων είναι ενδεικτικές και όχι διασφαλιστικές, αναπροσαρμόζονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα από κάποιες εισαγωγικές με αποτέλεσμα να καταγράφονται τεράστιες αποκλίσεις στην καταβολή του Τέλους Ταξινόμησης ίδιων αυτοκινήτων.

Εκτός των παραπάνω οι Τελωνειακοί υπάλληλοι καλούνται να διαδραματίσουν και το ρόλο ντετέκτιβ καθώς θα πρέπει να συγκρίνει, κατανοήσει και διακρίνει ποια μάρκα, μοντέλο, παραλλαγή και έκδοση ακολουθούν τα πρόσθετα στοιχεία του προαιρετικού εξοπλισμού.

Μάλιστα όπως αναφέρουν οι Τελωνειακοί υπάλληλοι ο νόμος αναφέρει ρητά ότι οι λιανικές τιμές προ φόρων πρέπει να δημοσιεύονται στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο και στο Διαδίκτυο κάτι το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει!

Παράλληλα σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, και περί ιστορικού Τέλους Ταξινόμησης, καταργείται στην ουσία ο τρόπος φορολόγησης των αυτοκινήτων με την Αξία Λιανικής προ Φόρων και επαανέρχεται το προηγούμενο καθεστώς σύμφωνα με το οποίο επωφελούνται οι κάτοχοι παλαιών αυτοκινήτων. Για αυτό το λόγο η χώρα μας έχει γεμίσει με παλιά μεταχειρισμένα ΙΧ της ΕΕ τα οποία διακινούνται κυρίως μέσω Βουλγαρίας λόγω της μειωμένης φορολόγησης. Έτσι παρατηρείται το φαινόμενο μετά την 1η Ιουνίου 2016 να εκτελωνίζονται περισσότερα και παλιότερα αυτοκίνητα και να εισπράττονται λιγότερα έεσοδα.

Η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος προτείνει το Τέλος Ταξινόμησης να υπολογίζεται συνδυαστικά αφού ληφθούν υπόψη:

Τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα

Η ιπποδύναμη

Η χονδρική ή λιανική αξία αλλά με την προϋπόθεση της προοδευτικής φορολόγησης έτσι ώστε να μην αλλάζει ο φορολογικός συντελεστής ακόμη και για 1 ευρώ επιπλέον. Δηλαδή ο επιβαρυμένος συντελεστής να επιβάλλεται μόνο στο υπερβάλλον ποσό που αλλάζει η κλίμακα.

Αναθεώρηση των ποσοστών μείωσης λόγω παλαιότητας των αυτοκινήτων και να ομαδοποιηθούν οι επιμέρους κατηγορίες των προδιαγραφών ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro).

Οι παραπάνω παράγοντες διασφαλίζουν σύμφωνα με τους Τελωνειακούς υπαλλήλους έναν αντικειμενικό και δίκαιο τρόπο καταβολής του Τέλους Ταξινόμησης μέσω μιας ηλεκτρονικής διαδικασίας αποτρέποντας κάθε προσπάθεια καταστρατήγησής της επιβολής του.