Σοκ! Διόδια στις πόλεις από 2,5 ευρώ έως 20 ευρώ

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Νομοσχέδιο που σκοπεύει να μειώσει την κίνηση στις μεγαλουπόλεις αλλά και την ατμοσφαιρική ρύπανση έχει ετοιμάσει η γαλλική κυβέρνηση το οποίο περιέχει αστικά διόδια κόστους από 2,5 ευρώ ανά αυτοκίνητο έως και 20 ευρώ για φορτηγά!

Ειδικότερα η υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας κ. Ελίζαμπεθ Μπόρνε δήλωσε ότι ένα νομοσχέδιο για την κινητικότητα εξετάζεται τώρα από το κρατικό συμβούλιο και θα παρουσιαστεί στο κοινοβούλιο τον επόμενο μήνα.

Ο νέος νόμος θα επιτρέψει στις πόλεις να εισαγάγουν αστικά διόδια και να ορίσουν εκείνες τις χρεώσεις.

«Τα αστικά διόδια θα αποτελέσουν μέρος του νέου νόμου για την κινητικότητα, ο οποίος θα παράσχει εργαλεία στις τοπικές αρχές για να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της κινητικότητας στην επικράτειά τους», ανέφερε η κ. Borne στους δημοσιογράφους.

Η Γαλλία δημιούργησε ένα νομικό πλαίσιο για τα αστικά διόδια πριν από μια δεκαετία, αλλά καμία πόλη δεν τα χρησιμοποίησε.

Η κ. Borne αρνήθηκε να δώσει λεπτομέρειες, ωστόσο στο προσχέδιο του νομοσχεδίου επισημαίνεται ότι οι πόλεις με περισσότερους από 100.000 κατοίκους θα μπορούσαν να χρεώνουν αυτοκίνητα μέχρι 2,5 ευρώ ανά είσοδο σε μια απαγορευμένη ζώνη ενώ πόλεις με περισσότερους από 500.000 ανθρώπους θα μπορούν να χρεώνουν 5 ευρώ τα αυτοκίνητα και 20 ευρώ τα φορτηγά.

Τα έσοδα από τα διόδια θα εισπράττουν οι Δήμοι, οι οποίοι θα είναι υπεύθυνοι για τον καθορισμό των διοδίων, το χρονοδιάγραμμα και τα τιμολόγια, με σκοπό τον περιορισμό της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και της ρύπανσης.

Οι άνθρωποι που ζουν εντός των ζωνών συμφόρησης, καθώς και οι οδηγοί με χαμηλό εισόδημα ή μειονεκτούντα άτομα μπορεί να εξαιρεθούν από την καταβολή των αστικών διοδίων.

Ερωτηθείς αν τα διόδια στην πόλη θα μπορούσαν να εισαχθούν το επόμενο έτος, η κ. Μπορνέ δήλωσε ότι δεν γνώριζε ακόμη Δήμους που θέλουν να εισαγάγουν διόδια σύντομα.

Ο αντιδήμαρχος του Παρισιού δήλωσε ότι το Δημαρχείο δεν είχε ταμπού ή δόγματα για το θέμα, αλλά δήλωσε ότι τα αστικά διόδια θα έπρεπε να εισαχθούν σε περιφερειακό επίπεδο και όχι μόνο στα όρια της πόλης του Παρισιού.

Ο ίδιος δήλωσε ότι η εισαγωγή των διοδίων στα αστικά κέντρα θα πρέπει να αποτελεί μέρος ευρείας συζήτησης για την κινητικότητα, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης των εσόδων, της ανάπτυξης υποδομών και των τιμολογίων για τις δημόσιες μεταφορές.

Ο γερουσιαστής Fabienne Keller, επεσήμανε πως το Λονδίνο και η Στοκχόλμη παρουσίασαν σημαντική μείωση στις κυκλοφοριακές συμφόρηση, τα ταξίδια, τα ατυχήματα και την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Είπε ότι και οι δύο πόλεις εισήγαγαν αστικά διόδια μετά από εκτεταμένο δημόσιο διάλογο – το Λονδίνο από το 2003 σε ζώνη 21 τετραγωνικών χιλιομέτρων, και στη Στοκχόλμη από το 2006 σε ζώνη 47 km2.

Οι οδηγοί της Στοκχόλμης πληρώνουν τουλάχιστον 1,6 ευρώ και έως 2,7 ευρώ κάθε φορά που εισέρχονται στην απαγορευμένη ζώνη, γεγονός που μειώνει τη συμφόρηση, ενώ το Λονδίνο χρεώνει μια σταθερή χρέωση 13 ευρώ την ημέρα, που ισχύει όλη την ημέρα.

«Το σύστημα της Στοκχόλμης φαίνεται σαφώς πιο αποτελεσματικό στη μείωση της συμφόρησης», δήλωσε ο Keller…

Στην Ελλάδα το σχέδιο για αστικά διόδια δεν έχει υιοθετηθεί ακόμη από την κυβέρνηση λόγω προεκλογικής περιόδου. Μετά τις κάλπες κανείς δεν γνωρίζει τι θα αποφασίσει η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει…