Σε πάρκινγκ μετατρέπονται και πάλι οι Αθηναϊκοί δρόμοι

Της Μαρίας Μόσχου

mariam@movenews.gr

Μια απεργία, μια πορεία, μια έντονη βροχόπτωση, ένα τρακάρισμα ή ακόμα και ένα παράνομα παρκαρισμένο ΙΧ που κλείνει τη μία λωρίδα κυκλοφορίας είναι πλέον αρκετά για να «ακινητοποιήσουν» τους οδηγούς στους Αθηναϊκούς δρόμους. Και αυτό γιατί πλέον οι Αθηναίοι έχουν πιάσει και πάλι το τιμόνι με αποτέλεσμα να  επιστρέφουμε στις παλιές εποχές, προ κρίσης, όπου για να κατέβεις στο κέντρο έπρεπε να «οπλιστείς» με … πολύ υπομονή!

Τα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας για το 2017 δείχνουν αύξηση του φόρτου κυκλοφορίας σε πολλές οδικές αρτηρίες. Συγκεκριμένα από την τριμηνιαία έκθεση του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας που καλύπτει την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2017, προκύπτει ότι σε κόμβους όπως η Κατεχάκη με τη Μεσογείων η μέση ταχύτητα τον περασμένο Μάιο ήταν κατά 11% μειωμένη συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2016, ενώ η μείωση στη συμβολή των οδών Πανεπιστημίου και Ιπποκράτους με κατεύθυνση προς την Ομόνοια ήταν 9%.

Μποτιλιάρισμα στη λεωφόρο Κηφισίας, την Τετάρτη 1 Μαρτίου 2017. Ακινητοποιημένα θα μείνουν τα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, ΗΣΑΠ, Τραμ) της Αθήνας λόγω 24ωρης απεργίας των εργαζομένων. Τα σωματεία των εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ αντιδρούν στη νομοθετική ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με την οποία η εμπορική εκμετάλλευση σταθμών και λοιπών χώρων της ΣΤΑΣΥ εκχωρείται στον ΟΑΣΑ. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ

Συγκεκριμένα οι μεταβολές κυκλοφοριακών μετρήσεων βασικών αρτηριών έδειξαν τα εξής:

–         Η Λ. Κηφισίας στη διατομή της Πανόρμου στο ρεύμα προς Κηφισιά το Μάιο του 2016 καταγράφηκε αύξηση του φόρτου κατά 2% σε σχέση με ον αντίστοιχο μήνα του 2016 η οποία οδήγησε σε μείωση της ταχύτητας κατά 7%

–         Στη Λ. Κατεχάκη στην διατομή του ΓΝΑ στην κατεύθυνση προς Μεσογείων τον Απρίλιο σημειώθηκε αύξηση του φόρτου 2% και μείωση της ταχύτητας 3% ενώ τον Μάιο αν και η αύξηση του φόρτου ήταν ίδια δηλ. 2% οδήγησε σε μείωση της ταχύτητας κατά 11%! Τον Ιούνιο η μείωση της ταχύτητας ήταν 7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016.

–         Στην Πανεπιστημίου στην διατομή της Ιπποκράτους στην κατεύθυνση προς Ομόνοια τον Απρίλιο η αύξηση του φόρτου ήταν 3% και η μείωση της ταχύτητας 7% και τον Μάιο η αύξηση του φόρτου 2% και η μείωση της ταχύτητας 9%.

Αύξηση της κίνησης αλλά σε μικρότερα ποσοστά καταγράφουν και τα στοιχεία για τους μήνες Ιούλιο – Αύγουστο – Σεπτέμβριο 2017 σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του2016 που καταγράφουν στοιχεία όπως:

– Στη Λ. Μεσογείων, στην διατομή Ξενόπουλου στο Ν. Ψυχικό στην κατεύθυνση προς Αγία Παρασκευή τον Αύγουστο του 2017 σε σχέση με το 2016 παρουσιάστηκε αύξηση του φόρτου κατά  2%και μείωση της ταχύτητας επίσης κατά  2%.

– Στη Λ. Κηφισού, στην διατομή της  Κων/πόλεως στον Αγ. Ι. Ρέντη στο ρεύμα προς Πειραιά τον Ιούλιο του 2017 παρουσιάστηκε αύξηση του φόρτου 2% και μείωση της ταχύτητας 7% σε σχέση με τον αντιστοιχο μήνα του 2016, τον Αύγουστο αύξηση του φόρτου  2% και μείωση της ταχύτητας 3% και τον Σεπτέμβριο αύξηση φόρτου 9% και μείωση της ταχύτητας 3% σε σχέση με το 2016.

– Στην οδό Πανεπιστημίου, στην διατομή της Ιπποκράτους στο δήμο Αθηναίων στο ρεύμα προ Ομόνοια τον Ιούλιο είχε αύξηση φόρτου 2% και μείωση ταχύτητας κατά 4%, τον Αύγουστο η αύξηση του φόρτου άγγιξε το 5% και η μείωση της ταχύτητας το 4% και το Σεπτέμβριο αύξηση φόρτου 2% και μείωση ταχύτητας 5% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2016.

Χαρακτηριστικά είναι και τα στατιστικά στοιχεία των χρόνων διάνυσης διαδρομών τους μήνες Απρίλιο – Μάιο – Ιούνιο – Ιούλιο – Αύγουστο  και Σεπτέμβριο του

2017.

Για την διαδρομή Λ. Κηφισού από ύψος Κωνσταντινουπόλεως έως Αχαρνών το εξάμηνο από Απρίλιο έως και Σεπτέμβριο του 2017 ο ελάχιστος χρόνος διάνυσης ήταν 5  λεπτά  ενώ ο μέγιστος 41 λεπτά. Σε  ώρα αιχμής ο χρόνος διάνυσης έφτανε τα 12 λεπτά ενώ εκτός ώρας αιχμής τα 6,9 λεπτά.

Για την ίδια διαδρομή την περίοδο Οκτώβριος 2013 έως Μάρτιος 2014, οπότε και οι Έλληνες είχαν «παρατήσει» τα ΙΧ τους ο μέσος χρόνος διάνυσης την ώρα αιχμής ήταν 11,3 λεπτά ενώ εκτός ώρας αιχμής τα 6,5 λεπτά.

Για την διαδρομή της Λ. Κηφισού από ύψος Κωνσταντινουπόλεως έως Ομόνοια μέσω Λ. Αθηνών το πρώτο τρίμηνο του 2017 ο ελάχιστος χρόνος διάνυσης ήταν 11  λεπτά  ενώ ο μέγιστος 47 λεπτά. Σε  ώρα αιχμής ο χρόνος διάνυσης έφτανε τα 15,6 λεπτά ενώ εκτός ώρας αιχμής τα 12,3 λεπτά.

Για την ίδια διαδρομή το τελευταίο τρίμηνο του 2014, ο μέγιστος χρόνος διάνυσης ήταν 10 ολόκληρα λεπτά μικρότερος στα 37 λεπτά ενώ ο μέσος χρόνος διάνυσης την ώρα αιχμής ήταν 15,3 λεπτά ενώ εκτός ώρας αιχμής τα 12,1 λεπτά.

Η ίδια διαδρομή το τρίμηνο Απρίλιος – Μάιος- Ιούνιος του 2013 είχε μέγιστο χρόνο διάνυσης μόλις τα 27 λεπτά και μέσο χρόνο διάνυσης εκτός ώρα αιχμής τα 11,6 λεπτά

Για την διαδρομή της Λ. Κηφισίας από ύψος Αγ. Κωνσταντίνου (Μαρούσι)  έως Χίλτον  το πρώτο τρίμηνο του 2017 ο ελάχιστος χρόνος διάνυσης ήταν 14  λεπτά  ενώ ο μέγιστος 53 λεπτά. Σε  ώρα αιχμής ο χρόνος διάνυσης έφτανε τα 22,8 λεπτά ενώ εκτός ώρας αιχμής τα 16,1 λεπτά.

Για την ίδια διαδρομή το τελευταίο τρίμηνο του 2012, ο μέσος χρόνος διάνυσης την ώρα αιχμής ήταν 21,6 λεπτά ενώ εκτός ώρας αιχμής παρέμενε στα 16,1 λεπτά.

Αυξημένοι χρόνοι και στη Λ. Αλεξάνδρας η οποία αποτελεί μία ιδιαίτερα κορεσμένη οδική αρτηρία αλλά και  η παραλιακή.

Παράλληλα  οι ώρες αιχμής που είχαν εξαφανιστεί με την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης το 2012 και 2013 όταν οι Έλληνες είχαν εγκαταλείψει τα ΙΧ τους έχουν επανέλθει και μάλιστα ιδιαίτερα επεκταμένες.

Οι τιμές των καυσίμων

Αξιοσημείωτο είναι ότι ενώ η κίνηση αυξάνεται με σταθερούς ρυθμούς σε τροχιά σταθερής ανόδου, αν και με μικρές διακυμάνσεις, έχουν μπει από τις αρχές του έτους και οι τιμές των υγρών καυσίμων την χώρα μας, ως αποτέλεσμα της ανοδικής κούρσας της διεθνούς τιμής του πετρελαίου.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ενέργειας, στις 15 Ιανουαρίου η μέση τιμή της αμόλυβδης (95 οκτανίων) διαμορφώθηκε στο 1,547 ευρώ το λίτρο από 1,538 ευρώ το λίτρο την 1η Ιανουαρίου και του πετρελαίου κίνησης στο 1,322 ευρώ το λίτρο από 1,308 ευρώ το λίτρο.

Και παρά το γεγονός ότι οι οδηγοί των αυτοκινήτων έβαλαν ήδη το 2017 πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη ωστόσο αυτό δεν λειτούργησε ανατρεπτικά στο να χρησιμοποιεί όλο και περισσότερο το ΙΧ του.

Το μποτιλιάρισμα παγκόσμια μάστιγα

Το γεγονός ότι οι Έλληνες οδηγοί περούν αρκετές ώρες το δρόμο, εγκλωβισμένοι στα ΙΧ τους, αποδεικνύεται και από παγκόσμια έρευνα για το μποτιλιάρισμα σύμφωνα με την οποία ξοδεύουν τον ίδιο χρόνο στην κίνηση με τους κατοίκους της Σαγκάη, του Σύδνεϋ, του Σαν Φραντσίσκο και του Παρισιού!

Έτσι η εικόνα στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αθήνας έχει γίνει και πάλι  ασφυκτική, με τους Αθηναίους να ξοδεύουν πάνω από 39 ώρες το χρόνο μποτιλιαρισμένοι!

Στη λίστα 142 πόλεων, η Αθήνα έρχεται 29η με τους οδηγούς να μένουν κολλημένοι στο 36% του χρόνου τους, ποσοστό που παρουσιάζει αύξηση 2% σε σχέση με το 2016.

Το υψηλότερο πρωινό ποσοστό κυκλοφοριακής συμφόρησης ανέρχεται στο 55% ενώ το απογευματινό στο 54%.