Πότε αποσύρονται υποχρεωτικά τα diesel φορτηγά από τους δρόμους;

    Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει τη χθεσινή συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με προσωρινή πολιτική συμφωνία για την ενίσχυση των προτύπων για τις εκπομπές CO2 των νέων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων που εισέρχονται στην αγορά της ΕΕ από το 2030. Ο κανονισμός θα θέσει νέους φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 για το 2030, το 2035 και το 2040.

    Με τα νέα πρότυπα θα διασφαλιστεί ότι αυτό το τμήμα του τομέα οδικών μεταφορών συμβάλλει στη μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, στις κλιματικές φιλοδοξίες της ΕΕ για το 2030 και στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

    Πιο συγκεκριμένα η συμφωνία προβλέπει ότι η μέσες εκπομπές CO2 από τα νέα φορτηγά και λεωφορεία που θα πωλούνται στην ΕΕ πρέπει να μειωθούν κατά 90% μέχρι το 2040 σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα. Τα αστικά λεωφορεία υποχρεούνται να είναι εντελώς απαλλαγμένα από εκπομπές ρύπων έως το 2053. Η απόφαση είναι ευθυγραμμισμένη με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει απαγορεύσει την κυκλοφορία αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

    Για τα βαρέα οχήματα, θα υπάρξει σταδιακή αυστηροποίηση των προτύπων CO2, με στόχο οι εκπομπές να είναι κατά 45% πιο κάτω από τον σημερινό μέσο όρο μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας και να κλιμακωθούν στο 65% το 2035.

    Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο πρέπει τώρα να εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία.

    Ο κ. Βόπκε Χούκστρα, Eπίτροπος αρμόδιος για τη Δράση για το Κλίμα, δήλωσε: «Οι εκπομπές από τις οδικές μεταφορές αυξάνονται και πρέπει να αναστρέψουμε την κατάσταση. Η συμφωνία που επιτεύχθηκε θα καταστήσει τα φορτηγά και τα λεωφορεία λιγότερο ρυπογόνα, θα μειώσει τις εκπομπές και θα βελτιώσει την ποιότητα του αέρα σε ολόκληρη την ΕΕ. Η κυκλοφορία περισσότερων οχημάτων μηδενικών εκπομπών στους δρόμους μας είναι επωφελής για όλους. Με την παραγωγή περισσότερων οχημάτων μηδενικών εκπομπών, η ευρωπαϊκή βιομηχανία θα είναι σε ισχυρότερη ανταγωνιστική θέση, ενώ πλέον διαθέτει μακροπρόθεσμη βεβαιότητα σχετικά με τους εφαρμοστέους κανόνες. Οι πολίτες θα αναπνέουν καθαρότερο αέρα, ιδίως στις πόλεις μας.»

    Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος εκτιμά ότι οι στόχοι της ΕΕ θα έχουν ως αποτέλεσμα, το 30% των φορτηγών που πωλούνται το 2030 και πάνω από το 75% το 2040 να είναι είτε ηλεκτρικά είτε να έχουν ως βασικό καύσιμο το υδρογόνο.