Ποιο Υπουργείο «μπλοκάρει» ετήσια έσοδα 700 εκατ. ευρώ!

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Τεράστιες είναι οι οικονομικές απώλειες, πάνω από 700 εκατ. ευρώ ετησίως, που προκαλεί η «απαγόρευση» εισαγωγής μεταχειρισμένων δικύκλων από άλλες χώρες εκτός ΕΕ.

Σύμφωνα μάλιστα με την οικονομοτεχνική μελέτη που έχει ετοιμάσει ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Μεταχειρισμένων Δικύκλων το κράτος χάνει τουλάχιστον 60 εκατ. ευρώ κάθε μήνα από την άτυπη αλλά ουσιαστική απαγόρευση της εισαγωγής μεταχειρισμένων δικύκλων από χώρες εκτός της ΕΕ.

Το Movenews.gr δημοσιεύει αποκλειστικά όλη την οικονομοτεχνική μελέτη του ΣΕΕΔΑ σύμφωνα με την οποία το κράτος θα εισέπραττε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε μήνα.

Η μελέτη αναφέρει ότι: «Σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από τις ταξινομήσεις από το Υπουργείο Μεταφορών, τα στατιστικά στοιχεία που έχουν δημοσιευτεί στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ καταλήγουμε στους παρακάτω πίνακες που φαίνονται οι πωλήσεις των καινούργιων και μεταχειρισμένων δικύκλων από το 1998 έως και το 2015.

ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΩΝ ΔΙΚΥΚΛΩΝ

 

50cc Έως 300cc Άνω 300cc ΣΥΝΟΛΟ ΜΕΤΑΒΟΛΗ %
1998 5000 25000 12000 42000
1999 3000 18000 17000 38000 -10,5
2000 15000 33000 20000 68000 78,9
2001 15000 46000 20000 81000 19,1
2002 22000 56000 22000 100,000 23,4
2003 15000 69000 26000 110,000 10
2004 15000 60000 12000 87000 -20,9
2005 25000 58000 25000 108,000 24,1
2006 19000 61000 27000 107,000 -0,09
2007 18000 70000 30000 118,000 10
2008 10000 66000 34000 110,000 -6,7
2009 10000 41000 30000 81000 -26,3
2010 6000 31000 30000 67000 -17,2
2011 2000 25000 21000 48000 -28,3
2012 2000 18000 14000 34000 -29,1
2013 1000 20000 9000 30000 -11,7
2014 500 22000 10000 32500 8
2015 500 21000 13000 34500 6,1

 

ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΩΝ ΔΙΚΥΚΛΩΝ

 

50cc Έως 300cc Άνω 300cc ΣΥΝΟΛΟ ΜΕΤΑΒΟΛΗ %
1998 100,000 45000 15000 160,000
1999 72000 50000 20000 142,000 -11,25
2000 35000 20000 20000 75000 -47,18
2001 20000 10000 5000 35000 -53,3
2002 2500 1000 500 4000 -88,57
2003 500 3000 7000 10500 162,5
2004 1000 6000 9000 16000 52,3
2005 1000 5000 9000 15000 -6
2006 500 5000 11000 16500 10
2007 500 3000 8000 11500 -30,3
2008 500 2000 6000 8500 -26,08
2009 500 3000 6000 9500 11,7
2010 1500 4000 5000 10500 10,5
2011 1000 5000 3000 9000 -14,2
2012 1000 4000 1500 6500 27,7
2013 500 1000 1500 2500 -61,5
2014 3000 2500 5500 120
2015 1500 2500 1500 5500 0

 

Συγκρίνοντας τους δυο πίνακες, φαίνεται ότι μετά το 2000 υπάρχει μια μείωση των πωλήσεων στα , μεταχειρισμένα δίκυκλα κατά -47,18% (67,000 τεμάχια) , το 2001 -53,3% ( 40,000 τεμάχια) και καταλήγει το 2002 -88,57 % (31,000 τεμάχια) , αυτές οι μειώσεις έγιναν κατά τη δημοσίευση  του ΦΕΚ 771Β /2001 που ουσιαστικά «σταματούσε» την εισαγωγή μεταχειρισμένων δικύκλων με τους όρους που ανέφερε, και αντίστοιχα , εκτόξευση των πωλήσεων των καινούργιων δικύκλων κατά το έτος 2000 78,9% (30,000 τεμάχια) , το 2001 19,1% (13,000 τεμάχια) και επισφραγίζεται το 2002 με αύξηση 23,4% φθάνοντας το νούμερο των 100,000 τεμαχίων.

Υπερδιπλασιαμός των πωλήσεων και των κερδών

Στη συνέχεια το ποσοστό καινούργιων δικύκλων κρατά μια σταθερή άνοδο , με την εισαγωγή των κινέζικων εταιριών να γεμίζει την αγορά ανασφαλή και αναξιόπιστα οχήματα και τα καταστήματα που ασχολούνται με πωλήσεις μεταχειρισμένων να κλείνουν και όσα από αυτά έμειναν ανοικτά στράφηκαν στην εισαγωγή μεταχειρισμένων μοτοσικλετών μεγάλου κυβισμού (αφού στην Ευρώπη , λόγω συνθηκών και αναγκών δεν υπάρχουν μικρού κυβισμού οχήματα) έως βέβαια να έρθουν αντιμέτωπα με την οικονομική κρίση όπου δέχτηκαν την ‘χαριστική’ βολή, και άρχισαν να κλείνουν το ένα μετά το άλλο μένοντας άνεργοι οι επί χρόνια επαγγελματίες και απολύοντας τους υπαλλήλους τους. (5,.00 καταστήματα έκλεισαν, και περίπου 15.000 υπάλληλοι έμειναν άνεργοι. Δηλαδή 20.000 οικογένειες σταμάτησαν να έχουν εισόδημα, και βέβαια τα περισσότερα μαγαζιά που απέμειναν ψυχορραγούν και παραπαίουν οικονομικά, ενώ οι πωλήσεις έχουν συσσωρευτεί σε γνωστές εταιρείες.)

Παράλληλα , όλες οι βιοτεχνίες που δούλευαν με τα μεταχειρισμένα δίκυκλα έκλεισαν, συνεργεία και ελεύθεροι επαγγελματίες όπως εκτελωνιστές έχασαν μεγάλο μέρος από το εισόδημα τους.

Και βέβαια το κράτος είναι ο μεγάλος χαμένος αφού συνεχίζει να χάνει σημαντικά ποσά.

Αναλυτικά :

Α) Στα εισαγόμενα  μεταχειρισμένα δίκυκλα από Ε.Ε , δεν εισπράττει ΦΠΑ κατά την εισαγωγή, ( καθεστώς 45Α) παρά μόνο από την διαφορά κέρδους ( Πώληση – Αγορά). Ενώ στα μεταχειρισμένα δίκυκλα που εισάγονται εκτός Ε.Ε , προπληρώνεται ο ΦΠΑ, κατά την εισαγωγή.

Δηλαδή πιο συγκεκριμένα σε έναν ήδη εξαθλιωμένο κλάδο, οι πωλήσεις το έτος 2015

Ήταν 1.500 δίκυκλα των 50cc x 950 ευρώ (μέσος όρος της τιμής αγοράς) = 1.425.000 euro x 23% ΦΠΑ = 327.750 ευρώ, κατά τον ίδιο τρόπο γίνονται οι ίδιοι υπολογισμοί σε κάθε κατηγορία δικύκλων και με Μ.Ο τιμής που αναγράφεται στο τέλος της Μελέτης βλέπουμε, στα έως 300 cc=1.150.000 ΦΠΑ και στα πάνω από 300cc = 8.855.000 .

Σύνολο 2015 = 10.332.750 ευρώ ΦΠΑ που μπορούσε να έχει εισπράξει το Δημόσιο.

Από το έτος 2002 έως και το 2015 με τους ίδιους υπολογισμούς το Δημόσιο θα μπορούσε να έχει εισπράξει 235.000.000 ευρώ ΦΠΑ από 131,000 δίκυκλα στο σύνολο τους , και 10.000.000 ευρώ από τους επιπλέον φόρους, και επιπλέον όλους τους έμμεσους φόρους βέβαια, ενώ εκτιμάμε βάσιμα ότι θα υπάρχει μετακίνηση των τεμαχίων στις παραπάνω κατηγορίες , εκτόξευση των 50cc, της κατηγορίας έως 300 cc και σημαντική μείωση των μεγάλων κυβικών.

Η εκτίμηση των εισαγωγών σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς , ( αφού τα δίκυκλα της κατηγορίας των 50 cc και των έως 300 cc είναι αναπόσπαστη ανάγκη των χαμηλών οικονομικά τάξεων, οικονομικών αδυνάτων και κύριο μέσο μεταφοράς αυτών, αφού η αγορά ‘διψά’ , για επώνυμο-αξιόπιστο-φθηνό δίκυκλο) θα εκτοξευθεί στα 60.000-80.000 τεμάχια στα 50 cc και στην επόμενη κατηγορία 40.000-70.000 τεμάχια.( Μην ξεχνάμε ότι αυτή τη στιγμή η αγορά έχει γεμίσει χιλιάδες κινέζικα  παροπλισμένα-χαλασμένα δίκυκλα και τα τελευταία 2 έτη επίσης, έρχονται πολλά δίκυκλα από Βουλγαρία , τα οποία είτε έχουν ‘βαπτιστεί’ κοινοτικά προϊόντα , είτε προέρχονται από την Ιταλία και Γερμανία ,τρακαρισμένα και αμφιβόλου αξιοπιστίας,  τα οποία οι Βούλγαροι  εκμεταλλευόμενοι την ανάγκη της αγοράς , τα πουλούν στην Ελλάδα!!!! )

Β)ΑΜΕΣΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΦΠΑ κατά την εισαγωγή μεταχειρισμένων δικύκλων από χώρες εκτός Ε.Ε  υπολογίζοντας Μ.Ο. τιμής, και εισαχθέντων δικύκλων 40.600.000 ευρώ.

Γ) Τα εισαγόμενα δίκυκλα πρέπει να ελέγχονται από ΚΤΕΟ

Παίρνοντας τον Μ.Ο της ανάγκης της αγοράς 70,000 τεμ. 50cc x 20 ευρώ παράβολο = 1.400.000 ευρώ.

Και 55,000 έως 300cc x 25 euro = 1.375.000 ευρώ. ΣΥΝΟΛΟ 2.775.000 ευρώ (τα ποσά είναι υπολογισμένα για Δημόσια ΚΤΕΟ, διαφορετικά το ποσοστό που αναλογεί στο Δημόσιο είναι 15% δηλαδή 457.500 ευρώ).

Δ) Όλα τα μεταχειρισμένα δίκυκλα εκτός Ε.Ε. πρέπει να βγάζουν μεμονωμένη έγκριση τύπου όπου μπορεί να θεσπιστεί ένα παράβολο των 20 ευρώ για τα 50cc ήτοι 1.400.000 ευρώ, και 30 ευρώ για τα μεγαλύτερου κυβισμού, ήτοι 1.650.000 euro. ΣΥΝΟΛΟ 3.050.000 ευρώ.

Ε) Εκτελωνισμοί ,ΔΕΤΕ και λοιποί φόροι περίπου 25 euro x 125.000= 2.500.000 ευρώ

Ζ) Είσπραξη ΦΠΑ κατά την πώληση, υπολογίζοντας τον Μ.Ο της τιμής και ένα 20% εμπορικό κέρδος 8.000.000 ευρώ.

ΣΤ)  Επιπλέον έμμεσοι φόροι αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Η) Τόνωση των καταστημάτων και παράλληλα ξαναπρόσληψη 15.000 υπαλλήλων και παράλληλα παύση επιδομάτων ανεργίας.

Θ)  Ξεκίνημα των ελληνικών βιοτεχνιών, οι οποίες ασχολούνταν με κατασκευή σελών, σχάρες, πλαστικά και διάφορα άλλα ανταλλακτικά .

Ι) Στήριξη επιμέρους κλάδων, εκτελωνιστές, συνεργεία, βουλκανιζατέρ, ασφαλιστικά γραφεία κλπ.

Κ)   Λιγότερο εξαγωγικό κεφάλαιο αφού εξορισμού τα μεταχειρισμένα είναι πιο φθηνά , και υπολογίζοντας μια ελάχιστη μείωση 20% των πωλήσεων των καινούργιων , αυτό μεταφράζεται σε τουλάχιστον 10.000.000 ευρώ θα βγαίνουν λιγότερα μηνιαία στο εξωτερικό.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

 

Α) ΣΤΗΡΙΞΗ 10,000 καταστημάτων στην Ελλάδα

Β) ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ , θα ξαναπροσληφθούν οι απολυθέντες υπάλληλοι , τεχνίτες και μηχανικοί αφού ο κύκλος εργασιών μας          θα επανέρθει στα παλιά επίπεδα με μια μόνο κίνηση.!!!

Γ) ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΒΙΟΤΕΧΝΙΩΝ . Θα επαναλειτουργήσουν κλειστές βιοτεχνίες που κατασκευάζουν ανταλλακτικά και αξεσουάρ     μοτοσικλετών.

Δ) ΣΤΗΡΙΞΗ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΚΛΑΔΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ εκτελωνιστές, κλπ.

Ε) ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΕΞΑΓΩΓΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ Η διαφυγή κεφαλαίων κατά τις Εισαγωγές προς το εξωτερικό, γίνεται έτσι και αλλιώς ,με τις Εισαγωγές των καινούργιων μοτοσικλετών , ενώ με την απελευθέρωση των μεταχειρισμένων θα φεύγουν λιγότερα κεφάλαια αφού είναι σαφώς φθηνότερα και φθάνουν στο ¼ της τιμής των καινούργιων . Συγκεκριμένα με  τους μικρότερους υπολογισμούς 10.000.000 ευρώ ΜΗΝΑΙΑ ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΘΑ ΦΥΓΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.

Ζ) Από το 2002-2015 ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΧΑΣΕ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ  245.000.000 ευρώ και ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΜΜΕΣΟΥΣ ΦΟΡΟΥΣ .

Ζ)ΑΜΕΣΑ ΕΣΟΔΑ ΣΤΟ ΚΡΑΤΟΣ:

Δεν επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός, σε καμία περίπτωση.

Άμεση είσπραξη ΦΠΑ , αφού προπληρώνεται πάντα κατά την εισαγωγή.

Επιμέρους εισπράξεις, Τελωνειακών Φόρων , Δ.Ε.Τ.Ε. κλπ.

Επιπλέον είσπραξη ΦΠΑ  κατά την πώληση.

Είσπραξη ΕΙΔΙΚΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ , το οποίο προπληρώνεται κατά την εισαγωγή.

Συγκεκριμένα θα εισπραχθούν ΑΜΕΣΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΜΗΝΑΙΑ:  .

ΑΠΟ ΦΠΑ ΑΓΟΡΑΣ                   40.600.000 ευρώ

ΑΠΟ ΚΤΕΟ                                   2.775.000 ευρώ

ΑΠΟ ΠΑΡΑΒΟΛΑ                        3.050.000 ευρώ

 ΕΚΤΕΛΩΝΙΣΤΙΚΑ                        2.500.000 ευρώ

ΑΠΟ ΦΠΑ ΠΩΛΗΣΗΣ                   8.000.000 ευρώ

ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΜΜΕΣΟΙ ΦΟΡΟΙ

ΣΥΝΟΛΟ      56.925.000 ευρώ + ΟΛΟΥΣ  ΤΟΥΣ ΕΜΜΕΣΟΥΣ ΦΟΡΟΥΣ.

Όλα αυτά με μια μόνο κίνηση.

Όλα αυτά με την στήριξη του κλάδου μας.

Δεν έχουν λάβει υπ’όψιν τους καθόλου την γεωπολιτική θέση της Ελλάδας , που 10 μήνες έχουμε καλοκαίρι και το δίκυκλο είναι απαραίτητο μέσο μεταφοράς, ειδικά του μικρού κυβισμού 50cc-300cc, σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρώπη που δεν έχει τέτοιες ανάγκες , αλλά δεν το επιτρέπουν και οι καιρικές συνθήκες.

Μετά από αυτή την έρευνα , εύλογα δημιουργούνται απορίες και ερωτηματικά, για ποιους λόγους δεν ‘ανοίγει’ η εισαγωγή μεταχειρισμένων δικύκλων από χώρες εκτός Ε.Ε. ( κατά 99% από Ιαπωνία, ΠΟΥ καλύπτεται από αυστηρότατες νομοθεσίες που αφορούν καυσαέρια, ρύπους , και είναι φιλικά προς τα περιβάλλον , καλύπτοντας και τις πιο αυστηρές προδιαγραφές.).

Η δικαιολογία ότι δεν καλύπτονται από Ευρωπαϊκή έγκριση τύπου δεν ισχύει, γιατί μπορεί να αντικατασταθεί με εθνική μεμονωμένη έγκριση τύπου, σύμφωνα με το Υπόδειγμα που σας έχουμε καταθέσει καθώς και το ισχύον σύστημα μεμονωμένης έγκρισης τύπου στην Αγγλία  Motorcycle Single Vehicle Approval ( MSVA) Inspection Manual.

Σε συνδυασμό με το ΦΕΚ 87Β/2012 (την εναρμόνιση των λειτουργιών των ΚΤΕΟ) και τον έλεγχο των 74 σημείων, μπορεί να γίνεται εμπεριστατωμένος έλεγχος των δικύκλων που εισάγονται και ΕΙΔΙΚΑ αυτών που έχουν ισχύουσα Ευρωπαϊκή Έγκριση Τύπου.

Η δικαιολογία συνεπώς ότι δεν έχουμε τις κατάλληλες τεχνικές υποδομές στα ΚΤΕΟ για να γίνονται οι απαραίτητοι τεχνικοί έλεγχοι δεν ισχύει γιατί κατά μεγάλο ποσοστό τα μηχανήματα επαρκούν , αλλά για να γίνουν και πιο αυστηροί έλεγχοι , αρκεί να δώσει το Υπουργείο τις τεχνικές προδιαγραφές στα ΙΚΤΕΟ και άμεσα οποιοδήποτε μηχάνημα θα έρθει να τα επανδρώσει. (είναι τεράστια τα έσοδα που θα προκύψουν από τους ελέγχους, και φυσικά ενδιαφέρει οποιαδήποτε ιδιωτική επιχείρηση να αυξήσει τα κέρδη της.)

Μπορεί κάλλιστα και να επωφεληθεί και το Δημόσιο μέσα από τα κρατικά ΚΤΕΟ. Αν όμως αδυνατεί , μπορεί να αρκεστεί στο ποσοστό που παίρνει από τα ΙΚΤΕΟ και από τα παράβολα όπου τα ποσά είναι όπως ανέφερα παραπάνω αρκετές δεκάδες εκατομμύρια euro μηνιαίως.

Το συμπέρασμα είναι ότι δεν υπάρχει δικαιολογία, το ποσό των εσόδων του Δημοσίου 56.925.000 ευρώ μηνιαίως είναι τεράστιο και πρέπει να μπει στα Ταμεία του Κράτους .