Ποιες μάρκες στα φορτηγά εξηλεκτρίζονται;

    Τρεις ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών, μαζί με την Tesla και την BYD, κυριαρχούν σε μια νέα παγκόσμια κατάταξη για την ετοιμότητα των εμπορικών σημάτων φορτηγών για μετάβαση σε πωλήσεις 100% μηδενικών εκπομπών. Η Mercedes-Benz Trucks, η Scania και η MAN σκοπεύουν να πουλήσουν μόνο ηλεκτρικά φορτηγά ή φορτηγά υδρογόνου μέχρι το 2040. Όμως η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος Transport & Environment (T&E), που συνέταξε την μελέτη, προειδοποίησε ότι τέσσερις μεγάλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών υστερούν πολύ και κινδυνεύουν να χάσουν μερίδιο αγοράς προς τους Αμερικανούς και τους Κινέζους, εκτός εάν γίνουν αυστηρότερα τα πρότυπα της ΕΕ για το CO2 για φορτηγά.

    Η Scania ηγείται στην κατάταξη των φιλοδοξιών και των στρατηγικών των κατασκευαστών φορτηγών για το κλίμα. Ενώ έχει στόχο μόνο το 50% των πωλήσεών της να είναι ηλεκτρικά ή υδρογόνου το 2030, έχει μια πολύ ισχυρή βιομηχανική στρατηγική.

    Η Mercedes-Benz Trucks, στη δεύτερη θέση, στοχεύει το 60% των πωλήσεών της να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών το 2030. Στην τέταρτη θέση, η MAN σχεδιάζει μια μικρότερη γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων και έχει έναν πιο αδύναμο στόχο μηδενικών εκπομπών για το 2030.

    Η Volvo Trucks, ο σημερινός ηγέτης της αγοράς στις πωλήσεις φορτηγών μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, βρίσκεται στην 12η θέση. Παρά τη φιλόδοξη δημόσια δέσμευσή της να φτάσει το 70% των πωλήσεων μηδενικών εκπομπών έως το 2030, η εταιρεία δεν έχει στόχο πωλήσεων 100% μηδενικών εκπομπών και επενδύει σε αέριο και βιοκαύσιμα – τα οποία εξακολουθούν να εκπέμπουν CO2.

    Πιο πίσω στην 15η θέση, η Renault Trucks στοχεύει οι μισές από τις πωλήσεις της να είναι μηδενικές εκπομπές έως το 2030, αλλά και αυτή αντισταθμίζει το φυσικό αέριο και τα βιοκαύσιμα.

    Η IVECO και η DAF, που αμφότερες δεν έχουν μακροπρόθεσμους στόχους και έχουν επενδύσει ελάχιστα σε αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών και δίκτυα φόρτισης, κατατάσσονται στην 16η και στην 22η θέση αντίστοιχα.

    Η Sofie Defour, διευθύντρια στην T&E, δήλωσε: «Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών ισχυρίζονται ότι είναι πράσινες, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι λιγότεροι από τους μισούς από αυτούς βρίσκονται σε καλό δρόμο για μηδενικές εκπομπές και μόνο μέσω εθελοντικών δεσμεύσεων. Υπάρχει ένα τεράστιο χάσμα στη βιομηχανία φορτηγών μεταξύ των κατασκευαστών με σχέδιο για πλήρη απαλλαγή από τον άνθρακα και εκείνων που δεν διαθέτουν. Η ΕΕ χρειάζεται ισχυρά πρότυπα CO2 φορτηγών για να ενημερωθεί ολόκληρη η ευρωπαϊκή βιομηχανία».

    Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό από την Tesla και την BYD, οι οποίες έχουν ήδη αποδείξει την ικανότητά τους να αυξάνουν γρήγορα την παραγωγή μηδενικών εκπομπών στην αγορά αυτοκινήτων. Έχουν επίσης δημιουργήσει ισχυρές αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών, συμπεριλαμβανομένης της εξασφάλισης προμηθειών πρώτων υλών.

    Η απαγόρευση πωλήσεων φορτηγών diesel στην Καλιφόρνια το 2036 και ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ θα μπορούσαν να οδηγήσουν τις κατασκευαστές φορτηγών να δώσουν προτεραιότητα στις επενδύσεις παραγωγής οχημάτων και μπαταριών στην Αμερική, προειδοποιεί επίσης η έκθεση. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να αλλάξουν ή να καθυστερήσουν οι τρέχουσες εθελοντικές δεσμεύσεις των κατασκευαστών φορτηγών. Η T&E διαπίστωσε ότι η ΕΕ πρέπει να χρησιμοποιήσει την αναθεώρηση των προτύπων εκπομπών CO2 για βαρέα επαγγελματικά οχήματα για να σηματοδοτήσει τη βεβαιότητα των επενδύσεων στην Ευρώπη και να διασφαλίσει ότι οι δεσμεύσεις των κατασκευαστών φορτηγών δεν θα εγκαταλειφθούν. Ένας υψηλότερος στόχος για το 2030 θα είναι ζωτικής σημασίας για να ωθήσει τους κατασκευαστές να βελτιώσουν γρήγορα τις βιομηχανικές στρατηγικές τους στην ΕΕ.

    Η Sofie Defour ξεκαθάρισε ότι: «Η Tesla και η BYD είναι έτοιμες να επαναλάβουν την επιτυχία τους στην αγορά φορτηγών, ενώ η Καλιφόρνια έχει στείλει ένα σαφές μήνυμα στους κατασκευαστές φορτηγών. Αυτό θα πυροδοτήσει τον κώδωνα του κινδύνου για τους Ευρωπαίους νομοθέτες που δεν θέλουν οι επενδύσεις στην κατασκευή και οι μπαταρίες να πάνε αλλού. Η ΕΕ πρέπει να χρησιμοποιήσει τα πρότυπα CO2 των φορτηγών για να δώσει βεβαιότητα στους κατασκευαστές φορτηγών να μηδενίσουν τις εκπομπές ρύπων και να επενδύσουν στην Ευρώπη».

    Νωρίτερα αυτό το μήνα, η T&E ξεκίνησε την εκστρατεία Your Heavy Duty, για να υποστηρίξει υψηλότερους στόχους μείωσης του CO2 για τις ευρωπαϊκές κατασκευαστές φορτηγών για να ενθαρρύνουν τις επενδύσεις, να αυξήσουν την προσφορά και να προσφέρουν φορτηγά μηδενικών εκπομπών. Η εκστρατεία καλεί τους νομοθέτες της ΕΕ να:

    Θέσουν στόχο μείωσης του CO2 κατά -65% το 2030, σύμφωνα με όσα έχουν ήδη ανακοινώσει κορυφαίοι κατασκευαστές.

    Να θέσουν έναν στόχο μείωσης του CO2 κατά -100% το 2035 για τα φορτηγά για να διασφαλίσετε ότι τα τελευταία ρυπογόνα οχήματα θα απομακρυνθούν από τους δρόμους της Ευρώπης το 2050. Χωρίς παρόμοιο στόχο με την εντολή 100% της Καλιφόρνια το 2036, η ΕΕ κινδυνεύει να μείνει πίσω καθώς οι μεγάλες κατασκευαστές φορτηγών θα μπορούσαν να μετατοπιστούν επενδύσεις μακριά από την Ευρώπη.

    Να διατηρήσουν τα καύσιμα εκτός των προτύπων CO2: τα βιοκαύσιμα και τα συνθετικά καύσιμα είναι ακριβές, ψευδείς κλιματικές λύσεις για την απαλλαγή των νέων φορτηγών από τον άνθρακα. Οι κατασκευαστές φορτηγών που αντιτίθενται στη συμπερίληψη καυσίμων στον κανονισμό αποτελούν πάνω από το 90% της αγοράς, με μόνο καθυστερήσεις υπέρ ενός τέτοιου συστήματος.

    Να επεκτείνουν το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού σε μικρά φορτηγά, επαγγελματικά και μη πιστοποιημένα οχήματα, έτσι ώστε όλα τα νέα φορτηγά να ρυθμίζονται.