Ποιες επιχειρήσεις και γιατί κινδυνεύουν με πρόστιμο 100 ευρώ ανά όχημα;

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος πλέον για χιλιάδες επιχειρήσεις από τον κλάδο του αυτοκινήτου οι οποίες θα πρέπει από την 1η Ιουλίου 2025 υποχρεωτικά να εφαρμόσουν το ψηφιακό πελατολόγιο καθώς σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύουν με πρόστιμο 100 ευρώ για κάθε όχημα που δεν έχει καταγραφεί.

Να υπενθυμίσουμε ότι η πιλοτική εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου έχει ξεκινήσει από τις 14 Απριλίου και σύμφωνα με τα πρώτα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών η φοροδιαφυγή σε συνεργεία, φανοποιεία, πάρκινγκ και πλυντήρια αυτοκινήτων με την παραβατικότητα αγγίζει έως και το 65%. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου ξεκινά από αυτές τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο κλάδο του αυτοκινήτου.

Από την 1η Ιουλίου η τήρηση του ψηφιακού πελατολογίου γίνεται υποχρεωτική για τις εξής κατηγορίες επιχειρήσεων:

-συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων

-φανοποιεία

-επιχειρήσεις με αντικείμενο την τοποθέτηση συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα

-χώροι στάθμευσης

-πλυντήρια αυτοκινήτων

-επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων.

Εξαιρούνται από την υποχρέωση τήρησης Ψηφιακού Πελατολογίου Οχημάτων:

-οι επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)

-οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης, εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας

-οι εργασίες που απαιτούνται για την κίνηση και παράδοση των καινούριων αυτοκινήτων στον αγοραστή, οι οποίες πραγματοποιούνται από τα συνεργεία των επιχειρήσεων πώλησης καινούριων αυτοκινήτων (π.χ. αποκήρωση)

-η εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση έχει συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια, δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (π.χ. παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο) και ο κάτοχος του οχήματος διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου

-η επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον αυτά εισάγονται στην εγκατάσταση της επιχείρησης αυτοτελώς, αποσπασμένα από το όχημα που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος)

-η χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για την φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα

-η παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και η επισκευή οχημάτων στον τόπο που εμφανίστηκε η βλάβη (ή σε άλλο σημείο που υποδείχθηκε).

Σάρωση των πινακίδων κυκλοφορίας

Οι επιχειρήσεις θα πρέπει υποχρεωτικά από την 1η Ιουλίου να σαρώνουν  τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων που κάνουν την είσοδο ή την έξοδό τους από τις εγκαταστάσεις τους.

Πρόστιμο 100 ευρώ ανά όχημα θα πληρώνουν οι επιχειρήσεις που δεν καταγράφουν ψηφιακά τους πελάτες τους. Αναλυτικότερα, η πληροφορία της πινακίδας του πελάτη θα συνδέεται με τις αποδείξεις ή τα τιμολόγια που θα εκδίδονται και όλα θα συνδέονται άμεσα με τη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ μέσω της εφαρμογής MyData App ή άλλων λογισμικών. Έτσι η εφορία θα έχει γνώση πόσα οχήματα πελατών διακινήθηκαν αλλά και πόσες αποδείξεις κόπηκαν κάθε στιγμή και κάθε μέρα.

Στην συνέχεια το ψηφιακό πελατολόγιο θα επεκταθεί ως το φθινόπωρο σε πολλούς άλλους κλάδους, όπως οι τουριστικές επιχειρήσεις όπως είναι τα ξενοδοχεία, τα γυμναστήρια, τα κέντρα αισθητικής και τα φυσικοθεραπευτήρια.

Το ψηφιακό πελατολόγιο αποτελεί το νέο ψηφιακό εργαλείο της ΑΑΔΕ και ουσιαστικά θα αντικαταστήσει τα βιβλία πελατών.