Pirelli: Οι σκληρότερες γόμες επιστρέφουν στην Ισπανία

    Η δεύτερη τριπλέτα αγώνων της σεζόν, ολοκληρώνεται σε μία ακόμα κλασική πίστα της Formula 1, στην πίστα της Βαρκελώνης στην Καταλονία, η οποία φιλοξενεί το Ισπανικό Γκραν Πρι ανελλιπώς, από το 1991. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα λαοφιλές γεγονός, καθώς η πίστα είναι μία από τις πιο ολοκληρωμένες, προσφέροντας ένα πλήρες φάσμα τεχνικών προκλήσεων. Γι’ αυτό το λόγο υπήρξε μία από τις πιο δημοφιλείς πίστες για δοκιμές εξέλιξης, με τη λογική ότι αν ένα μονοθέσιο λειτουργεί καλά εδώ, τότε λειτουργεί καλά παντού. Αυτό το Σαββατοκύριακο τίθεται σε ισχύ μία νέα τεχνική οδηγία της FIA, σχετικά με την ελαστικότητα των αεροτομών, η οποία, σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς, θα μπορούσε να επηρεάσει την απόδοση των μονοθεσίων. Επιπλέον, η Βαρκελώνη είναι παραδοσιακά η πίστα όπου οι ομάδες φέρνουν σημαντικές αναβαθμίσεις, για να τις δοκιμάσουν σε μια απαιτητική διαδρομή.

    Οι οδηγοί που θα ανέβουν στο βάθρο του Ισπανικού Grand Prix θα φορέσουν μια ειδική έκδοση του κλασικού καπέλου βάθρου της Pirelli, σχεδιασμένο από τον Denis Dekovic, σε πορτοκαλί χρώμα εμπνευσμένο από το ηλιόλουστο τοπίο της περιοχής της Καταλονίας. Είναι η έκτη έκδοση καπέλου βάθρου που παρουσιάζεται φέτος από την Pirelli Design και είναι ήδη διαθέσιμο στην ειδική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου (https://store.pirelli.com/).

    Οι γόμες

    Η πίστα δεν είναι απαιτητική μόνο για τα μονοθέσια, αλλά επιβαρύνει σημαντικά και τα ελαστικά. Μετά από δύο συνεχόμενους αγώνες όπου χρησιμοποιήθηκε η πιο μαλακή τριάδα της γκάμας του 2025, η Pirelli επέλεξε για αυτό τον αγώνα, όπως συνήθως, τις πιο σκληρές διαθέσιμες γόμες: Συγκεκριμένα την C1 ως σκληρή (Hard), την C2 ως μέση (Medium) και την C3 ως μαλακή γόμα (Soft). Οι τρεις γόμες έχουν αλλάξει από πέρυσι, ειδικά η C2, με αποτέλεσμα οι διαφορές στην απόδοση μεταξύ τους να είναι αναλογικά κατανεμημένες. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε προτίμηση της μέσης και μαλακής γόμας για τον αγώνα.

    Οι δυνάμεις που ασκούνται στα ελαστικά είναι μεσαίου έως υψηλού επιπέδου, λόγω των πολλών γρήγορων στροφών, όπως η στροφή 3 και οι δύο τελευταίες στροφές, οι οποίες είναι δεξιές. Το άκρο του μονοθεσίου που δέχεται τη μεγαλύτερη καταπόνηση είναι το εμπρός αριστερό ελαστικό, καθώς οι δεξιές στροφές είναι περισσότερες.

    Ακόμα κι αν η πίστα της Βαρκελώνης στην Καταλονία δεν χρησιμοποιείται πλέον τόσο πολύ για δοκιμές εξέλιξης από τις ομάδες, λόγω της ουσιαστικής κατάργησης των δοκιμών μεσούσης της περιόδου και της μείωσης των δοκιμών πριν την έναρξη, παραμένει ένα πολύ σημαντικό πεδίο δοκιμών. Γι’ αυτόν τον λόγο, η Pirelli επέλεξε να πραγματοποιήσει εκεί δοκιμές για τρίτη φορά, μετά από πέρυσι τον Σεπτέμβριο και φέτος τον Ιανουάριο, δουλεύοντας στην ανάπτυξη ελαστικών για το 2026. Η δοκιμή θα πραγματοποιηθεί 3/6 και 4/6 με τη βοήθεια οδηγών της Mercedes και τις δύο ημέρες, της Racing Bulls την Τρίτη και της Red Bull την Τετάρτη.

    Το 2024

    Εδώ και χρόνια, η στρατηγική δύο αλλαγών είναι σχεδόν δεδομένη στη Βαρκελώνη. Ο περσινός αγώνας δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Όλοι οι οδηγοί, με εξαίρεση τον Alex Albon που εκκίνησε από το pit lane με τη μέση γόμα (Medium), παρατάχθηκαν στην εκκίνηση με τη μαλακή γόμα (Soft) για το πρώτο μέρος του αγώνα. Εξ’ αυτών 12 οδηγοί χρησιμοποίησαν και τις τρεις διαθέσιμες γόμες, αφήνοντας τη σκληρή γόμα (Hard) για το τελευταίο μέρος. Οι τρεις πρώτοι στην τελική κατάταξη, ο νικητής Max Verstappen και οι Lando Norris, Lewis Hamilton, χρησιμοποίησαν και ένα δεύτερο σετ μαλακής γόμας (Soft) για να φτάσουν την καρό σημαία.

    Η πίστα

    Από τον εναρκτήριο αγώνα το 1991, η πίστα έχει υποστεί αρκετές τροποποιήσεις, ειδικά στο τελευταίο της μέρος, με διάφορες προσπάθειες ώστε να βελτιωθούν οι ευκαιρίες προσπέρασης. Για παράδειγμα, το 2007, δημιουργήθηκε ένα πολύ αργό σικέιν πριν την τελική στροφή, το οποίο οδήγησε σε σημαντική αύξηση του χρόνου γύρου της τάξης τεσσάρων δευτερολέπτων και άνω. Το 2023, αποκαταστάθηκε η αρχική διαμόρφωση, με τις δύο τελευταίες στροφές να συνδέονται ώστε να επιτρέπουν μια πολύ ταχύτερη είσοδο στην ευθεία των πιτ, που είναι μία από τις μεγαλύτερες, στο καλεντάρι. Στον αγώνα, οι οδηγοί συμπληρώνουν 66 γύρους στην πίστα των 4.657 μέτρων με τις 14 στροφές της (οκτώ δεξιές και έξι αριστερές). Οι στροφές με την υψηλότερη ταχύτητα διέλευσης είναι οι στροφές 3 και 9, και οι δύο δεξιές.