Το Grand Prix της Μόντσα είναι πάντα ξεχωριστό, αλλά φέτος ακόμα περισσότερο. Θα είναι η 75η φορά που η πίστα θα φιλοξενήσει αγώνα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της Formula 1, περισσότερες από κάθε άλλη πίστα στην ιστορία της κορυφαίας κατηγορίας του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Για την Pirelli, αυτό το Σαββατοκύριακο σηματοδοτεί το τέλος των εορτασμών για τη συμμετοχή της σε 500 Grand Prix, ένα ορόσημο που έφτασε στο Ζάντφορτ την περασμένη Κυριακή. Όπως και στο Ολλανδικό Grand Prix, έτσι και εδώ στην Ιταλία, τα είκοσι μονοθέσια στην πίστα και όλα τα σλικ ελαστικά φέρουν ένα ειδικό λογότυπο, το οποίο παρουσιάστηκε στο Λονδίνο στις 18 Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 75 χρόνια της Formula 1.
Επίσης στη Μόντσα, οι οδηγοί και το προσωπικό των ομάδων μαζί με ανώτερα στελέχη της F1, της FIA και της Pirelli θα βγουν μια αναμνηστική φωτογραφία, λίγες ώρες πριν από την έναρξη του αγώνα.
Το 2025 FORMULA 1 PIRELLI GRAN PREMIO D’ITALIA, για να χρησιμοποιήσουμε τον επίσημο τίτλο του αγώνα της Μόντσα, διεξάγεται περίπου 20 χιλιόμετρα από την έδρα του παγκόσμιου συνεργάτη ελαστικών του αθλήματος. Το βάθρο της Κυριακής θα αντικατοπτρίζει αυτόν τον ιδιαίτερο δεσμό. Οι τρεις πρώτοι οδηγοί που θα τερματίσουν θα φορούν ένα μοναδικό Podium Cap, μέρος της συλλογής του 2025 που παράγεται από την Pirelli Design, με τη δημιουργική συμβολή του σχεδιαστή Denis Dekovic. Το Podium Cap της Μόντσα, είναι στο χρώμα “azzurro” μπλε που θυμίζει τον Ιταλικό ουρανό πάνω από τον “Ναό της Ταχύτητας“. Στο πλάι έχει και το λογότυπο 500 GP. Διατίθεται ήδη προς πώληση στην ειδική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου (https://store.pirelli.com/).
Οι τρεις οδηγοί, μαζί με τον εκπρόσωπο της νικήτριας ομάδας, θα σηκώσουν ψηλά ένα πολύ ιδιαίτερο τρόπαιο που ονομάζεται «Χίμαιρα». Αυτό το όνομα του δόθηκε από τον Nico Vascellari, τον Ιταλό καλλιτέχνη που είναι υπεύθυνος για την πέμπτη έκδοση του πρότζεκτ που έχει δημιουργηθεί από την Pirelli και την Pirelli HangarBicocca. Από το 2021, ένας διαφορετικός Ιταλός καλλιτέχνης αναλαμβάνει κάθε φορά τη δημιουργία ενός τροπαίου για τον Ιταλικό αγώνα, του οποίου η Pirelli είναι χορηγός ονόματος. Έτσι ενσωματώνεται η σύγχρονη καλλιτεχνική έκφραση από τους παραδοσιακούς χώρους τέχνης, στις πίστες της Formula 1 ανά τον κόσμο. Η πρώτη ανάθεση το 2021 δόθηκε στην Alice Ronchi. Το 2022 ήταν η σειρά του Patrick Tuttofuoco, το 2023 της Ruth Beraha και το 2024 του Andrea Sala.
Το θέμα της μυθολογίας και της ταχύτητας, το οποίο είχε ήδη εξερευνηθεί με τον «Τυφώνα» το 2022, συνεχίζεται φέτος με τη «Χίμαιρα». Το αινιγματικό γλυπτό που δημιούργησε ο Vascellari αναπαριστά την κίνηση των τριών ταχύτερων πλασμάτων στον αέρα, στο νερό και στη στεριά: του πετρίτη (είδος γερακιού), του ξιφία και του τσιτάχ αντίστοιχα. Η αεροδυναμική τους, που συνδέεται με τα φτερά και τα νύχια στην περίπτωση του πουλιού, την ουρά για το τσίταχ και το σώμα για το ψάρι, ενώνονται για να δημιουργήσουν ένα ενιαίο, φανταστικό πλάσμα, που παραπέμπει στην εξέλιξη, τη μεταμόρφωση και την αλλαγή. Τα τρόπαια είναι φτιαγμένα από αλουμίνιο, ένα ελαφρύ υλικό που χρησιμοποιείται επίσης στην κατασκευή των μονοθεσίων της Formula 1, με μια διαδικασία που ξεκινά από ένα δισδιάστατο σχέδιο, το οποίο στη συνέχεια μετατρέπεται μέσω μοντελοποίησης και τρισδιάστατης εκτύπωσης σε καλούπι. Ακολουθεί η χύτευση, μια από τις παλαιότερες τεχνικές γλυπτικής. Αυτό συνδυάζει την παραδοσιακή χειροτεχνία με τις εξαιρετικά καινοτόμες μεθόδους.
«Η αναφορά στον κόσμο των ζώων σε αυτό το τρόπαιο πηγάζει από τον φυσικό φόβο που έχει ο άνθρωπος για αυτόν, ένα ενστικτώδες συναίσθημα που ξεπερνά και επεκτείνει τα όριά μας στην ταχύτητα, στην πτήση και στην αντοχή», εξηγεί ο Vascellari: «Τα ζώα είναι μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης. Όταν σχεδίασα το τρόπαιο, σκέφτηκα τη στιγμή που ο οδηγός το σηκώνει ψηλά πάνω από το κεφάλι του: μια συμβολική χειρονομία για να υψώσει τον κόσμο των ζώων και τη φύση πάνω από εμάς, σε μια προσπάθεια αποκατάστασης της ισορροπίας. Είναι επίσης μια γιορτή της ικανότητας της φύσης, που αποτελεί την πηγή έμπνευσης». Η «Χίμαιρα» θα παρουσιαστεί στη Μόντσα κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης Pirelli Tyres Talk, μόνο για δημοσιογράφους, στο γκαράζ των Pirelli Hot Laps (πιτ 7) την Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου, αμέσως μετά την πρώτη ελεύθερη δοκιμή της Formula 1. Εκτός από τον καλλιτέχνη, θα είναι παρόντες ο Aldo Costa, Τεχνικός Διευθυντής της Dallara Automobili, και ο Mario Isola, Διευθυντής του τμήματος Motorsport της Pirelli.
Οι γόμες
Δεν υπάρχουν αλλαγές στις γόμες σε σύγκριση με πέρυσι, όταν η πίστα είχε μόλις στρωθεί με νέα άσφαλτο. Η C3 είναι η σκληρή γόμα, η C4 η μέση γόμα και η C5 η μαλακή γόμα. Δώδεκα μήνες μετά, αναπόφευκτα η επιφάνεια της πίστας έχει ωριμάσει, αλλά είναι απίθανο αυτό να έχει σημαντική επίδραση στο εύρος στρατηγικών καθώς τα μονοθέσια αγωνίζονται με την μικρότερη δυνατή κλίση στις αεροτομές. Είναι πιθανό οι πιο δημοφιλείς επιλογές για τον αγώνα να είναι η σκληρή και η μέση γόμα. Μπορεί κανείς να υποθέσει ότι το επίπεδο φθοράς λόγω υπερθέρμανσης θα είναι χαμηλότερο από πέρυσι, καθώς η πίστα θα έχει πλέον ωριμάσει. Ο χρόνος που χάνεται στα πιτ για αλλαγή ελαστικών είναι από τους μεγαλύτερους της σεζόν, οπότε οι ομάδες θα προσπαθήσουν να διανύσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απόσταση με το ίδιο σετ ελαστικών, κοντρολάροντας την πτώση απόδοσης με στόχο να αλλάξουν ελαστικά μόνο μία φορά. Είναι δύσκολο να προσπεράσεις στη Μόντσα, κυρίως λόγω της μειωμένης αποτελεσματικότητας του DRS, καθώς τα μονοθέσια τρέχουν με ελάχιστη κλίση στις αεροτομές και αντίστοιχα χαμηλά επίπεδα αεροδυναμικά παραγόμενης κάθετης δύναμης. Αυτό επίσης τείνει να μετατοπίζει την ισορροπία υπέρ μιας στρατηγικής ενός πιτ στοπ. Από την άλλη πλευρά, η θερμοκρασία μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, δεδομένου ότι ο Σεπτέμβριος στη Λομβαρδία μπορεί μερικές φορές να μοιάζει με κατακαλόκαιρο. Αυτό μπορεί να επιταχύνει την πτώση απόδοσης των ελαστικών, γεγονός που θα καθιστούσε τη στρατηγική των δύο αλλαγών πιο ανταγωνιστική.