«Παράθυρο» για πώληση PHEV αυτοκινήτων και μετά το 2035;

Οι Ευρωβουλευτές ψηφίζουν σήμερα για το τέλος των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035. Ωστόσο μια τροπολογία προτείνει τη διατήρηση πώλησης ενός μικρού ποσοστού plug-in υβριδικών μοντέλων και μετά το 2035 και όπως αποδεικνύεται πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες την υποστηρίζουν αλλά και οι Ευρωβουλευτές των κρατών-μελών με εργοστάσια παραγωγής!

Θα απαγορευθούν εντελώς τα αυτοκίνητα βενζίνης και diesel στην Ευρώπη από το 2035; Η απάντηση θα δοθεί σήμερα από το Στρασβούργο, όπου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συνεδριάζει για να ψηφίσει τα κύρια μέτρα που θα εφαρμόσει η ΕΕ για την καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Παράλληλα θα ανακοινωθεί και επίσημα η επιβολή Φόρου Άνθρακα ενώ παράλληλα οι Ευρωβουλευτές πρέπει να αποφασίσουν για τη συμβολή της αυτοκινητοβιομηχανίας στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Οι κατασκευαστές άλλωστε πρέπει να συμμορφωθούν με τη μείωση σταδιακά έως το 2030 των μέσων εκπομπών CO2 των νέων αυτοκινήτων τους, λόγω υπέρογκων προστίμων.

Ως μέρος της «πράσινης δέσμης» της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τον περασμένο Ιούλιο να σκληρύνει αυτή η τροχιά μειώνοντας τη μείωση των εκπομπών CO2 στο 55% το 2030 σε σύγκριση με το μέσο επίπεδό τους το 2021. Πάνω απ ‘όλα, οι Βρυξέλλες συνιστούν η μείωση να αγγίξει το 100% το 2035. Αυτό ισοδυναμεί με την απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

Η Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε τη θέση αυτή. Τώρα πρόκειται για την έγκρισή του στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, κάτι που δεν αποκτάται εύκολα.

Ήδη πολλές τροπολογίες έχουν κατατεθεί από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ), το οποίο αντιπροσωπεύει τη μεγαλύτερη δύναμη στο Ευρωκοινοβούλιο με 176 βουλευτές από τους 705. Σε μία από αυτές τις τροπολογίες προτείνεται ο μέσος όρος μείωσης των εκπομπών CO2 σε σύγκριση με το 2021 να μην είναι 100%, αλλά 90% – χωρίς να προτείνεται αύξηση στο 100% στη συνέχεια!

Κάτι τέτοιο αφήνει στους κατασκευαστές τη δυνατότητα να παράγουν μικρό αριθμό plug-in υβριδικών αυτοκινήτων και μετά το 2035, σε ποσοστό υψηλότερο από 10% σύμφωνα με τους αναλυτές. «Αυτό θα γυρνούσε την πλάτη στη δέσμευση για ουδετερότητα του άνθρακα το 2050 που προβλέπεται στη συμφωνία του Παρισιού», προειδοποιεί ο Pascal Canfin, πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος.

Αυτή η πρόταση απευθύνεται σε εκλεγμένους αξιωματούχους από χώρες όπου η αυτοκινητοβιομηχανία κατέχει ισχυρή θέση. «Η ψήφος των εκλεγμένων εκπροσώπων της Πολωνίας και της Ρουμανίας θα είναι καθοριστική», προβλέπει ο Pascal Canfin, ο οποίος εκτιμά ότι «θα αποφασιστεί με 20 ή 30 ψήφους» ενώ επίσης σημαντική θα είναι και η τοποθέτηση των εκπροσώπων της Ιταλία και Ισπανίας.

Αλλά η τροπολογία του 90% έχει υποστηρικτές και στη Γαλλία αλλά και στη Γερμανία οι οποίοι ζητούν πενταετή αναστολή (μέχρι το 2040) στην πώληση plug-in υβριδικών αυτοκινήτων!