Πάνω από 2.000 ηλεκτρικά οχήματα κυκλοφορούν ήδη στην Ελλάδα

Στις εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, στις υποδομές που θα υποστηρίξουν την κυκλοφορία και τον ανεφοδιασμό ιδιωτικών, αλλά και δημόσιων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στις νέες δυνατότητες που ανοίγονται στην χώρα μας αναφέρθηκαν εκτενώς οι καταξιωμένοι ομιλητές που συμμετείχαν στο ΑutoForum 2021 #auf21, ένα από τα πιο σημαντικά events της χρονιάς στον χώρο του αυτοκινήτου.

Κατά την εναρκτήρια προσφώνησή του ο κ. Κωνσταντίνος Ουζούνης CEO του ethos GROUP, ανέφερε ότι το συνέδριο αποτελεί έναν χώρο συνάντησης και ουσιαστικής συζήτησης που μπορεί να οδηγήσει την αυτοκίνηση στην επόμενη μέρα, που δεν είναι άλλη, από τον εξηλεκτρισμό.

Ο κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ανέφερε στον χαιρετισμό του ότι: «Δεν θα είναι υπερβολή να πούμε ότι πρόκειται για μία τεχνολογία που αλλάζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα». Όπως ο ίδιος επεσήμανε, το μητρώο του Υπουργείου Μεταφορών περιλαμβάνει μέχρι στιγμής 2000 ηλεκτρικά οχήματα, εκ των οποίων 1130 οχήματα ενσωματώθηκαν και ταξινομήθηκαν την προηγούμενη χρονιά. Επίσης, σημείωσε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται σε τρεις άξονες: α)Αδειοδότηση εξειδικευμένων συνεργείων και ειδική άδεια τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων, β)Επικαιροποίηση προδιαγραφών των φορτιστών για ένα επαρκές δίκτυο φόρτισης, στο πλαίσιο του οποίου δημιουργείται μητρώο φορέων, γ)Κίνητρα Χρηματοδοτήσεων.

Ο κ. Κώστας Φραγκογιάννης, Υφυπουργός για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια του Υπουργείου Εξωτερικών, επεσήμανε ότι ο εξηλεκτρισμός αποτελεί μονόδρομο και αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στο έργο e-Αστυπάλαια, το οποίο χαρακτήρισε έργο ουσίας, αλλά και υψηλού συμβολισμού. Ιδιαίτερη αναφορά πραγματοποίησε και στην έλευση της γερμανικής Next e-go στην Ελλάδα για την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων. Ο ερχομός της εκτιμάται ότι θα φέρει θέσεις εργασίας και θα παρακινήσει μία συστάδα βιομηχανικών κλάδων να επιλέξει -ενδεχομένως- τη χώρα μας.

Η κα Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τόνισε ότι: «Η ηλεκτροκίνηση θα φέρει καλύτερη ποιότητα ζωής στα αστικά κέντρα, δεδομένου ότι ο τομέας των μεταφορών είναι ο δεύτερος πιο ρυπογόνος. Εργαζόμαστε στη χωροθέτηση σε δήμους ανά την Ελλάδα, με στόχο να τελειώσει το πρώτο εξάμηνο του 2021 και στην έκδοση ειδικού σήματος για τα οχήματα που θα σταθμεύουν δωρεάν. Στο πρόγραμμα “Κινούμαι ηλεκτρικά”, δεχτήκαμε 8.000 αιτήσεις. Το μεγαλύτερο στοίχημα είναι το πλάνο ανάπτυξης των σημείων φόρτισης. Προωθούμε τη δημιουργία εθνικού μητρώου. Πρέπει το 2021 να υπάρξει κατάρτιση και συμμόρφωση των συνεργείων ως προς την ηλεκτροκίνηση».

Ο κ. Γεώργιος Βασιλάκης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων & Δικύκλων (ΣΕΑΑ), ανέφερε: «Γνωρίζουμε ότι οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το 40% των ρύπων. Είναι η πρώτη φορά που έχουμε μία κυβέρνηση που συζητάει και προχωρά στον εξηλεκτρισμό της χώρας. Τα κίνητρα που έχουν δοθεί είναι πολύ καλά». Ο ίδιος ανέφερε ότι κάθε μήνα εισέρχονται στην κυκλοφορία 350 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 7000 συμβατικά, επίσης, ταξινομούνται μηνιαίως, ωστόσο «αγκάθι» εκτιμά ότι αποτελούν τα 3.500 εισαγόμενα οχήματα.

Ο κ. Ανδρέας Χριστοφορίδης, Γενικός Διευθυντής της HYUNDAI, KIA, SEAT και CUPRA στον Όμιλο Βασιλάκη, ανέφερε στην ομιλία του ότι πραγματοποιείται μια μεγάλη επανάσταση στο χώρο του αυτοκινήτου και ότι ποτέ στα 30 χρόνια της σταδιοδρομίας μου δεν έχουμε δει τέτοιες αλλαγές. Το επόμενο βήμα τους στην ηλεκτροκίνηση είναι το όχημα- σταθμός που χρειάζεται μόλις 5 λεπτά να φορτίσει για 100 χλμ.

Ο κ. Κωνσταντίνος Καραθανάσης, Διευθυντής Marketing της FCA Greece, μίλησε για τη βιώσιμη αυτοκίνηση, μέσω της μεγιστοποίησης της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων. «Πολύ σημαντικό βήμα ο εξηλεκτρισμός των επαγγελματικών οχημάτων, με λύσεις για τους επαγγελματίες. Αυτή τη στιγμή (λαμβάνοντας υπόψιν τις επιδοτήσεις και ελαφρύνσεις) είμαστε σε καλό δρόμο για το κόστος των ηλεκτροκίνητων σε σχέση με τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης», επεσήμανε, ενώ παρουσίασε τις προτάσεις της FCA στα ιδιωτικής χρήσης και επαγγελματικής χρήσης οχήματα.

Στην παρουσίασή του με θέμα «Volkswagen Way to ZERO: Επιταχύνοντας για έναν πιο καθαρό πλανήτη», ο κ. Νικόλαος Πρέζας, Διευθυντής Πωλήσεων &Marketing της Volkswagen, σημείωσε: «Θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε την ηλεκτροκίνηση, ως μία ιδέα, στηριζόμενοι σε 3 πυλώνες: Αποτροπή, μείωση και αντιστάθμιση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Στο πλαίσιο αυτό ο όμιλος θα επενδύσει πάνω από 45 δις. ευρώ τα επόμενα χρόνια.»

Ο κ. Δημήτρης Παπαστεργίου, Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ)και Δήμαρχος ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ, επεσήμανε ότι όλοι οι δήμοι αυτή τη στιγμή «τρέχουν» τις μελέτες και τις διαδικασίες για την προμήθεια φορτιστών και χωροθέτηση των σημείων που θα τοποθετηθούν. Όπως ο ίδιος τόνισε, πρέπει «Να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τις χρηματοδοτήσεις στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Μπροστά μας η ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης ώστε να πάμε σε ένα πιο πράσινο και βιώσιμο μέλλον. Χρειάζονται γενναία μέτρα προς την εφαρμογή του εξηλεκτρισμού. Απαραίτητη η παραγωγή της ενέργειας μέσω ΑΠΕ που θα καταναλώνουμε και να φτιάξουμε ενεργειακά αυτόνομα τις πόλεις μας, βελτιώνοντας την ενεργειακή τους απόδοση» και κατέληξε λέγοντας ότι ανοίγεται «Πεδίο δόξης λαμπρό για τους δήμους το επόμενο διάστημα. Πρέπει να οραματιστούμε πιο ήσυχες και καθαρότερες πόλεις».

Ο κ. Κυριάκος Κοφινάς, Γενικός Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ Α.Ε, επεσήμανε ότι η δημόσια φόρτιση θα είναι πολύ σημαντική στην Ελλάδα, γιατί υπάρχει πολύ μικρό ποσοστό ιδιοκτησίας χώρων φόρτισης. Πάνω από το 40% των χρηστών θα χρησιμοποιεί δημόσιους χώρους φόρτισης. Στάθηκε δε, σε κρίσιμα σημεία στα οποία πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, όπως: είδος φορτιστών, επιλογή σημείων, σύνδεση με το δίκτυο, κόστος, απλοποίηση διαδικασιών, σύστημα περιφρούρησης θέσεων φόρτισης. Όπως ανακοίνωσε, η ΔΕΗ στοχεύει  σε τρεις κατευθύνεις: 1)Δημιουργία 10.000 δημόσιων σημείων φόρτισης μέχρι το 2025, 2)Έμφαση στην εμπειρία χρηστών, 3)Συνεχώς αυξανόμενο φάσμα υπηρεσιών.

Στην ομιλία του με τίτλο «Προκλήσεις και προοπτικές δράσεων εξηλέκτρισης στην Ελλάδα», ο κ. Αντώνιος Κλαδάς Καθηγητής ΕΜΠ της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, ανέφερε ότι «στα στοιχεία προς αξιοποίηση για εγχώρια παραγωγική δράση συμπεριλαμβάνονται: α)το μικρό μέγεθος των συνιστωσών που διευκολύνει την εφαρμογή στην παραγωγή των ερευνητικών ευρημάτων, β)η αξιοποίηση συστημάτων αποθήκευσης για ηλεκτρική κίνηση και ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ, γ)η συνδυασμένη και συνεκτική διαμόρφωση ηλεκτρικών συνιστωσών, δ)η εξηλέκτριση μεταφορών μέσω μετασκευής ενίσχυσης / πλήρους εξηλέκτρισης των οχημάτων, ε)η υβριδικότητα και συνέργεια αξιοποιώντας ποικιλία ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και συστήματα ηλεκτροκίνησης σε σχήμα παραγωγού – καταναλωτή (prosumer) μικρής κλίμακας με συμμετοχή στην απελευθερωμένη αγορά ενέργειας με χρήση διαδικτύου.

Στην ομιλία του «Η ομάδα Προμηθέας του ΕΜΠ, μία πρόδρομη δράση κατασκευής ελληνικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου», ο Δρ Παναγιώτης Ροβολής, Εργ. Διδακτικό Προσωπικό της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών, ΕΜΠ, ανέφερε ότι η Ομάδα Προμηθέας αποτελεί μία εθελοντική ερευνητική ομάδα στην οποία συμμετέχουν προπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες της ΣΗΜΜΥ. Η ομάδα κατασκευάζει ηλεκτρικά οχήματα υψηλής απόδοσης, ελάχιστης κατανάλωσης.

Στις «Μελλοντικές τάσεις για βιώσιμη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων» αναφέρθηκε ο κ. Ιωάννης Ρούσσης, Senior Product Manager της KIA Motors Europe. Μιλώντας για την σημασία της διαφαινόμενης ανοδικής τάσης εξηλεκτρισμού υπογράμμισε πως «η εκθετική αύξηση της ηλεκτροδότησης θα οδηγήσει σε υψηλές απαιτήσεις ενέργειας». Στο πλαίσιο της παρουσίασής του για τις μελλοντικές επιπτώσεις  των τάσεων φόρτισης, ο κ. Ρούσσης διαπιστώνει ότι «η αύξηση του EV (Electric Vehicles) από 2% σε σχεδόν 40% σε 10 χρόνια δημιουργεί κίνδυνο στα υπάρχοντα δίκτυα ισχύος». Λύσεις στο παραπάνω κίνδυνο θα μπορούσαν να είναι, όπως τόνισε, οι επενδύσεις σε υποδομές με στόχο την κάλυψη όλων των αναγκών και την αποφυγή διακοπών κατά τη διάρκεια των ωρών φόρτισης, η ενημέρωση των υποδομών και η χρήση της διαθέσιμης ενέργειας που είναι αποθηκευμένη σε EV. Σημείωσε δε, ότι το “Vehicle to Grid”/”Vehicle to X”, το αυτοκίνητο σε σύνδεση με τις υποδομές, με τα δίκτυα και με όλες τις άλλες συσκευές, είναι το μέλλον.

Στην ευρωπαϊκή προοπτική της μικροκινητικότητας και της οδικής ασφάλειας αναφέρθηκε ο κ. Dudley Curtis, Communications Manager της European Transport Safety Council (ETSC). Αναφερόμενος σε δύο προηγούμενες έρευνες του ETSC, “How to Improve Urban Road Safety in the EU” του 2019 και “How Safe is Walking and Cycling in the EU?” του 2020 σημείωσε πως 5.180 πεζοί και 2.160 ποδηλάτες έχασαν πέρυσι την ζωή τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ το 99% και το 83% των θανάτων αυτών, αντίστοιχα, επήλθε ύστερα από σύγκρουση με μηχανοκίνητο όχημα. Σύμφωνα με τον κ. Dudley Curtis, οι προτάσεις του ETSC προς όλα κράτη- μέλη της Ε.Ε είναι: η διερεύνηση των επιπτώσεων των ηλεκτρονικών σκούτερ και της μικροκινητικότητας, η ανάπτυξη καθοδήγησης για τα κράτη μέλη και η επανεξέταση των απαιτήσεων έγκρισης για οχήματα μικροκινητικότητας. Tα e-scooters όπως επεσήμανε, αποτελούν μία «γκρίζα ζώνη», καθώς λίγες χώρες συγκεντρώνουν δεδομένα.