Ουραγός η Ελλάδα στα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών ΙΧ!

    Ποιος θα το έλεγε ότι η Ελλάδα μετά από τόση πολύ διαφήμιση για την ηλεκτροκίνηση θα βρίσκονταν τόσο χαμηλά στη λίστα της ΕΕ όσον αφορά στα διαθέσιμα σημεία φόρτισης «νικώντας» μόνο τη μικρή Κύπρο. Μάλιστα στο άκρως απογοητευτικό για την Ελλάδα αποτελεί επίσης το γεγονός ότι οι Μάλτα, Βουλγαρία και Λιθουανία διαθέτουν τα διπλάσια σημεία φόρτισης παρά το γεγονός πως και εκείνες οι χώρες συγκαταλέγονται στην χειρότερη πεντάδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Τα παραπάνω στοιχεία τα δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευστών Αυτοκινήτων (ACEA) και μάλιστα η Κύπρος όπως προαναφέραμε βρέθηκε στην τελευταία θέση με 358 σημεία φόρτισης και ακολουθεί η Ελλάδα με 61, η Μάλτα με 102,η Βουλγαρία με 135 και η Λιθουανία με 202 σημεία φόρτισης.

    Σύμφωνα με την μελέτη του ACEA τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι παρά την έντονη ανάπτυξη, η διαθέσιμη υποδομή φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα εξακολουθεί να υπολείπεται κατά πολύ σε σχέση τις υπάρχουσες ανάγκες, ενώ παραμένει άνισα διανεμημένη στα κράτη-μέλη της ΕΕ.

    Από την άλλη μεριά βέβαια αποκαλύπτεται ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη ενισχύθηκαν κατά 110% την τελευταία 3ετία.

    Ωστόσο, την ίδια χρονική περίοδο, ο αριθμός των σημείων φόρτισης αυξήθηκε μόλις κατά 58% (δηλ. κάτω από 200.000), αποδεικνύοντας ότι οι επενδύσεις σε υποδομές δεν συμβαδίζουν με τις αυξημένες πωλήσεις.

    «Αυτό δυνητικά είναι πολύ επικίνδυνο, καθώς θα μπορούσαμε σύντομα να φτάσουμε σε ένα σημείο όπου η αύξηση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων θα σταματήσει εάν οι καταναλωτές καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχουν αρκετά σημεία φόρτισης εκεί που θα ταξιδέψουν ή ότι πρέπει να κάνουν ουρά για μια γρήγορη φόρτιση», προειδοποίησε ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema.

    Αργοί φορτιστές!

    Ένα επίσης ανησυχητικό σημείο που αναδεικνύει η έρευνα εστιάζεται στο γεγονός ότι μόλις ένα στα επτά σημεία φόρτισης στην ΕΕ αφορούν σε γρήγορο φορτιστή καθώς μόνο 28.586 σημεία φόρτισης είναι κατάλληλα για γρήγορη φόρτιση (με ισχύ ≥22kW), ενώ τα κανονικά σημεία (<22kW) αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειοψηφία (171.239).

    Πολλά από τα λεγόμενα «κανονικά» σημεία φόρτισης, που περιλαμβάνονται στις στατιστικές της ΕΕ, είναι κοινές πρίζες με χαμηλή ισχύ που δεν είναι κατάλληλες για φόρτιση οχημάτων σε αποδεκτή ταχύτητα.

    Ένα άλλο βασικό εύρημα της έκθεσης της ACEA είναι ότι η υπάρχουσα υποδομή παραμένει εξαιρετικά άνισα κατανεμημένη σε ολόκληρη την Ευρώπη.

    Ειδικότερα, τέσσερις χώρες που καλύπτουν το 27% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ -Ολλανδία (50.824), Γερμανία (40.517), Γαλλία (30.367) και Ηνωμένο Βασίλειο (28.538)- αντιπροσωπεύουν πάνω από το 75% όλων των σημείων ηλεκτρικής φόρτισης.

    Η Ολλανδία, χώρα – «ηγέτης» στο κομμάτι της υποδομής, διαθέτει πάνω από 1.000 φορές περισσότερα σημεία φόρτισης από τη χώρα με το μικρότερο ποσοστό υποδομής, την Κύπρο με μόλις 38 σημεία φόρτισης.

    Επίσης, όσον αφορά το θέμα της χρήσης οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων και ελαφρών φορτηγών προκύπτει ότι:

    -Το 3% επί του συνόλου των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2019 ήταν ηλεκτρικά (+2,4% σε σχέση με το 2014).

    -Το 5,9% των νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ ήταν υβριδικά ηλεκτρικά το 2019 (+4,5% σε διάστημα 6 ετών).

    -Το 0,5% όλων των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2019 ήταν φυσικού αερίου (-0,3% σε σχέση με το 2014).

    -Τα οχήματα κυψελών καυσίμου αντιπροσωπεύουν σήμερα το 0,04% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ.

    -Το 2,8% των πωλήσεων νέων φορτηγών ήταν τροφοδοτούμενα με εναλλακτικά καύσιμα το 2019.

    -Το 1,2% όλων των φορτηγών που πωλήθηκαν το 2019 ήταν ηλεκτρικά (+0,7% τα τελευταία 6 χρόνια) και το 0,2% ήταν υβριδικά ηλεκτρικά.

    Με αφορμή όλα τα παραπάνω, η ACEA καλεί την Κομισιόν να προχωρήσει σε fast track αναθεώρηση της οδηγίας για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων στην ΕΕ, ως μέρος του σχεδίου ανάκαμψης από τον Covid, συμπεριλαμβανομένων σαφών και δεσμευτικών στόχων ανάπτυξης για όλα τα κράτη-μέλη.

    «Έχοντας κατά νου τις υψηλές φιλοδοξίες της Ευρώπης για το κλίμα, υπάρχει τώρα ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη να αναβαθμιστούν οι απαιτήσεις υποδομής για όλα τα εναλλακτικά οχήματα», κατέληξε ο Huitema.