Οδηγούμε στην Ελλάδα το Mitsubishi Outlander PHEV

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Το πρώτο υβριδικό plug-in μοντέλο της Mitsubishi που φέρει το λογότυπο Outlander PHEV είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στην πανελλαδική παρουσίαση που πραγματοποίησε ο όμιλος Σαρακάκη στην Αττική.

Μάλιστα η παρουσίαση έγινε στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου όπου ομάδα από το Πολυτεχνείο της Αθήνας έχει μετατρέψει ένα παλαιό κτίριο σε ένα πλήρως αυτόνομο ενεργειακό χώρο το οποίο ταιριάζει θα λέγαμε απόλυτα με τον τεχνολογικό χαρακτήρα του Mitsubishi Outlander PHEV.

Τα στελέχη του ομίλου Σαρακάκη πριν την επίσημη παρουσίαση του υβριδικού plug-in μοντέλου εξήγησαν τους λόγους για τους οποίους η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία «δέθηκε» στο άρμα του Group Renault – Nissan και πως με αυτή την κίνηση κατάφερε να σημειώσει αύξηση πωλήσεων και κερδών παρά το γεγονός πως δεν έχει παρουσιάσει σχεδόν κανένα νέο μοντέλο…

Το Mitsubishi Outlander δεν είναι καινούριο στην Ευρώπη και οι πωλήσεις του συγκεκριμένου μοντέλου είναι χαμηλές στην Ελλάδα όπως είναι και τα ποσοστά της συγκεκριμένης κατηγορίας όπου ανήκει. Σίγουρα το Mitsubishi Outlander PHEV δεν απευθύνεται σε πολλούς αλλά το συγκεκριμένο μοντέλο είναι πολύ σημαντικό για την ιαπωνική εταιρεία καθώς θα προσδώσει κύρος και θα ενισχύσει την εικόνα της μάρκας.

Πάντως ιδιαίτερη μνεία έκαναν όλα τα στελέχη του ομίλου Σαρακάκη και για το νέο L200 Που περιμένουν τον Σεπτέμβριο όπου πραγματικά οι πρώτες φωτογραφίες που αντικρίσαμε θα αποτελέσουν το αντίπαλον δέος του Ford Ranger Raptop που οδηγήσαμε επί ελληνικού εδάφους λίγες ημέρες νωρίτερα.

Στην σύντομη επαφή που είχαμε με το υβριδικό plug-in Mitsubishi Outlander εκτιμήσαμε δεόντως τις ανέσεις που μας πρόσφερε, την υψηλή δόση τεχνολογίας που διαθέτει, την οικονομία στο κόστος χρήσης που προδίδει η χρήση ηλεκτροκινητήρων, η δύναμη που έχει και φυσικά η κορυφαία τετρακίνηση που αρκετοί ανταγωνιστές θα ζήλευαν.

Το αυτοκίνητο των 224 ίππων κινείται με απίστευτη άνεση και ασφάλεια στο εθνικό οδικό δίκτυο και όταν ο οδηγός πιέσει προς το πάτωμα το πεντάλ του γκαζιού το Outlander απλά εκτελεί άμεσα τις εντολές του χωρίς να υστερεί σε τίποτα ενώ παράλληλα προσδίδει και απίστευτη οικονομία.

Οι ηλεκτροκινητήρες παρέχουν μια αυτονομία κίνησης έως και 57 χιλιόμετρα ενώ το κόστος κίνησης του αυτοκίνητο ανέρχεται σε 3 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα!

Βέβαια η αυτονομία της ηλεκτροκίνησης στο εθνικό οδικό δίκτυο μειώνεται πολύ γρήγορα αλλά μέσα στην πόλη η κίνηση με τους ηλεκτροκινητήρες προσδίδει απίστευτη οικονομία!

Μάλιστα ο βενζινοκινητήρας φορτίζει τις μπαταρίες όταν το όχημα κινείται με ταχύτητες έως και 135 χλμ./ώρα.

Το κόστος απόκτησης του Mitsubishi Outlander PHEV ξεκινά από τα 45.900 ευρώ για την υπερπλήρη βασική έκδοση ενώ για όσους επιθυμούν επιπλέον τεχνολογικά καλούδια υπάρχει και η πιο πλούσια έκδοση στην τιμή των 54.900 ευρώ.

Επίσης οι υποψήφιοι αγοραστές θα πρέπει να γνωρίζουν πως οι μπαταρίες συνοδεύονται από 8ετή εγγύηση ή 160.000 χιλιόμετρα ενώ η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία εγγυάται επίσης ότι στα παραπάνω έτη οι μπαταρίες θα έχουν πάνω από 70% της απόδοσής τους! Παράλληλα η εταιρεία έχει και ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα επισκευής μπαταριών ώστε οι ιδιοκτήτες τους να μην αισθάνονται φόβο έναντι της απόδοσης των μπαταριών ή λόγο του κόστους επισκευής τους.

Η διάρκεια φόρτισης των μπαταριών στο σπίτι επιτυγχάνεται από 5,5 έως 7 ώρες ανάλογα την παροχή ενώ ο ταχυφορτιστής χρειάζεται μόλις 25 λεπτά για να φορτίσει το 80%.

Πάντως σε περίπτωση που κάποιος θέλει να φορτίσει το όχημά του ενώ βρίσκεται σταθμευμένο μέσω του βενζινοκινητήρα έχει την δυνατότητα απλά θα πρέπει να περιμένει περίπου 40 λεπτά για μια πλήρη φόρτιση.

Ανανεώσεις ουσίας

Το Mitsubishi Outlander είναι γνωστό τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα ωστόσο η plug-in υβριδική του έκδοση έχει νέα εμπρός μάσκα, προφυλακτήρα αλλά και φωτιστικά σώματα ενώ στο πίσω μέρος η νέα αεροτομή και ο προφυλακτήρας αποτελούν τα νέα σχεδιαστικά δεδομένα.

Το αυτοκίνητο φέρει επίσης νέες ζάντες αλουμινίου.

Στο εσωτερικό το νέο Mitsubishi Outlander PHEV διαθέτει νέα καθίσματα και δερμάτινη ταπετσαρία υψηλής ποιότητας, μεγάλη οθόνη στο κέντρο του ταμπλό, νέα σχεδίαση οργάνων αλλά και διακόπτες.

Ο λεβιές επιλογής της κίνησης είναι πολύ κομψός και παραπέμπει σε πολυτελή μοντέλα ενώ επίσης η άνεση και η ποιότητα κατασκευής είναι διάχυτη σε όλη την καμπίνα επιβατών.

Η Mitsubishi ακολουθεί το δικό της δρόμο
Αντίθετα με τη γενικότερη τάση που επικρατεί στη Βιομηχανία, η Mitsubishi Motors αποφάσισε να αποφύγει τον γενικό εξηλεκτρισμό των οχημάτων με κινητήρα καύσης (ICE) και να αναπτύξει τα δικά της, plug-in υβριδικά οχήματα.

Βασισμένοι σε έρευνα και εξέλιξη (R&D) 50 χρόνων στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, οι μηχανικοί της MMC ακολούθησαν τον αντίθετο δρόμο. Αποφάσισαν λοιπόν να κατασκευάσουν ένα ηλεκτρικό όχημα που αντλεί ισχύ κυρίως από δύο ηλεκτροκινητήρες, δηλαδή (έναν μπροστά και έναν πίσω) με τη συμβολή ενός μεγάλου βενζινοκινητήρα και μιας ισχυρής γεννήτριας, που ενεργοποιούνται αυτόματα όταν οι οδηγικές συνθήκες και/ή η κατάσταση φόρτισης το απαιτούν.

Εκμεταλλευόμενη την απλή δομή των ηλεκτρικών οχημάτων (χωρίς κιβώτιο, όλα τα συστήματα με drive-by-wire) και υποστηριζόμενη από ένα πολύ προηγμένο Λειτουργικό Σύστημα PHEV που εξελίχθηκε εσωτερικά, αυτή η πρωτοποριακή αρχιτεκτονική αποφέρει αξιοσημείωτα οφέλη, σε επίπεδο διαστάσεων (ελάχιστες διαφορές από την έκδοση ICE), εξοικονόμησης βάρους (έως 275 kg λιγότερο από τον ανταγωνισμό) και απόδοσης (χαμηλότερες εκπομπές CO2, μεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονομία στην κατηγορία, συμπεριλαμβανομένου του νέου πρωτοκόλλου WLTP).

Αυτή η διαφορετική προσέγγιση της ηλεκτροκίνησης οδηγεί σε κάποιες ενδιαφέρουσες εξελίξεις:

– Η έννοια “μέγιστη ισχύς” είναι μόνον ονομαστική καθώς ο βενζινοκινητήρας + το εμπρός μοτέρ + το πίσω μοτέρ + και η γεννήτρια ποτέ δεν λειτουργούν μαζί στη μέγιστη ταχύτητα – επειδή ένας τέτοιος συνδυασμός ποτέ δεν συμβαίνει στην πραγματικότητα, το σύστημα PHEV πάντα επιλέγει τον πιο κατάλληλο συνδυασμό συστημάτων κίνησης και drive modes, με έμφαση στην απόδοση – κίνηση & φόρτιση – και τους χαμηλούς ρύπους.

– Ενώ το EV Mode είναι το προεπιλεγμένο πρόγραμμα κατά την εκκίνηση, η ηλεκτρική αυτονομία των 45 km δεν είναι ποτέ σειριακή (δηλαδή., 45 km και μετά τίποτα…). Αντί αυτού, το σύστημα PHEV θα αλλάζει συνεχώς μεταξύ κίνησης & φόρτισης, κυρίως όταν το όχημα οδηγείται σε SAVE mode.

– Το σύστημα PHEV της Mitsubishi Motors είναι εκ φύσεως ηλεκτρικό, επομένως η χαρτογράφηση του Λειτουργικού Συστήματος επιτρέπει 89 ημέρες λειτουργίας μόνο με ηλεκτροκίνηση (η αυτονομία των 45 km είναι αρκετή για τις καθημερινές μετακινήσεις των περισσότερων Ευρωπαίων). Την 90ή μέρα, μία προειδοποιητική λυχνία θα ανάψει στον πίνακα οργάνων και ταυτόχρονα θα τεθεί σε λειτουργία ο βενζινοκινητήρας μέσω του PHEV OS, για προστασία του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου.

– Το σύστημα PHEV είναι πλήρως αυτόματο, χωρίς προβλήματα – και απολύτως αξιόπιστο. Ο οδηγός θα μπορεί:
o Να επιλέξει το EV Mode όπου/όποτε είναι απαραίτητο
o Να ενεργοποιήσει το SAVE mode – η προτιμώμενη λύση για προστασία της φόρτισης της μπαταρίας, προσθέτοντας μία δόση ηλεκτροκίνησης για μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων, ενώ διατηρεί φορτισμένες τις μπαταρίες.
o Να πιέσει το διακόπτη CHARGE mode για να ξεκινήσει η φόρτιση όταν καμία πηγή ισχύος δεν είναι διαθέσιμη. Αυτό το σύστημα θα είναι κρίσιμης σημασίας όταν ισχύσουν νέοι κανόνες σε μερικές πόλεις που θα επιτρέπουν μόνο την είσοδο οχημάτων μηδενικών ρύπων σε μερικές περιοχές. Ο οδηγός του Outlander PHEV θα μπορεί να οδηγεί στα προάστια χρησιμοποιώντας τα υβριδικά προγράμματα και στη συνέχεια να αλλάζει σε πλήρη ηλεκτροκίνηση, στο κέντρο της πόλης.
o Να χρησιμοποιεί τους μοχλούς πίσω από το τιμόνι (paddles) για ρύθμιση του φρένου του κινητήρα & και της ανάκτησης ενέργειας – και όλα αυτά χωρίς την παράξενη αίσθηση του πεντάλ που παρέχουν τα περισσότερα αυτοκίνητα με σύστημα αναγεννητικής πέδησης.

– Διατίθενται πολλαπλές επιλογές φόρτισης – ως στάνταρ εξοπλισμός:
o Κανονική φόρτιση: ± 3,5 ώρες – AC 230V 16A ή ± 5,5 ώρες – AC 230V 10A
o Ταχεία φόρτιση (CHAdeMO στάνταρ – 25 λεπτά για φόρτιση 80% *)
o CHARGE mode (30 λεπτά για φόρτιση 80% *)
o Αναγεννητική πέδηση (5 στάδια)
o Αυτόματη “στιγμιαία φόρτιση ” σε SAVE Mode
*80% μόνο για να μπορεί να αποθηκεύεται ενέργεια και από το σύστημα αναγεννητικής πέδησης στο υπόλοιπο 20%.

Τρία Προγράμματα Οδήγησης (Drive modes)
Υπενθυμίζουμε ότι το Outlander PHEV προσφέρει τρία Drive Modes, και όλα ενεργοποιούνται αυτόματα από το PHEV Operating System και όλα προσφέρουν μόνιμη ηλεκτρική τετρακίνηση:

« Pure EV Mode » (μέχρι 135 km/h – όπου είναι νόμιμο)
 Το όχημα κινείται από τα Εμπρός & Πίσω Μοτέρ
 Ενέργεια τροφοδοτείται από τη μπαταρία

« Series Hybrid Mode »
 Το αυτοκίνητο εξακολουθεί να χρησιμοποιεί την ισχύ των Εμπρός & Πίσω Μοτέρ
 Ο κινητήρας ενεργοποιείται ως Γεννήτρια, για φόρτιση της μπαταρίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού
 Το πρόγραμμα ενεργοποιείται αυτόματα – για 3-10 λεπτά το μέγιστο.
o Με ταχύτητα πάνω από 135 km/h (όπου επιτρέπεται από το νόμο)
o Ξαφνική απαίτηση ισχύος (πάνω από 60 kW)
o Υπόλοιπη φόρτιση κάτω από 23%
 Στόχος, η επιστροφή στο Pure EV Mode όσο πιο συχνά/σύντομα είναι δυνατόν
 Ο κινητήρας ενεργοποιείται επίσης με ακρίβεια & αυτόματα για τη διατήρηση του καταλύτη σε βέλτιστη κατάσταση + μετά από 89 ημέρες λειτουργίας μόνο με ηλεκτρισμό για προστασίας του συστήματος ψεκασμού καυσίμου.

« Parallel Hybrid Mode »
 Ο κινητήρας κινεί τους εμπρός τροχούς (μέσω του Multi-Mode εμπρός άξονα)
 Το Εμπρός Μοτέρ υποστηρίζει τον Κινητήρα + το Πίσω Μοτέρ εξακολουθεί να κινεί τους πίσω τροχούς
 Το πρόγραμμα αυτό ενεργοποιείται αυτόματα μετά τα 135 km/h
 Στόχος του συστήματος η επιστροφή στο Series hybrid Mode (ή Pure EV Mode κάτω από τα 135 km/h) όσο πιο συχνά/σύντομα είναι δυνατόν
 Ο κινητήρας επίσης ενεργοποιείται για φόρτιση μέσω της Γεννήτριας, χρησιμοποιώντας την περίσσεια ροπή