Νέες μειωμένες εκπομπές CΟ2 επιδιώκει η ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε σήμερα μια νέα δέσμη νομοθετικών μέτρων που θα ρυθμίζει τις περιβαλλοντικές πτυχές των μεταφορών με στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις οδικές μεταφορές.

30% μείωση στις εκπομπές σε σχέση με το 2021

Σύμφωνα με την πρόταση, οι μέσες εκπομπές για τα καινούργια αυτοκίνητα το 2030 θα πρέπει να είναι κατά 30% χαμηλότερες σε σχέση με το 2021. Ο κύριος στόχος του πακέτου για την Καθαρή Κινητικότητα είναι η περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2 στις μεταφορές -κυρίως από τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά- καθώς ο τομέας είναι υπεύθυνος για το ένα τέταρτο του συνόλου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Παράλληλα, η Κομισιόν θέλει να ενθαρρύνει τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μιας και η ΕΕ φαίνεται να υστερεί σε σχέση με την Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θέτει πολλούς άξονες δράσης προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της εκπλήρωσης της δέσμευσης που ανέλαβε η Ευρωπαϊκή Ένωση στη συμφωνία για το κλίμα στο Παρίσι για τη μείωση των εκπομπών ρύπων της κατά 40% από το 2030 και μετά.

66,5 γρ/χλμ οι εκπομπές CO2 το 2030

Το πρώτο σημείο της νέας πρότασης των Βρυξελλών επικεντρώνεται στη μείωση του CO2 που θα παράγουν τα οχήματα το 2025 και το 2030. Αρχικά και έως το 2025, οι κατασκευαστές πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές κατά 15% (έως 80 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο σε σύγκριση με τα 95 γρ/χλμ που θα ισχύει έως το 2021), ενώ έως το 2030 πρέπει οι εκπομπές να μειωθούν κατά 30%, στα 66,5 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με την αρχική πρόταση, θα επιβάλει στους κατασκευαστές που δεν συμμορφώνονται να αναπτύξουν ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα που εκπέμπουν μεταξύ 0 και 50 γρ/χλμ CO2. Εκτός από τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των οχημάτων που κινούνται με βενζίνη και πετρέλαιο , το πρώτο σημείο οδηγεί στον δεύτερο άξονα της κοινοτικής πρότασης: τα ηλεκτρικά οχήματα.

Νέοι στόχοι

Οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε σε σχέση με τις παγκόσμιες πωλήσεις μειώθηκαν από 34% πριν από τη χρηματοπιστωτική κρίση (2008/2009) σε 20% σήμερα. Για να διατηρηθούν τα μερίδια αγοράς και να επιταχυνθεί η μετάβαση προς οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, η Κομισιόν πρότεινε σήμερα νέους στόχους για τις μεγάλες μέσες εκπομπές CO2 των νέων επιβατικών αυτοκινήτων και φορτηγών που θα εφαρμοστούν από το 2025 και το 2030 αντίστοιχα.

Ο στόχος της Κομισιόν είναι να δημιουργηθούν ταυτόχρονα και 75.000 νέες θέσεις εργασίας. Η Επίτροπος Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα, αρμόδια για την κινητικότητα μεταξύ άλλων, κατέστησε σαφές ότι η Ε.Ε πρέπει να αποφύγει την κατάσταση όπου τα μελλοντικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα παράγονται κάπου αλλού έξω από την ΕΕ.

Τι δηλώνουν οι κατασκευαστές

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) με ανακοίνωσή του εκφράζει την ανησυχία του για την ευρωπαϊκή νομοθεσία, υποστηρίζοντας:

Η θέσπιση ενός ενδιάμεσου στόχου για το 2025, μόλις λίγα χρόνια μετά τον προηγούμενο στόχο του 2021, δεν μας δίνει τον απαιτούμενο χρόνο, προκειμένου να κάνουμε τις απαραίτητες τεχνικές και σχεδιαστικές αλλαγές στα οχήματά της. Κυρίως στα ελαφρά επαγγελματικά όπου ο κύκλος ζωής τους είναι μακρύτερος.

Πρόκληση αποτελεί και η μείωση 30% που προτείνει η Κομισιόν. Θεωρούμε εφικτό – με υψηλό κόστος – το στόχο του 20%.

Πρέπει οι ευρωπαϊκές χώρες να επενδύσουν στις υποδομές σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ώστε να γίνουν πιο ελκυστικά στους πολίτες.