Νέα «μαργαριτάρια» σε διαγωνισμό του Δημοσίου για ηλεκτρικά ποδήλατα!

    Νέα τεχνική έκθεση για την προμήθεια, εγκατάσταση, παραμετροποίηση και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος μίσθωσης ηλεκτρικών ποδηλάτων στους Δήμους ετοιμάζεται από τα Υπουργεία αλλά παρά τα δημοσιεύματα του Newsauto.gr για «φωτογραφικές» διατάξεις κάποιοι φαίνεται ότι αρκέστηκαν σε κάποιες βελτιώσεις εκ των οποίων μερικές από αυτές εξακολουθούν να είναι «φωτογραφικές»!

    Το Newsauto.gr μελέτησε εξονυχιστικά τη νέα τεχνική έκθεση για την προμήθεια ηλεκτρικών ποδηλάτων και πραγματικά εντυπωσιάστηκε με τον τρόπο που κάποιοι θέλουν να «καλύψουν» τις «φωτογραφικές» διατάξεις που διαθέτουν ένας ή δύο εισαγωγείς ηλεκτρικών ποδηλάτων αφήνοντας ουσιαστικά εκτός διαγωνισμού εκατοντάδες άλλες μεγαλύτερες ή μικρότερες εισαγωγικές εταιρείες.

    Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η προμήθεια ηλεκτρικών ποδηλάτων, συσκευών φόρτισης, πακέτων λογισμικού διαχείρισης συστημάτων, τερματικών και εξοπλισμός τηλεμετρίας, υπηρεσίες εγκατάστασης εξοπλισμού επεξεργασίας πληροφοριών, υπηρεσίες εκπαίδευσης στον τομέα της πληροφορικής, υπηρεσίες ανάπτυξης λογισμικού διαχείρισης εγκαταστάσεων, υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης, υπηρεσίες διαχείρισης στόλου οχημάτων, υπηρεσίες προώθησης και υπηρεσίες διαφημιστικής εκστρατείας.

    Όπως μάλιστα τονίζεται στον διαγωνισμό: «Τα κοινόχρηστα Συστήματα Αυτόματης Μίσθωσης Δημόσιας Χρήσης Ποδηλάτων είναι συστήματα ενοικίασης ποδηλάτων, τα οποία τυγχάνουν μεγάλης αποδοχής από πολίτες πόλεων της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης και αποτελούν μια πρωτοβουλία με ιδιαίτερη απήχηση στο κοινό.

    Είναι ιδιαίτερα εύχρηστα και βολικά, λόγω του ότι το ποδήλατο δεν αντιμετωπίζει προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, απαιτεί μηδαμινό χώρο στάθμευσης, έχει τη δυνατότητα να μετακινείται και εκτός οδικού δικτύου ενώ παράλληλα δε μολύνει το περιβάλλον με κανένα τρόπο (καυσαέρια, ηχορύπανση κ.λπ.).

    Πρόκειται για συστήματα όπου μια ομάδα ποδηλάτων είναι διαθέσιμη προς χρήση από μια κοινότητα χρηστών που αποτελείται από άτομα που δεν είναι ιδιοκτήτες των ποδηλάτων.

    Το παρόν έργο αφορά την προμήθεια, εγκατάσταση, παραμετροποίηση και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος μίσθωσης ηλεκτρικών ποδηλάτων για Δήμους.

    Το σύστημα θα επιτρέπει την αυτόματη μίσθωση ηλεκτρικών ποδηλάτων χωρίς την παρουσία προσωπικού. Πρόκειται για προμήθεια και εγκατάσταση ενός αυτοματοποιημένου ηλεκτρονικού συστήματος που θα δίδει στους πολίτες την ευχέρεια να παραλάβουν και να χρησιμοποιήσουν ένα ηλεκτρικό ποδήλατο για το χρονικό διάστημα που θα καθορίζεται στον Κανονισμό Λειτουργίας του Συστήματος, επιστρέφοντάς το σε κάποιο από τα σημεία στάθμευσης τα οποία θα είναι εγκατεστημένα σε επιλεγμένα σημεία του Δήμου.

    Τα ποδήλατα θα τοποθετηθούν σε σταθμούς ενοικίασης και αυτόματης φόρτισής τους, οι οποίοι θα περιλαμβάνουν θέσεις κλειδώματος/φόρτισης και θα επιτρέπουν τη φόρτιση των ποδηλάτων όσο αυτά είναι κλειδωμένα στον σταθμό.»

    Τεχνικές προδιαγραφές

    Για τη συνολική διαχείριση του συστήματος μίσθωσης ποδηλάτων, ο Ανάδοχος θα πρέπει να προσφέρει το απαραίτητο λογισμικό διαχείρισης. Το λογισμικό θα προσφερθεί υπό μορφή SaaS και ο Ανάδοχος θα πρέπει να εξασφαλίσει το δικαίωμα χρήσης του λογισμικού και τη φιλοξενία (hosting) του, για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών.

    Σε περίπτωση που κάποιος Δήμος διαθέτει ήδη υφιστάμενο σύστημα μίσθωσης ποδηλάτων, ο Ανάδοχος υποχρεούται να υλοποιήσει την κατάλληλη διασύνδεση του λογισμικού διαχείρισης με το υφιστάμενο σύστημα, έτσι ώστε να υπάρχει κοινή διαχείριση των δύο συστημάτων από ένα μόνο λογισμικό.

    Η εφαρμογή Έκδοση Καρτών Συνδρομητών  όπως και η Συσκευή Εγγραφής / Αναγνώρισης Καρτών Συνδρομητών είναι πλέον προαιρετική.

    Επίσης προαιρετική είναι και η ύπαρξη κάμερας για την προσωποποίηση των καρτών συνδρομητών.

    Ο Ανάδοχος που θα προμηθεύσει τον Δήμο με ηλεκτρικά ποδήλατα θα πρέπει να είναι κατάλληλα για χρήση σε κοινόχρηστα συστήματα μίσθωσης ποδηλάτων.

    Σε αυτό το σημείο αρχίζουν οι «περίεργες» απαιτήσεις και τα χαρακτηριστικά!

    Αρχικά επισημαίνεται ότι τα ηλεκτρικά ποδήλατα θα πρέπει να είναι αξιόπιστα, άριστης ποιότητας και κατάλληλα για χρήση εντός πόλης ενώ παράλληλα τονίζεται ότι πρέπει να είναι ανθεκτικά σε φθορές και σε δύσκολη χρήση!

    Τα παραπάνω χαρακτηριστικά που ορίζει ο διαγωνισμός είναι γενικά και αόριστα χωρίς καμία αξία μέτρησης και πιστοποίησης. Παράλληλα δεν ορίζεται το υλικό κατασκευής των ηλεκτρικών ποδηλάτων όπως αλουμίνιο ή κάποιο ελαφρύτερο ή πιο ανθεκτικό υλικό…

    Στον κινητήρα οι συντάκτες του διαγωνισμού κυριολεκτικά φαίνεται ότι έχουν δώσει τον καλύτερό τους εαυτό καθώς απαιτούν: «Υποβοήθηση στον πίσω τροχό ή μεσαίας κύλισης, με ηλεκτρικό κινητήρα τύπου brushless».

    Ο κινητήρας τύπου brushless είναι οικονομικός και χαμηλής απόδοσης οπότε αμέσως περιορίζονται οι υποψήφιοι που θέλουν να συμμετέχουν στον διαγωνισμό και βέβαια αποκλείονται εισαγωγικές εταιρείες ηλεκτρικών ποδηλάτων με πολύ καλύτερα, ισχυρότερα και πιο αξιόπιστα συστήματα!

    Ένα άλλο σημείο των προδιαγραφών που πρέπει να φέρουν τα ηλεκτρικά ποδήλατα των συμμετεχόντων αφορά στους τροχούς και όπως επισημαίνεται: «Οι τροχοί πρέπει να είναι ≥24 ’’, με μέγιστη διάσταση έως 29”, διότι τίθεται θέμα ασφαλούς οδήγησης και ισορροπίας του αναβάτη, κατασκευής από αλουμίνιο ή άλλο ελαφρότερο μέταλλο, ελαστικά χωρίς με αεροθαλάμους, ιδανικά για χρήση σε άσφαλτο και λασπωτήρες και στους δύο τροχούς

    Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς οι τροχοί 24” είναι κακής κύλισης/πέδησης και χρησιμοποιούνται κατ’ ανάγκη σε αναδιπλούμενα ποδήλατα ενώ τα ελαστικά χωρίς αεροθαλάμους είναι φθηνά, κακής ποιότητας, υψηλού βάρους και έχουν κακή πέδηση, άρα μειώνεται η ασφάλεια του οχήματος αλλά και τίθεται σε κίνδυνο και ο αναβάτης…

    Στα χαρακτηριστικά της μπαταρίας οι συντάκτες του διαγωνισμού απαιτούν να είναι ιόντων λιθίου, ≥36V /13Ah, ενσωματωμένη στον σκελετό του ποδηλάτου, μη αποσπώμενη με απλά εργαλεία και να υποστηρίζει το πρωτόκολλο BMS!

    Ωστόσο σύμφωνα με τεχνικούς από την βιομηχανία ηλεκτρικών ποδηλάτων τα Volt και Ah της μπαταρίας μπορεί να διαφέρουν και να έχουν καλύτερη απόδοση. Για παράδειγμα υπάρχουν μπαταρίες με 48v που κάνουν καλύτερη διαχείριση ενέργειας και φορτίζουν ταχύτερα.

    Σημαντικές ελλείψεις καταγράφονται και στα συστήματα πέδησης των ηλεκτρικών ποδηλάτων καθώς σύμφωνα με τον διαγωνισμό οι απαιτήσεις προσδιορίζονται σε: «Φρένα τύπου roller brakes ή ανώτερα (drum brakes, disc brakes) στον εμπρόσθιο και στον οπίσθιο τροχό. Σε περίπτωση που ο ένας τροχός διαθέτει roller brakes, τότε ο άλλος πρέπει να διαθέτει ανώτερα. Επιθυμητό να διαθέτει προστατευτικά καλύμματα

    Για λόγους ασφάλειας θα πρέπει τα φρένα να είναι αποτελεσματικά και ανθεκτικά, όπως έχει αποτυπωθεί και στα eBikes των ΑμΕΑ για την ασφάλεια των αναβατών. Άλλωστε τα 35 κιλά βάρος για ηλεκτρικό ποδήλατο που ορίζει ο διαγωνισμός είναι υπερβολικά πολλά για ένα τέτοιο δίκυκλο καθώς από τη μία μεριά θα δυσκολεύουν τον αναβάτη και από την άλλη θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην ασφάλεια αφού θα ακινητοποιούν πολύ πιο δύσκολα ένα βαρύ ποδήλατο σε σχέση με ένα ελαφρύτερο ηλεκτρικό ποδήλατο με βάρος από 25 έως 30 κιλά.

    Στα ηλεκτρικά ποδήλατα για ΑμΕΑ ανακαλύψαμε αρκετά «μαργαριτάρια» στον διαγωνισμό καθώς σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές θα πρέπει οι τροχοί του ποδηλάτου θα πρέπει να διαθέτουν κατάλληλη κλίση ώστε να παρέχουν αυξημένη άνεση και οδηγική ευστάθεια, να διαθέτει τουλάχιστον 6 ταχύτητες ή εσωτερικό σύστημα αυτόματης διαχείρισης ροπής χωρίς σχέσεις και ο σκελετός να είναι αλουμινίου ή από αντισκωριακό κράμα χάλυβα.

    Όσον αφορά στην κλίση των τροχών δεν ξεκαθαρίζεται ποια πρέπει να είναι η ακριβής κλίση!

    Επίσης ο σκελετός από αντισκωριακό κράμα χάλυβα δεν συμβαδίζει με την προδιαγραφή «άριστης ποιότητας» καθώς είναι βαριά κατασκευή κακής ποιότητας!

    Επίσης στις προδιαγραφές του ηλεκτροκινητήρα ορίζεται ότι πρέπει η ελάχιστη ροπή του κινητήρα να είναι 760 Nm τη στιγμή η οποία είναι ακριβώς η ίδια με τα κανονικά ηλεκτρικά ποδήλατα ενώ θα έπρεπε να είναι πολύ πιο υψηλή εξαιτίας του αυξημένου βάρους…