Με 2.000 ίππους το Ford Pro Electric Super Van!

Η Ford εγκαινιάζει σήμερα το πρώτο, ηλεκτροκίνητο κεφάλαιό της στη θρυλική σειρά των Super van οχημάτων της με την παγκόσμια αποκάλυψη του υπερ-υψηλών επιδόσεων Ford Pro Electric Super Van στο Goodwood Festival of Speed 2022, στο Ην. Βασίλειο.

Το Ford Pro Electric Super Van αξιοποιεί πλήρως τις δυνατότητες της αμιγούς ηλεκτροκίνησης και της βελτιωμένης συνδεσιμότητας, προκειμένου να επιτύχει την υψηλότερη απόδοση από οποιοδήποτε βαν μοντέλο στην ιστορία της Ford. Ταυτόχρονα, το εντυπωσιακό όχημα επίδειξης έρχεται να υπογραμμίζει την πάγια δέσμευση της εταιρείας στην ηλεκτροκίνηση.

Οι τέσσερις ηλεκτροκινητήρες, μια υγρόψυκτη μπαταρία 50 kWh και ένα ειδικά διαμορφωμένο σύστημα ελέγχου συνεισφέρουν ώστε το Ford Pro Electric Super Van να παράγει περίπου 2.000 PS, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση 0-100 km/h κάτω από δύο δευτερόλεπτα. Οι επιδόσεις από ένα ειδικά κατασκευασμένο πλαίσιο, έτοιμο για χρήση στην πίστα, που περιλαμβάνει πολλά εξαρτήματα από το πρόσφατα αποκαλυφθέν E-TransitCustom – την πρώτη πλήρως ηλεκτρική έκδοση του πιο δημοφιλούς βαν της Ευρώπης– υποστηρίζονται τόσο από την τεχνολογία SYNC μέσω οθόνης αφής της Ford  που προέρχεται από τα μοντέλα παραγωγής της εταιρείας, όσο και από πρόσθετη λειτουργικότητα για τον έλεγχο των μοναδικών δυνατοτήτων του Electric Super Van.

Η αναβαθμισμένη συνδεσιμότητα κρατά τον οδηγό ενήμερο και επιτρέπει τη μετάδοση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο που βοηθά στην απομακρυσμένη διαχείριση του οχήματος καθώς και στη βελτιστοποιημένη απόδοσή του. Όπως ακριβώς συμβαίνει και με τις ενσωματωμένες στο όχημα υπηρεσίες που μπορούν να επιταχύνουν την παραγωγικότητα περισσότερων από 125.000 πελατών τηςFordPro σε όλη την Ευρώπη. Το Electric Super Van διαθέτει επίσης επιλέξιμα drivemodes και τεχνολογίες αναγεννητικής πέδησης, παρόμοιες με εκείνες που συναντά κανείς στα ηλεκτρικά μοντέλα παραγωγής της Ford.

Το εντυπωσιακό, πλήρως ηλεκτρικό όχημα επίδειξης εξελίχθηκε εν κρυπτώ από την Ford Performance και τους ειδικούς στους αγώνες και τα εξηλεκτρισμένα ράλι ανθρώπους της STARD στην Αυστρία, ενώ ο εξωτερικός σχεδιασμός του ήταν ευθύνη της ομάδας της Ford Design στην Κολωνία της Γερμανίας.

«Φέρνουμε το Super Van στον 21ο αιώνα με 2.000 ηλεκτρικούς ίππους για να προσφέρουμε απαράμιλλο ενθουσιασμό και στυλ εμπνευσμένο από το νέο E-Transit Custom. Αλλά οι επιδόσεις δεν έχουν να κάνουν μόνο με την ιπποδύναμη – η υπολογιστική ισχύς του Electric Super Van σημαίνει ότι οι μηχανικοί μπορούν να χρησιμοποιούν δεδομένα του οχήματος σε πραγματικό χρόνο για να βελτιστοποιούν την απόδοσή του, όπως ακριβώς συμβαίνει σε ένα κορυφαίο αγωνιστικό αυτοκίνητο», δήλωσε ο Mark Rushbrook, lobal director, Ford Performance Motorsports.

Το πρώτο Super Van της Ford αποκαλύφθηκε το 1971, διαθέτοντας έναν κινητήρα εγκατεστημένο στο κέντρο του αμαξώματος που προέρχονταν από το αγωνιστικό Ford GT40 το οποίο κέρδισε στο LeMans. Και έτσι δημιουργήθηκε τοTransit Mk. 1, το οποίο δεν έμοιαζε με κανένα άλλο. Αυτή η συνταγή συνεχίστηκε και με το Super Van 2, στο οποίο μια μοναδική έκδοση από υαλοβάμβακα του αμαξώματος του Transit Mk. 2 «έντυσε» το μονοκόκ πλαίσιό του, καθώς και τον V8 κινητήρα των 590 PS της Cosworth που χρησιμοποιούσε το αγωνιστικό C100 της Ford. Αυτό το όχημα αναγεννήθηκε αργότερα ως Super Van 3, ακολουθώντας τα πρότυπα του ανανεωμένου TransitMk. 3. Την κίνηση προσέφερε ο κινητήρας Cosworth HB των 650 PS τον οποίο χρησιμοποιούσαν τα μονοθέσια της Formula 1 της εποχής εκείνης.

«Η Ford Pro έχει να κάνει με την επιτάχυνση της παραγωγικότητας για τους πελάτες μας – οπότε τι καλύτερο από το να δημιουργήσουμε ένα νέο, ηλεκτρικό Super Van που καταδεικνύει τη δύναμη της ηλεκτροκίνησης και της συνδεσιμότητας», δήλωσε ο Hans Schep, general manager, Ford Pro, Europe. «Αυτό το απίστευτο όχημα επίδειξης μεταφέρει την προηγμένη μηχανική και τη χαρακτηριστική εμφάνιση του E-Transit Custom σε ένα εντελώς νέο επίπεδο. Συγχρόνως αποτελεί απόδειξη της δύναμης του οικοσυστήματος συνδεδεμένων υπηρεσιών της Ford Pro».

Το Ford Pro Electric Super Van αποκαλύπτεται στο Goodwood Festival of Speed, όπου το pick-up επιδόσεων επόμενης γενιάς της Ford, το νέο RangerRaptor, πραγματοποιεί επίσης το δυναμικό του ντεμπούτο στη Ευρώπη. Επιδεικνύοντας τις δυνατότητές του ηλεκτρικού SuperVan, πίσω από το τιμόνι του στο Goodwood βρίσκεται ο πολυπρωταθλητής οδηγός αγώνων και κάτοχος πολλών ρεκόρ με ηλεκτρικά αγωνιστικά αυτοκίνητα, Romain Dumas. 

Μεταμορφώνοντας το ETransit Custom 

Το Ford Pro Electric Super Van είναι ένα one-off όχημα επίδειξης, που έδωσε στην Ford Design την ελευθερία να δημιουργήσει ένα όχημα με «άγρια» εμφάνιση που τραβά την προσοχή και αντανακλά τις ακραίες επιδόσεις του. Οι παράξενοι θόλοι των τροχών, το μυώδες στυλ του αμαξώματος και οι μοναδικοί χρωματισμοί του συμβάλλουν καθοριστικά στη δημιουργία μιας ακραίας έκφρασης που έχει ως σημείο αναφοράς τοTransit. Από τη μεριά του, το πλήρως ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης πρόσφερε στην ομάδα εξέλιξης άφθονη ελευθερία με δεδομένους τους λιγότερους περιορισμούς όσον αφορά την ψύξη σε σχέση με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης.

«Η ευκαιρία του να γίνεις μέρος της εμβληματικής ιστορίας του Super Van αναγεννώντας το για τον 21ο αιώνα, ήταν μια φανταστική ευκαιρία», δήλωσε ο Amko Leenarts, director, Design, Ford of Europe. «Το τέταρτο κεφάλαιο της ιστορίας του Super Van έχει γίνει πραγματικότητα προκειμένου να είναι το πιο γρήγορο και το πιο ακραίο μέχρι σήμερα, διατηρώντας παράλληλα το DNA του Transit. Οι αναλογίες του αποτελούν μια πιο δραματική εκδοχή αυτού που αναπτύξαμε για το E-Transit Custom και η μπροστινή φωτεινή μπάρα δημιουργεί μια φουτουριστική διάθεση, καθιστώντας το Electric Super Van την απόλυτη έκφανση της φιλοσοφίας σχεδίασης τουTransit.»

Το κατασκευασμένο βάσει αγωνιστικών προδιαγραφών όχημα επίδειξης συνδυάζει το πάτωμα του E-Transit Custom με ένα ατσάλινο πλαίσιο τύπου χωροδικτυώματος και πάνελ αμαξώματος χαμηλού βάρους από συνθετικά υλικά. Μια ειδικά εξελιγμένη υγρόψυκτη μπαταρία με χωρητικότητα 50 kWh είναι τοποθετημένη με γνώμονα τη βέλτιστη κατανομή της μάζας και το χαμηλό κέντρο βάρους, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να επαναφορτιστεί πλήρως σε περίπου 45 λεπτά χρησιμοποιώντας έναν τυπικό ταχυφορτιστή ηλεκτρικού οχήματος. Ο οδηγός μπορεί να έχει πρόσβαση σε πληροφορίες που σχετίζονται με τη φόρτιση και τη μπαταρία μέσω της οθόνης αφής που βρίσκεται στην καμπίνα.

Οι τέσσερις ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν συνδυαστικά περίπου 2.000 PS μεταφέροντας την κίνηση και στους τέσσερις τροχούς. Με επιτάχυνση 0 -100 km/h κάτω από 2 δευτερόλεπτα, πρόκειται για το πιο γρήγορο Super Van στην ιστορία – αλλά και το πιο καθαρό.

Όπως κάθε βαν, το Electric Super Van διαθέτει ένα χώρο φόρτωσης, πίσω ακριβώς από τον οδηγό. Για την περίσταση, μια πλευρική πόρτα διευκολύνει τη φόρτωση και την εκφόρτωση αντικειμένων, με τη Ford να εξελίσσει μάλιστα ένα ασφαλές ηλεκτρομαγνητικό σύστημα για το άνοιγμα και κλείσιμό της, το οποίο ελέγχεται μέσω της οθόνης SYNC.

Μια σουίτα ενσωματωμένων καμερών μπορεί να προσφέρει στο κοινό σε όλο τον κόσμο πλάνα από τις εντυπωσιακές σκηνές δράσης του Super Van. Την ίδια στιγμή, όπως ακριβώς συμβαίνει και στο Ford E-Transit, ο οδηγός μπορεί να δει στην οθόνη που βρίσκεται στην καμπίνα εικόνες από τον περιβάλλοντα χώρο και εναλλάσσοντας τες να καταφέρει να τοποθετήσει το όχημα στη θέση που επιθυμεί.

Οι αγωνιστικές επιρροές της Ford Performance και της STARD είναι άμεσα αντιληπτές στο νέο Super Van, με το εντυπωσιακά σμιλευμένο εμπρός splitter, τις πλαϊνές ποδιές και τον πίσω διαχύτη να παραπέμπουν σε αγωνιστικές κατασκευές. Την ίδια στιγμή, τα χαρακτηριστικά αεροbδυναμικά κοψίματα και η επιθετική πτέρυγα «ρέουν» με κατεύθυνση το πίσω φτερό με στόχο να αναπτυχθεί κατά την κίνηση του οχήματος η απαραίτητη κάθετη δύναμη που θα το ωθήσει στην πίστα, παρέχοντάς του συγχρόνως περισσότερη πρόσφυση.

Οι αγωνιστικές επιρροές δεν περιορίζονται στην εμφάνιση αλλά επεκτείνονται και «πίσω» από αυτή. Η ανάρτηση με τα ανισομεγέθη σε κάθε γωνία του αμαξώματος διπλά ψαλίδια, τα εμπρός και πίσω υποπλαίσια και τα φρένα προσφέρουν αγωνιστικών προδιαγραφών πέδηση και κατευθυντικότητα που συνάδουν με τις ικανότητες του αυτοκινήτου στην ευθεία.

Δείτε το σχετικό βίντεο:

Δεδομένα για την επιτάχυνση της απόδοσης και της παραγωγικότητας

Το εσωτερικό του Ford Pro Electric Super Van περιλαμβάνει ένα πλήρες rollcage και αγωνιστικά καθίσματα σύμφωνα με τα πρότυπα ασφάλειας της FIA, καθώς και μια μεγάλη οθόνη αφής SYNC που προέρχεται από τα οχήματα παραγωγής της Ford – όπως η Ford Mustang Mach-E– που ελέγχει τα προηγμένα συστήματα συνδεσιμότητας και πληροφοριών. Εάν απαιτείται, οι οδηγοί του Electric Super Van μπορούν να κάνουν ένα διάλειμμα μένοντας για λίγο μακριά από αναβάσεις και πίστες, προκειμένου να σχεδιάσουν μια διαδρομή, να βρουν φορτιστή, να συνδεθούν στο WiFi και να πραγματοποιήσουν τηλεφωνικές κλήσεις – όλα αυτά μέσω της οθόνης SYNC.

Η οθόνη αφής επιτρέπει επίσης τον έλεγχο των επιλέξιμων drivemodes που προσαρμόζουν τον τρόπο που αποδίδεται η ροπή, την αναγεννητική πέδηση και την απόκριση ελέγχου για να ταιριάζουν σε διαφορετικά σενάρια οδήγησης:

  • Road – για τις σπάνιες περιπτώσεις «νορμάλ» οδήγησης
  • Track– για ισορροπημένη απόδοση στην πίστα με κλικ ελαστικά
  • Drag– για μέγιστη επιτάχυνση στην ευθεία με χρήση radial ελαστικών
  • Drift– για θεαματικά drifts, ασκήσεις ευελιξίας και κίνηση στο χιόνι
  • Rally – για βέλτιστη απόδοση σε ασφάλτινες και χωμάτινες ειδικές διαδρομές σε αγώνες ράλι με ειδικά ελαστικά

Περαιτέρω βελτιστοποίηση στην απόδοση εξασφαλίζεται μέσα από ένα πακέτο ηλεκτρονικών που περιλαμβάνει σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, launch control, περιοριστή ταχύτητας για την κίνηση του οχήματος στα pit και σύστημα αναγεννητικής πέδησης τριών σταδίων για ανάκτηση και «επιστροφή» ενέργειας στην μπαταρία – παρόμοια με τη λειτουργία L Mode στο E-Transit. Σε χαμηλές ταχύτητες κίνησης, η λειτουργία ECO διατηρεί τους κινητήρες στο βέλτιστο εύρος αποδοτικότητας, αυξάνοντας στο μέγιστο την πέδηση μέσω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας. Την ίδια στιγμή, το συγκεκριμένο πρόγραμμα διακόπτη τη μετάδοση κίνησης στον πίσω άξονα. Για μέγιστη ταχύτητα, ένα κουμπί E Boost δίνει μια προσωρινή ώθηση ισχύος και ροπής.

Το πρόγραμμα Tyre Cleaning προσφέρει άφθονο θέαμα, φρενάροντας πλήρως τον έναν άξονα ενόσω προσφέρει ολίσθηση για τους εναπομείναντες δύο τροχούς. Το αποτέλεσμα είναι τα εντυπωσιακά burnout του εμπρός ή του πίσω άξονα που βοηθούν στον καθαρισμό και τη θέρμανση των ελαστικών πριν από την εκκίνηση σε μια ανάβαση ή σε πίστα.

Ακριβώς όπως συμβαίνει με ένα σύγχρονο αγωνιστικό αυτοκίνητο – καθώς και με τα ακούραστα βαν μοντέλα της Ford – το Electric Super Van μπορεί να αποστείλει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο με στόχο την απομακρυσμένη διαχείριση του οχήματος. Οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν το Ford Pro E Telematics ή το Ford Pass Pro για να παρακολουθούν την υγεία και την ασφάλεια του στόλου τους. Ομοίως, οι μηχανικοί της Ford Performance μπορούν να παρακολουθούν το Electric Super Van μέσω ενός αποκλειστικού λογισμικού διαχείρισης – κάτι που μεταφράζει τα ζωντανά δεδομένα σε πολύτιμες πληροφορίες για την ταχύτητα, τους χρόνους γύρων πίστας και τα επιμέρους συστήματα του οχήματος.

Πέρα από την επίδειξη των προηγμένων τεχνολογιών ηλεκτρικού οχήματος και συνδεσιμότητας της Ford, το Electric Super Van είναι επίσης ένα επιστημονικό πείραμα. Τα απαιτητικά σενάρια οδήγησης του Super Van και η δίχως περιορισμούς σχεδιαστική του φιλοσοφία επιτρέπουν στη Ford να ξεπεράσει τα όρια της μηχανικής και της συνδεσιμότητας ηλεκτρικών οχημάτων προκειμένου να βελτιώσει τα μελλοντικά αγωνιστικά της αυτοκίνητα, καθώς και τα οχήματα δρόμου, το λογισμικό και τις υπηρεσίες που προσφέρουν. 

Στην καυτή θέση του οδηγού στο Goodwood βρίσκεται ο Romain Dumas, ο πολύπειρος οδηγός αγώνων ο οποίος έχει επιφορτιστεί με το έργο «απελευθέρωσης» της πλήρους απόδοσης του Electric Super Van. Το παλμαρέ του Dumas στους αγώνες ηλεκτρικών οχημάτων είναι απαράμιλλο: ρεκόρ στις αναβάσεις Goodwood και Pikes Peak αλλά και ρεκόρ γύρου με ηλεκτρικό όχημα στο Nordschleife, όπου κέρδισε τέσσερις φορές τον αγώνα αντοχής Nürburgring 24 Hours. Στα τεράστια αγωνιστικά επιτεύγματα του Dumas περιλαμβάνονται επίσης το ρεκόρ απόλυτης απόστασης στις 24 ώρες του LeMans, η κατάκτηση ενός τίτλου στο FIA World Endurance Championship, καθώς και μια νίκη κατηγορίας στο Rallye Monte Carlo.