Λεωφορειολωρίδες: Ψηφιακές κάμερες για τους παραβάτες – Έρχονται πρόστιμα

    «Πόλεμο» ενάντια σε όσους κινούνται παράνομα στις λεωφορειολωρίδες κήρυξε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με συμμάχους τόσο τον ΟΑΣΑ όσο και την Ελληνική Αστυνομία.

    Μάλιστα ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών επέβλεψε ο ίδιος μαζί με στελέχη από τον ΟΑΣΑ και την Ελληνική Αστυνομία τα έργα συντήρησης της διαγράμμισης των λεωφορειολωρίδων σε 9 κομβικούς οδικούς άξονες της πρωτεύουσας ώστε να βελτιωθεί η κυκλοφοριακή ροή και οι συνθήκες μεταφοράς των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

    Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης ανέφερε ότι: «Η διαγράμμιση των λεωφορειολωρίδων εντάσσεται στην προσπάθειά μας να βελτιώσουμε τις αστικές συγκοινωνίες προς όφελος των επιβατών και να εξασφαλίσουμε πως κάθε μέσο που έχουμε στη διάθεσή μας θα λειτουργεί. Η συνεργασία με τον ΟΑΣΑ και την Τροχαία αποδίδει, όπως αποδεικνύουν τα τελευταία στοιχεία της Τροχαίας, όπου καταγράφεται μια αύξηση πάνω από 1.300% στον αριθμό των παραβάσεων που βεβαιώθηκαν στις λεωφορειολωρίδες. Δεν αρκούμαστε, όμως, μόνο σε αυτό. Συνεχίζουμε με την προμήθεια των ψηφιακών καμερών για τον καλύτερο έλεγχο των λεωφορειολωρίδων και την επέκταση της τηλεματικής στις στάσεις. Πρόκειται για δύο σημαντικά έργα που θα μας βοηθήσουν τόσο στον έλεγχο της κυκλοφορίας όσο και στην έγκαιρη ενημέρωση των επιβατών για τον χρόνο άφιξη των λεωφορείων στις στάσεις. Επιπλέον,σχεδιάζουμε την εγκατάσταση προεξοχών σε 191 στάσεις, κοντά στους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς, με σκοπό τη βελτίωση της προσβασιμότητας των συμπολιτών μας με κινητικά προβλήματα. Η προσπάθεια για την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών είναι συνεχής και ο στόχος μας είναι κάθε μέρα να είναι και λίγο καλύτερα.»

    Με αφορμή ερώτηση για την κινητοποίηση στον ΟΣΕ και τη διάταξη για το προσωπικό ασφαλείας, ο κ. Κεφαλογιάννης επισήμανε ότι: «Όπως ενημέρωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, η διάταξη είναι στο τελικό στάδιο επεξεργασίας και θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα. Αντιλαμβάνεστε ότι χρειάζεται μια ορθή επεξεργασία ώστε να μην εγερθούν θέματα,ενδεχομένως και αντισυνταγματικότητας. Νομίζω ότι το τελικό αποτέλεσμα θα είναι τέτοιο ώστε να μην υπάρχουν φαινόμενα όπως το χθεσινό.

    Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ κ. Νίκος Αθανασόπουλος, ξεκαθάρισε ότι: «Η χρήση των λεωφορειολωρίδων αποκλειστικά από τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, ενισχύει σημαντικά την αξιοπιστία των δρομολογίων. Κάνουμε συνεχείς διαγραμμίσεις των υφιστάμενων λεωφορειολωρίδων και προχωράμε σε προμήθεια συστημάτων ψηφιακών καμερών για την καταγραφή των παραβάσεων, ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία επιτήρησης. Βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και με την Τροχαία Αττικής για την αστυνόμευση της παράνομης διέλευσης ΙΧ οχημάτων στις λεωφορειολωρίδες. Στόχος μας, μέσω αυτών των παρεμβάσεων, είναι η μείωση των καθυστερήσεων, η αύξηση των συχνοτήτων διέλευσης και κατά συνέπεια η βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού. Υπάρχει και μια δεύτερη φάση διαγραμμίσεων στην οποία θα προχωρήσουμε.»

    Ο Διευθυντής της Τροχαίας Αττικής Σπύρος Λάσκος δήλωσε ότι: «Είναι κοινή δράση και ένας ο στόχος, η απόλυτη κίνηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Συνεχίζουμε την προσπάθεια και θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα στην πορεία. Είναι ένα στοίχημα να μπορέσει ο πολίτης να πηγαίνει σύντομα στον προορισμό του. Είναι ήδη αυξημένη η αστυνόμευση και θα συνεχίσουμε με αμείωτο ρυθμό».

    Το έργο 

    Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) ανέπτυξε προοδευτικά και θεσμοθέτησε ένα συνεκτικό δίκτυο λεωφορειολωρίδων 50 χλμ σε κύριους οδικούς άξονες και σημαντικές οδούς, κυρίως στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά. Το δίκτυο αποσκοπεί να ευνοήσει την κίνηση των ΜΜΜ, επιτυγχάνοντας ωφέλειες χρόνου στους μετακινούμενους.

    Χαρακτήρας Δικτύου-Εξυπηρέτηση Παρόδιων Χρήσεων

    Οι υφιστάμενες ειδικές λωρίδες έχουν εφαρμοστεί στο κύριο οδικό δίκτυο με έμφαση στην κατεύθυνση προς το κέντρο. Βρίσκονται στις περιοχές εντός του δακτυλίου της Αθήνας, στο κέντρο του Πειραιά, αλλά και σε κάποιους σημαντικούς οδικούς άξονες σύνδεσης προαστίων όπως η οδός Λένορμαν, η Λ. Μεσογείων και η Λ. Δημοκρατίας

    Οφέλη

    Οι Αποκλειστικές Λωρίδες Λεωφορείων (ΑΛΛ) αποσκοπούν στη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών κίνησης των ΜΜΜ μέσω του διαχωρισμού τους από την υπόλοιπη κυκλοφορία. Τα οφέλη από την εφαρμογή τους συνοψίζονται στα εξής:

    • Αύξηση της μέσης ταχύτητας λεωφορείου από 8χλμ/ωρα σε 13-17 χλμ/ωρα
    • Βελτίωση συχνότητας και αξιοπιστίας προγραμματισμένων δρομολογίων
    • Μεγαλύτερη άνεση των επιβατών
    • Βελτίωση ασφάλειας μετακινούμενων, καθώς δημιουργούνται συνθήκες ομαλής ροής απουσία στάθμευσης παρά την οδό
    • Μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τη μείωση του χρόνου μετακίνησης των λεωφορείων
    • Μείωση του κόστους λειτουργίας των λεωφορείων

    Εκτιμάται πως ένα λεωφορείο αντιστοιχεί σε 50 ΙΧ, όσον αφορά τους μετακινούμενους επιβάτες στο οδικό τμήμα.

    Λωρίδες που συντηρήθηκαν από τον ΟΑΣΑ το τελευταίο τρίμηνο
    • Πειραιώς
    • Σταδίου
    • Συγγρού
    • Κηφισίας
    • Αλεξάνδρας
    • Μεσογείων
    • Ιερά Οδός-Αιγάλεω
    • Λεωφόρος Δημοκρατίας – Αγ.Ανάργυροι
    • Εθνάρχου Μακαρίου-Περιστέρι

    Εντός του 2020 θα συνεχιστεί η συντήρηση και των υπόλοιπων λεωφορειολωρίδων.

    Ψηφιακές κάμερες
    Σε φάση σχεδιασμού είναι η προμήθεια και εγκατάσταση νέων ψηφιακών καμερών για τη καταγραφή παραβάσεων των λεωφορειολωρίδων. Οι νέες σύγχρονες κάμερες θα αντικαταστήσουν τις υπάρχουσες αναλογικές κάμερες. Εντός του 2020 προβλέπεται η ολοκλήρωση των ενεργειών διασφάλισης χρηματοδότησης, της διαγωνιστικής διαδικασίας και της υπογραφής σύμβασης με τον ανάδοχο. Το κόστος της προμήθειας εκτιμάται σε 300.000 ευρώ

    Αστυνόμευση

    Η συνεργασία και η εντατικοποίηση των δράσεων της Τροχαίας και του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (Ο.Α.Σ.Α.) για τις Αποκλειστικές Λωρίδες Λεωφορείων (Α.Λ.Λ.) αποδίδει απτά αποτελέσματα.
    Με βάση τα στοιχεία της Τροχαίας, τον Ιανουάριο του 2020 έναντι του Ιανουαρίου του 2019:
    • αυξήθηκαν σε ποσοστό (1.324%) οι βεβαιωθείσες παραβάσεις σε Αποκλειστικές Λωρίδες Λεωφορείων. Συγκεκριμένα, βεβαιώθηκαν από την Τροχαία (1.046) παραβάσεις, έναντι (79) τον Ιανουάριο 2019, με τον Μέσο Όρο της προηγουμένης πενταετίας να κυμαίνεται στις (377) παραβάσεις,
    • αυξήθηκαν σε ποσοστό (317%) οι φωτογραφικές κλήσεις από τις κάμερες καταγραφής παραβάσεων του Ο.Α.Σ.Α. Συγκεκριμένα ελήφθησαν (257) φωτογραφικές κλήσεις, έναντι (81) τον Ιανουάριο 2019, με τον Μέσο Όρο της προηγουμένης πενταετίας να κυμαίνεται στις (132) φωτογραφικές κλήσεις.
    Οι παραβάσεις αυτές χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνική συμπεριφορά, ενώ οι έλεγχοι και η δραστηριότητα των Υπηρεσιών θα συνεχιστούν.