Ξεχάστε τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας χωρίς e-Vans!

Τον σημαντικό ρόλο των ελαφρών φορτηγών, ή κοινώς van, στην εφαρμογή των σχεδίων αστικής κινητικότητας και στη βελτιστοποίηση των logistics αναλύει η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Μάλιστα ο ACEA ξεκαθαρίζει ότι τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV) τροφοδοτούν την ευρωπαϊκή οικονομία, βοηθώντας τις επιχειρήσεις να ευδοκιμήσουν. Είναι βασικοί «παίκτες» στις αλυσίδες logistics, διευκολύνοντας την αποτελεσματική παράδοση αγαθών στο last-mile σε αστικές περιοχές, ενώ διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Επίσης προειδοποιεί ότι για να επιταχυνθεί η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στα επαγγελματικά οχήματα θα πρέπει τα κράτη-μέλη να υιοθετήσουν συνδυαστικά και άλλες ευνοϊκές ρυθμίσεις όπως αλλαγές στη φορολόγηση καυσίμων, κίνητρα ανανέωσης στόλου, επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS) στα καύσιμα οδικών μεταφορών.

Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας αναγνωρίζει ότι η ταχεία στροφή προς τα οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών είναι απαραίτητη.

Ωστόσο, οι operators εκμετάλλευσης αστικών εμπορευματικών μεταφορών και υπηρεσιών μπορούν να αντικαταστήσουν τα συμβατικά οχήματα με εναλλακτικά χαμηλών και μηδενικών εκπομπών μόνο εάν αυτά μπορούν να λειτουργήσουν με οικονομικά αποδοτικό τρόπο, ενώ παράλληλα θα πληρούν τις απαιτήσεις τόσο των operators όσο και των τελικών χρηστών.

Προϋπόθεση για αυτό είναι ένα επαρκώς πυκνό κατάλληλο δίκτυο σταθμών φόρτισης και ανεφοδιασμού τόσο στις αστικές όσο και στις περιαστικές περιοχές.

Σε συνδυασμό με άλλες ευνοϊκές ρυθμίσεις (όπως αλλαγές στη φορολόγηση καυσίμων, κίνητρα ανανέωσης στόλου, επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS) στα καύσιμα οδικών μεταφορών), αυτό θα επιταχύνει τη διείσδυση στην αγορά οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.

Παράλληλα με την καλύτερη υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων, πρέπει να δημιουργηθούν consolidation centres και micro hubs προκειμένου να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα των αστικών εμπορευματικών μεταφορών. Αποτελούν προϋπόθεση για την ανάπτυξη των αστικών εμπορευματικών ζωνών μηδενικών εκπομπών και πρέπει να ενσωματωθούν στον χωροταξικό σχεδιασμό.

Τα ακόλουθα πρέπει να μελετηθούν, εάν λάβουμε υπόψη ότι τα urban logistics θα διασφαλίσουν την ευρεία αποδοχή του κοινού και την ισορροπία μεταξύ των διαφορετικών πτυχών της βιωσιμότητας (οικονομικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές):

-Όλες οι πτυχές των urban logistics πρέπει να μπορούν να λειτουργούν αποτελεσματικά: παράδοση, εξυπηρέτηση και άλλες μορφές κυκλοφορίας.

-Τα επαγγελματικά οχήματα αποτελούν μέρος συγκεκριμένων και πολύπλοκων επιχειρηματικών προγραμμάτων, που εγγυώνται την προμήθεια αγαθών και την παροχή υπηρεσιών σε πόλεις και ανθρώπους.

-Για τις επιχειρήσεις υπάρχει ισχυρή εστίαση στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) και το κόστος του κύκλου ζωής λαμβάνεται προσεκτικά υπόψη κατά την αγορά ενός οχήματος.

-Τα επαγγελματικά οχήματα είναι συχνά ειδικά κατασκευασμένα επαγγελματικά εργαλεία που περιλαμβάνουν διαδικασίες παραγωγής πολλαπλών σταδίων. Ως αποτέλεσμα, το εσωτερικό θα διαφέρει ανάλογα με την προβλεπόμενη χρήση του οχήματος.

-Στα σχέδια urban logistics τα εξωτερικά οφέλη που προκύπτουν δεν αποκομίζονται σε χρήμα και δεν μπορούν να ενσωματωθούν στον τοπικό υπολογισμό του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας.