Ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε πλοία; Τι αλλάζει

    Ριζικά φαίνεται ότι αλλάζουν οι μεταφορικές συνήθειες των ιδιοκτητών ηλεκτρικών αυτοκινήτων οι οποίοι επιβιβάζονται μαζί με το όχημά τους σε κάποιο καράβι ώστε να μεταβούν σε νησί.

    Ήδη οι ιδιοκτήτες που θέλουν να ταξιδέψουν με το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο από την Γαλλία προς την Κορσική με πλοίο έλαβαν ένα email που τους ενημερώνει για έναν νέο κανόνα για την επιβίβαση στο πλοίο. Σύμφωνα με αυτόν η επιβίβαση στο πλοίο θα μπορεί να γίνει μόνο αν η μπαταρία του οχήματος είναι γεμάτη έως το 30% της χωρητικότητάς της!

    Αυτός ο κανόνας που εφαρμόζεται στα πλοία Corsica Linea είναι αρκετά πρόσφατος και μπορεί να εκπλήξει ορισμένους ταξιδιώτες. Μάλιστα σύμφωνα με αναλυτές η απόφαση αρκετών πλοιοκτητών πάρθηκε μετά την μεγάλη φωτιά που ξέσπασε πρόσφατα σε πλοίο μεταφοράς καινούριων αυτοκινήτων.

    Ωστόσο, κάθε ακτοπλοϊκή εταιρεία είναι αρκετά ελεύθερη να θέσει τους όρους της. Έτσι, περνάμε από εταιρείες που απαγορεύουν εντελώς τα ηλεκτροκίνητα οχήματα επί του σκάφους σε εκείνες που προσφέρουν φόρτιση κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και πλέον σε εκείνες που επιτρέπουν την μεταφορά του ηλεκτρικού οχήματος μόνο αν η φόρτιση της μπαταρίας ανέρχεται σε 30% της χωρητικότητάς της.

    Γιατί φορτισμένη μπαταρία 30%;

    Όπως θα έχετε καταλάβει, αυτός ο κανόνας τέθηκε σε ισχύ για την προστασία από πυρκαγιές που μπορεί να προκύψουν από τη θερμική διαρροή μιας μπαταρίας. Στατιστικά, ο κίνδυνος δεν είναι μεγαλύτερος σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο από ένα θερμικό αυτοκίνητο. Εκτός από το ότι η πυρκαγιά της μπαταρίας ιόντων λιθίου είναι δύσκολο να ελεγχθεί και μπορεί να εξαπλωθεί γρήγορα ειδικά σε ένα περιβάλλον όπου τα οχήματα είναι σταθμευμένα το ένα κοντά στο άλλο.

    Περιορίζοντας τη φόρτιση της μπαταρίας, η ακτοπλοϊκή εταιρεία μειώνει τον κίνδυνο αυτανάφλεξης. Μάλιστα σύμφωνα με επιστήμονες όσο λιγότερο είναι φορτισμένη μια μπαταρία με ενέργεια, τόσο λιγότερο καταπονείται και τόσο λιγότερο κινδυνεύει να αυταναφλεγεί. Κάτω από το 50%, η κυτταρική χημεία θεωρείται ήδη πιο σταθερή και αυτό αυξάνει όσο περισσότερο αποφορτίζεται η μπαταρία.

    Ο λόγος για τον οποίο η Corsica Linea εφαρμόζει 30% αντί για 50% δεν έχει γίνει γνωστός αλλά οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που ειδικεύονται σε μεταφορείς αυτοκινήτων θέτουν ένα εύρος μεταξύ τουλάχιστον 20% και μέγιστου 50% για οχήματα εξαγωγής.

    Ειδικά τα οχήματα Tesla ταξιδεύουν υπό αυτές τις συνθήκες. Το όχημα πρέπει να διατηρεί αρκετή φόρτιση καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού (περισσότερο από ένα μήνα για οχήματα από την Κίνα), αλλά χωρίς να διακινδυνεύει θερμική διαφυγή.

    Στο πλοίο για Κορσική, το όριο του 30% φαίνεται λίγο υπερβολικό. Το 30% όταν οδηγείτε ένα Dacia Spring, το οποίο έχει μπαταρία 26,8 kWh, δεν προσφέρει την ίδια ευελιξία μόλις φτάσετε στην Κορσική με ένα μεγάλο SUV τύπου BMW iX με μπαταρία 108 kWh. Οπότε μόλις αποβιβαστεί ο ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μικρή μπαταρία στην Κορσική αμέσως θα αναζητά φορτιστή για να γεμίσει την μπαταρία του. Ευτυχώς, η Κορσική αρχίζει να είναι καλά εξοπλισμένη.

    Πολύ διαφορετικοί κανόνες ανάλογα με την εταιρεία

    Η νορβηγική εταιρεία Havila Kystruten αποφάσισε να απαγορεύσει τα ηλεκτρικά, υβριδικά και υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα από τα πορθμεία της τον Ιανουάριο του 2023. Μια απόφαση που φαίνεται δύσκολο να κρατηθεί με την πάροδο του χρόνου δεδομένου του αριθμού των ηλεκτροκίνητων οχημάτων που κυκλοφορούν στη Νορβηγία.

    Άλλες εταιρείες, αντίθετα, αποφάσισαν να επιτρέψουν την επαναφόρτιση επί του πορθμείου τους σε τερματικούς σταθμούς που αποδίδουν 7 kW. Αυτό συμβαίνει για παράδειγμα στην Irish Ferries.

    Στην Ελλάδα ακόμη δεν υπάρχουν περιορισμοί από καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία και στις περισσότερες περιπτώσεις των ταξιδιών το καράβι πιάνει λιμάνι σε λιγότερο από 1 ώρα το οποίο περιορίζει επαρκώς τους κινδύνους.