Ιδού οι νέοι περιορισμοί ταξινόμησης οχημάτων για το 2024

    Τους νέους περιορισμούς ταξινόμησης αυτοκινήτων αλλά και επαγγελματικών οχημάτων εξέδωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το 2024.

    Πιο συγκεκριμένα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επισημαίνει ότι τα Πιστοποιητικά Συμμόρφωσης (CoC) που εκδίδονται από 1/1/2024, πρέπει να περιέχουν νέες καταχωρήσεις.

    Επίσης οι Περιφερειακές Υπηρεσίες ταξινόμησης οχημάτων, από 7/7/2024, θα πρέπει να ελέγχουν ότι τα Πιστοποιητικά Συμμόρφωσης πληρούν τις νέες απαιτήσεις στα νέα οχήματα καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να απαγορεύουν την ταξινόμηση των οχημάτων, εάν τα εν λόγω οχήματα δεν πληρούν τις απαιτήσεις του νέου κανονισμού και των εκτελεστικών πράξεων και των κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων που εκδόθηκαν δυνάμει αυτού και που αναφέρονται κατωτέρω.

    Οι νέες απαιτήσεις

    Πλαγιομετωπική πρόσκρουση (σημείο Α20 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα κατηγορίας Μ1 με μέγιστη τεχνικά επιτρεπόμενη μάζα μεγαλύτερη των 2500kg και μικρότερη, ή ίση, των 3500kg, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 94R04, ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού. Επισημαίνουμε, ότι, όπως έχετε ενημερωθεί, τα οχήματα των κατηγοριών Μ1 με μέγιστη τεχνικά επιτρεπόμενη μάζα μικρότερη ή ίση των 2500kg, πρέπει να ικανοποιούν τον Καν. (ΗΕ) 94R01 (αυτά με  ηλεκτρικό σύστημα κίνησης που λειτουργούν με υψηλή τάση τον 94R02), ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Μετωπική πρόσκρουση πλήρους πλάτους (σημείο Α21 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα κατηγορίας M1 με μέγιστη τεχνικά επιτρεπόμενη μάζα όχι ανώτερη των 3500kg, και τα οχήματα κατηγορίας N1, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 137R01 (αυτά με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης που λειτουργούν με υψηλή τάση τον 137R02, οι εγκρίσεις των οποίων εκδόθηκαν για πρώτη φορά μετά την 1η Σεπτεμβρίου 2023), ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Πλευρική πρόσκρουση (σημείο Α25 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): i) τα οχήματα της κατηγορίας M1 με μέγιστη τεχνικά επιτρεπόμενη μάζα που δεν υπερβαίνει τα 3500kg και της κατηγορίας N1, με σημείο R του χαμηλότερου καθίσματος > 700 mm, επίσης ii) τα οχήματα της κατηγορίας M1 με μέγιστη τεχνικά επιτρεπόμενη μάζα που δεν υπερβαίνει τα 3500kg και της κατηγορίας N1 με δύο σειρές καθισμάτων και δύο πλευρικές θύρες καθώς και iii) υβριδικά ηλεκτρικά με σύστημα κίνησης που λειτουργούν με υψηλή τάση, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 95R04 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού. Για τις δύο τελευταίες περιπτώσεις, η ημερομηνία απαγόρευσης ταξινόμησης είναι η 5/7/2024. Επισημαίνουμε, ότι, όπως έχετε ενημερωθεί, τα οχήματα των ανωτέρω κατηγοριών, με σημείο R του χαμηλότερου καθίσματος που δεν υπερβαίνει τα 700 mm, που δεν περιλαμβάνονται στις περιπτώσεις (ii) και (iii), πρέπει να ικανοποιούν τον Καν. (ΗΕ) 95R02 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Πλευρική πρόσκρουση σε στύλο (σημείο Α26 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): i) τα οχήματα της κατηγορίας M1 με μέγιστη τεχνικά επιτρεπόμενη μάζα έως και 3500kg και ii) τα οχήματα της κατηγορίας Ν1 όπου η οξεία γωνία, η οποία σχηματίζεται μεταξύ του οριζόντιου επιπέδου που διέρχεται από το κέντρο του εμπρόσθιου άξονα και του γωνιακού εγκάρσιου επιπέδου που διέρχεται από το κέντρο του εμπρόσθιου άξονα και το σημείο R του καθίσματος του οδηγού, είναι μικρότερη από 22,0 μοίρες, ή όπου ο λόγος της απόστασης από το σημείο R του οδηγού έως το κέντρο του οπίσθιου άξονα, προς την απόσταση από το κέντρο του εμπρόσθιου άξονα έως το σημείο R του οδηγού, είναι μικρότερος από 1,30m, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 135R01 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού, και οχήματα των ανωτέρω κατηγοριών με πλάτος άνω του 1,5m, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 135R00 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Οπίσθια πρόσκρουση (σημείο Α27 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα της κατηγορίας M1 με μέγιστη τεχνικά επιτρεπόμενη μάζα που δεν υπερβαίνει τα 3500kg και οχήματα της κατηγορίας N1, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 153R00 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού. Εγκρίσεις τύπου που έχουν χορηγηθεί σύμφωνα με τον Καν. (ΗΕ) 34R03, θεωρούνται ισοδύναμες με έγκριση τύπου που χορηγείται δυνάμει του Καν. (HE) 153R00.

    Προειδοποίηση σύγκρουσης με πεζούς και ποδηλάτες (σημείο Β5 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M2, M3, N2 και N3, εξαιρουμένων των οχημάτων στα οποία η εγκατάσταση οποιασδήποτε διάταξης συστήματος πληροφοριών εκκίνησης από στάση είναι ασύμβατη με τη χρήση τους στο οδικό δίκτυο, που μπορούν να εξαιρεθούν εν μέρει ή πλήρως από τον παρόντα Κανονισμό, μετά από απόφαση της Αρχής Έγκρισης Τύπου, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 159R00 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Σύστημα ενημέρωσης «τυφλού σημείου», BSIS, (σημείο Β6 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα κατηγορίας N2 με τεχνικά επιτρεπόμενη μέγιστη μάζα > 8t και N3, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 151R00 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού. Ωστόσο, οχήματα των κατηγοριών N2 με τεχνικά επιτρεπόμενη μέγιστη μάζα ≤ 8t, M2 και M3, μπορούν να εγκριθούν κατόπιν αιτήματος του κατασκευαστή, σύμφωνα με τον ανωτέρω Κανονισμό.

    Ανίχνευση οπισθοπορείας (σημείο Β7 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M και N, εξαιρουμένων των οχημάτων στα οποία η εγκατάσταση οποιασδήποτε διάταξης συστήματος πληροφοριών εκκίνησης από στάση είναι ασύμβατη με τη χρήση τους στο οδικό δίκτυο και τα οποία μπορούν να εξαιρεθούν εν μέρει ή πλήρως από τον παρόντα Κανονισμό μετά από απόφαση της αρχής έγκρισης τύπου, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 158R00 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Σύστημα παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας σε έκτακτη ανάγκη, ELKS, (σημείο Γ3 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M1 και N1, εξαιρουμένων αυτών με υδραυλικά υποβοηθούμενα συστήματα διεύθυνσης (τα οποία ωστόσο, πρέπει να είναι εξοπλισμένα με σύστημα προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας), πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (ΕE) 2021/646 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης σε ελαφρά οχήματα, AEBS, (σημείο Γ9 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M1 και N1, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 152R00 (που εκδόθηκε για πρώτη φορά πριν από την 1η Μαΐου 2024) ή 152R01 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Παρακολούθηση πίεσης ελαστικών για ελαφρά οχήματα, TPMS, (σημείο Γ13 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα της κατηγορίας Ν1, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 141R00 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού. Εγκρίσεις τύπου που έχουν χορηγηθεί σύμφωνα με τον Καν. (ΗΕ) 64R02 (όσον αφορά το συστήματα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών 64RP02) θεωρούνται ισοδύναμες με έγκριση τύπου που χορηγείται δυνάμει του Καν. (ΗΕ) 141R00.

    Παρακολούθηση πίεσης ελαστικών για βαρέα οχήματα, TPMS, (σημείο Γ14 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών Μ2, Μ3, Ν2, Ν3, Ο3 και Ο4, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 141R01 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Προστασία των οχημάτων από επιθέσεις στον κυβερνοχώρο (σημείο Δ4 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M και N, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 155R00 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Ευφυές σύστημα ελέγχου ταχύτητας, ISA, (σημείο Δ8 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M και N, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (EE) 2021/1958 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Σήμα επείγουσας στάθμευσης, ESS, (σημείο Δ16 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M και N, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 48R07 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού. Επειδή το «σήμα επείγουσας στάθμευσης» υφίσταται σε προαιρετική μορφή σε προηγούμενες σειρές τροποποίησης του ανωτέρω κανονισμού, η Υπηρεσία, στην περίπτωση αυτή, θα θέτει σχετική παρατήρηση στο δελτίο κοινοποίησης ή στον πίνακα με τα τεχνικά στοιχεία.

    Διευκόλυνση εγκατάστασης συστήματος παρεμπόδισης της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος, AIF, (σημείο Ε1 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M και N, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (EE) 2021/1243 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Ειδοποίηση σχετικά με την υπνηλία και προσοχή του οδηγού, DDAW, (σημείο Ε2 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M και N τα οποία είναι σχεδιασμένα για μέγιστη ταχύτητα άνω των 70km/h, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (EE) 2021/1341 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Σύστημα παρακολούθησης της διαθεσιμότητας του οδηγού, DAM, (σημείο Ε4 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): αυτοματοποιημένα οχήματα των κατηγοριών M και N, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 157R00 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Σύστημα καταγραφής δεδομένων συμβάντος, EDR, (σημείο Ε5 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M1 και N1, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (ΕΕ) 2022/545 και τις τεχνικές απαιτήσεις του Καν. (ΗΕ) αριθ. 160R01 ή μεταγενέστερη τροποποίηση ή σειρά τροποποίησης, αντίστοιχα. Ωστόσο, έως την 1η Ιουλίου 2026 είναι αποδεκτές εγκρίσεις σύμφωνα με τον Καν. (ΗΕ) 160R00 που έχουν χορηγηθεί εκτός της ΕΕ, ως εναλλακτική λύση της έγκρισης σύμφωνα με το Καν. (HE) 160R01.

    Σύστημα αντικατάστασης του ελέγχου του οδηγού, (σημείο Ε6 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): αυτοματοποιημένα οχήματα των κατηγοριών M και N, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 157R00 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Συστήματα που παρέχουν στο όχημα ενημέρωση για την κατάσταση του οχήματος και τον περιβάλλοντα χώρο, (σημείο Ε7 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): αυτοματοποιημένα οχήματα των κατηγοριών M και N, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (HE) 157R00 ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού.

    Φάλαγγες, (σημείο Ε8 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): οχήματα των κατηγοριών M2, Μ3 και N2, Ν3 τα οποία έχουν δυνατότητα σύνδεσης σε φάλαγγα, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Κανονισμού, που μετά την έκδοσή του, θα αναγραφεί στο εν λόγω σημείο ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού. Η δυνατότητα σύνδεσης ενός οχήματος σε φάλαγγα, αναφέρεται στο σημείο 54 του Πιστοποιητικού Συμμόρφωσης. Μετά την ολοκλήρωση της έκδοσης του σχετικού Κανονισμού, θα γίνει επικαιροποίηση της παρούσας.

    Συστήματα που παρέχουν ενημέρωση ασφάλειας σε άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, (σημείο Ε9 του Παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2019/2144): αυτοματοποιημένα οχήματα των κατηγοριών M και N, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Κανονισμού, που μετά την έκδοσή του, θα αναγραφεί στο εν λόγω σημείο ή μεταγενέστερη σειρά τροποποίησης αυτού. Μετά την ολοκλήρωση της έκδοσης του σχετικού κανονισμού, θα γίνει επικαιροποίηση της παρούσας.

    Επικαιροποίηση λογισμικού, (σημείο H2 του μέρους Ι του παραρτήματος ΙΙ του Καν. (ΕΕ) 2018/858): οχήματα των κατηγοριών Μ, Ν και Ο στα οποία ο κατασκευαστής εκτελεί επικαιροποιήσεις λογισμικού που επηρεάζουν τα χαρακτηριστικά έγκρισης τύπου των εν λόγω οχημάτων μετά την ταξινόμησή τους, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις του Παραρτήματος IV του Καν. (ΕΕ) 2018/858 και του Καν. (ΗΕ) 156R00 ή μεταγενέστερη τροποποίηση ή σειρά τροποποίησης αυτού, αντίστοιχα.

    Πίνακας με συντομογραφίες διαφόρων συστημάτων των Καν. (ΕΕ) 2019/2144 και 2018/858

    ADDW: Προηγμένο σύστημα προειδοποίησης διάσπασης της προσοχής του οδηγού.

    ADS: Σύστημα αυτοματοποιημένης οδήγησης.

    AEBS: Προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης.

    AIF: Εγκατάσταση συστήματος για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος.

    BSIS: Σύστημα ενημέρωσης “τυφλού σημείου”.

    CDCF: Λειτουργία διορθωτικού ελέγχου κατεύθυνσης.

    DAM: Σύστημα παρακολούθησης της διαθεσιμότητας του οδηγού.

    DDAW: Σύστημα προειδοποίησης υπνηλίας και διάσπασης προσοχής του οδηγού.

    EDR: Σύστημα καταγραφής δεδομένων συμβάντος.

    ELKS: Σύστημα παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας σε έκτακτη ανάγκη.

    ESS: Σήμα επείγουσας στάθμευσης.

    ISA: Σύστημα ευφυούς ελέγχου ταχύτητας.

    LDWS: Σύστημα προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας.

    TPMS: Σύστημα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών.

    Έχοντας υπόψη τον Καν. (ΕΕ) 2023/443, (δ) σχετικό, από 1/9/2024, οι Περιφερειακές Υπηρεσίες ταξινόμησης οχημάτων, θεωρούν ότι, τα Πιστοποιητικά Συμμόρφωσης για νέα οχήματα δεν ισχύουν πλέον για τους σκοπούς του άρθρου 48, του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/858 και απαγορεύουν την ταξινόμηση των οχημάτων:

    1.των κατηγοριών Μ1, Μ2, Ν1 και Ν2, όπως ορίζονται στον Καν. (ΕΕ) 2018/858 με μάζα αναφοράς μη υπερβαίνουσα τα 2610kg, και

    2.ύστερα από αίτηση του κατασκευαστή, των κατηγοριών Μ1, Μ2, Ν1 και Ν2, όπως ορίζονται στο Καν. (ΕΕ) 2018/858, με μάζα αναφοράς μη υπερβαίνουσα τα 2840kg.

    Όσον αφορά τις διαδικασίες έγκρισης τύπου εκπομπών για ελαφρά επιβατηγά και εμπορικά οχήματα, τα οποία εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Καν. (ΕΕ) 715/2007, εάν τα εν λόγω οχήματα δεν πληρούν τις απαιτήσεις του Καν. (ΕΕ) 2023/443 με χαρακτήρα ΕΑ ή μεταγενέστερο αυτού (στους μεταγενέστερους περιλαμβάνονται και οι χαρακτήρες ΕΒ ή ΕC).

    Η αναφορά του Καν. (ΕΕ) 2023/443, γίνεται σε ένα από τα σημεία «2Α 715/2007» ή «G2 – 715/2007 Εκπομπές αγωγού εξαγωγής του οχήματος στο εργαστήριο».

    Από 1/1/2024, λόγω του (β) σχετικού κανονισμού, οι αρμόδιες για την ταξινόμηση των οχημάτων Υπηρεσίες, για λόγους που αφορούν στις εκπομπές των νέων (καινούργιων) βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του καν. (ΕΕ) 595/2009, και είναι εφοδιασμένα με κινητήρες επιβαλλόμενης ανάφλεξης, κινητήρες διπλού καυσίμου τύπου και κινητήρες διπλού καυσίμου τύπου 1B (σε τρόπο λειτουργίας διπλού καυσίμου), θεωρούν ότι, τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης που εκδίδονται για τα εν λόγω οχήματα, δεν είναι πλέον έγκυρα για τους σκοπούς του άρθρου 48 του κανονισμού (ΕΕ) 2018/858 και απαγορεύουν την ταξινόμηση και τη θέση σε κυκλοφορία των εν λόγω οχημάτων, εφόσον δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του χαρακτήρα Ε του καν. (ΕΕ) 2019/1939.

    Από 1/7/2024, λόγω του (γ) σχετικού κανονισμού, οι αρμόδιες για την ταξινόμηση των οχημάτων Υπηρεσίες, για λόγους που αφορούν στην επίδραση των (καινούργιων) βαρέων ρυμουλκουμένων, κατηγορίας Ο3 και Ο4 στις εκπομπές CO2, στην κατανάλωση καυσίμου, στην κατανάλωση ενέργειας και στην αυτονομία μηδενικών εκπομπών των μηχανοκίνητων οχημάτων, θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης για οχήματα με έγκριση τύπου ή οι μεμονωμένες εγκρίσεις που εκδίδονται για τα εν λόγω οχήματα δεν είναι πλέον έγκυρα για τους σκοπούς του άρθρου 48 του κανονισμού (ΕΕ) 2018/858 και απαγορεύουν την ταξινόμηση και τη θέση σε κυκλοφορία των εν λόγω οχημάτων, εφόσον δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2022/1362 .

    Εξαιρούνται:

    οχήματα με αμάξωμα άλλο από «κλειστό αμάξωμα»

    οχήματα με μέγιστη τεχνικά αποδεκτή μάζα μικρότερη από 8000 kg·

    οχήματα με περισσότερους από τρεις άξονες·

    ρυμουλκούμενα ζεύξης συρμού με ράβδο έλξης και ημιρυμουλκούμενα ζεύξης συρμού·

    ανεξάρτητα τροχοφορεία·

    οχήματα που υπερβαίνουν τις μέγιστες επιτρεπόμενες διαστάσεις που καθορίζονται στο παράρτημα XIII τμήμα Ε του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2021/535 της Επιτροπής·

    οχήματα με κινητήριους άξονες·

    ρυμουλκούμενα με άκαμπτο ράβδο έλξης.

    Από 1/7/2024, λόγω του (δ) σχετικού κανονισμού, οι αρμόδιες για την ταξινόμηση των οχημάτων Υπηρεσίες, για λόγους που αφορούν στον προσδιορισμό των εκπομπών CO2 και στην κατανάλωση καυσίμου από τα (καινούργια) μεσαία φορτηγά και βαρέα φορτηγά, θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης που εκδίδονται για τα εν λόγω οχήματα, δεν είναι πλέον έγκυρα για τους σκοπούς του άρθρου 48 του κανονισμού (ΕΕ) 2018/858 και, για λόγους που σχετίζονται με εκπομπές, απαγορεύουν την ταξινόμηση και τη θέση σε κυκλοφορία των εν λόγω οχημάτων, που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του κανονισμού (ΕΕ) 2022/1379.

    Από 1/1/2025, λόγω του (δ) σχετικού κανονισμού, οι αρμόδιες για την ταξινόμηση των οχημάτων Υπηρεσίες, για λόγους που αφορούν στον προσδιορισμό των εκπομπών CO2 και στην κατανάλωση καυσίμου από τα (καινούργια) βαρέα λεωφορεία, θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης για οχήματα με έγκριση τύπου δεν ισχύουν πλέον για τους σκοπούς του άρθρου 48 του κανονισμού (ΕΕ) 2018/858, και απαγορεύουν την ταξινόμηση και τη θέση σε κυκλοφορία, για οχήματα με έγκριση τύπου και οχήματα που έχουν λάβει επιμέρους έγκριση, εφόσον δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του κανονισμού (ΕΕ) 2022/1379.

    Εξαιρούνται οχήματα παντός εδάφους, οχήματα ειδικού σκοπού και οχήματα παντός εδάφους ειδικού σκοπού.

    Από 1/1/2025, λόγω του (ε) σχετικού κανονισμού, οι αρμόδιες για την ταξινόμηση των οχημάτων Υπηρεσίες, λόγω εφαρμογής του περιβαλλοντικού σταδίου Euro 5+ στα (καινούργια) οχήματα των κατηγοριών L2e-U, L3e, L4e, L5e, L6e-B και L7e θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης για οχήματα με έγκριση τύπου δεν ισχύουν πλέον για τους σκοπούς του άρθρου 43 του κανονισμού (ΕΕ) 168/2013, και απαγορεύουν την ταξινόμηση και τη θέση σε κυκλοφορία, εφόσον δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του περιβαλλοντικού σταδίου Euro 5+.

    Τέλος το ΥΠΥΜΕ υπενθυμίζει ότι από 7/7/2024 αρχίζει η εφαρμογή της Β φάσης του κανονισμού (ΕΕ) 2019/2144 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 για τις απαιτήσεις έγκρισης τύπου των μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκουμένων τους και των συστημάτων, κατασκευαστικών στοιχείων και χωριστών τεχνικών μονάδων που προορίζονται για τα οχήματα αυτά όσον αφορά τη γενική τους ασφάλεια και την προστασία των επιβατών των οχημάτων και του ευάλωτου χρήστη της οδού.