«Η μεγάλη απάτη» στο υγραέριο κίνησης – Πώς θα προστατευθείτε

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Περισσότερα από 500 ευρώ το κυβικό στο υγραέριο κίνησης κερδίζουν τα κυκλώματα λαθρεμπορίας καυσίμων καθώς το κόστος απόκτησης του λαθραίου υγραερίου κίνησης κυμαίνεται μεταξύ 0,30 έως 0,35 ευρώ το λίτρο και πωλείται έναντι 0,87 έως 0,95 ευρώ το λίτρο στους καταναλωτές.

Αν στα παραπάνω συνυπολογίσει κανείς πως οι δεξαμενές του υγραερίου κίνησης δεν περιλαμβάνονται ηλεκτρονικό σύστημα εισροών-εκροών που είναι υποχρεωμένα να έχουν τα πρατήρια καυσίμων τότε είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς πως τα κέρδη των λαθρεμπόρων εκτινάσσονται στα ύψη με ένα απλό «πείραγμα» στην αντλία ή στο μίγμα του καυσίμου.

Οσον αφορά στο περίφημο online σύστημα εισροών-εκροών στελέχη της αγοράς επισημαίνουν πως ήδη υπάρχουν «αντικλείδια» που επεμβαίνουν στο πρόγραμμα δείχνοντας στις Αρχές εκείνο που πρέπει να βλέπουν…

Απροστάτευτοι οι καταναλωτές

Η στροφή των κυκλωμάτων λαθρεμπορίας καυσίμων προς το υγραέριο κίνησης οφείλεται αρχικά πως οι δεξαμενές δεν περιλαμβάνονται στο online σύστημα εισροών-εκροών των πρατηρίων ενώ από την άλλη μεριά το συγκεκριμένο καύσιμο σύμφωνα με ειδικούς νοθεύεται πάρα πολύ εύκολα και οι ιδιοκτήτες οχημάτων δεν μπορούν να το αντιληφθούν.
Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το γεγονός πως αυτή τη στιγμή εκατοντάδες χιλιάδες κάτοχοι οχημάτων έχουν τοποθετήσει συστήματα υγραεριοκίνησης για να μειώσουν το κόστος χρήσης.

Συστήματα και… «αντικλείδια»

Πρόσφατα το κράτος υποχρέωσε όλα τα πρατήρια καυσίμων να τοποθετήσουν συστήματα εισροών-εκροών αλλά όπως τονίζουν στελέχη της αγοράς ήδη κυκλοφορούν τα «αντικλείδια» που επεμβαίνουν στο πρόγραμμα με αποτέλεσμα να μην μπορούν οι Αρχές να ανακαλύψουν τις περιπτώσεις της λαθρεμπορίας.

Επίσης στην αγορά έχουν ξαναβγεί τα επικίνδυνα υποκατάστατα που τοποθετούν στις δεξαμενές καυσίμων κάποιοι πρατηριούχοι τα οποία είναι επικίνδυνα για τους κινητήρες.

 

Πως μπορείτε να προστατευθείτε

Μια από τις πιο απλές πρακτικές που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων τα οποία κινούνται και με υγραέριο, είναι να μεταβούν στο πρατήριο που προμηθεύονται τα καύσιμά τους και να φουλάρουν εντελώς τη δεξαμενή του υγραερίου.

Κατόπιν να κινηθούν για περίπου 100 χιλιόμετρα με υγραέριο και να πάνε να φουλάρουν και πάλι τη δεξαμενή υγραερίου σε άλλο πρατήριο. Αν το κόστος είναι διαφορετικό τότε το ένα πρατήριο μάλλον σας κλέβει…

Επίσης ακόμη μία σοβαρή ένδειξη πως το πρατήριο σας προμηθεύει με λιγότερο υγραέριο κίνησης από εκείνο που πληρώνετε είναι η ένδειξη ποσότητας του καυσίμου, η οποία ξαφνικά μειώνεται τουλάχιστον για 1/4 παρά το γεγονός πως έχετε διανύσει πολύ λίγα χιλιόμετρα…