Η EE κατηγορεί BMW, Daimler και VW για σύσταση καρτέλ

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Οι αρχές Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατηγόρησαν τη BMW, τη Daimler και τη Volkswagen για παρεμπόδιση του ανταγωνισμού, όσον αφορά την τεχνολογία καθαρισμού εκπομπών ρύπων, στο χρονικό διάστημα μεταξύ 2006 και 2014.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή κατηγορεί «τον κύκλο των πέντε» (BMW, Daimler, Volkswagen, καθώς και η Audi και η Porsche, θυγατρικές της VW) ότι συμμετείχαν σε συσκέψεις προκειμένου να συμφωνήσουν μυστικά ώστε να αποφύγουν κάθε ανταγωνισμό στην ανάπτυξη και επέκταση τεχνολογιών που επιτρέπουν τον περιορισμό των εκπομπών βλαβερών αερίων από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι έχει στείλει δηλώσεις αντιρρήσεων (statements of objections), καθορίζοντας τις κατηγορίες στις αυτοκινητοβιομηχανίες, σχεδόν δύο χρόνια αφότου έκανε τις εφόδους στις εγκαταστάσεις τους.
H Merceds-Benz ομολόγησε πρώτη την ύπαρξη αυτής της τεράστιας συνεννόησης προκειμένου να επωφεληθεί από την επιείκεια των αρχών ανταγωνισμού, «δεν αναμένει να της επιβληθεί πρόστιμο στην υπόθεση αυτή»!
Η Volkswagen επιβεβαίωσε ότι έλαβε το έγγραφο της Επιτροπής, στην οποία θα απαντήσει αφού το αποτιμήσει «στο πλαίσιο της συνεργασίας» με τον εκτελεστικό βραχίονα της ΕΕ.
«Οι BMW, Daimler και VW συμμετείχαν σε ένα συλλογικό σχήμα, παραβιάζοντας τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ, για να περιορίσουν την ανάπτυξη και την κυκλοφορία τεχνολογίας καθαρισμού εκπομπών ρύπων για νέα αυτοκίνητα diesel που πωλήθηκαν στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο», σημειώνει η επιτροπή Ανταγωνισμού.
Να υπενθυμίσουμε πως τον Οκτώβριο του 2017, η Κομισιόν έκανε επιθεωρήσεις στις εγκαταστάσεις των BMW, Daimler, Volkswagen και Audi στη Γερμανία, στο πλαίσιο των αρχικών της ερευνών, σχετικά με την ύπαρξη πιθανού καρτέλ μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων, όσον αφορά την τεχνολογική εξέλιξη των επιβατικών αυτοκινήτων.
Τον Σεπτέμβριο του 2018, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε διεξοδική έρευνα για να αξιολογήσει εάν BMW, Daimler και VW ήταν σε «συνεννόηση», κατά παράβαση των κανόνων αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της ΕΕ, για να αποφύγουν τον ανταγωνισμό στην ανάπτυξη τεχνολογίας, που αφορά τον καθαρισμό εκπομπών αερίων σε αυτοκίνητα βενζίνης και diesel.
Η επίτροπος Μαργκρέτε Βεστάγκερ, υπεύθυνη για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωνε τότε: «H Eπιτροπή εξετάζει εάν οι BMW, Daimler και VW κατέληξαν σε συμφωνία για να μην υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ τους στον τομέα της ανάπτυξης σημαντικών συστημάτων, σχετικά με τη μείωση των επιβλαβών εκπομπών σε βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα. Οι τεχνολογίες αυτές έχουν στόχο να κάνουν τα οχήματα λιγότερο επιβλαβή για το περιβάλλον. Εάν αποδειχθεί, αυτή η “συμφωνία” μπορεί να έχει στερήσει στους καταναλωτές την ευκαιρία να αγοράζουν λιγότερο ρυπογόνα αυτοκίνητα, παρά την τεχνολογία που είναι διαθέσιμη στους κατασκευαστές».
Ειδικότερα οι τεχνολογίες που έχουν τεθεί στο στόχαστρο της Επιτροπής αφορούν τα συστήματα επιλεκτικής καταλυτικής μείωσης που επιτρέπουν τη μείωση των βλαβερών εκπομπών οξειδίων του αζώτου από ορισμένα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, καθώς και τα φίλτρα σωματιδίων «Otto» που επιτρέπουν τη μείωση των εκπομπών βλαβερών σωματιδίων.

Η συμφωνία αυτή στέρησε στους καταναλωτές τη δυνατότητα να αγοράζουν λιγότερο ρυπογόνα αυτοκίνητα, ενώ η τεχνολογία ήταν στη διάθεση των κατασκευαστών.

Τα πρόστιμα της ΕΕ θα μπορούσαν να φθάσουν το 10% του συνολικού κύκλου εργασιών της κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας!