Γιατί η Τουρκία άλλαξε τους δασμούς στα αυτοκίνητα;

Η Τουρκία αύξησε τα όρια τιμών για ειδικό φόρο κατανάλωσης σε οχήματα με μικρούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, προσθέτοντας παράλληλα περισσότερες κατηγορίες, σύμφωνα με προεδρικό διάταγμα που δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα, ώστε να συμβάλει στη μείωση των τιμών των οχημάτων.

Ειδικότερα θα επιβληθεί φορολογικός συντελεστής 60% σε οχήματα με κινητήρες μικρότερους από 1.600 κυβικά εκατοστά σε μια ζώνη τιμών από 150.001 TL έως 175.000 TL, (11.136 δολ. έως 12.992 δολ.) μετά την προσαρμογή.

Ο συντελεστής αυξάνεται στο 70% για οχήματα που κοστίζουν έως 200.000 TL και 80% για εκείνα με τιμές άνω των 200.000 TL.

Παλαιότερα, όλα τα αυτοκίνητα που κοστίζουν πάνω από 150.000 TL υπόκεινταν στον συντελεστή 80%.

Η μέγιστη τιμή για τον φορολογικό συντελεστή 45% αυξήθηκε από 92.000 TL σε 120.000 TL και το όριο για τον φορολογικό συντελεστή 50% αυξήθηκε μεταξύ 120.000 TL και 150.000 TL.

Τα επιβατικά οχήματα που πωλούνται στην Τουρκία, υπόκειται ήδη ήδη μεγάλη φορολογική επιβάρυνση, θα δουν τις τιμές να μειώνονται ως αποτέλεσμα της κίνησης, αν και το όφελος είναι πιθανό να εξανεμισθεί γρήγορα καθώς οι πωλητές αναμένεται να αυξήσουν τις τιμές λόγω της υποτίμησης της τουρκικής λίρας.

Οι πωλήσεις επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην Τουρκία μειώθηκαν κατά 4,6% σε περίπου 737.350 μονάδες το 2021 , σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Διανομέων Αυτοκινήτων (ODD). Οι πωλήσεις το 2020 ανήλθαν σε σχεδόν 773.000 μονάδες.

Τον Δεκέμβριο, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 40,3% σε ετήσια βάση σε 62.243, από 104.293 μονάδες το 2020 εξαιτίας των προβλημάτων εφοδιασμού (έλλειψη τσιπ) που προκλήθηκαν από την πανδημία του κορωνοϊού και των υψηλών επιτοκίων δανείων, εν μέσω διολίσθησης της λίρας.