Γιατί η ηλεκτροκίνηση τρομάζει τις ελληνικές εταιρείες leasing και ενοικιάσεων;

    Η αντίστροφη μέτρηση για την υποχρεωτική αντικατάσταση μέρος του στόλου των εταιρικών οχημάτων έχει ξεκινήσει με την πρώτη μεγάλη αλλαγή να έχει προγραμματιστεί για τις αρχές του 2024 όποτε και το ένα στα τέσσερα εταιρικά οχήματα που θα ταξινομούνται θα πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικό ή υβριδικό.

    Ωστόσο αν κάποιος επιλέξει υβριδικό όχημα τότε εκείνο θα πρέπει να εκπέμπει έως 50 γρ. CO2/χλμ.

    Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης της εταιρείας με την υποχρέωση της παρούσας, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ. Το πρόστιμο δεν επιβάλλεται αν η εταιρεία έχει προβεί σε παραγγελία του οχήματος πριν την 1η Ιανουαρίου 2024 και αυτό δεν έχει παραληφθεί για λόγους που δεν οφείλονται στον αγοραστή και σε κάθε περίπτωση για λόγους ανωτέρας βίας.

    Η εφαρμογή της υποχρεωτικότητας σε μέρος του στόλου έχει προβληματίσει έντονα τις εταιρείες ενοικιάσεων και χρονομίσθωσης όπως επίσης και τις εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων.

    Οι λόγοι που έχουν προβληματίσει τα στελέχη της αγοράς leasing και ενοικιάσεων σχετικά με τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα περιλαμβάνουν τις υψηλές τιμές αγοράς και στο μεγάλο ρίσκο για τις υπολειμματικές αξίες των ηλεκτρικών μοντέλων.

    Ωστόσο οι προβληματισμοί είναι περισσότεροι στα επαγγελματικά μοντέλα καθώς η τεχνολογία των EVs είναι στα πρώτα στάδια και οι τιμές των υπολειμματικών που υπολογίζονται τώρα είναι πολύ υψηλές. Σε 5-6 χρόνια που θα μειωθούν τα κόστη και κατ’ επέκταση οι τιμές των καινούριων EVs, τότε θα είναι διαφορετικά τα πράγματα.

    Δεν υπάρχει αναπτυγμένη αγορά μεταχειρισμένων EVs ακόμα, γεγονός που δημιουργεί ανασφάλεια στις εταιρείες leasing και ενοικιάσεων.

    Η οποιαδήποτε υποχρεωτικότητα θα αυξήσει απότομα την ζήτηση των EVs, χωρίς να υπάρχει καμία δυνατότητα επηρεασμού της παραγωγής και διάθεσής τους στην Ελληνική αγορά, και κατά συνέπεια θα αυξήσει δυσανάλογα τις τιμές των EVs με συνέπειες στο υπολογιζόμενο μίσθωμα και τις υπολειμματικές.

    Η έλλειψη οικονομικών μοντέλων EVs σε συγκεκριμένες κατηγορίες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα επιλογής ηλεκτρικού οχήματος από τον πελάτη.

    διαθέσιμα μοντέλα μηδενικών ρύπων δεν καλύπτουν όλες τις κατηγορίες των αυτοκινήτων που μισθώνονται. Για παράδειγμα η κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών φορτηγών LCV (ιδιαίτερα στα φορτηγά μικτού βάρους μεταξύ 2.2τ και 3.5τ),  ειδικά οχήματα με υπερκατασκευές π.χ. ψυγεία, ανυψωτικά κλπ.

    Ειδικά για τα ελαφρά επαγγελματικά φορτηγά, από συγκριτική έρευνα που πραγματοποίησε το Carandmotor.gr στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών φορτηγών, διαπιστώσαμε ότι τα ηλεκτρικά σε σχέση με τα συμβατικά έχουν κατά μέσο όρο 32% μειωμένο ωφέλιμο φορτίο (λόγω της μπαταρίας), 72% λιγότερη αυτονομία και είναι κατά 56% ακριβότερα. Έως ότου αναπτυχθεί περεταίρω η τεχνολογία, θα πρέπει να τροποποιηθεί ο περιορισμός των 3,5 τόνων μικτού βάρους στα ηλεκτρικά φορτηγά, τόσο ώστε να καλυφθεί η διαφορά του ωφέλιμου φορτίου.

    Λόγω της γεωμορφίας της χώρας μας αλλά και της ποικιλομορφίας του οδικού δικτύου (στενοί κατηφορικοί και ανηφορικοί δρόμοι) η αυτονομία των EVs είναι πολύ μικρότερη από εκείνη που αναφέρουν τα στοιχεία των κατασκευαστών.

    Όλα τα παραπάνω συνθέτουν ένα κυριολεκτικά ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα για την αντικατάσταση των ήδη υπαρχόντων οχημάτων ενώ η «υποχρεωτικότητα» στις επιχειρήσεις ενοικίασης / μίσθωσης αυτοκινήτων είναι άλογη, λόγω του ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου βασίζονται στην «επιλογή» του πελάτη και δεν δύνανται να ορίζουν την προτίμησή του.

    Επίσης σύμφωνα με αναλυτές οι νομοθεσίες με υποχρεωτικότητες θα οδηγήσουν με μαθηματική βεβαιότητα σε ραγδαία αύξηση των τιμών των EVs, ακυρώνοντας στην πράξη τις επιδοτήσεις για την απόκτηση τους. Ενδεικτικά, σημειώνουμε τα αποτελέσματα ανάλογης υποχρεωτικότητας στα αντιολισθητικά μέσα, που οδήγησαν στην εκτίναξη των τιμών τους τον περασμένο Οκτώβριο.

    Παράλληλα λανθασμένα θεωρείται ότι όλες οι επιχειρήσεις με εταιρικούς στόλους διαθέτουν επαρκείς χώρους στάθμευσης ώστε να θεωρηθεί εύκολη η φόρτιση των εταιρικών οχημάτων στον χώρο και χρόνο εργασίας. Για παράδειγμα μια επιχείρηση με υποκαταστήματα σε όλη την Ελλάδα, τα περισσότερα χωρίς επαρκείς χώρους στάθμευσης, φαίνεται ότι διαθέτει αυξημένο αριθμό εταιρικών αυτοκινήτων, χωρίς όμως ανάλογες θέσεις στάθμευσης, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η επιλογή φόρτισης στον χώρο εργασίας.