Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία ηττήθηκαν από την Ελλάδα!

    Περισσότερα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία από πετρελαιοκίνητα λεωφορεία έχουν πουληθεί το πρώτο τρίμηνο του 2023 στην Ευρώπη (ΕΕ+Ηνωμένο Βασίλειο). Είναι μια ριζική αλλαγή δεδομένων η οποία υποστηρίζεται από το Διεθνές Συμβούλιο για τις «καθαρές» μεταφορές (ICCT). Ωστόσο, πρέπει να αναφερθεί ότι τα diesel και τα υβριδικά λεωφορεία (τα περισσότερα από αυτά είναι ήπια υβριδικά) εξακολουθούν να αποτελούν την πλειοψηφία της αγοράς αστικών λεωφορείων.

    Να υπενθυμίσουμε πως νωρίτερα σε μια μελέτη της Rabobank περιείχε την πρόβλεψη ότι, σε ολόκληρη την ΕΕ, «οι πωλήσεις ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων θα πρέπει να ξεπεράσουν αυτές των οχημάτων που κινούνται με diesel φέτος».

    Στα τελευταία τριμηνιαία στοιχεία για τις πωλήσεις λεωφορείων φέτος (προέρχονται από την Chatrou CME Solutions), το μερίδιο των οχημάτων που πωλούνται μόνο με diesel έχει μειωθεί, αφήνοντας τον δρόμο για τα ηλεκτρικά λεωφορεία να αναδειχθούν ως η κορυφαία επιλογή. Αυτή η εξέλιξη αντιπροσωπεύει ένα ιστορικό ορόσημο καθώς η τεχνολογία μηδενικών εκπομπών κατέχει για πρώτη φορά κυρίαρχη θέση στον τομέα των ευρωπαϊκών οδικών μεταφορών.

    Στο γράφημα μπορούμε να δούμε ότι τα λεωφορεία μηδενικών εκπομπών αντιπροσώπευαν περίπου το 30% των πωλήσεων αστικών λεωφορείων (το ίδιο μερίδιο με το σύνολο του 2022), ενώ οι πωλήσεις λεωφορείων diesel μειώθηκαν σε τιμή μεταξύ 25% και 28%.

    Περισσότερα ηλεκτρικά λεωφορεία από τα ντίζελ λεωφορεία που πωλούνται στην Ευρώπη

    Η ICCT τονίζει ότι «αυτό το αποτέλεσμα δεν προέκυψε τόσο λόγω της σημαντικής αύξησης των πωλήσεων μηδενικών εκπομπών – οι οποίες κυμαίνονταν γύρω στο 30% τον τελευταίο χρόνο – αλλά από την πτώση των πωλήσεων των πετρελαιοκίνητων λεωφορείων που έδωσε τη θέση του σε υβριδικά λεωφορεία, τα οποία επίσης ξεπέρασαν το μερίδιο των diesel φέτος».

    Τα υβριδικά οχήματα (συμπεριλαμβάνονται και τα ήπια υβριδικά) διαδραματίζουν ισχυρό ρόλο στις μεγαλύτερες χώρες της Ευρώπης, και ένας αριθμός επενδύσεων σε κινητήρες φυσικού αερίου γίνονται στη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία.

    Η εφαρμογή της οδηγίας για τα καθαρά οχήματα τον Αύγουστο του 2021 έχει ασκήσει σημαντική επιρροή στη δυναμική της αγοράς. Αυτή η οδηγία υποχρεώνει τα κράτη μέλη να προμηθεύονται μια σειρά από λεωφορεία με εναλλακτικά καύσιμα, που αντιστοιχούν στο 24% έως 45% των συνολικών αγορών λεωφορείων μεταξύ Αυγούστου 2021 και Δεκεμβρίου 2025. Κατά συνέπεια, υπήρξε αισθητή μείωση στις πωλήσεις diesel λεωφορείων μέχρι το τέλος του 2021. Όσον αφορά το μέλλον, καθώς οι στόχοι αυξάνονται στο 33%65% το 2026, αναμένεται ότι θα υπάρξει νέα μείωση στις πωλήσεις λεωφορείων ντίζελ τα επόμενα χρόνια.

    H Ελλάδα όπως φαίνεται και από τις πωλήσεις δεν βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις αλλά έχει καταφέρει να ξεπεράσει χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Γερμανία, η Αυστρία, κ.ά. καθώς στο σύνολο του στόλου των λεωφορείων που απέκτησε περίπου το 50% είναι αμιγώς ηλεκτρικά ενώ στα άλλα κράτη-μέλη το μεγαλύτερο ποσοστό είναι υβριδικά ή diesel.

    H εικόνα της Ελλάδας αναμένεται να βελτιωθεί περαιτέρω στις αρχές του 2024 όποτε και θα κυκλοφορήσουν τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αττική και Θεσσαλονίκη αλλά και αργότερα με την προμήθεια συνολικά 1.300 «καθαρών» λεωφορείων.