Έτσι μπορεί να μειωθεί η ζήτηση για κρίσιμα μέταλλα στην ΕΕ

    Η ζήτηση για κρίσιμα μέταλλα θα αυξηθεί ραγδαία στην Ευρώπη μέχρι το 2050, όταν η ΕΕ θα στραφεί σε οδικές μεταφορές χωρίς εκπομπές CO2. Αυτό είναι απαραίτητο για την Ευρώπη ώστε να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους της. Ωστόσο, σύμφωνα με μια νέα ανάλυση του Οργασνισμού Transport & Environment (T&E), η προβλεπόμενη ζήτηση για πρώτες ύλες θα μπορούσε να μειωθεί έως και 49% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Για το σκοπό αυτό, οι κυβερνήσεις και η ΕΕ πρέπει να λάβουν μέτρα για τη μείωση του μεγέθους των μπαταριών αλλά και των αυτοκινήτων.

    Εάν οι πολιτικοί δεν δράσουν, η Ευρώπη θα χρειαστεί περίπου 200 φορές περισσότερες πρώτες ύλες για την παραγωγή μπαταριών αυτοκινήτων έως το 2050. Ωστόσο, η προβλεπόμενη ζήτηση για λίθιο, νικέλιο, κοβάλτιο και μαγγάνιο θα μπορούσε να μειωθεί κατά 36 έως 49% ως αποτέλεσμα πολιτικών που ενθαρρύνουν τις αγορές μικρότερων και πιο προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων (BEV), εισάγουν καινοτόμες χημικές μπαταρίες και μειώνουν τις μετακινήσεις με επιβατικά αυτοκίνητα.

    Ο Rafał Bajczuk, ειδικός από το Ίδρυμα για την Προώθηση των Ηλεκτρικών Οχημάτων, δήλωσε: «Η Ευρώπη πρέπει να ηλεκτρίσει ολόκληρο τον στόλο της μέχρι το 2050, αλλά η ζήτηση για μέταλλα μπαταριών θα αυξηθεί επίσης. Εάν θέλουμε σοβαρά να μην επαναλάβουμε τα λάθη της εξάρτησης από τις εισαγωγές πετρελαίου, πρέπει να δεσμευτούμε για την αποδοτικότητα των πόρων. Σε έναν κόσμο με περιορισμένη προσφορά, τα μικρότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι μόνο περιβαλλοντική αναγκαιότητα, αλλά και υγιής οικονομική και βιομηχανική πολιτική».

    Η μείωση του μεγέθους της μπαταρίας με την παραγωγή μικρότερων ηλεκτρικών οχημάτων είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος μείωσης της ζήτησης για μέταλλα (κατά 19-23%). Σύμφωνα με την ανάλυση T&E, απαιτείται μια πανευρωπαϊκή στρατηγική για τη μετάβαση σε μικρότερα, πιο προσιτά και πιο οικονομικά ηλεκτρικά οχήματα από τα μεγάλα SUV που παρουσιάζονται επί του παρόντος στην αγορά. Τα εθνικά μέτρα θα πρέπει να περιλαμβάνουν φορολογικά κίνητρα για μικρότερα μοντέλα, ενώ απαιτούνται πρότυπα απόδοσης μπαταριών και απαιτήσεις για τις αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν πιο οικονομικά μοντέλα σε επίπεδο ΕΕ.

    Τα μικρότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ιδανικά για μπαταρίες, οι οποίες κατασκευάζονται με λιγότερες πρώτες ύλες και μπορούν να μειώσουν τις απαιτήσεις μετάλλων έως και 20%. Χρειάζεται καλή βιομηχανική πολιτική για την περαιτέρω τόνωση της ευρωπαϊκής παραγωγής νέων τεχνολογιών, όπως οι μπαταρίες με βάση το σίδηρο (LFP) και το νάτριο (ιόν νάτριο). Η ανάγκη για πρώτες ύλες μπορεί να μειωθεί κατά επιπλέον 7 έως 9% μειώνοντας τον αριθμό των διανυόμενων χιλιομέτρων. Για το σκοπό αυτό, η T&E ζητά μια σειρά δράσεων, όπως ο περιορισμός της οδοποιίας, η μείωση του χώρου για τα ιδιωτικά οχήματα και η αύξηση των τελών στάθμευσης. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει επίσης να προωθήσουν τις δημόσιες και κοινές μεταφορές και τις ενεργές μορφές κινητικότητας, όπως το ποδήλατο.

    Ο Rafał Bajczuk δήλωσε: «Τα μικρότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η μεγαλύτερη συμβολή που μπορούμε να κάνουμε στη μείωση της κατανάλωσης πρώτων υλών για την παραγωγή μπαταριών. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα πρέπει να εφαρμόσουμε ένα ενιαίο πρότυπο ενεργειακής απόδοσης που θα υποχρεώνει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να προσφέρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μικρότερες μπαταρίες που είναι επίσης πιο προσιτά από τα σημερινά μεγάλα SUV. Η ζήτηση για μικρά και φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τεράστια και η έλλειψή τους σημαίνει ότι η ηλεκτροκίνηση εξακολουθεί να θεωρείται στην Πολωνία ως πολυτέλεια για τους πλουσιότερους».