Εσκεμμένη παραπληροφόρηση σε κάποιες πολυετείς εγγυήσεις!

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή

Πολλές εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων προσφέρουν πολυετή εγγύηση στα οχήματά τους ώστε να γίνουν πιο δελεαστικά στους υποψήφιους αγοραστές έχοντας στο μυαλό τους πως θα οδηγούν χωρίς έγνοιες το καινούριο τους αυτοκίνητο για πολλά χρόνια.

Η αλήθεια ωστόσο είναι κάπως διαφορετική και σύμφωνα με τις καταγγελίες ιδιοκτητών καινούριων αυτοκινήτων που δημοσιεύει αποκλειστικά το movenews.gr όχι μόνο υπάρχουν ψιλά γράμματα αλλά μπορεί να έχετε αποδεχθεί κάτι το οποίο δεν έχετε καν υπογράψει!

Ειδικότερα σύμφωνα με επιστολές ασφαλιστικών εταιρειών σε ιδιοκτήτες καινούριων αυτοκινήτων με πολυετή εγγύηση αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι: «Σχετικά με την επέκταση της εγγύησης του οχήματος μέσω της (μάρκας αυτοκινήτων), σας έχουμε ήδη ενημερώσει πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπονήθηκε σε συνεργασία με την (εισαγωγική εταιρεία αυτοκινήτων) και δεν αφορά σε επέκταση της εργοστασιακής εγγύησης, συνεπώς δεν μπορεί να διέπεται και από τους ίδιους όρους»!

Να τονίσουμε πως σε κάποιες εισαγωγικές υπάρχει όντως πολυετής εργοστασιακή εγγύηση σε αντίθεση με κάποιες άλλες εισαγωγικές που «βαφτίζουν» την ασφαλιστική κάλυψη ως «εργοστασιακή εγγύηση».

Σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν στο movenews.gr ιδιοκτήτες καινούριων αυτοκινήτων: «Προφανώς, η απόφαση της αυτοκινητοβιομηχανίας για την επέκταση της εργοστασιακής εγγύησης χωρίς την ενημέρωση και συγκατάθεση του ιδιοκτήτη μέσω ασφαλιστικής  δεν μπορεί να έχει την έννοια ότι παρείχε στην αυτοκινητοβιομηχανία και στην ασφαλιστική εταιρεία ή στον εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο τη δυνατότητα να επιβάλει όρους μόνο με τη δική τους βούληση.  Οι περιοριστικοί όροι μιας σύμβασης ή ενός συμβολαίου επιτρέπονται μόνο εφόσον ο πελάτης έχει αποδεχτεί, με σχετικό όρο στην σύμβαση, τη δυσμενή γι’ αυτόν μεταβολή στο ασφαλιστικό προϊόν.

Όταν όλα τα παραπάνω γίνονται  εν αγνοία των πελατών και χωρίς την υπογραφή τους είναι καταχρηστικά, ανήθικα και δεν έχουν νομική βάση.».

Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε πως οι συναλλαγές κάθε ασφαλιστικής επιχείρησης με τους πελάτες της είναι γνωστό ότι θα πρέπει να διέπονται από την αρχή της καλής πίστης η οποία επιβάλλει την ειλικρινή, έγκαιρη και χωρίς απόκρυψη στοιχείων και αλληλοενημέρωση για όλα τα θέματα που αφορούν τις μεταξύ τους σχέσεις.

Περεταίρω, οι πληροφορίες που δίνει η ασφαλιστική επιχείρηση θα πρέπει να είναι πλήρεις, ακριβείς και χωρίς υπερβολές, όπως προβλέπεται από την νομοθεσία, ώστε να εξασφαλίζεται η διαφάνεια του προϊόντος, να μην παρασύρουν σε εσφαλμένα συμπεράσματα και να επιτρέπουν στον συμβαλλόμενο να προβεί στην κατάλληλη για αυτόν επιλογή.

Επίσης, η ασφαλιστική δεν παραπλανά τον ασφαλισμένο ενώ οφείλει να εξετάζει κάθε εύλογη απαίτηση που της υποβάλλεται και στηρίζεται στην ασφαλιστική σύμβαση ή στον νόμο.

Παράληλλα οφείλει να ερευνά και να αντιμετωπίζει κάθε παράπονο ή καταγγελία που της υποβάλλεται χωρίς να διαστρεβλώνει τα πραγματικά περιστατικά.

 

Άφαντες οι παροχές ασφάλισης

Καταναλωτές καταγγέλλουν επίσης ότι ουδέποτε η εισαγωγική εταιρεία, ούτε ο εξουσιοδοτημένος έμπορος, ούτε η ασφαλιστική αλλά ούτε  κανένα άλλο φυσικό / νομικό πρόσωπο τους παρέδωσαν έγγραφα με τον τίτλο «Οι Παροχές των Προγραμμάτων Ασφάλισης / Προστασία / Εγγύηση Αξίας».

Επίσης η επέκταση εγγύησης για 36 μήνες επιπλέον είναι παραπλανητική καθώς δεν γίνεται διάκριση μεταξύ διετούς εργοστασιακής εγγύησης με απεριόριστο αριθμό χιλιομέτρων χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς και της επέκτασης της εργοστασιακής εγγύησης μέσω ασφαλιστηρίου χρηματικών απωλειών με γεωγραφικούς, χιλιομετρικούς και άλλους περιορισμούς όπως ότι καλύπτει μόνο μηχανικές και ηλεκτρικές βλάβες.

Επίσης τόσο η εισαγωγική εταιρεία όσο και η ασφαλιστική εταιρεία αποπροσανατόλισαν τους καταναλωτές σχετικά με τα δικαιώματα τους για την ασφάλιση του οχήματος και για την εργοστασιακή εγγύηση δημιουργώντας έτσι την εντύπωση ότι πρόκειται για επέκταση εργοστασιακής αγοράς που παρέχεται δωρεάν από την εισαγωγική εταιρεία και όχι με πληρωμή από τον πελάτη της το οποίο βέβαια τεκμηριώνεται από την απόδειξη της εταιρείας.

Επίσης η απόκρυψη της εμπορικής αξίας του οχήματος και η απόκρυψη του επιπρόσθετου εξοπλισμού την εισαγωγική εταιρεία και τον εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο επηρεάζει την δυνατότητα ασφάλισης των οχημάτων από τις ασφαλιστικές, δεδομένου ότι στα επίσημα παραστατικά των εταιρειών η απόκρυψη είχε ως αποτέλεσμα την υποασφάλιση του αυτοκινήτου.

Περαιτέρω τόσο η εισαγωγική εταιρεία όσο και ο εξουσιοδοτημένος έμπορος παραλείπουν να ενημερώσουν τους νέους ιδιοκτήτες  με σαφή και με ευδιάκριτο τρόπο ότι η ασφαλιστική κάλυψη κατά κλοπής παρέχεται «μέχρις» του αναγραφόμενου ποσού στην απόδειξη λιανικής πώλησης που θα κοβόταν  μεταγενέστερα και όχι στην ενδεικτική τιμή πραγματικής αξίας ώστε να μην δημιουργούνται οποιασδήποτε παρερμηνείες ως προς την έκταση της ασφαλιστικής κάλυψης και των υπηρεσιών που προσφέρθηκαν για την επέκταση της εργοστασιακής εγγύησης από την εισαγωγική εταιρεία με πληρωμή από αγνώστους, παρότι στην απόδειξη φέρετε ότι εξόφλησαν οι ιδιώτες καταναλωτές την αξία της επέκτασης της εγγύησης.

Πάντως στέλεχος από εισαγωγική εταιρεία απάντησε σε καταναλωτή πως η ελληνική νομοθεσία απαγορεύει στις ασφαλιστικές εταιρείες την ασφάλιση αυτοκινήτων στην πραγματική τους εμπορική αξία!

Τα «καυτά» ερωτήματα

Νομικοί κύκλοι αναλύουν στο movenews.gr το θέμα των ψευδών στοιχείων που καταθέτουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στο Τελωνείο προκαλώντας μεγάλη μείωση στα κρατικά έσοδα ενώ παράλληλα ότι οι καταναλωτές έχουν παραπλανηθεί αγοράζοντας ένα προϊόν το οποίο δεν ανταποκρίνεται σε αυτά που δηλώνει το εργοστάσιο παραγωγής.
Ειδικότερα οι νομικοί κύκλοι αναρωτιούνται γιατί οι εμπλεκόμενες εταιρείες προσπαθούν να εμφανίζουν το θέμα ως μείζονος σημασίας ή ως μία ιδιωτική διαφορά μεταξύ ενός πελάτη και μιας ιδιωτικής εταιρείας ενώ γνωρίζουν ότι τα παράπονα των καταναλωτών αφορούν τα συμφέροντα του Δημοσίου και ανυποψίαστων καταναλωτών οι οποίοι εξαπατήθηκαν;
Μάλιστα όπως επισημαίνουν δικηγόροι στο movenews.gr: «Ότι δεσμεύει υπέρμετρα το αδύναμο μέλος καταναλωτή είναι παράνομο και άκυρο και δεν δεσμεύει νομικά τον καταναλωτή»
Είναι λοιπόν άκυροι και καταχρηστικοί οι όροι της μεταξύ εισαγωγικής και ασφαλιστικής εταιρείας που χωρίς σπουδαίο λόγο επιτρέπουν στον εξουσιοδοτημένο πωλητή οχημάτων και ασφαλιστικών συμβολαίων να επιβάλει και απαιτήσει από τον πελάτη υποταγή σε συμβόλαια με μονομερή διαπραγμάτευση χωρίς ειδικό και σπουδαίο λόγο.
Kάθε όρος που δεν αντιμετωπίζει τον καταναλωτή και την αυτοκινητοβιομηχανία ως ισότιμα μέρη αλλά δημιουργεί ευνοϊκότερο καθεστώς υπέρ της εισαγωγικής εταιρείας, του δικτύου της και της ασφαλιστικής εταιρείας μπορεί να θεωρηθεί καταχρηστικός.
Eίναι καταχρηστικός ο (άγραφος) όρος που επιτρέπει στην τράπεζα αυτοκινητοβιομηχανίας κοκ να προσδιορίζει οποτεδήποτε όρους για την επέκταση της εργοστασιακής εγγύησης χωρίς να είναι εκ των προτέρων γνωστά στον πελάτη κριτήρια ειδικά και εύλογα.
Η ασφαλιστική εταιρεία απαίτησε πλήρη υποταγή στους όρους του συμβολαίου για την επέκταση της εργοστασιακής εγγύησης και αντίστοιχα οι πελάτες αναμένουν από τους υπαλλήλους της ασφαλιστικής και της τράπεζας της αυτοκινητοβιομηχανίας ένα υψηλό επίπεδο ειλικρινούς συνεργασίας.
Δεν έχει μεγάλη σημασία η διαφορετική γνώμη των υπαλλήλων της ασφαλιστικής ή το συμβόλαιο της ασφαλιστικής εταιρείας αφού ο εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος στην επιβεβαίωση της παραγγελίας δεν διευκρίνισε ότι δεν επρόκειτο περί εργοστασιακής εγγύησης αλλά για ασφαλιστικό προϊόν.
Ως εκ τούτου κατά την κατάρτιση της σύμβασης αγνοούσα αναιτίως τα πραγματικά περιστατικά τα οποία μου γνωστοποιήθηκαν μετά την παραλαβή του αυτοκινήτου ενώ οι υπάλληλοι όλων των εμπλεκομένων εταιρειών δεν μου υπέδειξαν την ύπαρξη τους και έτσι μου στέρησαν την δυνατότητα να λάβω πραγματική γνώση του περιεχομένου της προσφοράς του εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου και της ασφαλιτικής εταιρείας αλλά και της τράπεζας της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Επίσης η προσφορά δεν ήταν διατυπωμένη κατά τρόπο σαφή, συγκεκριμένο ώστε οι καταναλωτές να αντιληφθούν πλήρως το νόημα της ζημιάς από την υπό ασφάλιση του οχήματος τους.
Μεταξύ των εμπορικών πρακτικών που χρησιμοποιούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες (παραπλανητικές πράξεις που οδηγούν τους καταναλωτές να λάβουν αποφάσεις συναλλαγής τις οποίες  διαφορετικά δεν θα ελάμβαναν) όπως π.χ. οι ρύποι CO2 αλλά και η έλλειψη δυνατότητας αυτόματου παρκαρίσματος με τον οδηγό εκτός οχήματος.
Η έλλειψη σαφήνειας και διαφάνειας από πλευράς του πωλητή της εξουσιοδοτημένης αντιπροσωπείας μαζί με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της εισαγωγικής, της ασφαλιστικής αλλά και της τράπεζας της αυτοκινητοβιομηχανίας πριν, κατά τη διάρκεια και ύστερα από την παράδοση των αυτοκινήτων είναι στοιχεία που αυξάνουν τις υποψίες μου για οργανωμένη εξαπάτηση των καταναλωτών.
Όλα τα παραπάνω δεν αποτελούν θέματα «Ιδιωτικής Διαφοράς» όπως υπονοούν οι ασφαλιστικές εταιρείες αλλά αναμφιβόλως πρόκειται περί ειδήσεων και πληροφοριών «Δημοσίου Ενδιαφέροντος» οι οποίες ενδεχομένως θιγούν τον πυρήνα πληροφοριών δημοσίου συμφέροντος. Συνεπώς επιτρέπεται η αποκάλυψη πληροφοριών εφόσον επηρεάζουν την ικανότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών να ανταποκριθούν στο δημόσιο ρόλο τους.
Με βάση τα προαναφερθέντα κρίνεται θεμιτή και η δημοσίευση πληροφοριών που δηλώθηκαν σε δημόσιες υπηρεσίες που αυτές σχετίζονται με πληροφορίες οι οποίες συμβάλουν στην ενημέρωση του κοινού για ένα ζήτημα γενικού ενδιαφέροντος όπως είναι το περιβάλλον και ο Δακτύλιος ή η κατάθεση ψευδών στοιχείων στα Πιστοποιητικά Συμμόρφωσης των αυτοκινήτων.
Ως εκ τούτου η οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εισαγωγικές εταιρείες δεν μπορούν να απολαμβάνουν την προστασία της ιδιωτικής τους ζωής στο ίδιο βαθμό με τους αγνώστους στο ευρύ κοινό ιδιώτες (θύματα παραπληροφόρησης). Τα όρια της επιτρεπτής κριτικής κατά των αυτοκινητοβιομηχανιών και των ασφαλιστικών είναι ευρύτερα από τα όρια κριτικής κατά των απλών ιδιωτικών εταιρειών.
Το ενδιαφέρον του κοινού για πληροφόρηση είναι δικαιολογημένο ιδίως όταν συντρέχουν λόγοι συνεισφοράς του Τύπου σε κάποιο διάλογο δημοσίου συμφέροντος όπως αυτός στον οποίο έχετε εμπλακεί εσείς με τις δημοσιογραφικές σας έρευνες για την προστασία των καταναλωτών, του Δημοσίου και τις αθέμιτες πρακτικές ορισμένων εταιρειών επισημαίνουν στο movenews.gr νομικοί κύκλοι…
andris@carpress.gr