Επίσημο! Ενεργοποιείται και πάλι το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» – Τι έχει αλλάξει;

    Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, όπως είχε αποκαλύψει το Carandmotor.gr η Κοινή Υπουργική Απόφαση που εκκινεί και πάλι το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων scooters και ποδηλάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» και τις επόμενες ημέρες αναμένεται να δεχθεί και πάλι αιτήσεις η ηλεκτρονική πλατφόρμα του προγράμματος.

    Η ΚΥΑ επιβεβαιώνει πλήρως το ρεπορτάζ του Carnadmotor.gr καθώς μειώνεται η επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τις 9.000 ευρώ στις 3.000 ευρώ ενώ πλέον υπάρχει και Ανώτατη Λιανική Τιμή προ Φόρων 50.000 ευρώ.

    Επίσης επιβεβαιώθηκε και η αναδρομικότητα ισχύς του προγράμματος η οποία σύμφωνα με την ΚΥΑ έχει οριστεί η 7η Ιουνίου 2025.

    Πιο συγκεκριμένα η ΚΥΑ που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (Αριθμός Φύλλου 4199, Τεύχος Β’ στις 31/07/2025) αναγράφει ότι: «Στο άρθρο 7 προστίθεται νέα παρ. 7.1Α ως εξής:

    «7.1Α Το ύψος των επιδοτήσεων (οικολογικό bonus) για την αγορά/χρονομίσθωση νέου οχήματος, επιδότησης αγοράς «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης και επιδότησης της απόσυρσης, κ.λπ.) ανά κατηγορία Ωφελούμενου και ανά όχημα, για τις αιτήσεις που θα υποβληθούν μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας και για δαπάνες που πραγματοποιούνται από την 7η Ιουνίου 2025 και εφεξής, καθορίζεται στον παρακάτω πίνακα, ως εξής:

    Κατηγορία Α (Φυσικά πρόσωπα):

    Ι) Για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα το οικολογικό bonus ανέρχεται σε

    – 3.000 ευρώ για αυτοκίνητα με μέγιστη Λιανική Τιμή Προ Φόρων (Λ.Τ.Π.Φ) 50.000 ευρώ. Δεν επιδοτούνται αυτοκίνητα με Λ.Τ.Π.Φ. μεγαλύτερης των 50.000 ευρώ.

    ΙΙ) Για ηλεκτρικά δίκυκλα ή τρίκυκλα το οικολογικό bonus ανέρχεται σε:

    – Ποσοστό 20% επί της Λ.Τ.Π.Φ για τις κατηγορίες L1e έως και L4e με μέγιστο ποσό τα 700 ευρώ.

    – Ποσοστό 30% επί της Λ.Τ.Π.Φ. για τις κατηγορίες L5e έως και L7e, με μέγιστο ποσό τα 1.500 ευρώ.

    ΙΙΙ) Για ηλεκτρικά ποδήλατα το οικολογικό bonus ανέρχεται σε ποσοστό 30% επί της Λ.Τ.Π.Φ., με μέγιστο ποσό τα 500 ευρώ.

    IV) Η απόσυρση αυτοκινήτου κατηγορίας M1 ή οχήματος κατηγορίας L (εξαιρουμένων των ποδηλάτων) επιβραβεύεται με ποσό ίσο με 1.500 ευρώ και 200 ευρώ αντίστοιχα και είναι προαιρετική.

    V) Η αγορά «έξυπνου» οικιακού φορτιστή Η/Ο επιδοτείται με ποσό συνολικού ύψους 400 ευρώ και είναι προαιρετική. Σε περίπτωση που η τιμή αγοράς του «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης Η/Ο είναι μικρότερη των 400€ προ Φ.Π.Α., το ποσό της επιδότησης ισούται με το ποσό της τιμής αγοράς προ Φ.Π.Α..

    Επιπλέον,

    – Ειδικά για τις κατηγορίες ατόμων με αναπηρία, προβλέπεται προσαύξηση κατά 1.000 ευρώ στο ποσό του οικολογικού bonus που προκύπτει για την αγορά Η/Ο κατηγορίας Μ1 και κατά 500 ευρώ για αγορά Η/Ο κατηγορίας L ή ηλεκτρικών ποδηλάτων (για τις κατηγορίες οχημάτων βλ. παρακάτω άρθρο 8), με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών που αφορούν τις συγκεκριμένες κατηγορίες. Ειδικά για άτομα με αναπηρία που δεν έχουν πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα, και για μόνον για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου ή ηλεκτρικού αναπηρικού αμαξιδίου, επιτρέπεται η υποβολή αίτησης δια του κηδεμόνα ή δικαστικού συμπαραστάτη τους. Η αίτηση θα πρέπει να περιλαμβάνει τα νομιμοποιητικά έγγραφα του τέκνου (δελτίο αστυνομικής ταυτότητας εφόσον έχει εκδοθεί, Υπεύθυνη Δήλωση του κηδεμόνα με γνήσιο της υπογραφής ή να έχει εκδοθεί από το gov.gr με την οποία θα δηλώνει ότι υποβάλλει την αίτηση εκ μέρους του ανήλικου τέκνου, Γνωμάτευση Πιστοποίησης της Αναπηρίας όπως έχει εκδοθεί από το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) ή άλλη ισοδύναμη γνωμάτευση) καθώς και τα νομιμοποιητικά έγγραφα του υποβάλλοντος την αίτηση κηδεμόνα. Στην περίπτωση αυτή είναι αποδεκτή η προσαύξηση του οικολογικού bonus κατά 500 ευρώ.

    – Ειδικά για τις κατηγορίες των οικογενειών με 3 εξαρτώμενα τέκνα, προβλέπεται προσαύξηση κατά 1.000 ευρώ στο ποσό του οικολογικού bonus που προκύπτει για την αγορά Η/Ο κατηγορίας Μ1, για τις οικογένειες με περισσότερα από 3 εξαρτημένα τέκνα προβλέπεται προσαύξηση κατά 2.000 ευρώ στο ποσό του οικολογικού bonus που προκύπτει για την αγορά Η/Ο κατηγορίας Μ1. Για οικογένειες με περισσότερα από 3 εξαρτώμενα τέκνα προβλέπεται προσαύξηση στο ποσό του οικολογικού bonus κατά 500 ευρώ για αγορά Η/Ο κατηγορίας L ή ηλεκτρικού ποδηλάτου. Η προσαύξηση θα δίδεται μετά από την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών και την επαλήθευση του αριθμού των εξαρτώμενων μελών (Πίνακας 8 του εντύπου Ε1 “Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος τελευταίας φορολογικής χρήσης και πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης).

    – Ειδικά για νέους που κατά το έτος υποβολής της αίτησης υπαγωγής η ηλικία τους δεν υπερβαίνει τα 29 έτη, προβλέπεται προσαύξηση κατά 500 ευρώ στο ποσό του οικολογικού bonus που προκύπτει για την αγορά Η/Ο κατηγορίας Μ1 ή κατηγορίας L6e – L7e, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών που αφορούν τις συγκεκριμένες κατηγορίες.

    Στην περίπτωση που συντρέχουν σωρευτικά κριτήρια, η συνολική επιδότηση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό της καθαρής αξίας (Λ.Τ.Π.Φ.) του οχήματος.

    Κατηγορία Β (Νομικά Πρόσωπα και Επιχειρήσεις):

    Ι) Για αμιγώς ηλεκτρικά επιβατικά Ν1 και επαγγελματικά αυτοκίνητα Μ1 το οικολογικό bonus ανέρχεται σε:

    -3.000 ευρώ για αυτοκίνητα με μέγιστη Λιανική Τιμή Προ Φόρων (Λ.Τ.Π.Φ) 50.000 ευρώ. Δεν επιδοτούνται αυτοκίνητα με Λ.Τ.Π.Φ. μεγαλύτερης των 50.000€.

    ΙΙ) Για ηλεκτρικά δίκυκλα ή τρίκυκλα το οικολογικό bonus ανέρχεται σε:

    – Ποσοστό 20% επί της Λ.Τ.Π.Φ για τις κατηγορίες L1e έως και L4e με μέγιστο ποσό τα 700 ευρώ.

    – Ποσοστό 30% επί της Λ.Τ.Π.Φ. για τις κατηγορίες L5e έως και L7e, με μέγιστο ποσό τα 1.500 ευρώ.

    IΙΙ) Για ηλεκτρικά ποδήλατα, υπό την αίρεση της κύριας δραστηριότητας της επιχείρησης, όπως αναφέρεται στο άρθρο 4 της παρούσας, το οικολογικό bonus ανέρχεται σε ποσοστό 30% επί της Λ.Τ.Π.Φ. με μέγιστο ποσό τα 500 ευρώ.

    ΙV) Η αγορά «έξυπνου» φορτιστή Η/Ο για εγκατάσταση και χρήση σε χώρους στάθμευσης της επιχείρησης με ιδιωτική πρόσβαση επιδοτείται με ποσό συνολικού ύψους 400 ευρώ και είναι προαιρετική. Σε περίπτωση που η τιμή αγοράς του «έξυπνου» φορτιστή Η/Ο είναι μικρότερη των 400€ προ Φ.Π.Α., το ποσό της επιδότησης ισούται με το ποσό της Λ.Τ.Π.Φ..

    Η δυνατότητα επιδότησης «έξυπνου» φορτιστή Η/Ο ισχύει με ανώτατο αριθμό επιδοτούμενων «έξυπνων» φορτιστών ίσο του συνολικού αριθμού αμιγώς ηλεκτρικών επιβατικών/επαγγελματικών οχημάτων μέγιστης μάζας έως 3,5 τόνους για τα οποία αιτούνται επιδότησης.

    Ειδικά για τους Ωφελούμενους της Κατηγορίας Β που έχουν έδρα σε νησιωτικό Δήμο της επικράτειας προβλέπεται επιπλέον δημόσια δαπάνη ίση προς 1.000 ευρώ ανά αμιγώς ηλεκτρικό επιβατικό/επαγγελματικό αυτοκίνητο μέγιστης μάζας έως 3,5 τόνους για το οποίο αιτούνται επιδότηση.

    Η απόσυρση συμβατικού αυτοκινήτου κατηγορίας Μ1-Ν1 ή και οχήματος κατηγορίας L (εξαιρουμένων των ποδηλάτων) επιβραβεύεται με ποσό ύψους 1.500 ευρώ ανά όχημα για τα επιβατικά (M1)/επαγγελματικά (N1) οχήματα και 200 ευρώ άνα όχημα κατηγορίας L αντίστοιχα και είναι προαιρετική.

    Ειδικά για επιχειρήσεις που έχουν έδρα σε νησιωτικό Δήμο της χώρας η απόσυρση οχημάτων κατηγοριών L3e-L4e και L5e-L7e επιβραβεύεται με ποσό ύψους 400 ευρώ και 750 ευρώ αντίστοιχα.

    Η αγορά επιπλέον μπαταρίας για τα οχήματα τύπου L1e έως και L7e ενισχύεται για τους Ωφελούμενους των Κατηγοριών Α και Β με συνολικό ποσό 150 ευρώ υπό την προϋπόθεση ότι αποτελεί μέρος του βασικού εξοπλισμού του οχήματος, συμπεριλαμβάνεται στην τιμολόγηση αυτού και η αξία της είναι μηδενική ως μέρος του εργοστασιακού εξοπλισμού του οχήματος».

    Οι γενικές επισημάνσεις για τις επιλέξιμες δαπάνες της παρ. 7.4 του άρθρου 7 τροποποιούνται και διαμορφώνονται ως εξής:

    «Επισημαίνεται ότι:

    Δεν θεωρούνται επιλέξιμες οι δαπάνες που πραγματοποιούνται πριν από το χρόνο έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών, κατά περίπτωση, ήτοι πριν την 1η Μαΐου 2024 για αιτήσεις που υποβάλλονται έως και την 30η Ιουνίου 2025 και πριν την 7η Ιουνίου 2025 για αιτήσεις που υποβάλλονται εφεξής.

    – Οι δαπάνες του έργου είναι επιλέξιμες εφόσον συμμορφώνονται προς τις απαιτήσεις της εφαρμοστέας φορολογικής και εργατικής νομοθεσίας.

    – Για την πιστοποίηση των δαπανών θα προσκομίζονται όλα τα συνοδευτικά έγγραφα και τα αποδεικτικά των σχετικών τραπεζικών συναλλαγών, ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος της προμήθειας, διακίνησης και εξόφλησης του προμηθευτή.

    Η παρούσα ισχύει για αιτήσεις που υποβάλλονται μετά την έναρξη ισχύος της και για δαπάνες που πραγματοποιούνται από την 7η Ιουνίου 2025 και εφεξής. Για αιτήσεις που υποβλήθηκαν πριν την έναρξη ισχύος της παρούσας και αφορούν δαπάνες που πραγματοποιούνται από την 7η Ιουνίου 2025, οι οποίες απορρίφθηκαν, δίνεται η δυνατότητα επανυποβολής τους, εφόσον πληρούν τα κριτήρια της παρούσας. Για αιτήσεις που υποβλήθηκαν έως και την 30η Ιουνίου 2025 και αφορούν πραγματοποιηθείσες δαπάνες από την 1η Μαΐου 2024 έως και την 6η Ιουνίου 2025 εφαρμόζεται η αριθ. 132625/03.06.2024, όπως ίσχυε πριν την τροποποίησή της με την παρούσα. Αιτήσεις που υποβάλλονται μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας και αφορούν δαπάνες πριν τις 7 Ιουνίου 2025 δεν δύνανται να ενταχθούν στη Δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά – Γ’ Κύκλος».

    Όροι και προϋποθέσεις

    Το άρθρο 5 της ΚΥΑ τροποποιεί το άρθρο 16 ως προς την ημερομηνία επιλεξιμότητας της δαπάνης και τον υποχρεωτικό χρόνο κατοχής του ηλεκτρικού οχήματος και διαμορφώνεται ως εξής:

    «Ο Ωφελούμενος της παρούσας Δράσης οφείλει και υποχρεούται:

    – Να μην έχει επιδοτηθεί για το ίδιο όχημα μέσω οποιουδήποτε άλλης Δράσης επιδότησης και να μην διαθέτει ενεργό αίτημα επιδότησης για το ίδιο όχημα στις Δράσεις «Κινούμαι Ηλεκτρικά-Α’ κύκλος», «Κινούμαι Ηλεκτρικά-Β’ κύκλος» και «e-Astypalea»,

    – να αποδεχτεί τους ακόλουθους όρους για τη συμμετοχή του στη Δράση και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτή, όπως αυτές αποτυπώνονται στην παρούσα,

    – να μην αιτηθεί και να μην επιδοτηθεί για άνω του 1 επιλέξιμου οχήματος εφόσον υπάγεται στην κατηγορία Α,

    – να μην αιτηθεί για επιδότηση δαπάνης που έχει γίνει κατά περίπτωση προ της 1ης Μαΐου 2024 για αιτήσεις που υποβάλλονται έως την 30η Ιουνίου 2025 και προ της 7ης Ιουνίου 2025 αιτήσεις που υποβάλλονται εφεξής.

    – να μην επιδοτηθεί για την απόσυρση οχήματος εφόσον δεν καλύπτονται σωρευτικά οι προϋποθέσεις του Άρθρου 12.3 «Απόσυρση παλιού οχήματος»,

    – να μην επιδοτηθεί για περισσότερα του ενός «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης Η/Ο, εφόσον πρόκειται για Ωφελούμενο της Κατηγορίας Α, και για αριθμό «έξυπνων» σημείων επαναφόρτισης Η/Ο μεγαλύτερο του αριθμού των αιτηθέντων επιβατηγών/επαγγελματικών Η/Ο, εφόσον πρόκειται για Ωφελούμενο της Κατηγορίας Β,

    – να μην επιδοτηθεί για την αγορά επιπλέον μπαταρίας, εφόσον το αντικείμενο της επιδότησης υπάγεται στην κατηγορία L, εάν αυτή δεν θεωρείται βασικός εξοπλισμός του οχήματος,

    – οι Ωφελούμενοι της Κατηγορίας Β οφείλουν την εγγραφή εκάστου ενισχυόμενου οχήματος στο μητρώο παγίων,

    – να προσκομίσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά των Παραρτήματος Ι (καταβολή της επιδότησης) και να συμπληρώσει και υποβάλει τις Υπεύθυνες Δηλώσεις του Παραρτήματος ΙΙ,

    – να δηλώσει ότι τα στοιχεία που έχει αναφέρει και έχουν καταγραφεί στην αίτηση του είναι αληθή,

    – να επικολλήσει το σχετικό αυτοκόλλητο της Δράσης στο όχημα και το σημείο επαναφόρτισης Η/Ο που προμηθεύτηκε μέσω αυτής,

    – να διατηρήσει το όχημα που αγόρασε μέσω της Δράσης στην κατοχή του και με ιδία χρήση τουλάχιστον για:

    – 6 μήνες εφόσον πρόκειται για Ωφελούμενο της Κατηγορίας Α ή της Κατηγορίας Β, από την ημερομηνία αγοράς του φέροντας ελληνικές πινακίδες κυκλοφορίας,

    – σε περίπτωση επιδότησης ηλεκτρικού ποδηλάτου, να διατηρήσει το ηλεκτρικό ποδήλατο στην κατοχή του εντός της ελληνικής επικράτειας τουλάχιστον για 6 μήνες για Ωφελούμενο της Κατηγορίας Α ή της κατηγορίας Β (συγκεκριμένου ΚΑΔ),

    – ειδικά για την περίπτωση Ωφελούμενων της κατηγορίας Β, οι οποίοι επιθυμούν την δωρεά του/των επιδοτούμενου/ων οχήματος/ων, δίνεται η δυνατότητα εξαίρεσης από την υποχρέωση κτήσης για 6 μήνες με την προϋπόθεση ότι η δωρεά γίνεται αποκλειστικά για κοινωφελείς σκοπούς ή στο πλαίσιο προώθησης της Δράσης για την ηλεκτροκίνηση, ενδεικτικά μέσω διενέργειας κληρώσεων προς το καταναλωτικό κοινό, δεν συνοδεύεται από οικονομικό αντάλλαγμα, δεν δημιουργεί εισροή κεφαλαίου, δεν προκύπτει άμεσο οικονομικό όφελος και υπάρχει σχετική εγγραφή στα λογιστικά βιβλία της εταιρίας που κάνει την δωρεά. Παραμένει για τη δωρήτρια εταιρία η υποχρέωση τήρησης του Κανόνα Σώρρευσης Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας»,

    – σε περίπτωση επιδότησης σημείου επαναφόρτισης Η/Ο, το σημείο επαναφόρτισης Η/Ο να λειτουργεί για τουλάχιστον 36 μήνες από την καταβολή του ποσού επιδότησης και να τοποθετείται, τεκμηριωμένα, σε ιδιόκτητο ή μισθωμένο από τον Ωφελούμενο χώρο,

    – σε περίπτωση χρονομίσθωσης η ισχύς του μισθωτηρίου συμβολαίου να μην είναι μικρότερη των 36 μηνών

    Πιέστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρη την Κοινή Υπουργική Απόφαση.